1 | Ancient Colonialism | LGX229M10 |
What determines the success of an imperial power? What specific attributes make societies more effective and powerful than others? Does one imperial system stand out above others, or is imperial success merely the result of chance? What is the impact of different forms of colonial rule on colonized people? In the present, 21th century geopolitical flux, these questions are more relevant than ever. In this course we will analyze in a comparative perspective the colonial strategies of the imperial powers that dominated the Mediterranean region in the Classical and Hellenistic Age. The comparative analysis will focus on Athenian, Syracusan, Roman, Carthaginian and Macedonian colonization and will address the following topics: -Decision making process of founding new colonies: who were the authorities that founded colonies (senate, the people, generals etc.)? How many colonists were recruited and from what socio-economic and ethnical background? How was the selection process of colonists organized? - Territorial organization of colonial landscapes: how were colonial territories divided amongst the colonists? Is there a regular and equal partition of the land, and if so, how much land was distributed to each colonist? What is the legal status of the land that colonists could farm (private, public or intermediate forms of property arrangements)? Who controlled the land that was not distributed to individual colonists? -Political organization of colonies: how were colonies administered locally? What was the jurisdiction of the different colonial magistrates? How were political decisions made in colonies? What was the relationship between the colony and the mother city? Were colonies sovereign states or satellites of the founding polis? -The impact of colonial rule on indigenous people living on colonized territories: what was the juridical and social position of indigenous people that continued to live on colonial territories? Newly developed digital mapping tools, such as ESRI Story Maps will be used to organize and present our findings. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Pelgrom | Docent(en) | dr. J. Pelgrom | Onderwijsvorm | werkcollege | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag, Oudheidstudies of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Aristophanes and Plautus | LQX038M10 |
In deze module leren studenten kritisch een commentaar op een antieke Griekse en Latijnse tekst te gebruiken en oefenen zij zich in het zelf schrijven van zo'n commentaar. Dit jaar zullen de te becommentariëren passages gekozen worden uit de komedies van Aristophanes (Plutus) en Plautus (Curculio) |
|
| terug naar boven |
|
3 | Basiscursus Master Lerarenopleiding | TEM0105 |
Bij dit vak doet de student basale kennis en vaardigheden op over het beroep als (vak)docent. Hij volgt daartoe (online) algemene colleges op het terrein van de pedagogiek en didactiek. Daarnaast neemt de student, onder leiding van de vakdidacticus, deel aan fysieke en/of online bijeenkomsten rond vakdidactiek. De student leert hoe een les te plannen en te evalueren, traint in het geven van deellessen, leert wat het betekent om voor een groep pubers te staan en wat hen motiveert en wat het belang is van een veilig leerklimaat. De student krijgt opdrachten mee die uitgevoerd worden in de onderwijspraktijk (Masterstage 1), leert hoe je gegevens verzamelt over die onderwijspraktijk (observaties, interviews, leerlingvragenlijsten) en hoe je die praktijk vanuit de theorie kunt analyseren. De student oriënteert zich daarmee op alles wat hem tijdens het vervolg van de opleiding te wachten staat en bouwt een realistisch beeld op van zijn geschiktheid voor dat vervolg. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | C.A.M. Griep-Hoebink | Docent(en) | | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: Carla Griep (tweejarige Educatieve Master) (c.a.m.griep-hoebink@rug.nl) Geke Schuurman (LVHO) (G.A.Schuurman@rug.nl)
Aanmelden? Kijk dan op onze website voor meer informatie: https://www.rug.nl/gmw/lerarenopleiding/onderwijs/aanmelding-lerarenopleiding |
