1 | Art & Institutions | LKX022B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Rodríguez Viejo | Docent(en) | dr. J. Rodríguez Viejo | Onderwijsvorm | hoorcollege | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Art & Science | LKX023B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | E.F. van der Hoorn, MA. | Docent(en) | I.N.M. Rijnsewijn E.F. van der Hoorn, MA. | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | tentoonstelling | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. This module is also part of the KCM program for students who choose Modern Art as their Art Discipline. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Art Now | LKX024B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | drs. L. Nijenhof | Docent(en) | drs. L. Nijenhof | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | verslag, wekelijkse opdrachten, tentamen | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
4 | Arts in Practice: Film | LWX099B10 |
Arts in Practice / Film group: Videographic Criticism: Students learn to use, and thereby sharpen their analytical skills in the context of practical audiovisual projects. Parallel to the acquirement of knowledge on historical aspects and current debates and practices of videographic work, the course comprises three distinct practice-based parts (Projects 1-3), ultimately aiming at theoretical considerations (Final Report). 1. Project 1: Audiovisual plot summary: Students learn the basics of video manipulation (accessing, ripping, editing, compressing, voice-over, etc. AV material) by producing a brief (max. 5 minutes) audiovisual summary of a film or TV show of their choice. 2. Project 2: Analytical videographic work: Students further their acquired audio and video manipulation skills by producing an autonomous, explanatorily argumentative academic (scholarly sound) research video (scene analysis in max. 10 minutes). 3. Project 3: Deformative criticism project: Students engage in an experimental mode of videographic criticism, as Jason Mittell puts it, “to make the original work strange in some unexpected way, deforming it unconventionally to reveal its structure and discover something new from it.” 4. At the end of the semester, students individually produce a Final Report that reflects on the theoretical knowledge they acquired during their practical tinkering (max. 2 A4 per student). |
|
| terug naar boven |
|
5 | Arts in Practice: Music | LWX100B10 |
|
|
| terug naar boven |
|
6 | Arts in Practice: Theatre | LWX101B10 |
|
|
| terug naar boven |
|
7 | Ba-scriptie Kunsten, Cultuur en Media | LWX999B10 |
In dit afsluitende vak van de bachelorfase van KCM dient een individueel werkstuk, de bachelorscriptie, geschreven te worden. Het onderwerp van onderzoek dient aan te sluiten op de gekozen specialisatie: APCE of A&C en één of beide kunstvakken.
In twee online hoorcolleges (blok Ib) wordt uitgelegd wat de werkwijze is en worden aanwijzingen gegeven met betrekking tot methodologie en schrijfvaardigheid. Aan de hand van een serie schriftelijke opdrachten ontwikkelt de student in de periode november 2019 - januari 2020 een onderzoeksvraag. In een serie workshops in februari 2020 wordt onder leiding van een vakdocent deze vraag uitgewerkt tot een scriptieplan. Na goedkeuring van het scriptieplan wordt de scriptie onder begeleiding van een staflid geschreven.
Voor het inleveren van opdrachten, het scriptieplan en de concept en finale versie van de scriptie gelden strikte deadlines. Dit is noodzakelijk in verband met de organisatie van het scriptieproces door de staf en het tijdig af kunnen geven van een diplomacertificaat zodat studenten zich voor een master in kunnen schrijven per 1 september 2020. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.P.M. Willemsen | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege, zelfstudie | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en), scriptie | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | De BA scriptie mag enkel begonnen worden wanneer de student aan de volgende 3 eisen voldoet: 1. Alle vakken van het 2e jaar zijn gevolgd & de vakken van het 1e semester 2e jaar zijn behaald. 2. Alle opdrachten omtrent de scriptievoorbereiding (inclusief scriptievoorstel en bijbehorende bibliografie) zijn tijdens het 1e semester van het 3e jaar afgerond. 3. Alle scriptie workshops die tijdens de 1e weken van semester 2 jaar 3 georganiseerd worden, moeten bijgewoond zijn. NB: Eis nr 1 geldt niet voor deelname aan de scriptievoorbereiding en de scriptie workshops |
|
| terug naar boven |
|
8 | Blurring Boundaries in Art 1914 - now | LKX020P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
9 | C&L 3:Toegepaste Literatuursociologie | LEU039B05 |
