1 | Design and Evaluation | LCX008B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
2 | Digital Communication | LCX009P05 |
Deze cursus introduceert het onderwerp van computer-gemedieerde communicatie, d.w.z. communicatie via instant messaging, video-chat, e-mail, sociale media en virtual reality. Studenten maken kennis met de centrale cognitieve, linguïstische en sociale aspecten van gemedieerde communicatie. Een belangrijk aandachtspunt van de cursus is hoe verschillende media de interactie beïnvloeden, in het bijzonder hoe ze contrasteren met gesproken face-to-face gesprekken. Waarom zijn sommige media beter geschikt voor bepaalde vormen van interactie dan andere? Hoe gaan verschillende media om met de problemen van miscommunicatie? Verder zal deze cursus het onderwerp taalverandering introduceren, door te laten zien hoe gemedieerde communicatie aanleiding geeft tot het ontstaan en de verspreiding van nieuwe linguïstische en communicatieve conventies. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Interculturele Communicatie | LCX021P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Persuasieve communicatie | LCX022P05 |
Deze module verschaft basiskennis over ‘overtuiging’, en behandelt de volgende concepten: attitudes en hoe ze gemeten worden, de relatie tussen attitudes en gedrag, en de dual-route modellen van overtuiging. De nadruk zal liggen op kenmerken van de boodschap, al zal er ook aandacht besteed worden aan doelgroep- en bron-factoren. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Pragmatiek | LCX056B05 |
Inleiding tot de studie van het gebruik van taal als communicatie-middel. Aan de orde komen hoofdthema's van de pragmatiek: taal als communicatiemedium, de functionaliteit van taal, verbale communicatie als sociale interactie, de contextuele en culturele bepaaldheid van talige communicatie. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Statistiek | LCX046B05 |
Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraattoets, de Mann-Whitney U-toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Taaloptimalisatie | LCX023P05 |
Menselijke communicatie verloopt in hoge mate via taal. In deze cursus maken we kennis met de taalkunde op een manier die communicatiekundigen en informatiekundigen in staat stelt talige aspecten van communicatieprocessen te beschrijven en te begrijpen. We benaderen het taalsysteem vanuit een optimaliseringsperspectief: welke effecten brengen formuleringsvarianten op het gebied van woordkeuze en zinsbouw teweeg? Welke formuleringskeuzes zijn optimaal in een gegeven context? De nadruk ligt op de beschrijvende grammatica van het Engels (en het Nederlands, voor deelnemers aan de Nederlandstalige track). Daarnaast maken deelnemers kennis met relevante (functioneel- en cognitief taalkundige) theoretische invalshoeken voor de studie van taalpatronen en communicatieve effecten, zoals deze aan de orde komen in de opleidingen CIW en Informatiekunde |
|
| terug naar boven |
|
8 | Vragenlijst- en interviewontwerp | LCX047B05 |
In deze cursus staat het leren ontwerpen en evalueren van gestandaardiseerde vragenlijsten centraal. In de sociale wetenschappen en in de professionele beroepspraktijk (en met name de gezondheidszorg) wordt veelvuldig gebruik gemaakt van vragenlijstonderzoek. Vanuit communicatieweten¬schappelijk perspectief valt er echter aan formulering van vragen vaak nog veel te verbeteren. In dit vak komen aan de orde: (i) theorie over interactie tussen interviewer en respondent in gestandaardiseerde interviews, (ii) psychologische aspecten van vraagbeantwoording, (iii) verschillende vormen van gestandaardiseerde interviews en methoden voor evaluatie van vragenlijsten, (iv) de beroepspraktijk van vragenlijstontwikkeling. In de cursus leer je zelf een vragenlijst te ontwerpen en deze te evalueren door middel van verschillende pretestmethoden, een vragenlijst in te voeren in het programma Qualtrics en hier een aantal basis-analyses mee uit te voeren. |
|
| terug naar boven |
|