1 | Annotation for Machine Learning | LIX025P05 |
Geannoteerde natuurlijke taalgegevens zijn een cruciaal onderdeel van natuurlijke taalverwerking. Annotatie van data is een proces van het toevoegen van meta-informatie aan de tekst om zo computers te faciliteren om natuurlijke taalverwerking te leren. De cursus zal onderzoeken hoe annotatie van natuurlijke taal tekst kan leiden tot het verhogen van de prestaties van machine learning algoritmen. In het bijzonder zal de cursus een meerfasig proces aanleren voor het bouwen van je eigen geannoteerde natuurlijke taal dataset (aka corpus) voor het trainen en testen van machine learning algoritmes voor een bepaalde taak. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | G.F. Minnema | Docent(en) | G.F. Minnema vacancy | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | nog niet bekend, opdrachten, programmeeropdrachten, tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Inleiding Programmeren I behaald en Taaloptimalisatie gevolgd. | Opmerkingen | Studenten die dit vak volgen als tweedejaarsvak volgen krijgen extra opdrachten. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Ba-scriptie Inf. met onderzoekswerkgroep | LIX999B10 |
De Bachelor informatiekunde wordt afgerond met een onderzoeksproject van beperkte omvang, waarin de student geacht wordt een onderzoek op te zetten, uit te voeren en daarvan verslag te doen. Gewoonlijk wordt dit uitgevoerd als een onderzoekswerkgroep onder begeleiding van de docent, waar een actueel onderzoeksthema door de docent wordt gekozen, maar waar individueel aan een eigen deelonderzoek wordt gewerkt. De voortgangsbegeleiding vindt plaats in de eerste helft van het semester door wekelijkse bijeenkomsten waar theoretische of technische achtergronden worden behandeld of toegelicht, rapportagetechnieken worden doorgenomen, en waar studenten ook voortgang van hun eigen project presenteren en evalueren. In het tweede helft van het semester, de onderzoeksfase, vinden gewoonlijk geen bijeenkomsten plaats. Het project behelst enig literatuuronderzoek, het ontwikkelen van programmatuur of gebruik van bestaande softwarepakketten, het uitvoeren van experimenten, en de verslaggeving zelf. |
|
| terug naar boven |
|
3 | Caleidoscoop IK | LIX034B05 |
De cursus richt zich op het digitaliseren van alle vormen van gegevens om ze geschikt te maken voor computeranalyse. Welke methodes horen bij welke gegevens en welke programmatuur is geschikt voor opslag, bewerking en analyse van verschillende typen gegevens. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Computationele Grammatica | LIX025B05 |
Dit is een inleidende cursus in computationele grammatica. Grammatika's in de (computationele) linguïstiek zijn verzamelingen van regels die definiëren welke (natuurlijke taal) strings legaal zijn. Contextvrije grammatika's (CFGs) zijn een eenvoudig maar krachtig gereedschap om (delen van) natuurlijke talen te representeren en zijn handig om mee te werken, vooral wanneer ze vertaald worden als Definite Clause Grammars (DCGs) in Prolog. Kwesties zoals overeenkomst en werkwoord subcategorisatie maken het schrijven van zulke grammatika's interessant, ook vanuit linguïstisch perspectief. Er bestaan echter ook andere formalismen, zoals dependency grammatika's, en die zullen ook deel uitmaken van de cursus. Parsing zal worden besproken als het natuurlijke gereedschap om afleidingen te verkrijgen, en treebanks zullen worden getoond en besproken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | T.J. Kreutz | Docent(en) | T.J. Kreutz | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van Logisch Programmeren (LIX003B05). | Opmerkingen | Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Conversational Interfaces | LIX029B05 |
In deze cursus maken de studenten kennis met conversationele interfaces: computers die in staat zijn of proberen te communiceren met mensen door middel van gewone taal. Voorbeelden van conversationele interfaces zijn chatbots, gesproken dialoogsystemen en sprekende robots. De focus van de cursus ligt op het gebruik van taaltechnologie voor het ontwikkelen van conversationele interfaces: omgaan met getypte of gesproken input, dialoogbeheer, en het genereren van antwoorden. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. J. Bos | Docent(en) | A.J. Schelhaas student-assistent | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | computeropdrachten, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Enige ervaring met programmeren vereist |
|
| terug naar boven |
|
6 | Database-driven Webtechnology | LIX021B05 |
Deze cursus combineert de kennis die studenten hebben opgedaan over webtechnologie, webprogrammering en databases in eerdere cursussen, door zich te richten op de ontwikkeling van real-world webgebaseerde applicaties met behulp van PHP, MySQL en HTML. De kennis over server-side programmeren en het gebruik van relationele databases wordt verder uitgebreid met de onderwerpen internet, veiligheid, privacy, bruikbaarheid, performantie, CRUD, versiecontrole, MVC en API's.