|
| terug naar boven |
|
4 | Exemplarity in Roman Imperial Literature | LQX042M05 |
Exempla are everywhere in Roman literature. These short stories about the heroic behaviour of figures from the past were the main vehicle for reflecting on Roman ethics and national identity. In this course, we will first investigate the narrative structure as well as the moral-didactic meaning of the exemplum in Latin historiography written in the first century AD. Secondly, we will together analyse the so-called ‘discourse of exemplarity’ (with the help of modern scholarship, e.g. Chaplin 2000; Roller 2004; Langlands 2018) in passages from Livy, Valerius Maximus, Velleius Paterculus and Tacitus. Ultimately, we will ask the question how the Romans used exempla to communicate their ideal of virtus; and how imperial writers, in particular, used these idealized stories to come to terms with the violent history of the Roman people. Students will present a reading of a Latin text (of their choice) in a short oral presentation and a concluding essay. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. L.M. Jansen | Docent(en) | dr. L.M. Jansen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | BA GLTC of Latijn op BA-niveau | Opmerkingen | Course material will be provided in class or on Blackboard. A preliminary selection of secondary literature is the following:
- Chaplin, J. (2000). Livy's Exemplary History. Oxford: Oxford University Press. - Langlands, R. (2018). Exemplary Ethics in Ancient Rome. Cambridge: Cambridge University Press. - Roller, M. (2004). ‘Exemplarity in Roman Culture: The Cases of Horatius Cocles and Cloelia’. Classical Philology 99: 1–56. - Stemmler, M. (2000). ‘Auctoritas exempli. Zur Wechselwirkung von kanonisierten Vergangenheitsbildern und gesellschaftlicher Gegenwart in der spätrepublikanischen Rhetorik’. In B. Linke (ed.), Mos Maiorum. Untersuchungen zu den Formen der Identitätsstiftung und Stabilisierung in der römischen Republik, Stuttgart: Franz Steiner, 141–205. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Griekse epigrafie: Essay | LQX022M05 |
Deze praktische cursus biedt een introductie op de Griekse epigrafie, dmv zelfstudie en een individuele opdracht. De cursus is opgezet als een aanvulling van de cursus Griekse epigrafie in context (LQX022M05, zie aldaar) maar kan ook individueel worden gevolgd. De student stelt in overleg met de docent een zelfstudiepakket op. De cursus wordt afgesloten door een essay en een verslag. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. O.M. van Nijf | Docent(en) | prof. dr. O.M. van Nijf | Onderwijsvorm | zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | essay | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor, kennis van het Grieks | Opmerkingen | Toegankelijk voor studenten GLTC, CMRS Art History and Archaeoloy (tutorial) , Geschiedenis (Privatissimum), KMA , Godgeleerdheid/Godsdienstwetenschappen. Dit college kan apart gevolgd worden of als uitbreiding van Griekse epigrafie: Introductie LQX021M05 Contact Prof. van Nijf directly if you want to take this module: o.m.van.nijf@rug.nl
You might also consider Greek epigraphy I in the Masterlanguage programme: https://masterlanguage.nl/cursus/griekse-epigrafie-i-2/ |
|
| terug naar boven |
|
6 | Griekse epigrafie (MaLa) | LQX021M05 |
Deze cursus biedt een introductie op de Griekse epigrafie en is gericht op het verwerven van epigrafische onderzoeksvaardigheden ten bate van je scriptie onderzoek. De cursus bestaat uit verschillende onderdelen Een intensieve blokcursus Griekse Epigrafie op Locatie in Athene (6-14 januari 2015) 5 ECTS zie: http://www.nia.gr/nl/onderwijs/huidig-cursusaanbod. De cursus kan tot 10 ECTS worden uitgebreid met het vak Griekse epigrafie essay (5 ECTS), zie LQX022M05. Deze cursus kan ook voor 10 ECTS gevolgd worden in het kader van het Masterlanguage programma Klassieke Talen: http://masterlanguage.nl/griekse-epigrafie/. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. O.M. van Nijf | Docent(en) | prof. dr. O.M. van Nijf | Onderwijsvorm | excursie, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor | Opmerkingen | Er is een beperkt aantal plaatsen: Je moet je voor de cursus in Athene apart opgeven via de website van het NIA: WWW.NIA.GR. Je moet je voor dit vak apart intekenen via de website van Masterlanguage: http://masterlanguage.nl/griekse-epigrafie/. Voor meer informatie over het vak kan contact worden opgenomen met prof. dr. O.M. van Nijf (o.m.van.nijf@rug.nl) or dr. M.P. de Bakker (UvA)(m.p.debakker@uva.nl) |
