1 | Academische Vaardigheden & Ethiek | LTX031B05 |
Dit college bevat een reeks werkcolleges waarin de praktische vaardigheden om een experimenteel onderzoek uit te voeren worden besproken en geoefend; een eigen experiment wordt uitgevoerd en de verzamelde data worden geanalyseerd en gepresenteerd. Naast methoden voor experimenteel taalkundig onderzoek, wordt ruime aandacht besteed aan academisch schrijven. Dit wordt gekoppeld aan de cyclus van empirisch onderzoek. Zo leren de studenten hoe een onderzoek op te zetten, een onderzoeksvraag te formuleren, het onderzoek te ontwerpen, te plannen en uit te voeren. Ze leren hoe deze verschillende stappen in een wetenschappelijk-objectieve taal te beschrijven. Daarnaast komen in dit college ethische aspecten van wetenschappelijk onderzoek aan bod. Hieronder vallen de rol van een (Medisch) Ethische Commissie, het zorgvuldig omgaan met data en het op een wetenschappelijk verantwoorden manier verwerken van data. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | S. Popov, PhD. | Docent(en) | S. Popov, PhD. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en), presentatie | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
2 | Afstudeerdossier: Klankleer | LTX041B10 |
Het vak bestaat uit een reeks hoorcolleges en werkcolleges. De colleges worden in het eerste blok gegeven. Dit blok wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen over de collegestof.
In het tweede blok dient de student over een in overleg te kiezen onderwerp een werkstuk/paper van enige omvang te schrijven. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. W. Visser | Docent(en) | dr. W. Visser | Onderwijsvorm | werkcollege, hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Klankleer II (LTX026B05) | Opmerkingen | Dit vak fungeert als verplicht/keuze onderdeel van het afstudeerdossier taalwetenschap dat sinds 2018-2019 de bachelorthese heeft vervangen. Naast het onderzoekscollege pragmatiek kiezen studenten 2 van 4 keuzevakken (onderzoekscolleges) en stellen uit de opdrachten voor deze vakken het dossier samen (één mondelinge presentatie, één poster presentatie, één schriftelijk werkstuk). |
|
| terug naar boven |
|
3 | Afstudeerdossier: Neurolinguïstiek | LTX039B10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | S. Popov, PhD. | Docent(en) | S. Popov, PhD. A. Rofes, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Statistiek 2 + Psycholinguïstiek + Klinische Linguïstiek Volwassenen | Opmerkingen | Dit vak fungeert als verplicht/keuze onderdeel van het afstudeerdossier taalwetenschap dat sinds 2018-2019 de bachelorthese heeft vervangen. Naast het onderzoekscollege pragmatiek kiezen studenten 2 van 4 keuzevakken (onderzoekscolleges) en stellen uit de opdrachten voor deze vakken het dossier samen (één mondelinge presentatie, één poster presentatie, één schriftelijk werkstuk). |
|
| terug naar boven |
|
4 | Afstudeerdossier: Semantiek/Pragmatiek | LTX048B10 |
Dit vak behandelt de basisbegrippen en de belangrijkste theorieën op het gebied van de semantiek en pragmatiek in de brede zin. Er wordt ook aandacht besteed aan de vraag hoe deze theorieën experimenteel getest kunnen worden. De opzet van het onderzoekscollege is globaal als volgt. In de eerste helft bespreken we papers uit de onderzoeksliteratuur aan de hand van presentaties van studenten zelf. In de tweede helft van het college voeren studenten tevens een kleinschalig eigen onderzoek uit en doen daarvan verslag op manieren die passen binnen het zgn. afstudeerdossier van de studie Taalwetenschap. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. A.M.F. van Dooren | Docent(en) | dr. A.M.F. van Dooren | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | - Klinische Linguïstiek Volwassenen of Klinische Linguïstiek Kinderen en - Semantiek II of Taalfiliosofie | Opmerkingen | Dit vak fungeert als verplicht onderdeel van het afstudeerdossier taalwetenschap dat sinds 2018-2019 de bachelorthese heeft vervangen. Naast dit onderzoekscollege kiezen studenten 2 van 4 keuzevakken (onderzoekscolleges) en stellen uit de opdrachten voor deze vakken het dossier samen (één mondelinge presentatie, één poster presentatie, één schriftelijk werkstuk). |
|
| terug naar boven |
|
