1 | Basiscursus Master Lerarenopleiding | TEM0105 |
Bij dit vak doet de student basale kennis en vaardigheden op over het beroep als (vak)docent. Hij volgt daartoe (online) algemene colleges op het terrein van de pedagogiek en didactiek. Daarnaast neemt de student, onder leiding van de vakdidacticus, deel aan fysieke en/of online bijeenkomsten rond vakdidactiek. De student leert hoe een les te plannen en te evalueren, traint in het geven van deellessen, leert wat het betekent om voor een groep pubers te staan en wat hen motiveert en wat het belang is van een veilig leerklimaat. De student krijgt opdrachten mee die uitgevoerd worden in de onderwijspraktijk (Masterstage 1), leert hoe je gegevens verzamelt over die onderwijspraktijk (observaties, interviews, leerlingvragenlijsten) en hoe je die praktijk vanuit de theorie kunt analyseren. De student oriënteert zich daarmee op alles wat hem tijdens het vervolg van de opleiding te wachten staat en bouwt een realistisch beeld op van zijn geschiktheid voor dat vervolg. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | C.A.M. Griep-Hoebink | Docent(en) | | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: Carla Griep (tweejarige Educatieve Master) (c.a.m.griep-hoebink@rug.nl) Geke Schuurman (LVHO) (G.A.Schuurman@rug.nl)
Aanmelden? Kijk dan op onze website voor meer informatie: https://www.rug.nl/gmw/lerarenopleiding/onderwijs/aanmelding-lerarenopleiding |
|
| terug naar boven |
|
2 | Hist. methoden: Archieven | LGX244M05 |
In enkele inleidende colleges en via groepsopdrachten wordt het archiefwezen zowel nationaal als internationaal geïntroduceerd en bestudeerd. Aan de orde komen tal van aspecten die de inhoud en organisatie van archiefinstellingen betreffen, zoals hun openbaarheid (o.m. via de Archiefwet, WOB, en Eurowob), de selectie van archivalia, het traceren en gebruik van digitale bronnen en websites met elektronische documenten van (inter)nationale organisaties, de problematiek rond digitaal hergebruik van oude bronnen en uiteraard de kritische benadering van al deze bronnen. Er is zowel aandacht voor archieven van overheden als particuliere archiefbestanden, voor instellingen met beeld- en geluidmateriaal, voor het Kadaster en de Kamer van Koophandel, alsook voor recente fenomenen als Wikileaks. Enkele gastsprekers zullen de maatschappelijke relevantie van archiefonderzoek aantonen. Naast het opsporen van de relevante bronnen voor een (historisch) onderzoek leren de deelnemers in dit college vooral hoe ze gebruik kunnen maken van verschillende soorten archivalia. Daartoe gaan de studenten in een archiefinstelling aan de slag met een individuele archiefopdracht. Deze opdracht bestaat uit het schrijven van een essay gebaseerd op een breed spectrum van vooral archivalia en een weergave van het door hen gevolgde zoekpad. Dit onderdeel wordt georganiseerd in samenwerking met archiefmedewerkers. In dit practicumgedeelte vinden voortgangs- en eindbesprekingen plaats met mondelinge presentaties n.a.v. de archiefopdracht. Verder maakt een excursie naar enkele landelijke archiefinstellingenmet specifieke collecties deel uit van het programma.(Indicatie: NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies en Atria, kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, beide te Amsterdam.) |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.W. Koopmans | Docent(en) | dr. J.W. Koopmans | Onderwijsvorm | practicum, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijke opdracht(en), werkstuk(ken), presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis |
|
| terug naar boven |
|
3 | Hist. methoden: Kwantitatieve analyse | LGX127M05 |
Dit college bereidt studenten voor op het doen van onderzoek op basis van door (semi)overheden en particuliere instellingen gegenereerde documentatie. Het doel is studenten kennis, vaardigheden en inzichten bij te brengen die hen in staat stellen deze bronnen zinvol te bevragen en te interpreteren om tot een gefundeerde analyse te komen. Het college omvat twee samenhangende onderdelen: a) kwantitatieve historische analyse – aspecten van getalsmatige benaderingen en sociaalwetenschappelijke theorie; b) organisatie- en beleidsanalyse – structuur, aard en doel van (overheids)organisaties en de verslaglegging van hun functioneren. Bij het eerste onderdeel ligt de focus op het lezen en in context interpreteren van tabellen, grafieken en andere getalsmatige documentatie. Een tweede aandachtspunt is het gebruik van sociaalwetenschappelijke inzichten om bronnen en documentatie te benutten voor onderzoek. Historische voorbeelden demonstreren de