1 | Digital Communication | LCX009P05 |
This course introduces the topic of computer-mediated communication, i.e. communication via instant messaging, video-chat, email, social media and virtual reality. Students will be introduced to the central cognitive, linguistic and social issues concerning mediated communication. A main emphasis of the course is how different media affect interaction, in particular how they contrast with spoken face-to-face conversation. Why are some media better suited to certain types of interaction than others? How do different media deal with the problems of miscommunication? Further, this course will introduce the topic of language change, showing how mediated communication gives rise to the emergence and propagation of new linguistic and communicative conventions. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | G.J. Mills, PhD. | Docent(en) | G.J. Mills, PhD. | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen |
|
| terug naar boven |
|
2 | Empirical Linguistics | LOX007B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R. de Jonge | Docent(en) | dr. R. de Jonge | Onderwijsvorm | nog niet bekend, hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | nog niet bekend, wekelijkse opdrachten, werkstuk(ken) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
3 | Gesch. van de Taalkunde | LTX032B05 |
Dit college geeft aan de hand van primaire teksten een overzicht van de geschiedenis van de taalwetenschap. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Introduction to Linguistics I | LHF016P05 |
After finishing this course students have acquired a basic knowledge of linguistics in general and the following sub-disciplines: phonetics, phonology, morphology, syntax, semantics, and pragmatics. He/she is equipped with some tools and techniques for linguistic analysis, and has had some practice in using these to discover the organizing principles of a language. To certain extent, he/she is also able to read not too complicated literature on these subjects, both in general and as applied to specific languages. In addition, the student has examined his/her own beliefs and attitudes about language and language use, and he/she is able to recognize an uninformed statement about language when he/she hears it –an aspect further developed in the following course, Introduction to Linguistics II. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Docent(en) | | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
5 | Linguistics: Language Change | LET021B05 |
The English language has a history spanning some thirteen centuries, and has undergone significant linguistic change in that period. With the help of texts we will become acquainted with the shape of English in different periods, and investigate what changes have taken place at all levels of linguistic analysis. We look at how language changes, and how speakers of English have been dealing with language change through the ages. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R.M. Knooihuizen | Docent(en) | dr. R.M. Knooihuizen | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | 45 ECTS of the propedeutic phase of the Major English Language and Culture |
|
| terug naar boven |
|
6 | Minority Languages I | LHF042P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | A.D.E. Joubert, PhD. | Docent(en) | A.D.E. Joubert, PhD. | Onderwijsvorm | excursie, hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Multilingual Language Processing | LOX006B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. H. Loerts | Docent(en) | dr. H. Loerts | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, multiple choice, onderzoekswerkstuk, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
8 | Pragmatiek | LNB001P05 |
Inleiding tot de studie van het gebruik van taal als communicatie-middel. Aan de orde komen hoofdthema's van de pragmatiek: taal als communicatiemedium, de functionaliteit van taal, verbale communicatie als sociale interactie, de contextuele en culturele bepaaldheid van talige communicatie. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Psycholinguïstiek | LTX045B05 |
Dit college bevat een reeks hoor- en werkcolleges waarin experimenteel onderzoek naar een aantal onderzoeksgebieden binnen de taalkunde wordt besproken. De toepassing wordt nader besproken. Doel hiervan is om er achter te komen hoe in psycholinguïstiek onderzoek wordt uitgevoerd en geïnterpreteerd. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. S.A. Sprenger | Docent(en) | dr. S.A. Sprenger | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2 |
|
| terug naar boven |
|
10 | Research Methodology II | LHF034B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Docent(en) | | Onderwijsvorm | werkcollege, hoorcollege | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
11 | Second Language Development: Attrition | LOX002B05 |
Taalverlies, het proces waarbij gezonde individuen (een deel van) hun eerste taal kwijtraken, is intrigerend vanuit zowel een sociaal als empirisch perspectief. Sociaal gezien snappen sprekers vaak niet waarom de taal waarmee zij zijn opgegroeid langzaam wegebt als gevolg van langere periodes waarin de taal niet gebruikt wordt, volgend op een verhuizing naar het buitenland. Empirisch gezien maakt het veld van taalverlies deel uit van het bredere domein van studies in meertaligheid maar daarbinnen neemt het een unieke positie in: de dynamische interactie tussen de eerste (T1) en tweede (T2) taal kan bestudeerd worden in sprekers die hun moedertaal altijd dagelijks gebruikt hebben tot hier een plotseling einde aan kwam (na een internationale verhuizing) en die nu moeten omgaan met de competitie tussen hun eerste taal en de tweede taal van de nieuwe omgeving. Hieruit volgt dat er twee vragen zijn die cruciaal zijn binnen het veld van taalverlies en die tot op heden nog niet bevredigend zijn beantwoord: 1) is het vooral het eigen maken van de tweede taal of het niet gebruiken van de moedertaal waardoor taalverlies veroorzaakt wordt? en 2) is taalverlies permanent of is het enkel een tijdelijk fenomeen? Aan de hand van een tekstboek en verschillende empirische artikelen gaat deze cursus uitgebreid in op het fenomeen van niet-pathologisch taalverlies; een definitie wordt gepresenteerd, alsmede een overzicht van welke taaldomeinen wanneer aangetast worden door taalverlies. Deze cursus geeft ook een overzicht van de theoretische raamwerken waarbinnen taalverlies in het verleden bestudeerd is, met de nadruk op psycholinguïstische perspectieven. Tenslotte gaat deze cursus ook in op individuele verschillen onder sprekers in de graad van taalverlies die in het verleden zijn vastgesteld. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. M.C.J. Keijzer | Docent(en) | MA. T.V. Kassenbergprof. dr. M.C.J. Keijzer | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | continue toetsing, essay | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de betreffende major. | Opmerkingen | Het eindcijfer voor deze cursus wordt samengesteld aan de hand van verschillende componenten:
- De totaalscore van 3 minitesten over terminologie en theoretische begrippen in het veld (10%) - De transcripties en analyses van twee taalverlies datasets (30% in totaal, 15% per dataset) - Een eindopdracht: een onderzoeksvoorstel op het gebied van taalverlies (60%) |
|
| terug naar boven |
|
12 | Stoornissen in de Taalontwikkeling 1 | LTX024P05 |
Het schrift is een code-systeem voor gesproken taal. Behandeld wordt de wetenschappelijke stand van zaken over normale leesprocessen Hoe lukt het een ervaren lezer geschreven woorden te herkennen en teksten te begrijpen?, normale leesontwikkeling Hoe lukt het een beginnend lezer dit code-systeem onder de knie te krijgen, en dyslexie Wat gaat er mis bij personen die niet of slecht kunnen lezen en spellen?. Deze vragen worden benaderd vanuit verschillende invalshoeken. Cognitief: welke informatieverwerkingsprocessen spelen zich af tijdens lezen en spellen? Gedrag: hoe ziet het leesgedrag van ervaren en beginnende lezers eruit denk aan leessnelheid; accuratesse; type fouten. Diagnostiek: welk gedrag en welke processen zijn afwijkend bij zwakke lezers en dyslectici? Behandeling: bestaan er effectieve methoden om lees- en spellingsvaardigheden te verbeteren? Neurologisch: wat is de rol van verschillende hersendelen en hersenfuncties tijdens lezen en spellen? Centraal staat de (psycho)linguïstische invalshoek: lezen en spellen zijn secundaire taalfuncties die zijn gebaseerd op de primaire taalfuncties spreken en verstaan. |
|
| terug naar boven |
|
13 | Taal en Maatschappij | LEU042P05 |
Dit college is een inleiding in de taalkunde van de Europese talen. Het behandelt de sociale context, het ontstaan, de verspreiding en de differentiatie van de moderne Europese talen. Een aantal belangrijke begrippen uit de taalkunde wordt geïllustreerd aan de hand van concrete talen en taalsituaties in de Europese landen. Ook wordt aandacht besteed aan de standaardisatie van de talen in Europa in relatie tot natievorming, evenals aan thema's als meertaligheid en taalvariatie en -verandering. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. R. de Jonge | Docent(en) | dr. R. de Jongeprof. dr. J.M. Fuller F.M.C. Galati A.D.E. Joubert, PhD. V. Tabacco, MSc. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | continue toetsing | ECTS | 5 | Opmerkingen | De student wordt toegelaten tot het tentamen op basis van een compleet opdrachtendossier. Het gemiddelde cijfer van de twee deeltentamens mag niet lager zijn dan 5,5, en de student mag geen cijfer lager dan 5 hebben gehaald. Er geldt een aanwezigheidsplicht van 80%. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Taalverwerking | LTX026P05 |
Het vak Taalverwerking is een introductie in de taalwetenschappen vanuit het perspectief van de taalpsychologie. In deze collegereeks staat het menselijke taalvermogen centraal: we kunnen onze gedachten onder woorden brengen, en andersom de spraak van anderen interpreteren. Om te verklaren hoe dat mogelijk is, moeten we weten a. wat de eigenschappen van taal zijn, en b. hoe het menselijke taalverwerkingssysteem in elkaar zit. Wat precies doen wij eigenlijk als we spreken en verstaan, en hoe is deze vaardigheid in het brein geïmplementeerd? In de psycholinguïstiek proberen we deze vragen te beantwoorden met behulp van experimenten. De methodologie hiervoor ontlenen we aan de cognitieve psychologie en de cognitieve neurowetenschappen. Deze wetenschapsgebieden houden zich bezig met denkprocessen op gebieden die nauw met taal verbonden zijn (bijvoorbeeld aandacht en de werking van het geheugen). Door zowel de structuur van taal als ook de verwerking van taal te bestuderen, ontstaat er een gedetailleerd beeld van de vele verschillende facetten van ons taalvermogen. |
|
| terug naar boven |
|
15 | T&M 3: Taal Leren | LEU044B05 |
Dit college is een inleiding op het gebied van (tweede) taalverwerving. Hoe leren kinderen hun moedertaal? Hoe wordt een tweede taal geleerd, in natuurlijke en in onderwijscontexten? En op welke manier dragen deze verschillende contexten en persoonlijke kenmerken bij aan het succes bij het leren van een (tweede) taal? In het hoorcollege komen verschillende theorieën en onderzoek over (tweede) taalontwikkeling en -verwerving aan bod, en de werkcolleges verdiepen deze kennis met reflectie, praktische opdrachten en actieve dataverzameling. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R.G.A. Steinkrauss | Docent(en) | dr. R.G.A. Steinkrauss | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | multiple choice, schriftelijke opdracht(en), wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de bachelor Europese Talen en Culturen. NB: Voor het collegejaar 2020-2021 komt deze entreevoorwaarde te vervallen. | Opmerkingen | 80 % Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. |
|
| terug naar boven |
|