5 | Afstudeerdossier: Syntaxis | LTX047B10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. C.J.W. Zwart | Docent(en) | prof. dr. C.J.W. Zwart | Onderwijsvorm | nog niet bekend | Toetsvorm | nog niet bekend | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Syntaxis 2 en Semantiek 2 | Opmerkingen | Dit vak fungeert als keuze onderdeel van het afstudeerdossier taalwetenschap dat sinds 2018-2019 de bachelorthese heeft vervangen. Naast het onderzoekscollege semantiek/pragmatiek kiezen studenten 2 van 4 keuzevakken (onderzoekscolleges) en stellen uit de opdrachten voor deze vakken het dossier samen (één mondelinge presentatie, één poster presentatie, één schriftelijk werkstuk). |
|
| terug naar boven |
|
6 | Afstudeerdossier: TOS | LTX042B10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. A. Schouwenaars | Docent(en) | dr. A. Schouwenaars | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Klinische Linguïstiek Kinderen (LTX014B05) en Statistiek II (LIX002X05) | Opmerkingen | Dit vak fungeert als verplicht/keuze onderdeel van het afstudeerdossier taalwetenschap dat sinds 2018-2019 de bachelorthese heeft vervangen. Naast het onderzoekscollege pragmatiek kiezen studenten 2 van 4 keuzevakken (onderzoekscolleges) en stellen uit de opdrachten voor deze vakken het dossier samen (één mondelinge presentatie, één posterpresentatie, één schriftelijk werkstuk). |
|
| terug naar boven |
|
7 | Gesch. van de Taalkunde | LTX032B05 |
Dit college geeft aan de hand van primaire teksten een overzicht van de geschiedenis van de taalwetenschap. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Klankleer 1 | LTX022P05 |
Aan de orde komen: fonetiek, fonologie en hun relatie tot andere disciplines; bouw en werking van de spraakorganen; classificatie van spraakklanken; fonetische transcriptie; fonologische regels; distinctieve kenmerken; syllabestructuur; stemvorming en geluidleer; klemtoon en ritme; morfonologie, spelling. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Klankleer 2 | LTX026B05 |
Nieuwe ontwikkelingen in optimaliteitstheorie en laboratorische fonologie; fonetiek als noodzakelijk hulpmiddel bij fonologisch onderzoek; parameters geluid; geluid lezen, fonetische analyses; forensische fonetiek. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. D.G. Gilbers | Docent(en) | dr. D.G. Gilbers | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | multiple choice, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2 inclusief Klankleer 1 of gelijkwaardig college (overleggen met de docent). |
|
| terug naar boven |
|
10 | Klinische Linguïstiek Kinderen | LTX014B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | drs. N.A. van den Bergh | Docent(en) | drs. N.A. van den Bergh | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na afronding van Stoornissen in de Taalontwikkeling 1 (met een score van minimaal 5.0 of hoger) en Stoornissen in de Taalontwikkeling 2 (met een score van minimaal 5.0 of hoger). |
|
| terug naar boven |
|
11 | Klinische Linguïstiek Volwassenen | LTX043B05 |
In het vak Klinische Linguïstiek Volwassenen ligt de nadruk op diagnostiek. Daarbij komen de volgende zaken aan de orde: spontane-taalanalyse en het vaststellen van de onderliggende stoornissen in het begrijpen en produceren van gesproken en/of geschreven taal. De student leert niet alleen welke tests wanneer kunnen worden afgenomen, maar ook hoe de resultaten te interpreteren zijn in termen van neurolinguïstische taalverwerkingstheorieën. Daarnaast wordt ingegaan op het afstemmen van de therapie op de diagnostiek. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | Dr. D.A. de Kok | Docent(en) | Dr. D.A. de Kok | Onderwijsvorm | nog niet bekend | Toetsvorm | opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na afronding van Verworven Taalstoornissen 1 met een score van minimaal 5.0 of hoger. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Morfologie | LTX035B10 |
Dit vak behandelt de basisbegrippen en de belangrijkste theorieën op het gebied van de morfologie. Daarbij komen verschillende woordvormings-processen aan de orde, alsook het verschil tussen derivatie en inflectie en de plaats van de morfologie in het gehele taalsysteem. Bovendien worden stoornissen op morfologisch gebied vanuit een neurolinguïstisch perspectief bestudeerd. De opzet van het college is deels hoorcollege, deels werkcollege. In de tweede helft van het college voeren studenten tevens een kleinschalig onderzoek uit aan de hand van een keuzelijst en doen daarvan schriftelijk verslag. Het vak Onderzoekscollege Morfologie en morfologische stoornissen vormt een brug tussen de leerlijnen op het gebied van de (Morfo-)Syntaxis enerzijds en de Neurolinguïstiek anderzijds. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. M. de Vries | Docent(en) | dr. M. de Vriesdr. B. Hollebrandsedr. W. Visser | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | deeltoets(en), schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2 inclusief Syntaxis 1, Verworven Taalstoornissen 1 en Stoornissen in de Taalontwikkeling 2 |