|
| terug naar boven |
|
7 | Ma-scriptie Oudheidstudies | LQX997M20 |
De afstudeerscriptie vormt de afsluiting van de opleiding en is in die zin een proeve van bekwaamheid. De scriptie heeft betrekking op het gebied van de afstudeerrichting GLTC (Grieks, Latijn) of de afstudeerrichting Oude Geschiedenis, of een combinatie daarvan. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Pelgrom | Docent(en) | dr. J. Pelgrom | Onderwijsvorm | zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | scriptie | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
8 | Masterstage 1 Lerarenopleiding | TEM0205 |
Bij Masterstage 1 loopt de student stage op een school voor voortgezet onderwijs (in de regel twee dagen per week) onder begeleiding van een vakcoach. Hij verricht observaties, interviewt leerlingen, bereidt (deel)lessen voor, geeft ze en bespreekt ze na met de vakcoach. De student verzamelt informatie en feedback over de kwaliteit van het eigen handelen (o.a. door de afname van een leerlingenquête), rapporteert daarover en beschrijft zijn ervaringen in een stageverslag. De student oriënteert zich daarmee op het leraarschap en leert hoe je in de context van de school onderzoekend kunt werken aan het sturen van je ontwikkeling. In de context van de stage voert de student daarnaast opdrachten uit in het kader van de basiscursus lerarenopleiding (TEM0105), die parallel is georganiseerd aan de stage. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl)
Aanmelden? Kijk dan op onze website voor meer informatie: https://www.rug.nl/gmw/lerarenopleiding/onderwijs/aanmelding-lerarenopleiding |
|
| terug naar boven |
|
9 | Masterstage 2 Lerarenopleiding | TEM0315 |
Bij Masterstage 2 gaan we opnieuw na of de student doelen van Masterstage 1 beheerst: die vormen immers de basis. Daar bovenop wordt de student uitgedaagd te laten zien dat hij leerlingen kan activeren en motiveren in de les. Verder wordt van de student verwacht dat hij aantoont dat hij planmatig en navolgbaar kan werken aan de eigen ontwikkeling en dat hij in staat is zijn werk in samenspraak met collega’s, ouders en andere betrokkenen uit te voeren. Om dat te leren, krijgt de student in toenemende mate verantwoordelijk voor het onderwijs aan ‘eigen’ klassen. Net als in Masterstage 1 verzamelt de student tijdens deze stage gericht informatie over de kwaliteit van wat hij doet, o.a. door lessen te laten observeren (door coach en vakdidacticus), door gericht op zoek te gaan naar feedback en door naar leerlingoordelen te vragen. Die gegevens analyseert de student en op grond daarvan maakt de student een (met theoretische inzichten onderbouwd) ontwikkelplan. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel, Stageverslag | ECTS | 15 | Entreevoorwaarden | Masterstage 1 (TEM0205) *voor studenten van de Master Educatie en Communicatie (bètavakken)is het afronden van het Research Project verplicht om met dit vak te starten | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
10 | Masterstage 3 Lerarenopleiding | TEM0410 |
Masterstage 3 loopt de student in de regel op dezelfde school als Masterstage 2. De student bouwt voort op ervaringen tijdens Masterstage 2 (de doelen van MS1 en MS2 worden ook opnieuw getoetst) en wordt in de gelegenheid gesteld om meer te gaan experimenteren met werkvormen en zelf ontwikkelde leermiddelen. Specifieke aandacht zal daarbij ook gericht zijn op de vraag of de student in staat is leerlingen gewenste leerstrategieën aan te leren. De student brengt de (theoretische en praktische) inzichten opgedaan bij de onderdelen Vakdidactiek 2 en 3 en Pedagogiek in de praktijk, terwijl hij de onderwijspraktijk ook onderwerp van onderzoek maakt. Tijdens Masterstage 3 maakt de student de onderzoekscyclus