De cursus omvat zowel individueel- als groepswerk. Studenten maken kennis met het in de praktijk brengen van de theorie door middel van wekelijkse opdrachten. Vervolgens passen ze deze kennis toe in groepen, door een CRUD webapplicatie met gebruikersbeheer te ontwikkelen. In het groepswerk wordt een real-world probleem beoordeeld en de studenten moeten voorstellen doen en reflecteren op het ontwikkelingsproces. Door de opdrachten heen zullen ze ook vertrouwd raken met relevante software-ontwikkeltools. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. G.J.M. van Noord | Docent(en) | S.E. Eikelboom, MSc. A.J. Schelhaas | Onderwijsvorm | tutorial, hoorcollege | Toetsvorm | wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van LIX019P05 Webtechnologie, LIX018P05 Webprogrammeren en LIX022P05 Databases. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Databases | LIX022B05 |
Deze cursus behandelt het ontwerp en het gebruik van databases. Studenten zullen vaardigheden verwerven voor het ontwerpen, bouwen, gebruiken en toepassen van een database op eender welke gegevensverzameling. De cursus omvat de behandeling van logisch databaseontwerp (relationeel model) en SQL, zowel voor gegevensmanipulatie als queries. De cursus zal ook databaseontwerptheorie gebaseerd op functionele afhankelijkheden en normalisatie behandelen. Niet-rationele databases zullen ook worden geïntroduceerd (NoSQL). Deze cursus zal de student de mogelijkheid geven om te werken met gegevens en geavanceerde hedendaagse tools voor het manipuleren en bevragen van databases. De cursus zal een praktisch perspectief volgen. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Digital Communication | LCX009P05 |
Deze cursus introduceert het onderwerp van computer-gemedieerde communicatie, d.w.z. communicatie via instant messaging, video-chat, e-mail, sociale media en virtual reality. Studenten maken kennis met de centrale cognitieve, linguïstische en sociale aspecten van gemedieerde communicatie. Een belangrijk aandachtspunt van de cursus is hoe verschillende media de interactie beïnvloeden, in het bijzonder hoe ze contrasteren met gesproken face-to-face gesprekken. Waarom zijn sommige media beter geschikt voor bepaalde vormen van interactie dan andere? Hoe gaan verschillende media om met de problemen van miscommunicatie? Verder zal deze cursus het onderwerp taalverandering introduceren, door te laten zien hoe gemedieerde communicatie aanleiding geeft tot het ontstaan en de verspreiding van nieuwe linguïstische en communicatieve conventies. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Ethical Aspects in Natural Lang. Proc. | LIX033B05 |
De verspreiding en democratisering van taaltechnologie heeft het mogelijk gemaakt om gebruik te maken van NLP in een verscheidenheid van toepassingen. Op taal gebaseerde instrumenten worden immers niet alleen ontwikkeld binnen de academische wereld, maar worden ook gebruikt door zeer veel grote en kleine bedrijven, veel verder dan alleen voor onderzoeksdoeleinden. Werken met NLP brengt, nu meer dan vroeger, ethische reflecties in vele richtingen. Deze hebben betrekking op: (i) de keuzes die we maken bij het ontwikkelen van methoden, modellen en gegevens voor taalverwerking (bijvoorbeeld: annotatie categorieën, kenmerken, enz.); (ii) de vooroordelen die intrinsiek zijn aan door mensen geproduceerde gegevens en dus aan van gegevens afgeleide modellen, met inbegrip van verklaarbaarheidsproblemen; (iii) de gevolgen van ons werk, in termen van persoonlijke verantwoordelijkheid en (verkeerd) gebruik door derden; (iv) privacy en open wetenschap. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. M. Nissim | Docent(en) | Prof. Dr. M. Nissim | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | presentatie, tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Studenten moeten hebben gehaald/aanwezig zijn geweest bij de kerncursussen van het programma in termen van thema's methodologie, en toepassingen. Meer specifiek: - Inleiding Informatiekunde - Inleiding Wetenschappelijk Onderzoek - Caleidoscoop - Project Tekstanalyse (aanwezigheid voldoende) - Annotation for Machine Learning (aanwezigheid voldoende) - Introduction to Neural Networks (deelname voldoende) - Zoekmachines (aanwezigheid voldoende) Mits goedkeuring van de docenten kan de cursus ook gevolgd worden als de student de bovenstaande cursussen heeft gevolgd (zie waar dit is aangegeven), en voldoende heeft gepresteerd, zelfs gedeeltelijk, op de praktische opdrachten. Voor deze cursus is het wenselijk dat de student met de stof van de genoemde cursussen in aanraking is geweest, ook al heeft hij/zij deze misschien nog niet nog niet volledig heeft geabsorbeerd om de examens te halen. |
|
| terug naar boven |
|
10 | Gevorderd programmeren | LIX016P05 |
Gevorderd Programmeren bouwt voort op Inleiding Programmeren I en II. In dit vak maken studenten kennis met meer geavanceerde computerbegrippen en programmeertechnieken. Studenten leren hiermee programma’s met eenvoudige ‘user interfaces’ te ontwerpen en te schrijven, die bestaan uit meerdere modules. Daarnaast maken studenten kennis met diverse manieren om complexe data te structureren en te bewerken. In dit vak worden studenten geacht, niet alleen individueel, maar ook in teamverband te werken. Daartoe maken ze kennis met een ‘version control system’. Illustratie en concrete toepassingen van nieuwe begrippen en technieken worden gedaan aan de hand van problemen op het gebied van taal- en tekstverwerking, met gebruikmaking van Python. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. A.W. van Cranenburgh, PhD. | Docent(en) | student-assistentdr. A.W. van Cranenburgh, PhD. | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | presentatie, programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald of gevolgd hebben van LIX022P05 Inleiding Programmeren II. Individuele uitzonderingen kunnen worden gemaakt in overleg met de docent van het vak. |
|
| terug naar boven |
|
11 | Human Computer Interaction | LIX026B05 |
Deze cursus introduceert studenten in het ontwerp en de implementatie en evaluatie van computer interfaces.
De cursus is gericht op grafische gebruikersinterfaces (GUI's). Studenten maken kennis met event-driven, object-georiënteerd programmeren, in python. Studenten leren hoe ze dit programmeerparadigma kunnen gebruiken om interactieve interfaces te ontwerpen die reageren op input van de gebruiker en die ook informatie op een zinvolle manier weergeven aan de gebruiker. Studenten maken kennis met kernconcepten uit Usability en Interaction Design en leren hoe interfaces te creëren en te evalueren volgens ontwerp heuristieken. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Inleiding Informatiekunde | LIX012P05 |
Informatiekunde is een multidisciplinair vakgebied. Dit college beoogt een globaal beeld te geven van de inhoud van dit vakgebied. Je maakt op elementair niveau kennis met de relatie tussen Informatiekunde en vakken op het gebied van de Letteren (geschiedenis, taalkunde, cultuurkunde, communicatiekunde). Daarbij ligt het accent op technieken voor manipulatie en presentatie van informatie ten behoeve van onderzoek en onderwijs op het terrein van de Letteren. Er vindt tevens training plaats van schrijfvaardigheden aan de hand van de behandelde stof. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. G. Bouma | Docent(en) | dr. G. Bouma T.S.D. Groen | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | digitale toetsing, essay, opdrachten | ECTS | 5 | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
13 | Inleiding programmeren I | LIX021P05 |