Literatuur, en fictieve verbeelding in het bijzonder, speelt een belangrijke rol in de vormgeving van sociale processen. Doormiddel van fictieve verbeelding worden sociale normen voor ‘normaal’ en ‘afwijkend’ gedrag in het gedeelde bewustzijn opgenomen: noties als ‘crimineel’, ‘geestelijk gestoord’ en ‘immoreel’ staan niet vast, maar worden voortdurend opnieuw geuit en heronderhandeld in literaire weergaves van de samenleving. Tevens worden in fictionele weergaves ‘mogelijke werelden’ opgeroepen waarin alternatieve individuele en gemeenschappelijke levenspaden verhalenderwijs worden verkend en gewaardeerd. Deze rol van literatuur roept een reeks onderzoeksvragen op die in deze cursus aan bod zullen komen: wat is de invloed van literatuur in debatten over afwijkend gedrag? Hoe kunnen literatuur en fictionele verbeelding plannen voor de plek van het ‘abnormale’ beïnvloeden, en hoe verhoudt deze constructie zich tot de notie van het ‘vreemde’? Hoe kunnen deze effecten worden bestudeert en gemeten? Er zal met name aandacht worden besteed aan de rol van literatuur in het debat over criminaliteit en afwijking in het Europese migratiedebat. In de cursus zullen studenten methodes voor de empirische studie van het effect van literatuur toepassen in debatten, presentaties en geschreven opdrachten. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | Dr. C. Kirchmeier | Docent(en) | dr. J.F. JansmaDr. C. Kirchmeier | Onderwijsvorm | praktische oefening, werkcollege, zelfstudie | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de bachelor Europese Talen en Culturen, of de bachelor Kunst, Cultuur en Media (specialisatie Literatuurwetenschap). NB: Voor het collegejaar 2021-2022 geldt een norm van minimaal 35 ECTS. | Opmerkingen | 80 % Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. |
|
| terug naar boven |
|
10 | C&L 4a: Gender en Literatuur en Cultuur | LEU040B05 |
In deze module maken studenten kennis met relevante theorieën en methodes binnen gender studies. De nadruk ligt hierbij op literatuur en cultuur-historische context in de 20e en 21e eeuw. Na een inleiding in gender studies in het algemeen en binnen de literaire theorie zal een aantal toonaangevende theoretische teksten worden besproken. We richten ons op vragen als: welke factoren en relaties zijn bepalend voor gender in de menswetenschappen? Hoe wordt gender weergegeven in literaire teksten? Bestaat er een verschil tussen hoge en lage literatuur wat betreft gender representatie? Hoe worden LHBTQ+ personen beschreven in cultuur-historische teksten zoals egodocumenten, documentaires en films? Doet gender er toe in minderheidsliteraturen? In mondeling en schriftelijke opdrachten zullen studenten een genderperspectief toepassen op literaire en cultuurhistorische teksten en een selectie aan Wikipedia teksten (her)schrijven. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | Dr. E. Jiresch | Docent(en) | Dr. E. Jiresch | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de bachelor Europese Talen en Culturen, of de bachelor Kunst, Cultuur en Media (specialisatie Literatuurwetenschap). NB: Voor het collegejaar 2021-2022 geldt een norm van minimaal 35 ECTS. | Opmerkingen | 80% verplichte aanwezigheid. Studenten dienen actief deel te nemen aan de discussies in de werkcolleges en alle opdrachten opdrachten uit te voeren, zowel tijdens college als ter voorbereiding daarvan. |
|
| terug naar boven |
|
11 | C&L 4b: Reading, Watching, Looking | LEU041B05 |
What happens when we read a text, watch a film, look at a painting? Is there a difference between dealing with literature and art and consuming other texts and images? How can we explain and conceptualize the fact that different people look at the same work in different ways and take a literary text as “a picnic to which the author brings the words and the reader the meaning” (Northrop Frye)? One prominent strand of approaches dealing which such questions are theories of aesthetic reception and reader response. A key idea in many of these approaches is that in works of film, literature and art let the recipients actively participate in the construction of meaning – for example by providing “gaps“ to be “filled“ by the readers and viewers. Early film theory focused on montage, the space between the frames and the cut as crucial aesthetic elements of the new medium, while contemporary approaches describe “gaps” at different narrative and audiovisual levels. Literary scholars Roman Ingarden and Wolfgang Iser developed concepts of textual “indeterminacy“. And art historians such as Wolfgang Kemp and Gottfried Boehm discussed “empty spaces“ as key elements in modern paintings. In this seminar, we will discuss such media-specific aesthetic concepts and possible interconnections between them, using a wide range of films, texts and images as examples. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. F.J. Lippert | Docent(en) | Dr. F.J. Lippert | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse van de BA Europese Talen en Culturen. NB: Voor het collegejaar 2021-2022 geldt een norm van minimaal 35 ECTS. Exchange students who want to participate in this course should have an academic background in literature, arts, media studies or a related field. | Opmerkingen | The final essay can be written in English or Dutch. A minimum attendance rate of 80% applies. This course unit can also be taken as a Minor or as an Open course unit and is also open to students of other Faculty of Arts Minor programmes. Not accessible for students with a completed Minor Applied Linguistics. |
|
| terug naar boven |
|
12 | C&L 5a: Het Multiculturele Landschap | LEU052B05 |
This course will explore European multicultural narratives of childhood and youth constructing identities across national and linguistic divides. Underage Europeans have limited legal and political agency: most of the literature for children and young people is written, produced and mediated by adults. The study of literature for and about young people requires an interdisciplinary approach that connects the themes outlined in children’s books to particular frames of book production, reading, aesthetics and pedagogy. Our course texts and methods will foreground Europe as a trans- and multicultural arena. We will problematise, among other issues, practices of translation and the politics of abridgement. Please note that the course outline may differ according to the language track. For example, the Dutch group will focus on multicultural Young Adult literature in the Netherlands. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. S.I. Linn | Docent(en) | dr. S.I. Linndr. V.N. Veldhuizen | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | portfolio, presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Admission to the second year, i.e. at least 45 ECTS obtained from the propaedeutic phase of the bachelor European Languages and Cultures, or the bachelor Arts, Culture and Media (specialisation Literature Studies). NB: For the academic year 2021-2022, the norm is at least 35 ECTS. | Opmerkingen | 80% compulsory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments in and outside class. Please note that there are separate reading lists for the Dutch and English groups. Details will be communicated via the syllabus and Nestor. |
|
| terug naar boven |
|
13 | C&L 5b: De Europese Toekomst | LEU053B05 |
“Imagine there's no countries It isn't hard to do Nothing to kill or die for…”.
Thus John Lennon exhorted his listeners in 1971, equating a world without nation-states with the absence of conflict. The reality of contemporary Europe shows otherwise. The multi-faceted nature of identities and histories persists and engenders crises, productive or otherwise, even in the purportedly unified space of Europe. Utopian and dystopian visions proliferate and colonise our life-worlds in the current climate of uncertainty and risk.
In the creative space of this course, students will engage with and envision their own narratives of European unity and diversity that will be fundamental to shaping Europe’s Tomorrow! You will explore and experience the co-operative and adversarial dimensions of identity construction through pioneering role-play and film-making, and thereby map the fine line dividing utopian and dystopian visions of Europe’s future. Come if you dare to imagine! |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. P. Valdivia Martin | Docent(en) | D. du Plessis, MA.Prof. Dr. P. Valdivia Martin | Onderwijsvorm | werkcollege, zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Admission to the second year, i.e. at least 45 ECTS obtained from the propaedeutic phase of the bachelor European Languages and Cultures, or the bachelor Arts, Culture and Media (specialisation Literature Studies). NB: For the academic year 2021-2022, the norm is at least 35 ECTS. | Opmerkingen | 80% compulsory attendance in seminars. Students are expected to participate actively in discussions during seminars and to duly carry out all assignments in and outside class. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Denken over kunst I:Filosofie vd kunsten | LWX011P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. T.E. Lijster | Docent(en) | dr. T.E. Lijsterdr. J.F. Otte M.E. Pinto Reyes | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | / | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Empirical Methods: Arts Policy Education | LWX098B10 |
|
|
| terug naar boven |
|
16 | Evaluating the Arts | LWX082B05 |
