1 | Bronnen en Methoden: Cultuurgesch. | LGX117B05 |
In de colleges maken de studenten kennis met bronnen en methoden die specifiek zijn voor de beoefening van de cultuurgeschiedenis. Zij krijgen inzicht in het kritische gebruik van historische bronnen en de relatie tussen vraagstelling, brongebruik, onderzoeksmethode en eindresultaat. De archiefopdracht en de museumopdracht brengen studenten in contact met bewaarplaatsen waar zich relevante bronnen bevinden en met de praktische omstandigheden waaronder archivering en collectievorming tot stand komt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. R.A. Krol | Docent(en) | dr. K.E. Hollewanddr. R.A. Krol | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, werkstuk(ken), presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05) |
|
| terug naar boven |
|
2 | Bronnen en Methoden: ESG | LGX118B05 |
Wat voor soorten bronnen zijn er? Wat maakt iets tot een bron? Hoe wordt met bronnen omgegaan? Zowel bewaring als bevraging. Aan de orde komen bronschepping, transport door de tijd, bronnenkritiek en bronnenanalyse, theoretische implicaties van specifiek brongebruik. Er is speciale aandacht voor bronnen die economische en sociale historici veelvuldig raadplegen. De student maakt als eindopdracht een werkstuk in de Groninger Archieven, waarbij het gebruik van primaire bronnen centraal staat. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. R. Plantinga | Docent(en) | dr. R. Plantingadr. H. Zwarts | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, werkstuk(ken), presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05). |
|
| terug naar boven |
|
3 | Bronnen en Methoden: PG | LGX268B05 |
Wat maakt iets tot een bron? Wat voor soorten bronnen voor politieke geschiedenis zijn er? Waar kan je deze bronnen vinden? Hoe wordt met bronnen omgegaan? Aan de orde komen bronschepping, transport door de tijd, bronnenkritiek en bronnenanalyse. Door middel van hoorcolleges, werkcolleges, rondleidingen, archiefbezoeken en opdrachten maken studenten kennis met verschillende typen primaire bronnen in het domein van de politieke cultuur, met vindplaatsen van deze bronnen en met methodes om op verantwoorde wijze met deze bronnen om te gaan. Archiefonderzoek in de Groninger Archieven is een belangrijk onderdeel van de cursus. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. W.J. Hoekstra | Docent(en) | dr. W.J. Hoekstradr. N.A. Kraft van Ermel | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, werkstuk(ken), presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05). |
|
| terug naar boven |
|
4 | Bronnen en Methoden: Premodern | LGX269B05 |
In de colleges maken de studenten kennis met bronnen, methodes en hulpwetenschappen (o.a. epigrafie, paleografie, codicologie, diplomatiek) die specifiek zijn voor de bestudering van premoderne bronnen. Zij krijgen inzicht in het kritische gebruik van historische bronnen en de relatie tussen vraagstelling, brongebruik, onderzoeksmethode en eindresultaat. Colleges op locatie in het archief, museum en de bibliotheek brengen studenten in contact met bewaarplaatsen waar zich relevante bronnen bevinden en met de praktische omstandigheden waaronder bestudering, archivering en collectievorming tot stand komen. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Bronnen en Methoden: TH | LGX270B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | R.M. Johnston-White, PhD. | Docent(en) | R.M. Johnston-White, PhD. J.G. Kennaway, PhD. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | actieve participatie, werkstuk(ken), presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse en HO IV: Bronnen (LGX043P05). | Opmerkingen | Evt. hele-dagse excursie naar het Amsterdamse IISG archief (afhankelijk van Corona-maatregelen)in de eerste weken. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Eigentijdse Geschiedenis | LGX051P05 |
In deze cursus wordt de globalisering benaderd vanuit het perspectief van de hedendaagse wereldmaatschappij. Hierbij zal vooral aandacht worden geschonken aan de politieke, sociale en culturele geschiedenis na 1945 en aan de spanningen die de globalisering oproept. Deze stof wordt in verschillende weken uitgewerkt tijdens de hoor- en werkcolleges. De hoorcolleges bieden het historische overzicht van de betreffende periode met toespitsing op het centrale thema. De werkcolleges concentreren zich op handboekbegeleiding en het behandelen van opdrachten. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Globalisering: Econ. en Soc. Gesch. | LGX049P05 |
We denken bij globalisering aan processen waardoor delen van de wereld meer geïntegreerd raken en zodoende geconfronteerd worden met nieuwe spanningen in hun culturele, economische, politieke, en sociale systemen. Globalisering is niet vanzelfsprekend en kent fasen van intensivering en verdichting, maar ook van extensivering en doodlopende paden. In deze cursus wordt het proces in een lange termijn perspectief geplaatst en daarbij staan de demografische, economische en sociale aspecten centraal. De historische ontwikkeling van globalisering wordt in de verschillende weken chronologisch besproken tijdens hoor- en werkcolleges. De Engelstalige hoorcolleges bieden een historische overzicht met toespitsing op het centrale thema. De werkcolleges in Nederlands of Engels concentreren zich op meer op de literatuur en het behandelen van opdrachten over (bron)teksten. |
|
| terug naar boven |
|
8 | KV: Dutch Slave Trade in Global Persp. | LGX344B10 |
The transatlantic trade in enslaved persons was the largest long-distance forced movement of people in history. It is estimated that 12 million enslaved Africans from central and western parts of Africa were forcefully displaced by European slave traders to the so called New World: the Americas. The Dutch West India Company (WIC) played a vital role in this highly profitable business. Another aspect of the early modern trade in enslaved peoples is the history of slavery in Asia. The Dutch East India Company (VOC) participated and profited from the trade of slaves within Asia and to South Africa. The Netherlands was one of the last countries to abolish slavery in 1863. In Suriname, the enslaved peoples had to continue working for another ten years.