Dit vak vormt samen met de opvolgende vakken Inleiding Programmeren II en Gevorderd Programmeren een basisvakkeneenheid van de opleiding Informatiekunde waarin de student leert programmeren. Inleiding Programmeren I veronderstelt geen voorkennis, noch op het gebied van de computer, noch op dat van het programmeren. Het vak introduceert basisbegrippen uit de computerwetenschap. De student leert wat een algoritme is, hoe numerieke en tekstuele data in de computer worden weergegeven en gemanipuleerd, en wat een modulaire opbouw van een programma inhoudt. Daarnaast leert het vak de student de belangrijkste startvaardigheden aan van programmeren. Centraal daarbij staat het imperatieve programmeren. Nadruk ligt op het oplossen en implementeren van problemen op het gebied van taal en tekst. Toepassing van theoretische en abstracte begrippen gebeurt aan de hand van de programmeertaal Python, en het besturingssysteem Linux. Naast algemene computerkennis en programmeervaardigheden, krijgt de student specifieke kennis van en vaardigheden in het programmeren in Python, op Linux. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. L.M. Bosveld-de Smet | Docent(en) | dr. L.M. Bosveld-de Smet | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in de Student Portal (Nestor) gebeurt door de coördinator van het vak. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Inleiding programmeren II | LIX022P05 |
Inleiding Programmeren II is het vervolg op Inleiding Programmeren I, en veronderstelt dat de student vertrouwd is met basisbegrippen uit de computerwetenschap en elementaire programmeervaardigheden bezit. Datastructuren zoals strings, lijsten, en files worden geïntroduceerd, en er wordt ingegaan op zowel iteratieve als recursieve besturingsstructuren. Ook maakt de student kennis met object-georiënteerd programmeren. Verder komen meer complexe problemen aan de orde die hogere eisen stellen aan het ontwikkelproces, het ontwerp en de implementatie van programma’s. Net als in Inleiding programmeren I wordt er gebruik gemaakt van Python (op Linux) om besproken programmeerbegrippen en -principes te illustreren en te laten toepassen door de student. Voor uitleg en oefening worden, waar mogelijk, taal- en tekstproblemen van beperkte omvang gebruikt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | A. Bisazza, PhD. | Docent(en) | A.J. Schelhaas student-assistent | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | computeropdrachten, programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald of gevolgd hebben van LIX021P05 Inleiding Programmeren I. Individuele uitzonderingen kunnen worden gemaakt in overleg met de docent van het vak. | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Inl.wetensch.onderzoek | LIX024P05 |
Het hoofddoel van deze cursus is de studenten vertrouwd te maken met de grondbeginselen van het verrichten van onderzoek. Meer in het bijzonder maakt de cursus hen vertrouwd met de basisterminologie van het onderzoek, het wetenschappelijk onderzoeksproces zelf en de onderzoeksmethoden die worden toegepast bij het onderzoek in de informatiewetenschappen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | M. Bartelds, MA. | Docent(en) | M. Bartelds, MA. T. Rebernik, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, praktische oefening | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald of gevolgd hebben van LIX012P05 Inleiding Informatiekunde. Individuele uitzonderingen kunnen worden gemaakt in overleg met de docent van het vak. |
|
| terug naar boven |
|
16 | Introduction to Neural Networks | LIX030B05 |
Neurale netwerken (NN's) vormen de basis van een grote meerderheid van de hedendaagse Machine Learning oplossingen voor informatieverwerkingsproblemen. Inzicht in de werking van NN's is dan ook een essentiële vaardigheid geworden in zowel industriële als onderzoeksomgevingen. Deze cursus leert je de fundamentele begrippen van NNs: namelijk hoe ze werken, hoe ze verschillen van eenvoudigere (lineaire) modellen en hoe ze getraind kunnen worden. Het legt een aantal standaard NN architecturen uit, en geeft je de instrumenten om de complexere te begrijpen. Op praktisch vlak zal deze cursus je inwijden in het gebruik van een Python-gebaseerd deep learning framework voor het bouwen en trainen van NNs. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Logisch Programmeren | LIX003B05 |