This course looks directly to the contemporary and recent historical field of arts criticism. Here students examine both respected and prolific arts critics in the fields of journalism and professional arts worlds with subjects taken literature, film, music and theater criticism. By reading both shorter exposés such as the record or concert review to the film and theater performance review, students begin to recognize the pithy, poetic, yet functional language of arts criticism intended for a broader public. In the second half of this course, students undertake their own arts criticism project which may take the form of an online blog reviewing various artistic examples from the student's chosen arts discipline such as music, film, theatre, visual art, or literature or may take the form of a video review channel composed of a set of video reviews that cohere in style, content, and negotiation of one's own personal critical voice. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C.J. Tonelli | Docent(en) | Dr. C.J. Tonelli | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | De student moet de propedeuse hebben behaald. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Narrativity across Media is gevolgd. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Film: Advanced Seminar | LWX093B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
18 | Film Ib: Filmanalyse | LWX020P05 |
In deze collegereeks ligt de nadruk op de analyse van film. Kennis en vaardigheden worden verkregen aan de hand van de concrete analyse van een vijftal ‘klassieke / hedendaagse’ films die worden gepresenteerd in viewings met inleiding in Groninger Forum. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | B.C. Jung, PhD. | Docent(en) | B.C. Jung, PhD. N. Medina Maranon, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, essay, multiple choice, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deelname aan dit vak wordt afgeraden indien Film 1a niet gevolgd is. | Opmerkingen | Dit filmvak gaat gepaard met een serie van tien (5+5) filmvertoningen in de bioscoop, geïntroduceerd door leden van de film staf. Deze vertoningen vinden plaats op woensdagen, tussen 11:00 en 14:00 in Groninger Forum (Hereplein 73). Het is een noodzakelijk deel van het bestuderen van film om een verscheidenheid aan films in hun passende cinematische context te zien. Zodoende is het bijwonen van deze vertoningen een verplicht onderdeel van de cursus. Studenten wordt zodoende aangeraden dit tijdvak te reserveren in hun agenda’s.
80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Film II: Filmgeschiedenis | LWX001B10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. J. Hanich | Docent(en) | J. BoerProf. Dr. J. Hanich B.C. Jung, PhD. N. Medina Maranon, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Film Ia en Film Ib is gevolgd. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
20 | Film III: Filmtheorie | LWX013B10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. A.M.A. van den Oever | Docent(en) | Prof. Dr. J. Hanich L. Melamed, PhD.prof. dr. A.M.A. van den Oever | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Film I en II is gevolgd. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
21 | Film 1a: Filmanalyse | LWX019P05 |
In dit college ligt de nadruk op de analyse van film. Studenten maken tijdens dit college kennis met materiaal en technologie van film, televisie en video, met de basisbegrippen uit de filmtheorie (narratief versus niet-narratief; speelfilm en documentaire; kunstfilm versus amusementsfilm), met de technische equipment van de film en met het begrippenapparaat voor de analyse van film (mise-en-scène; montage; licht en geluid). |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | B.C. Jung, PhD. | Docent(en) | B.C. Jung, PhD. N. Medina Maranon, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, essay, multiple choice, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Dit college is een van de beide basismodules van de minor Film in cultuur. De viewings zijn verplicht. Het werkcollege is ook toegankelijk voor studenten van de minor Film in cultuur, maar mogelijk zal wegens grote toestroom van selectie gebruik moeten worden gemaakt. | Opmerkingen | Dit filmvak gaat gepaard met een serie van tien (5+5) filmvertoningen in de bioscoop, geïntroduceerd door leden van de film staf. Deze vertoningen vinden plaats op woensdagen, tussen 11:00 en 14:00 in Forum Groningen. Het is een noodzakelijk deel van het bestuderen van film om een verscheidenheid aan films in hun passende cinematische context te zien. Zodoende is het bijwonen van deze vertoningen een verplicht onderdeel van de cursus. Studenten wordt zodoende aangeraden dit tijdvak te reserveren in hun agenda’s.