rond de eigen professionele ontwikkeling rond. Hij verricht opnieuw een meting naar de stand van zaken rond de professionele ontwikkeling (maakt daarbij opnieuw gebruik van gegevens uit een opnieuw af te nemen leerlingenquête en observaties door de vakcoach), analyseert deze (mede op grond van theoretisch inzicht) en doet verslag van de uitkomsten daarvan en van de mate waarin de student zijn oorspronkelijke plan (zie Masterstage 2) gerealiseerd heeft. De activiteiten die de student verder verricht tijdens Masterstage 3 komen overeen met die in Masterstage 2 (zie aldaar). |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel, Stageverslag | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Masterstage 2 (TEM0315) | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
11 | Pedagogiek | TEM0805 |
Bij het vak Pedagogiek staat de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren centraal en de manieren waarop contexten (o.a. ‘thuis’ en ‘school’) daarop invloed uitoefenen. Bij het onderdeel communicatie in de klas van dit vak, gaat het om ‘pedagogiek in het klein’. Tijdens een aantal apart georganiseerde trainingen leert de student in een kleine werkgroep wat het effect van je lichaamshouding en stemgebruik is op leerlingen/groepen en wat er in de non-verbale communicatie gedaan kan worden om regie te houden. Het deel communicatie in de klas is een verplicht handelingsdeel bij dit vak. Tijdens de (online) hoor- en werkcolleges bij het vak pedagogiek focussen we ons op ‘pedagogiek in het groot’: de invloed van onderwijs op de brede ontwikkeling van jongeren. We gaan kijken naar opvattingen over doelen van onderwijs, de pedagogische taak van de docent, de (morele) vorming van leerlingen en passen dit toe op actuele onderwijsdiscussies over bijvoorbeeld projectonderwijs, gepersonaliseerd leren en 21ste-eeuwse vaardigheden. Daarnaast staan we stil bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren vanuit ontwikkelingspsychologisch perspectief: hoe kunnen we het leren en welzijn van schoolgaande jeugd begrijpen vanuit wat we weten over bijvoorbeeld morele ontwikkeling, zelfbeeld en motivatie? |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. A.E. Smale-Jacobse | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | divers | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Opmerkingen | Vakcoördinator: A.E. Smale-Jacobse Aanspreekpunt Communicatie in de klas: Henrike Cuperus |
|
| terug naar boven |
|
12 | Sacred Landscapes | LGX236M10 |
Religion was the breath of the ancient world. Landscapes were articulated by the divine, think of Demeter’s control over the productive cycle of cultivation, Dionysos’ association with vineyards and fertility, nymphs in the woods and springs, Pan and caves, Zeus and Kybele on mountaintops, Hekate at the crossroads, the personification of rivers etc etc. Besides mythological frameworks, real landscapes held meaning to their local communities through their identification as places of cult, sanctuaries with rituals that structured their sense of time and place and shaped their identities. In pre-urban societies sanctuaries often functioned as spaces of connectivity, political centers where several communities interacted and shared a collective identity through festivals. At the same time, sacred landscapes and their communities underwent radical changes in the wake of Alexander the Great and cities were newly founded or reorganized on an unprecedented scale. Some were older cities that took on a new identity according to the political dynamics of the era, while others were new colonies, settled by seeming ‘foreigners’. Yet even these cities rarely developed ex nihilo, but within landscapes with deep histories and local identities of their own, principally defined through ritual practice. Older regional shrines were often claimed by an emerging city, who anchored its identity and fortunes to the fame of the nearby god. But what impact did this have on cult practices? How did this alter the perception of the landscape? What new identities emerged in the process? How were sacred landscapes incorporated in urban realities?