Dit college geeft een inleiding in de programmeertaal Prolog. Prolog staat voor ´programmeren in logica´, en deze relatie tussen Prolog en logica geeft Prolog een speciaal karakter. Het idee achter logisch programmeren is het volgende: vertel een computer niet wat je wilt doen, maar beschrijf de situatie (een verzameling feiten en regels) waarin je geïnteresseerd bent. Prolog geeft de computer de mogelijkheid nieuwe feiten te extraheren van de situatie die beschreven wordt. Prolog wordt daarom ook wel een declaratieve programmeertaal genoemd. In het college komen de basisconstructies van Prolog aan de orde, zoals logische databases, recursie, unificatie en zoekstrategieën van logisch programmeren. De leerstof wordt geoefend aan de hand van concrete programmeeropdrachten. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. G.J.M. van Noord | Docent(en) | | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
18 | Machine Learning Project | LIX028B05 |
Deze cursus behandeld een aantal geavanceerde onderwerpen op het gebied van de IR: tekstclassificatie, document clustering, en recommender systems. De relatie met standaard IR-technieken wordt steeds onderstreept. Er is speciale aandacht voor toepassingen op het gebied van social media. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Toral Ruiz | Docent(en) | J.L. Edman, MSc. A. Üstün | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | computeropdrachten, presentatie, werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het hebben behaald van LIX027B05 Annotation for Machine Learning. | Opmerkingen | Dit vak vervangt Information Retrieval LIX018B05. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Machine Translation | LIX032B05 |
In deze cursus maken studenten kennis met machinevertaling (MT): een vakgebied dat onderzoek doet naar het gebruik van software om tekst automatisch te vertalen tussen verschillende talen. De cursus geeft een overzicht van dit gebied en richt zich op het momenteel dominante paradigma in MT, dat gebruik maakt van neurale netwerken (NNs). Studenten zullen worden geïntroduceerd in de belangrijkste NN-architecturen die gebruikt worden in MT, en die ook vaak gebruikt worden in andere sequentie-naar-sequentie taaltaken (bv. tekstsamenvatting). De cursus behandelt ook de evaluatie van MT systemen en verschillende toepassingen van dergelijke systemen in de bredere samenleving, samen met de implicaties daarvan. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Toral Ruiz | Docent(en) | A. Bisazza, PhD.Dr. A. Toral Ruiz | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | - Introduction to Neural Networks Mits goedkeuring van de docenten, kan deze cursus ook worden gevolgd indien de student de bovenstaande cursus heeft gevolgd, de praktische opdrachten naar behoren heeft uitgevoerd, en het examen heeft afgelegd, maar nog geen voldoende heeft behaald. |
|
| terug naar boven |
|
20 | Project tekstanalyse | LIX017P05 |
Dit is een inleidende cursus in het verwerken van grote hoeveelheden tekstuele data. De basis van taalverwerking, zoals tokenization, POS-tagging, Named Entity Recognition, sense- tagging, etc. zal zowel vanuit een theoretisch als praktisch perspectief worden geïntroduceerd. Alle verwerkingsniveaus worden klassikaal besproken, waarbij ook de bijbehorende NLTK-functies worden getoond en vervolgens zal worden geïmplementeerd door middel van praktische opdrachten die meestal aan het einde van elk college worden uitgedeeld en waaraan vervolgens tijdens de lab-uren wordt gewerkt. Alle implementaties zullen gebeuren in Python, gebruikmakend van NLTK, een bibliotheek van Python functies speciaal ontwikkeld voor taalverwerking. Alles wat tijdens de cursus wordt geleerd vormt de bouwstenen van het eindproject, dat in groepen wordt uitgevoerd. Het project, dat van jaar tot jaar kan verschillen, zal bestaan uit het ontwikkelen van een systeem om een Natural Language Processing taak aan te pakken.