In this course, we will explore the history of Dutch slavery and slave trade in a global perspective, spanning two centuries. We will analyse how capitalism led to exploitation of resources, maximising profit and radical globalization. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Singh | Docent(en) | Dr. A. Singh | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | 45 ects of the propaedeutic exam, HR II: Skills (LGX041P05) and HR III: Historical Debate (LGX042P05). For this course, students must have a high proficiency in English and willing to learn new words and concepts derived from South Asian languages. |
|
| terug naar boven |
|
9 | KV: Global Legacies of Fascism | LGX339B10 |
This course explores how nations manage the built remains of difficult periods in their history, and sites that evoke troubling or awkward memories. Specifically, we will examine how countries have dealt with the material legacies of fascism from the end of the Second World War until the present day. The perspective is global and comparative in that we will compare the different ways in which fascist buildings and monuments have been treated in different countries, and throughout the post-war period. The subject is also timely given the debates that are raging across the world around the preservation of monuments associated with colonialism, fascism, and imperialism. Amid fears of a fascist resurgence, various countries are now struggling with monuments and buildings left by fascist dictatorships; as exemplified by recent calls to remove the statues from the stadium in Berlin in which Hitler hosted the 1936 Olympics. In focusing on Germany, Italy and Japan as allies of the Second World War, we will investigate how those nations came to terms with the remnants of a fascist past. In those countries of the Axis, leaders used architecture as a tool to shape their distinctive versions of a new world order. Later, sections of the German, Italian, and Japanese populations faced the question of what to do with buildings created under previous regimes. There was a fear that if left standing such buildings might continue to influence public opinion. As such, the destruction, reconstruction, and neglect of such buildings became the means to forget, revise, or remember the past. Through concrete and in-depth case studies, we will explore a selection of sites with respect to changes made to their form and/or functions, and efforts made to transform traces of a difficult past into heritage. We will also investigate how, across the post-war period, changes within the urban landscape mirrored changing political landscapes and attitudes to fascism. Thus, both architecture and urban planning will be used as a means to navigate the historical literature on fascist legacies, and the nature of memory and heritage. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | H.O. Malone, PhD. | Docent(en) | H.O. Malone, PhD. | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | 45 ECTS van de propedeuse, HO II: Vaardigheden (LGX041P05) en HO III: Historisch Debat (LGX042P05). |
|
| terug naar boven |
|
10 | KV: Tijd en versnelling van tijd | LGX336B10 |
In deze cursus zullen we theorieën over tijd, tijdelijkheid en versnelling bestuderen (Reinhart Koselleck, Paul Virilio, Hartmut Rosa). Concreet gaat het over de manier waarop veranderende ideeën over tijd zich in de geschiedenis voordeden (en doen) en werden ervaren in met name het Europa van na 1789 tot en met het heden. De nadruk ligt op zaken als de verhoudingen tussen historiciteit – het idee dat elk periode historisch bepaald is –, ‘gelijktijdigheid van het ongelijktijdige’, de ‘gelaagde’ tijd en versnelling van tijd. Ook zullen concepten als ‘moderniteit’, ‘historisch bewustzijn’, ‘synchroniciteit’, ‘pluraliteit’ en ‘nostalgie’ aan de orde komen. Dit alles wordt vanuit een interdisciplinaire invalshoek bezien; dat wil zeggen: de geschiedschrijving, filosofie, sociologie, psychologie, esthetica (film, literatuur, muziek). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. R.A. Krol | Docent(en) | dr. R.A. Krol | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | 45 ects van de propedeuse, HO II: Vaardigheden (LGX041P05) en HO III: Historisch Debat (LGX042P05). |
|
| terug naar boven |
|
11 | Theorie I: Perspectieven op Geschiedenis | LGX289B05 |
|
|
| terug naar boven |
|