1 | Conversational Interfaces | LIX029B05 |
In deze cursus maken de studenten kennis met conversationele interfaces: computers die in staat zijn of proberen te communiceren met mensen door middel van gewone taal. Voorbeelden van conversationele interfaces zijn chatbots, gesproken dialoogsystemen en sprekende robots. De focus van de cursus ligt op het gebruik van taaltechnologie voor het ontwikkelen van conversationele interfaces: omgaan met getypte of gesproken input, dialoogbeheer, en het genereren van antwoorden. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. J. Bos | Docent(en) | A.J. Schelhaas student-assistent | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | computeropdrachten, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Enige ervaring met programmeren vereist |
|
| terug naar boven |
|
2 | Databases | LIX022B05 |
Deze cursus behandelt het ontwerp en het gebruik van databases. Studenten zullen vaardigheden verwerven voor het ontwerpen, bouwen, gebruiken en toepassen van een database op eender welke gegevensverzameling. De cursus omvat de behandeling van logisch databaseontwerp (relationeel model) en SQL, zowel voor gegevensmanipulatie als queries. De cursus zal ook databaseontwerptheorie gebaseerd op functionele afhankelijkheden en normalisatie behandelen. Niet-rationele databases zullen ook worden geïntroduceerd (NoSQL). Deze cursus zal de student de mogelijkheid geven om te werken met gegevens en geavanceerde hedendaagse tools voor het manipuleren en bevragen van databases. De cursus zal een praktisch perspectief volgen. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Inleiding Informatiekunde | LIX012P05 |
Informatiekunde is een multidisciplinair vakgebied. Dit college beoogt een globaal beeld te geven van de inhoud van dit vakgebied. Je maakt op elementair niveau kennis met de relatie tussen Informatiekunde en vakken op het gebied van de Letteren (geschiedenis, taalkunde, cultuurkunde, communicatiekunde). Daarbij ligt het accent op technieken voor manipulatie en presentatie van informatie ten behoeve van onderzoek en onderwijs op het terrein van de Letteren. Er vindt tevens training plaats van schrijfvaardigheden aan de hand van de behandelde stof. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. G. Bouma | Docent(en) | dr. G. Bouma T.S.D. Groen | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, essay, opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Inleiding programmeren I | LIX021P05 |
Dit vak vormt samen met de opvolgende vakken Inleiding Programmeren II en Gevorderd Programmeren een basisvakkeneenheid van de opleiding Informatiekunde waarin de student leert programmeren. Inleiding Programmeren I veronderstelt geen voorkennis, noch op het gebied van de computer, noch op dat van het programmeren. Het vak introduceert basisbegrippen uit de computerwetenschap. De student leert wat een algoritme is, hoe numerieke en tekstuele data in de computer worden weergegeven en gemanipuleerd, en wat een modulaire opbouw van een programma inhoudt. Daarnaast leert het vak de student de belangrijkste startvaardigheden aan van programmeren. Centraal daarbij staat het imperatieve programmeren. Nadruk ligt op het oplossen en implementeren van problemen op het gebied van taal en tekst. Toepassing van theoretische en abstracte begrippen gebeurt aan de hand van de programmeertaal Python, en het besturingssysteem Linux. Naast algemene computerkennis en programmeervaardigheden, krijgt de student specifieke kennis van en vaardigheden in het programmeren in Python, op Linux. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. L.M. Bosveld-de Smet | Docent(en) | dr. L.M. Bosveld-de Smet | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in de Student Portal (Nestor) gebeurt door de coördinator van het vak. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Inleiding programmeren II | LIX022P05 |
Inleiding Programmeren II is het vervolg op Inleiding Programmeren I, en veronderstelt dat de student vertrouwd is met basisbegrippen uit de computerwetenschap en elementaire programmeervaardigheden bezit. Datastructuren zoals strings, lijsten, en files worden geïntroduceerd, en er wordt ingegaan op zowel iteratieve als recursieve besturingsstructuren. Ook maakt de student kennis met object-georiënteerd programmeren. Verder komen meer complexe problemen aan de orde die hogere eisen stellen aan het ontwikkelproces, het ontwerp en de implementatie van programma’s. Net als in Inleiding programmeren I wordt er gebruik gemaakt van Python (op Linux) om besproken programmeerbegrippen en -principes te illustreren en te laten toepassen door de student. Voor uitleg en oefening worden, waar mogelijk, taal- en tekstproblemen van beperkte omvang gebruikt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | A. Bisazza, PhD. | Docent(en) | A.J. Schelhaas student-assistent | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | computeropdrachten, programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald of gevolgd hebben van LIX021P05 Inleiding Programmeren I. Individuele uitzonderingen kunnen worden gemaakt in overleg met de docent van het vak. | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Statistiek | LCX046B05 |
Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraattoets, de Mann-Whitney U-toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Tekstmanipulatie | LIX005P05 |
Binnen Letterenopleidingen wordt er veel gewerkt met teksten. Dit college geeft een overzicht van problemen en oplossingen bij het elektronisch manipuleren van teksten, en laat de student kennismaken met het besturingssysteem Linux/Unix. Verschillende Unix-commando’s voor het zoeken in, en vervangen en sorteren van tekst komen aan de orde. De student leert deze te combineren voor toepassingen zoals tekstanalyse en taalherkenning. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Toral Ruiz | Docent(en) | student-assistentDr. A. Toral Ruiz | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | computeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|