Zie de studiehandleiding voor details over de opdrachten en de beoordeling. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | T.J. Kreutz | Docent(en) | T.J. Kreutz student-assistent | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | programmeeropdrachten, verslag, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald of gevolgd hebben van Tekstmanipulatie (LIX005P05) en Gevorderd Programmeren (LIX016P05). Individuele uitzonderingen kunnen worden gemaakt in overleg met de docent van het vak. | Opmerkingen | De eindbeoordeling is gebaseerd op het eindproject, een verslag en een presentatie. Het project wordt in groepen uitgevoerd, maar het verslag moet individueel worden geschreven en elke student moet zijn eigen bijdrage duidelijk specificeren. Bijdrage van elk onderdeel: 1. project: 60% verslag: 30% presentatie: 10% Het slagen voor de cursus is ondergeschikt aan het voltooien van alle wekelijkse opdrachten minus één. Let op: als je meer dan één opdracht overslaat, heb je geen recht om je eindproject project in te dienen. Gezien deze voorwaarden zal een student slagen met een cijfer >= 5,5, op voorwaarde dat het cijfer voor het project voldoende is (>= 5,5) en het cijfer voor het verslag ook voldoende is (>= 5.5). Als een herkansing nodig is, moeten de studenten een nieuwe versie inleveren van de/het gedeelte(n) van het vak dat als onvoldoende beoordeeld is (zijn). De presentatie hoeft nooit opnieuw gedaan te worden omdat het vak altijd met een onvoldoende kan worden afgesloten. |
|
| terug naar boven |
|
21 | Sociale media | LIX017B05 |
Sociale media transformeren onze informele, educatieve en professionele interacties. Dit opleidingsonderdeel toont hoe gegevens van sociale media kunnen worden gebruikt om centrale vragen in de sociale wetenschappen te beantwoorden, en hoe belangrijke bevindingen uit de sociale wetenschappen op hun beurt het ontwerp en de evaluatie van sociale media kunnen onderbouwen. Centrale onderwerpen zijn onder meer: Hoe gemeenschappen tot stand komen en in stand worden gehouden; Sociale netwerktopologieën en hun effect op samenwerking en op de verspreiding van informatie; Anonimiteit, vertrouwen en bedrog; Zelfpresentatie en indrukvorming; Publieke vs. private ruimten; De opkomst van nieuwe linguïstische conventies. Deze cursus combineert kwantitatieve en kwalitatieve benaderingen, en laat studenten kennismaken met taaltechnologieën die geautomatiseerde analyses van sociale-mediacommunicatie mogelijk maken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | G.J. Mills, PhD. | Docent(en) | G.J. Mills, PhD. student-assistent | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van LIX009P05 Digital Communication. |
|
| terug naar boven |
|
22 | Statistiek I | LIX001X05 |
Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraat toets, de Mann-Whitney toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. |
|
| terug naar boven |
|
23 | Statistiek II | LIX002X05 |
Dit vak beoogt de student verder basale statistische methoden te leren kennen, in het bijzonder in de taalkunde, communicatie- en informatiewetenschappen, en informatiekunde. We behandelen verschillende varianten van ANOVA, regressie, logistische regressie en mixed-effects regressie. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Toral Ruiz | Docent(en) | student-assistentDr. A. Toral Ruiz | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | multiple choice, programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van Statistiek I (LIX001X05) met een score van 5 of hoger. |
|
| terug naar boven |
|
24 | Taaloptimalisatie | LCX023P05 |
Menselijke communicatie verloopt in hoge mate via taal. In deze cursus maken we kennis met de taalkunde op een manier die communicatiekundigen en informatiekundigen in staat stelt talige aspecten van communicatieprocessen te beschrijven en te begrijpen. We benaderen het taalsysteem vanuit een optimaliseringsperspectief: welke effecten brengen formuleringsvarianten op het gebied van woordkeuze en zinsbouw teweeg? Welke formuleringskeuzes zijn optimaal in een gegeven context? De nadruk ligt op de beschrijvende grammatica van het Engels (en het Nederlands, voor deelnemers aan de Nederlandstalige track). Daarnaast maken deelnemers kennis met relevante (functioneel- en cognitief taalkundige) theoretische invalshoeken voor de studie van taalpatronen en communicatieve effecten, zoals deze aan de orde komen in de opleidingen CIW en Informatiekunde |
|
| terug naar boven |
|
25 | Taaltechnologie | LIX020B05 |
In dit college worden een aantal praktische toepassingen van de natuurlijke-taalverwerking besproken, en aan de hand van eigen implementaties en projectmatige werkvormen verduidelijkt. De precieze aard van de toepassingen kan per jaar verschillen. Toepassingen die de afgelopen jaren voorbij kwamen zijn onder andere spelling-correctie, tekst-naar-spraak, automatische tekstclassificatie, vraag-antwoord systemen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. G. Bouma | Docent(en) | dr. G. Bouma J. Doornkamp A.J. Schelhaas | Onderwijsvorm | hoorcollege, computerpracticum | Toetsvorm | verslag, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het hebben behaald van Gevorderd Programmeren (LIX016P05) en Computationele Grammatica (LIX025B05). |