80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
22 | Introduction to Audiovisual Arts, A | LWX034P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
23 | Introduction to Audiovisual Arts, B | LWX035P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
24 | KS II: Kunstvelden, -netwerken & beleid | LWX028P05 |
Arts Sociology II is an introduction to the most important theories of (art-)sociology. In this course unit it is demonstrated how these theories are used in art sociological research. Furthermore, each theory is criticized, partly by contrasting the theories to one another. The focus is on four theories: (1) Pierre Bourdieu’s distinction theory, (2) Howard Becker’s art world theory, (3) the Art field theory of Pierre Bourdieu, (4) and basic concepts of Actor-Network theory. As the course builds on Sociology of the Arts I: Introduction, the same broad conception of art is used, encompassing professional theatre, dance, visual arts, but also film, pop music, folklore, traditional dances, etc… |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. S.M. Strandvad | Docent(en) | D. Padure M.E. Pinto ReyesDr. S.M. Strandvad | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | deelname aan dit vak wordt afgeraden indien Kunstsociologie 1:Inleiding niet gevolgd is. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. Dit vak staat open als bijvak. |
|
| terug naar boven |
|
25 | Kunst en cognitie | LWX032P05 |
Deze module biedt een inleiding in de cognitieve benadering van kunst en kunsten. Het college heeft vier, elkaar deels overlappende zwaartepunen: 1. Basisvormen van cognitie: waarneming, herinnering, redeneren, taal en verbeelding. 2. Uitgangspunten van evolutionair denken over cultuur en kunst. 3. Kunst en de kunsten als vorm(en) van cognitie. 4. Geschiedenis van en perspectieven in de cognitiewetenschappen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. A. Wah | Docent(en) | dr. A. Wah | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname aan de werkcolleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
26 | Kunstsociologie I: Inleiding | LWX027P05 |
Arts Sociology introduces students to how sociologists study the arts. Starting from the questions about how to define art sociologically, and what sociology is, the course subsequently turns attention to and focuses on consumption of art and culture, based on the critical sociology perspective of Pierre Bourdieu’s distinction theory, calling attention to the connection between cultural consumption patterns and social stratification. As a further elaboration of this perspective, the course discusses the omnivore thesis that has been introduced as a way of nuancing distinction theory, and, lastly, gives an introduction to cultural policy studies. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | D. Padure | Docent(en) | D. Padure M.E. Pinto Reyes | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | none | Opmerkingen | 80% attendance requirement; demonstrable active participation, meeting deadlines |
|
| terug naar boven |
|
27 | Life Imagined: The Arts in Culture A | LWX037P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
28 | Life Imagined: The Arts in Culture B | LWX038P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
29 | Literature I: Introduction to Lit. Cult. | LWX036P10 |
|
|
| terug naar boven |
|
30 | Literature II: Advanced Critical Theory | LWX097B05 |
Literatuur is een belangrijke vorm van zowel entertainment en persoonlijke verrijking; de verhalen die deel uitmaken van onze levens zijn kritische reflecties van onze samenlevingen en de problemen die daar bij horen. Het lezen van deze teksten biedt ons de mogelijkheid in aanraking te komen met meer karakters en ervaringen dan wijzelf kunnen meemaken. Door kritisch met deze teksten om te gaan kunnen wij een beter beeld creëren van de vele, complexe lagen die aan deze kunstvorm ten grondslag liggen, en staat ons toe om erachter te komen wat het precies is dat een verhaal ons vertelt, zowel openlijk als heimelijk. Om dit te doen, moeten we literaire kritiek toepassen om de betekenis van een tekst te (de)construeren - maar is dat wel zo? En wat is betekenis an sich überhaupt? Hoe kan een verzameling van arbitraire vlekjes inkt op een pagina of scherm ook maar iets betekenen? Hoe kan het dat meerdere lezers dezelfde tekst anders interpreteren? Hoe moeten we omgaan met beroemde, prachtige, maar hoogst problematische teksten (zoals Heart of Darknes)? Moeten we Babar verbranden? Deze vragen worden onder andere in dit college behandelt, door inzicht te bieden in verschillende vormen van literatuurtheorie. De benaderingen die we behandelen variëren van filosofische problematiek tot de moderne aanpak van cognitieve narratologie. Zodoende leren we literatuurwetenschappelijke theorieën toe te passen terwijl we tegelijkertijd over de geschiedenis en ontwikkeling van de literatuurwetenschap leren. De teksten die wij behandelen in deze module zijn een combinatie van algemene introducties tot de benaderingen en gevorderde, fundamentele werken door belangrijke academici. Centraal staan, onder andere, concepten van macht, betekenis, ideologie en socialisatie, verhaaltheorie en verteltheorie, en autoriteit. Daarnaast wordt gekeken naar de veranderende rol van literatuur in de samenleving (en, daaraan gekoppeld, de veranderende doelen van literaire kritiek): als een expressie van universele waarheden; als moreel of didactisch middel; en als artistiek en amusementsmedia.