bruikbaarheid van de aangeboden stof. Het tweede onderdeel richt zich daarnaast op het doorgronden van de aard en structuur van (overheids)organisaties en hoe die kennis te benutten voor het analyseren van die organisaties. Ook hier wordt gebruik gemaakt van historische voorbeelden om sociaalwetenschappelijke inzichten uit de politicologie, de organisatiekunde, e.d. te leren benutten. Het kwantitatieve element wordt hier gevormd door het leren analyseren van jaarverslagen, begrotingen, evaluaties en bedrijfsstatistieken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | D.W. Franken, PhD. | Docent(en) | D.W. Franken, PhD.dr. R.F.J. Paping | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | essay, presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis | Opmerkingen | Het college wordt ook in het tweede semester aangeboden. N.B. Studenten kunnen ook kiezen om het tweede deel te vervangen door een uitgebreidere kennismaking met statistische procedures en technieken. Studenten die hun economische kennis willen verdiepen, kunnen dit realiseren middels een privatissimum van 5 ECTS (in overleg met de docent; zie studie gids) |
|
| terug naar boven |
|
4 | Introduction into Sustainability | LGX216M10 |
This is a tailor-made seminar for the students of the specialization 'Un/sustainable Societies: Past, Present, and Future.' It introduces you to the main topics, debates, and approaches necessary to understand un/sustainability from a historical perspective. In a series of lectures and corresponding seminar sessions, you will learn about the five core themes of this MA specialization (politics, democracy, and populism; wealth and inequality in a long-term global perspective; environmental change and food security; population change, urbanization, and mobility; conflict, human security, and geopolitics). This course provides conceptual tools which will be of use to the rest of your MA courses. You will be encouraged to write assignments that are in line with your research interests and future job ambitions. This course links academic perspectives to insights from policymakers and practitioners through a mini-symposium and practical assignments. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | I. Pesa, PhD. | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | presentatie, essay | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Geschiedenis of andere toelating tot de master Geschiedenis Vandaag of een Research Master | Opmerkingen | Niet-geschiedenisstudenten moeten zich melden via history@rug.nl, onder vermelding van studentnummer, naam, titel van het vak en de vakcode. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Ma-scriptie Geschiedenis | LGX999M20 |
De afstudeerscriptie vormt de afsluiting van de opleiding en is in die zin een proeve van bekwaamheid. Het werkstuk kan worden verbonden aan een stage, het onderwerp van een onderzoekscollege of een leergeschiedenis, maar dat hoeft niet. Voor de afstudeerscriptie kunnen verschillende vormen worden gekozen maar de historische dimensie in de probleem- en vraagstelling en het gebruik van bronnen staan centraal. Tot de mogelijkheden behoren de scriptie, een videoproduktie met toelichting over een historisch onderwerp, een radiodocumentaire, een uitgebreide website of CD-ROM of een tentoonstelling(splan) met bijpassende catalogus over een geschiedkundig thema. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. K.J. Heidecker | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | scriptie | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Om toegelaten te worden tot het schrijven van de Masterscriptie moeten 20 EC zijn behaald waarvan minimaal één onderzoekscollege. Met betrekking tot het onderdeel Masterscriptie is de student verplicht een scriptie-intervisiewerkgroep te volgen bij de aanvang van het onderdeel. Alleen na het voldoende afsluiten van een dergelijke scriptie-intervisiegroep, is het de student toegestaan (Go/No -go moment) het onderdeel af te ronden. Dergelijke scriptie-intervisiegroepen worden tenminste twee keer per jaar aangeboden. | Opmerkingen | Zie de brochure Masterscriptie op Nestor |
|
| terug naar boven |
|
6 | Masterclass I | LGX242M05 |
De Masterclass omvat een reeks van bijeenkomsten met experts inzake de voornaamste maatschappelijke vaardigheden waarover afgestudeerde historici dienen te beschikken voor een volwaardig functioneren in maatschappelijke functies op academisch niveau. Deze omvatten bijv. organisatiekunde en projectmatig werken, consultancy skills, pitching en storytelling,grant-capture, onderhandelen, en ethische reflectie.