|
| terug naar boven |
|
26 | Tekstmanipulatie | LIX005P05 |
Binnen Letterenopleidingen wordt er veel gewerkt met teksten. Dit college geeft een overzicht van problemen en oplossingen bij het elektronisch manipuleren van teksten, en laat de student kennismaken met het besturingssysteem Linux/Unix. Verschillende Unix-commando’s voor het zoeken in, en vervangen en sorteren van tekst komen aan de orde. De student leert deze te combineren voor toepassingen zoals tekstanalyse en taalherkenning. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Toral Ruiz | Docent(en) | student-assistentDr. A. Toral Ruiz | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | computeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in Nestor gebeurt door het secretariaat cluster Nederlands. Indien de werkgroep waarin je bent ingedeeld niet naar wens is kun je zelf in Nestor van werkgroep wisselen tot en met de 1e collegeweek. Dit kan alleen als de werkgroep van je keus niet vol is. Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
27 | Webprogrammeren | LIX018P05 |
Deze cursus breidt de kennis uit die studenten hebben opgedaan over relevante onderwerpen binnen de wereld van webtechnologie. Het biedt nieuwe kennis over het ontwikkelen van interactieve websites. Dit wordt gedaan aan de hand van een volwaardige inleiding tot JavaScript en PHP. Verder wordt een inleiding gegeven in jQuery, AJAX, JSON en templating om studenten in staat te stellen meer geavanceerde applicaties te ontwikkelen. Studenten zullen ook ervaring opdoen met het opzetten van een virtuele Apache server, het gebruik van FTP en het gebruik van relevante software ontwikkelingstools.
De cursus bestaat uit zowel theoretisch als praktisch werk. Studenten maken kennis met het in praktijk brengen van de theorie door middel van wekelijkse opdrachten. Vervolgens zullen zij deze kennis toepassen in een groepsproject, waarin een reëel probleem zal worden beoordeeld en opgelost. Tijdens mondelinge presentaties moeten de studenten voorstellen doen en reflecteren op het ontwikkelingsproces. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. G.J.M. van Noord | Docent(en) | S.E. Eikelboom, MSc. A.J. Schelhaas | Onderwijsvorm | hoorcollege, tutorial | Toetsvorm | wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald of gevolgd hebben van LIX019P05 Webtechnologie. Individuele uitzonderingen kunnen worden gemaakt in overleg met de docent van het vak. | Opmerkingen | Recidivisten die alleen tentamen hoeven te maken wordt ontmoedigd om zich aan te melden voor het vak in Progress. Zij kunnen door het secretariaat worden toegevoegd aan de cursus in Nestor. Je kunt hiervoor een mail sturen naar sec-millc@rug.nl. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
28 | Webtechnologie | LIX019P05 |
Deze cursus introduceert studenten in verschillende relevante onderwerpen binnen de wereld van webtechnologie. Dit gebeurt aan de hand van een volwaardige inleiding tot HTML en CSS, gevolgd door inzichtelijke details over Usability en User-Interface Evaluatie. Verder wordt een inleiding gegeven in JavaScript en jQuery om studenten voor te bereiden op meer interactieve webprogrammering.
De cursus omvat zowel theoretisch als praktisch werk. Studenten maken kennis met het in praktijk brengen van de theorie door middel van wekelijkse opdrachten. Vervolgens zullen ze deze kennis toepassen in een eindproject, waarin een echt probleem zal worden beoordeeld en opgelost. Door middel van de opdrachten zullen ze ook vertrouwd raken met relevante software-ontwikkeltools. |
|
| terug naar boven |
|
29 | Zoekmachines | LIX019B05 |
Dit college behandelt de methoden en technieken die gebruikt worden in informatiesystemen voor ongestructureerde of semi-gestructureerde tekst, zoals zoekmachines (information retrieval). Aan de orde komen o.a tekstbehandeling en indexeren, boolean- en vectormodellen voor zoeksystemen, ranked retrieval, evaluatie van zoeksystemen, het pagerank algoritme.
De verschillende technieken en algoritmen worden aan de hand van Python programmeeropdrachten verduidelijkt, waarbij veel aandacht is voor de efficientie van de programmatuur onder de aanname dat er zeer grote tekstverzamelingen moeten worden verwerkt. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | prof. dr. G.J.M. van Noord | Docent(en) | prof. dr. G.J.M. van Noord | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van LIX016P05 Gevorderd Programmeren en LIX017P05 Project Tekstanalyse. | Opmerkingen | Het boek is in pdf-vorm ook gratis beschikbaar. |
|
| terug naar boven |
|