Om meer te doen dan slechts over de benaderingen te leren, en ze te begrijpen op het niveau dat we de benaderingen zelf kritisch kunnen analyseren, zullen we in de werkcolleges leren ze toe te passen door middel van praktische analyses van primaire bronnen (korte verhalen, extracten, of gedichten). Hierdoor zullen student zowel de toegevoegde waarden als de gebreken van verschillende kritische literaire benaderingen leren. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. V.N. Veldhuizen | Docent(en) | dr. V.N. Veldhuizen | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | nog niet bekend | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Literatuur I is gevolgd. | Opmerkingen | Verplichte module voor KCM studenten met kunstvak Literatuur, keuze optie voor studenten van ETC e.a.
80% verplichte aanwezigheid. Studenten dienen actief deel te nemen aan de discussies in de werkcolleges en alle opdrachten opdrachten uit te voeren, zowel tijdens college als ter voorbereiding daarvan. |
|
| terug naar boven |
|
31 | Management and Entrepreneurship | LWX102B10 |
Organiseren is een activiteit waar iedereen die in de kunst aan het werk gaat mee te maken krijgt. In elke denkbare functie zal je taken coördineren en zal je bedenken hoe jijzelf of de organisatie waarvoor je werkt een relatie kan aangaan met de omgeving. Organiseren kan niet los gezien worden van het creëren, verspreiden en interpreteren van kunst. Daarom zien we organiseren ook als een culturele activiteit, die evengoed een verhaal vertelt over de rol van kunst in de maatschappij.
Deze module bestaat uit twee blokken. In het eerste blok leer je hoe culturele organisaties hun overlevingskansen kunnen vergroten door vooruit te denken, met behulp van strategisch management. Het tweede blok gaat over internationaal ondernemerschap in de kunsten, en schenkt aandacht aan cross-cultureel management, internationale marketing en internationaliserings-strategieën.
In de seminars van blok 1 schrijf je in teamverband een strategisch plan voor een kunstorganisatie, met aandacht voor onder meer marketing, personeel, en financiering en in blok 2 een plan voor de internationalisering van een kunstorganisatie.
In beide blokken staat een ander boek van Lydia Varbanova centraal tijdens de hoorcolleges, evenals enkele papers. In gastlezingen wordt het onderwerp vanuit de praktijk belicht. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. R.W. de Vries | Docent(en) | dr. R.W. de Vries D. Padure | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | opdrachten, presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Empirical Methods: Arts, Policy and Education is gevolgd. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
32 | Mediality to Inter-Mediality | LWX077B10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.P.M. Willemsen | Docent(en) | dr. S.P.M. Willemsen J. Zienkiewicz | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Filosofie vd kunsten en Kunst en Cognitie is gevolgd | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
33 | Modern East Asian Art & Visual Culture | LKX042B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
34 | Music: Advanced Seminar | LWX094B05 |
Music: Advanced Seminar (Music in a Global Context) examines a variety of popular music styles and genres from around the world and helps students gain skills in analyzing and understanding histories of transnational flows of music and music related culture. We will discuss several case studies, some of which will relate to transnational flows between The Netherlands and other parts of the world. Case studies may include zef from South Africa, global flows of hip-hop, rock in Japan, global flows of Dutch EDM, indie music in Indonesia, and others. The focus will be on popular music between 1945 and 2000. Students will complete their own case study to critically compare and contrast how musical worlds may be locally embedded while continually impacted by international and intercultural phenomena and how, in this way, the development of music genres are complex processes which perpetually react to changing factors such as new technological developments, local cultural preferences, variable economic structures, and the movement and mobility of people and ideas. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. D.E. Sprengel | Docent(en) | Dr. D.E. Sprengel | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | De student moet de propedeuse hebben behaald. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Muziek III is gevolgd. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. Vak staat open voor exchange studenten |
|
| terug naar boven |
|
35 | Muziek II: Gesch. en theorie Klassiek | LWX003B10 |
