1 | Afstudeerproject | FI154PROJ |
Het afstudeerwerkstuk (25 ECTS) vormt de afsluiting van de opleiding en is daarbinnen een verplicht onderdeel. Het afstudeerwerkstuk bestaat uit twee onderdelen: 1. stage en stageverslag (15 ECTS) 2. Scriptiecursus en korte masterscriptie (10 ECTS)
Stage Stage en scriptie worden tezamen opgevat als een afstudeerproject van 25 ECTS. Met afstudeerproject wordt bedoeld, dat de scriptie aansluit bij de stage, of er zelfs het resultaat van is. Het is dus niet mogelijk om een stage afzonderlijk in het programma op te nemen.
Masterscriptie De masterscriptie (inclusief de bijbehorende Masterscriptiecursus, zie opmerking onderaan) vormt het tweede deel van de het afstudeerwerkstuk. Het vormt de afronding van de opleiding en is daarbinnen een verplicht onderdeel.
Om mogelijkheden en onmogelijkheden van een afstudeerproject in het vizier te krijgen is het uiteraard verstandig en sterk aan te bevelen dat de student al in een heel vroeg stadium in contact treedt met de stagecoördinator en eventueel de beoogde scriptiebegeleider. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | | Onderwijsvorm | zelfstudie, stage, tutorial | Toetsvorm | scriptie, stageverslag | ECTS | 25 | Opmerkingen | De Masterscriptiecursus wordt ook aangeboden in semester 1. Let erop dat iedere editie van de scriptiecursus zal worden voorbereid in een verplichte bijeenkomst die ongeveer twee weken na de start van het semester plaats vindt. Om de aankondiging van deze bijeenkomst niet te missen is het belangrijk dat de student zich tijdig inschrijft voor de scriptiecursus naar gelang de keuze voor kwartaal 1 of 3. Het schrijfproces speelt zich voornamelijk af in kwartaal 2 en 4. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Ancient Buddhist Philosophy | FI224AB |
|
|
| terug naar boven |
|
3 | Arguing about Taste | FI174AT |
Wat is de aard van schoonheid en andere esthetische eigenschappen? Zijn zij objectief of subjectief, relatief of universeel? Waarom twisten we over de kwaliteit van kunst? Kun je weten dat een schilderij mooi is zonder het zelf gezien te hebben? Is ethische kwaliteit van invloed op artistieke kwaliteit? |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. H.W.A. Evers | Docent(en) | dr. H.W.A. Evers | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Ethiek 1, of vergelijkbare inleiding in de ethiek of meta-ethiek. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Autonomy, Authenticity, and the Brain | FI224AA |
|
|
| terug naar boven |
|
5 | Consequentialism | FI184AS |
|
|
| terug naar boven |
|
6 | Death | FI224DP |
|
|
| terug naar boven |
|
7 | ESPF course TBA | FI224PR |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Docent(en) | | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
8 | Fallacies | FI204JL |
|
|
| terug naar boven |
|
9 | Feminist Epistemology | FI224FE |
|
|
| terug naar boven |
|
10 | Filosofie voorbij de Academie | FI224PA |
Dit vak brengt alle studenten van het MA programma filosofie bij elkaar met als doel dat studenten de individuele studieprogramma’s samen stellen die het beste aansluiten bij de doelen die zij hebben en bij wat zij na hun studie willen doen. Het vak zal verschillende perspectieven op en toepassingen van filosofie laten zien. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: de kunsten, journalistiek, consulting, overheid, NGO & activisme, onderwijs en ook het bredere intellectuele leven meer algemeen. Door teksten en gastsprekers zullen enkele van deze gebieden geïntroduceerd worden. Studenten gaan verkennen welke van deze gebieden voor hun eigen toekomst relevant zijn. Gerelateerd hieraan zullen zij hun individuele studieprogramma’s samen stellen voor de Master Filosofie. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. M. Pauly | Docent(en) | Dr. M. Pauly | ECTS | 5 | Opmerkingen | Dit vak zal worden beoordeeld met voldoende/onvoldoende. |
|
| terug naar boven |
|
11 | F&M 1: Publieksgericht schrijven | FI164FM1 |
In deze cursus leer je hoe je een filosofische tekst schrijft die interessant en begrijpelijk is voor een niet-filosofisch geschoold publiek. Je oefent je in onderwerpskeuze en in aantrekkelijk schrijven. Hierbij word je gestimuleerd je filosofische belangstelling, kennis en vaardigheden in verband te brengen met maatschappelijke actualiteiten, eigen ervaringen, verrassende bronnen of alledaagse situaties. Ter inspiratie buigen we ons wekelijks over diverse aspecten van uiteenlopende teksten. Daarnaast voer je thuis regelmatig kleine schrijfoefeningen uit die klassikaal worden besproken. Verder is er in deze collegereeks aandacht voor het fenomeen ‘publieksfilosofie’ en voor de rol van kwaliteitsjournalistiek in een democratische samenleving (bron van betrouwbare informatie, kritische, onderzoekende instantie, podium voor publiek debat). |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Coordinator | J.W.M. Kok | Docent(en) | J.W.M. Kok | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toelating tot het masterprogramma Filosofie en Maatschappij | Opmerkingen | College op maandag (13-15 uur) of dinsdag (9-11 uur) |
|
| terug naar boven |
|
12 | F&M 2: Filosofische Interventies | FI224FM2 |
• het terrein verkennen waarin je wilt werken en hierover rapporteren en gecoacht worden door de docent • parallel nadenken over de interventie en doen van daarvoor noodzakelijk filosofisch onderzoek • voortgangsrapporten indienen tijdens de cursus • opzetten en uitvoeren van de filosofische interventie, inclusief verslaglegging |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Coordinator | Dr. M. Pauly | Docent(en) | Dr. M. Pauly | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Het vak “Philosophy beyond Academia” |
|
| terug naar boven |
|
13 | F&M 3: Philosophy of Climate Change | FI224CC |
|
|
| terug naar boven |
|
14 | Kant and the Limits of Knowledge | FI224KA |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. M. Lenz | Docent(en) | | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
15 | Logical Aspects of Multi-agent Systems | WMAI020-05 |
|
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Coordinator | Z.L. Christoff, PhD. | Docent(en) | Z.L. Christoff, PhD. | Onderwijsvorm | Werkcollege (T), Hoorcollege (LC), Opdracht (ASM) | Toetsvorm | Opdracht (AST), Presentatie (P) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
16 | Loopy Minds | FI224LM |
|
|
| terug naar boven |
|
17 | Modality and Tense | FI224MT |
|
|
| terug naar boven |
|
18 | Philosophy of Language | FI214PL |
|
|
| terug naar boven |
|
19 | Philosophy of Neuroscience | FI184FR |
|
|
| terug naar boven |
|
20 | Political Epistemology | FI224PE |
|
|
| terug naar boven |
|
21 | PSH History of Science II | FI224HS2 |
|
|
| terug naar boven |
|
22 | Schopenhauer | FI194CM |
|
|
| terug naar boven |
|
23 | Social Epistemology of Science | FI214SE |
|
|
| terug naar boven |
|
24 | Social Phenomenology | FI194CK |
|
|
| terug naar boven |
|
25 | Violence | FI224VV |
|
|
| terug naar boven |
|
26 | What Is Thinking? | FI224WT |
|
|
| terug naar boven |
|
27 | Zhuangzi’s Taoïsme | FI224ZD |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Docent(en) | Lucas den Boer | Onderwijsvorm | leesgroep | Toetsvorm | essay | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|