|
| terug naar boven |
|
13 | Psycholinguïstiek | LTX045B05 |
Dit college bevat een reeks hoorcolleges waarin experimenteel onderzoek naar een aantal onderzoeksgebieden binnen de taalkunde wordt besproken. De toepassing wordt nader besproken. Doel hiervan is om er achter te komen hoe in psycholinguïstiek onderzoek wordt uitgevoerd en geïnterpreteerd. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Semantiek 1 | LTX021P05 |
Dit college vormt een inleiding tot de betekenisleer. Aan de hand van onderwerpen als referentie, thematische rollen, presuppositie, entailment, kwantoren, connectieven, modaliteit, werkwoordstijden en aspect komen elementaire begrippen in de semantiek aan de orde. Er zal ook aandacht worden besteed aan de beginselen van de logica en formele semantiek. Daarnaast wordt aan de hand van taalverwerving en zinsverwerking empirisch onderzoek naar semantiek besproken. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Semantiek 2 | LTX027B05 |
In dit college gaan we dieper in op de formele ofwel waarheidsconditionele semantiek. Aan de orde komen onder andere verwijzing, anaforiciteit, kwantoren, tense en aspect, lambda calculus en compositionaliteit, mogelijke werelden en intensionaliteit, alsook enige themas uit de syntax-semantiek interface en de semantiek-pragmatiek interface. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. E. Maier | Docent(en) | dr. E. Maier | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2 incl. Semantiek I (LTX021P05). |
|
| terug naar boven |
|
16 | Statistiek I | LIX001X05 |
Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraat toets, de Mann-Whitney toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Statistiek II | LIX002X05 |
Dit vak beoogt de student verder basale statistische methoden te leren kennen, in het bijzonder in de taalkunde, communicatie- en informatiewetenschappen, en informatiekunde. We behandelen verschillende varianten van ANOVA, regressie, logistische regressie en mixed-effects regressie. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Toral Ruiz | Docent(en) | student-assistentDr. A. Toral Ruiz | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | multiple choice, programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van Statistiek I (LIX001X05) met een score van 5 of hoger. |
|
| terug naar boven |
|
18 | Stoornissen in de Taalontwikkeling 1 | LTX024P05 |
Het schrift is een code-systeem voor gesproken taal. Behandeld wordt de wetenschappelijke stand van zaken over normale leesprocessen Hoe lukt het een ervaren lezer geschreven woorden te herkennen en teksten te begrijpen?, normale leesontwikkeling Hoe lukt het een beginnend lezer dit code-systeem onder de knie te krijgen, en dyslexie Wat gaat er mis bij personen die niet of slecht kunnen lezen en spellen?. Deze vragen worden benaderd vanuit verschillende invalshoeken. Cognitief: welke informatieverwerkingsprocessen spelen zich af tijdens lezen en spellen? Gedrag: hoe ziet het leesgedrag van ervaren en beginnende lezers eruit denk aan leessnelheid; accuratesse; type fouten. Diagnostiek: welk gedrag en welke processen zijn afwijkend bij zwakke lezers en dyslectici? Behandeling: bestaan er effectieve methoden om lees- en spellingsvaardigheden te verbeteren? Neurologisch: wat is de rol van verschillende hersendelen en hersenfuncties tijdens lezen en spellen? Centraal staat de (psycho)linguïstische invalshoek: lezen en spellen zijn secundaire taalfuncties die zijn gebaseerd op de primaire taalfuncties spreken en verstaan. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Stoornissen in de Taalontwikkeling 2 | LTX025P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
20 | Syntaxis 1 | LTX020P05 |
Inleiding in de syntaxis. Behandeling van elementen en begrippen die een rol spelen in de analyse van syntactische verschijnselen; vergelijking met traditionele analysemethoden (ontleden). Eerste beginselen van de generatieve grammatica. |