Deze cursus heeft tot doel studenten bekend te maken met de belangrijkste ontwikkelingen in de geschiedenis van de Westerse kunstmuziek (klassieke muziek), en daarbij in te gaan op actuele discussies over de verschillende methodes die in de studie van klassieke muziek worden aangewend. De cursus behandelt hiernaast de relevantie van dergelijke debatten voor hedendaagse uitvoeringspraktijk en het hedendaagse muziekleven. Tenslotte wordt in deze cursus het inzicht in formele structuren van klassieke-muziekstukken verdiept, onder andere door luisteropgaven. Voor het volgen van de cursus is evenwel geen kennis van muziektheorie of muzieknotatie nodig. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. van Gessel | Docent(en) | dr. J. van Gessel | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, werkstuk(ken), presentatie, schriftelijk tentamen | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Music Ia en Music Ib is gevolgd. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. |
|
| terug naar boven |
|
36 | Muziek III: Theorie en analyse Popmuziek | LWX015B10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K.A. McGee | Docent(en) | Dr. K.A. McGee S.A.M. Schelvis, MA.Dr. D.E. Sprengel | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Muziek I en II is gevolgd. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
37 | Muziek 1a: Analyse, theorie, gesch. | LWX023P05 |
Deze cursus biedt een introductie in algemene muzikale concepten, die worden behandeld aan de hand van voorbeelden uit de klassieke muziek. Aan de orde komen vragen als: wat is (klassieke) muziek, wat verstaan we onder muziekgeschiedenis, wat is een ‘werk’ of een ‘stuk’, wat is muziekwetenschap en wat voor tradities en methodes gebruikt zij, hoe gebruiken we muziek (actief en passief), kan muziek betekenis hebben, en wat zijn de effecten van de geluidsopname. In de werkgroepen worden deze vragen gecombineerd met het luisteren naar muziek en het leren herkennen van eenvoudige vormschema's. Voor deelname is kennis van muziektheorie of muzieknotatie niet noodzakelijk. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. van Gessel | Docent(en) | dr. J. van Gessel | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie, schriftelijk tentamen, werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. |
|
| terug naar boven |
|
38 | Muziek 1b: Analyse, theorie en gesch. | LWX024P05 |
Dit vak geeft een overzicht van de historische ontwikkeling van de internationale popmuziek in de twintigste eeuw. De verplichte literatuur concentreert zich op de Amerikaanse muziek en haar culturele context, en die lokale en internationale impact ervan. Studenten maken kennis met formele musicologische elementen zoals liedvormen, genres improvisatiestijlen en nieuwe opnametechnologieën. Dit deel wordt gegeven in het Engels. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C.J. Tonelli | Docent(en) | Dr. C.J. Tonelli | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deelname aan dit vak wordt sterk afgeraden zonder Muziek IA gevolgd te hebben. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
|
| terug naar boven |
|
39 | Narrativity across Media | LWX078B10 |
Stories are everywhere: in our everyday exchanges, in the journalistic media, in religion, philosophy, law, medicine, management, even in the sciences, and – prominently - in the arts: in literature, theatre and film, clearly, but also in painting (think of the frescoes in Assisi telling the life of Saint Francis), and in music (opera, pop songs, concept albums such as Pink Floyd’s The Wall, but also Beethoven’s sonatas). Underlying this diversity of stories, there seems to be something like a narrative capacity, which forms a core element of culture. Narratives – whether they are meant to be true-to-fact, or to some degree invented – fulfil many purposes. Among others, through narratives individuals and communities give form to – and reflect on - their experiences, their values, their history and their sense of identity. What makes narrative such an appropriate format for the articulation and mediation of experience, for information, for entertainment, and for reflection? In light of these broader questions, this course concentrates on the forms and functions of narrative in art: How do (written or oral) literature, film, music, theatre, or dance convey a narrative? What does it mean for our access to a story, that it is orally shared, sung, written, danced, painted, or projected on our screens? How can media co-operate in telling stories? What conventions underlie our perception of narrativity in art? And can we analytically distinguish between narrative entertainment and narrative art? |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.P.M. Willemsen | Docent(en) | dr. S.P.M. Willemsen J. Zienkiewicz | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Filosofie vd kunsten en Kunst en Cognitie is gevolgd. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|
40 | Organising and Communicating in the Arts | LWX103B10 |
|
|
| terug naar boven |
|
41 | Reality Contested: Visual Arts 1800-1914 | LKX024P05 |