De Masterclass is onderverdeeld in twee delen van 5 ECTS. Het eerste deel wordt bijgewoond door alle studenten in de Master geschiedenis, het tweede deel (in het tweede blok) is bedoeld voor alle studenten in specialisatie 1 en 2. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Masterstage 1 Lerarenopleiding | TEM0205 |
Bij Masterstage 1 loopt de student stage op een school voor voortgezet onderwijs (in de regel twee dagen per week) onder begeleiding van een vakcoach. Hij verricht observaties, interviewt leerlingen, bereidt (deel)lessen voor, geeft ze en bespreekt ze na met de vakcoach. De student verzamelt informatie en feedback over de kwaliteit van het eigen handelen (o.a. door de afname van een leerlingenquête), rapporteert daarover en beschrijft zijn ervaringen in een stageverslag. De student oriënteert zich daarmee op het leraarschap en leert hoe je in de context van de school onderzoekend kunt werken aan het sturen van je ontwikkeling. In de context van de stage voert de student daarnaast opdrachten uit in het kader van de basiscursus lerarenopleiding (TEM0105), die parallel is georganiseerd aan de stage. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl)
Aanmelden? Kijk dan op onze website voor meer informatie: https://www.rug.nl/gmw/lerarenopleiding/onderwijs/aanmelding-lerarenopleiding |
|
| terug naar boven |
|
8 | Masterstage 2 Lerarenopleiding | TEM0315 |
Bij Masterstage 2 gaan we opnieuw na of de student doelen van Masterstage 1 beheerst: die vormen immers de basis. Daar bovenop wordt de student uitgedaagd te laten zien dat hij leerlingen kan activeren en motiveren in de les. Verder wordt van de student verwacht dat hij aantoont dat hij planmatig en navolgbaar kan werken aan de eigen ontwikkeling en dat hij in staat is zijn werk in samenspraak met collega’s, ouders en andere betrokkenen uit te voeren. Om dat te leren, krijgt de student in toenemende mate verantwoordelijk voor het onderwijs aan ‘eigen’ klassen. Net als in Masterstage 1 verzamelt de student tijdens deze stage gericht informatie over de kwaliteit van wat hij doet, o.a. door lessen te laten observeren (door coach en vakdidacticus), door gericht op zoek te gaan naar feedback en door naar leerlingoordelen te vragen. Die gegevens analyseert de student en op grond daarvan maakt de student een (met theoretische inzichten onderbouwd) ontwikkelplan. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel, Stageverslag | ECTS | 15 | Entreevoorwaarden | Masterstage 1 (TEM0205) *voor studenten van de Master Educatie en Communicatie (bètavakken)is het afronden van het Research Project verplicht om met dit vak te starten | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
9 | Masterstage 3 Lerarenopleiding | TEM0410 |
Masterstage 3 loopt de student in de regel op dezelfde school als Masterstage 2. De student bouwt voort op ervaringen tijdens Masterstage 2 (de doelen van MS1 en MS2 worden ook opnieuw getoetst) en wordt in de gelegenheid gesteld om meer te gaan experimenteren met werkvormen en zelf ontwikkelde leermiddelen. Specifieke aandacht zal daarbij ook gericht zijn op de vraag of de student in staat is leerlingen gewenste leerstrategieën aan te leren. De student brengt de (theoretische en praktische) inzichten opgedaan bij de onderdelen Vakdidactiek 2 en 3 en Pedagogiek in de praktijk, terwijl hij de onderwijspraktijk ook onderwerp van onderzoek maakt. Tijdens Masterstage 3 maakt de student de onderzoekscyclus rond de eigen professionele ontwikkeling rond. Hij verricht opnieuw een meting naar de stand van zaken rond de professionele ontwikkeling (maakt daarbij opnieuw gebruik van gegevens uit een opnieuw af te nemen leerlingenquête en observaties door de vakcoach), analyseert deze (mede op grond van theoretisch inzicht) en doet verslag van de uitkomsten daarvan en van de mate waarin de student zijn oorspronkelijke plan (zie Masterstage 2) gerealiseerd heeft. De activiteiten die de student verder verricht tijdens Masterstage 3 komen overeen met die in Masterstage 2 (zie aldaar). |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel, Stageverslag | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Masterstage 2 (TEM0315) | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
10 | Pedagogiek | TEM0805 |