|
| terug naar boven |
|
21 | Syntaxis 2 | LTX028B05 |
Toegankelijke inleiding in de theoretische syntaxis (generatieve grammatica), met aandacht voor inductieve en deductieve theorievorming op basis van empirische verschijnselen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. M. de Vries | Docent(en) | dr. M. de Vries | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2 inclusief Syntaxis I (LTX020P05). |
|
| terug naar boven |
|
22 | Taal en Neuro-imaging | LTX044B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
23 | Taalfilosofie | LTX034B05 |
Wat is de relatie tussen taal, gedachten en de werkelijkheid? Hoe komt betekenis tot stand? Wat doe je precies als je iemand citeert? Deze inleiding in de taalfilosofie legt uit wat de belangrijkste filosofen over dit soort kwesties gezegd hebben. Daarbij komen theorieën van onder anderen Plato, Frege, Quine en Davidson aan de orde. Het vak start met een algemene wetenschapsfilosofische inleiding. De opzet van het college is deels hoorcollege, deels werkcollege. Studenten maken wekelijks opdrachten in groepjes en presenteren de resultaten daarvan. Het vak Taalfilosofie past in de leerlijn Semantiek 1 – Taalfilosofie – Semantiek 2, maar heeft een bredere uitstraling naar andere vakken van de studie Taalwetenschap. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. M. de Vries | Docent(en) | dr. M. de Vries | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, multiple choice, presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2 inclusief Semantiek 1 |
|
| terug naar boven |
|
24 | Taalverandering en taalcontact | LTX015P05 |
Dit college behandelt taalverandering, zowel op zichzelf als ten gevolge van contact met sprekers van andere talen. Het biedt een overzicht van de processen die zich voordoen wanneer taal verandert, en bespreekt de verschillende sociale omstandigheden die aanleiding geven tot de verschillende soorten verandering door taalcontact. Elementaire beginselen van de sociolinguïstiek en de historische taalkunde. |
|
| terug naar boven |
|
25 | Taalverwerking | LTX026P05 |
Het vak Taalverwerking is een introductie in de taalwetenschappen vanuit het perspectief van de taalpsychologie. In deze collegereeks staat het menselijke taalvermogen centraal: we kunnen onze gedachten onder woorden brengen, en andersom de spraak van anderen interpreteren. Om te verklaren hoe dat mogelijk is, moeten we weten a. wat de eigenschappen van taal zijn, en b. hoe het menselijke taalverwerkingssysteem in elkaar zit. Wat precies doen wij eigenlijk als we spreken en verstaan, en hoe is deze vaardigheid in het brein geïmplementeerd? In de psycholinguïstiek proberen we deze vragen te beantwoorden met behulp van experimenten. De methodologie hiervoor ontlenen we aan de cognitieve psychologie en de cognitieve neurowetenschappen. Deze wetenschapsgebieden houden zich bezig met denkprocessen op gebieden die nauw met taal verbonden zijn (bijvoorbeeld aandacht en de werking van het geheugen). Door zowel de structuur van taal als ook de verwerking van taal te bestuderen, ontstaat er een gedetailleerd beeld van de vele verschillende facetten van ons taalvermogen. |
|
| terug naar boven |
|
26 | Taalverwerving | LTX023P05 |
Dit college bestaat uit een serie hoorcolleges over de ontwikkeling van taal bij kinderen. Het college behandelt taalverwerving vanuit een taaltheoretisch perspectief. Onderwerpen die aan bod komen zijn de verwerving van klanken en woorden, en de verwerving van de syntaxis en semantiek van de moedertaal. |
|
| terug naar boven |
|
27 | Verworven Taalstoornissen 1 | LTX027P05 |
In dit vak worden verworven taalstoornissen ten gevolge van hersenletsel behandeld, waarbij de focus op afasie ligt. De volgende punten zullen aan bod komen: neurologische en anatomische oorzaken, terminologie, typologie, diagnostiek, therapie en ontwikkeling van het wetenschapsgebied. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. R. Jonkers | Docent(en) | prof. dr. R. Jonkers | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, multiple choice | ECTS | 5 | Opmerkingen | De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
28 | Verworven Taalstoornissen 2 | LTX028P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | A. Rofes, PhD. | Docent(en) | A. Rofes, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|