De collegereeks staat in het teken van belangrijke ontwikkelingen in de beeldende kunst en fotografie die zich vanaf omstreeks 1800 hebben voorgedaan. In een zich dynamisch ontwikkelende samenleving, die onder meer wordt gekenmerkt door (vanaf 1789) revoluties en democratiseringsbewegingen, nemen de beeldende kunsten meer en meer een geïsoleerde positie in. Als opdrachtgevers raken Staat en Kerk op de achtergrond. Ieder college zal stil staan bij de vraag hoe de kunstenaar zich in zijn werk verhield tot de maatschappelijke ontwikkelingen en tot de dynamiek van de stedelijke ruimte en cultuur, of juist tot de landschappelijke omgeving. De analyse van schilderijen, sculpturen en foto’s - vorm, compositie, inhoud en stijl - is daarbij een belangrijk uitgangspunt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. P. de Ruiter | Docent(en) | dr. P. de Ruiter A. Kostromina | Onderwijsvorm | hoorcollege, veldwerk, werkcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. Halen van de deadlines. Eendaagse excursie Kröller-Müller Museum. |
|
| terug naar boven |
|
42 | Theater II: Geschiedenis en theorie | LWX002B10 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. E. Ioannidou | Docent(en) | Dr. E. Ioannidou D. Kleida, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, tentamen | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Theater 1a en Ib is gevolgd. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
43 | Theater III: Theorie en analyse | LWX014B10 |
Dit college biedt inzicht in de theaterontwikkelingen vanaf de jaren zestig tot heden. De nadruk ligt op de actuele situatie. We bestuderen: de ontwikkeling van regiedominantie naar collectieve processen in de jaren zestig; de diversiteit in esthetische expressie als gevolg van interdisciplinaire verschuivingen en veranderingen in productiebenaderingen. Centraal staan concepten van theatraliteit, lichamelijkheid (acteur, het dansend lichaam), ruimtelijkheid (ruimte, omgeving, virtualiteit) en medialiteit. Daarnaast wordt gekeken naar de veranderende rol van theater in de samenleving: als vorm van artistiek-esthetische expressie; moreel of educatief middel; of als deel van een groeiende amusementsindustrie. De bestudering vindt plaats aan de hand van literatuurstudie en voorstellingsbezoek. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | drs. L.D.M.E. van Heteren | Docent(en) | D. Kleida, MA.drs. L.D.M.E. van Heteren | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, schriftelijk tentamen, werkstuk(ken) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegang tot het tweede jaar, d.w.z. minimaal 45 ECTS behaald uit de propedeuse. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Theater I en II is gevolgd. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. Dit vak staat open als bijvak. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. De geschatte excursiekosten (voorstellingsbezoek, inclusief Amsterdam) voor dit vak zijn ongeveer € 100,00 per student. |
|
| terug naar boven |
|
44 | Theater 1a: Analyse, theorie, gesch. | LWX025P05 |
Het doel van het college is inzicht te bieden in de eigenschappen van theater als medium in een cultuur, en in de wijze waarop het theater zich in de loop der eeuwen heeft ontwikkeld. Theater (in brede betekenis: toneel, dans, cabaret, mime, muziektheater, musical e.a.) wordt bestudeerd aan de hand van cruciale momenten in de historische ontwikkeling van stijlen en genres. Daarbij ligt extra nadruk op de sociale, politieke en economische context waarin theater is ingebed, van de oudste theatrale uitingen (rituelen), tot de vroeg moderne tijd. Naast de historische ontwikkelingen biedt de module inzicht in de grondbegrippen van dramatheorie en voorstellingstheorie. Hiervoor worden enkele dramateksten gelezen (Griekse tragedie) en indien mogelijk een voorstelling bezocht. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | D. Kleida, MA. | Docent(en) | D. Kleida, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Geen | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de colleges. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. De geschatte kosten voor mogelijk voorstellingsbezoek voor dit vak zijn ongeveer € 30,00 per student (maximum) |
|
| terug naar boven |
|
45 | Theater 1b: Analyse, theorie, gesch. | LWX026P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. E. Ioannidou | Docent(en) | Dr. E. Ioannidou N.H. Leidinger M.P. Suárez Caicedo, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten, presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deelname aan dit vak wordt sterk afgeraden zonder Theater IA gevolgd te hebben. | Opmerkingen | 80% aanwezigheidsplicht en actieve deelname tijdens de werkcolleges. |
|
| terug naar boven |
|
46 | Theatre: Advanced Seminar | LWX095B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | D. Kleida, MA. | Docent(en) | D. Kleida, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | De student moet de propedeuse hebben behaald. Aan dit vak kan niet eerder worden deelgenomen dan nadat Theatre II is gevolgd. | Opmerkingen | Er geldt een 80% aanwezigheidsplicht tijdens de vakken. |
|
| terug naar boven |
|