Bij het vak Pedagogiek staat de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren centraal en de manieren waarop contexten (o.a. ‘thuis’ en ‘school’) daarop invloed uitoefenen. Bij het onderdeel communicatie in de klas van dit vak, gaat het om ‘pedagogiek in het klein’. Tijdens een aantal apart georganiseerde trainingen leert de student in een kleine werkgroep wat het effect van je lichaamshouding en stemgebruik is op leerlingen/groepen en wat er in de non-verbale communicatie gedaan kan worden om regie te houden. Het deel communicatie in de klas is een verplicht handelingsdeel bij dit vak. Tijdens de (online) hoor- en werkcolleges bij het vak pedagogiek focussen we ons op ‘pedagogiek in het groot’: de invloed van onderwijs op de brede ontwikkeling van jongeren. We gaan kijken naar opvattingen over doelen van onderwijs, de pedagogische taak van de docent, de (morele) vorming van leerlingen en passen dit toe op actuele onderwijsdiscussies over bijvoorbeeld projectonderwijs, gepersonaliseerd leren en 21ste-eeuwse vaardigheden. Daarnaast staan we stil bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren vanuit ontwikkelingspsychologisch perspectief: hoe kunnen we het leren en welzijn van schoolgaande jeugd begrijpen vanuit wat we weten over bijvoorbeeld morele ontwikkeling, zelfbeeld en motivatie? |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | A.T. Verkade, MSc. | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | divers | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Opmerkingen | Vakcoördinator: A.T. Verkade Aanspreekpunt Communicatie in de klas: Henrike Cuperus |
|
| terug naar boven |
|
11 | Vakdidactiek 1 | TEM0505 |
In het onderdeel Vakdidactiek 1 staan de bijeenkomsten met de studenten van hetzelfde schoolvak en de vakdidacticus centraal. Daar leert de student werken met bestaand lesmateriaal, hoe een les past in een langere leerlijn, etc. Dat gebeurt op grond van kennis over het schoolcurriculum en over de eindtermen van het vak. Verder wordt er aandacht besteed aan de verschillende manieren waarop je de pedagogische en didactisch keuzes die je maakt kunt verantwoorden op grond van wat weten uit onderzoek over het leren van leerlingen. De bijeenkomsten met de vakdidacticus worden aangevuld en verdiept met thematisch online modules en opdrachten. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | A.T. Verkade, MSc. | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | divers | Toetsvorm | Presentatie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Educatieve Master: Basiscursus Master Lerarenopleiding (TEM0105) en Masterstage 1 (TEM0205) | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade, MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
12 | Vakdidactiek 2 | TEM0605 |
Bij Vakdidactiek 2 staan de colleges (wederom geconcentreerd in bijeenkomsten met de vakdidacticus) en opdrachten in het teken van het verder verfijnen van het vermogen van de student om goed doordacht (ook digitaal) onderwijs te ontwikkelen en uit te voeren. We richten de focus nog wat explicieter op het leren van leerlingen. De student leert analyseren hoe leerlingen het schoolvak leren, hoe je dit leren van leerlingen zichtbaar kunt maken en hoe je leren adequaat kunt toetsen. Daarbij wordt er voortdurend aandacht besteed aan de gebruikswaarde van (wetenschappelijk) onderzoek in dit verband. Ook dit van wordt ondersteund met thematische verdiepende en aanvullende online modules. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | A.T. Verkade, MSc. | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | divers | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade, MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
13 | Vakdidactiek 3 | TEM0710 |
Met de kennis die de student in de funderende fase van de opleiding heeft opgedaan gaat de student bij Vakdidactiek 3 verder de diepte in. Wat de student leert, is hoe je nog systematischer en onderzoeksmatiger kunt kijken naar het leren van leerlingen. De student doet, met collegastudenten, onderzoek naar het effect van diens onderwijs op het leren van leerlingen, naar wat een effectief maakt en hoe onderwijs verbeterd kan worden op basis van dat onderzoek. De methode die we daarvoor gebruiken is Lesson Study. De student wordt daarop voorbereid tijdens (werk)colleges. De student ontvangt groepsgewijze begeleiding en gaat het geleerde onder begeleiding toepassen in de onderwijspraktijk. Parallel aan wat er van de student verwacht wordt tijdens Masterstage 3 worden, in online modules thema’s behandeld die de student helpen in het (vak)onderwijs, inzicht te krijgen in welke psychologische processen het leren van leerlingen sturen (metacognitie) en daarop ingespeeld kan worden. Tenslotte maakt de student kennis met de voor zijn schoolvak relevante nieuwe of ontwikkelingen en specifieke (of juist vakoverstijgende) didactieken. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | A.T. Verkade, MSc. | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | Toetsvorm | Presentatie, Schriftelijk eindproduct, Schriftelijk verslag | ECTS | 10 | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|