This course explores several dimensions in the transformation of sacred landscapes towards urban identities, including ways that new cities adopted existing identities through religious practices, older cities revived ancient cults, or invented rituals that could negotiate their many-layered identities. Topics such as festival participation, civic priesthoods and institutions, frontier sanctuaries, and ritual practices will be explored in case studies that range across the Greek world, with a focus on Greece, the Aegean, and Asia Minor. Students will analyze primary sources, prepare site-reports (e.g. using ArcGIS storymaps) and give on-site presentations, and will write an academic essay based on independent research into a relevant topic of their choice. This course will be of interest to historians, classicists and archaeologists, landscape historians, and historians of religion. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C.G. Williamson | Docent(en) | C.P. Dickenson, PhD.Dr. C.G. Williamson | Onderwijsvorm | werkcollege | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master. | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. This course is organised in collaboration with OIKOS and the Netherlands Institute in Athens. An excursion to Greece (3-9 April 2022), with a visit to the relevant sites and a study period in the Netherlands Institute in Athens is part of the course. For more information contact the course instructor, c.g.williamson@rug.nl |
|
| terug naar boven |
|
13 | Text and Religion | LQX041M05 |
|
|
| terug naar boven |
|
14 | Vakdidactiek 1 | TEM0505 |
In het onderdeel Vakdidactiek 1 staan de bijeenkomsten met de studenten van hetzelfde schoolvak en de vakdidacticus centraal. Daar leert de student werken met bestaand lesmateriaal, hoe een les past in een langere leerlijn, etc. Dat gebeurt op grond van kennis over het schoolcurriculum en over de eindtermen van het vak. Verder wordt er aandacht besteed aan de verschillende manieren waarop je de pedagogische en didactisch keuzes die je maakt kunt verantwoorden op grond van wat weten uit onderzoek over het leren van leerlingen. De bijeenkomsten met de vakdidacticus worden aangevuld en verdiept met thematisch online modules en opdrachten. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | A.T. Verkade, MSc. | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | divers | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Educatieve Master: Basiscursus Master Lerarenopleiding (TEM0105) en Masterstage 1 (TEM0205) | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade, MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
15 | Vakdidactiek 2 | TEM0605 |
Bij Vakdidactiek 2 staan de colleges (wederom geconcentreerd in bijeenkomsten met de vakdidacticus) en opdrachten in het teken van het verder verfijnen van het vermogen van de student om goed doordacht (ook digitaal) onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren. We richten de focus nog wat explicieter op het leren van leerlingen. De student leert analyseren hoe leerlingen het schoolvak leren, hoe je dit leren van leerlingen zichtbaar kunt maken en hoe je leren adequaat kunt toetsen. Daarbij wordt er voortdurend aandacht besteed aan de gebruikswaarde van (wetenschappelijk) onderzoek in dit verband. Ook dit van wordt ondersteund met thematische verdiepende en aanvullende online modules. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | A.T. Verkade, MSc. | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | divers | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade, MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
16 | Vakdidactiek 3 | TEM0710 |
Met de kennis die de student in de funderende fase van de opleiding heeft opgedaan gaat de student bij Vakdidactiek 3 verder de diepte in. Wat de student leert, is hoe je nog systematischer en onderzoeksmatiger kunt kijken naar het leren van leerlingen. De student doet, met collegastudenten, onderzoek naar het effect van diens onderwijs op het leren van leerlingen, naar wat een effectief maakt en hoe onderwijs verbeterd kan worden op basis van dat onderzoek. De methode die we daarvoor gebruiken is Lesson Study. De student wordt daarop voorbereid tijdens (werk)colleges. De student ontvangt groepsgewijze begeleiding en gaat het geleerde onder begeleiding toepassen in de onderwijspraktijk. Parallel aan wat er van de student verwacht wordt tijdens Masterstage 3 worden, in online modules thema’s behandeld die de student helpen in het (vak)onderwijs, inzicht te krijgen in welke psychologische processen het leren van leerlingen sturen (metacognitie) en daarop ingespeeld kan worden. Tenslotte maakt de student kennis met de voor zijn schoolvak relevante nieuwe of ontwikkelingen en specifieke (of juist vakoverstijgende) didactieken. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | A.T. Verkade, MSc. | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | Toetsvorm | Presentatie, Schriftelijk eindproduct, Schriftelijk verslag | ECTS | 10 | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|