1 | Academische Vaardigheden 1 | LCX019P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
2 | Academische Vaardigheden 2 | LCX020P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
3 | ASP voor NL Track | LCX051B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Ba-scriptie CIW met onderzoekswerkgroep | LCX999B10 |
Tijdens het college verrichten de deelnemers zelfstandig onder begeleiding van een docent onderzoek op het gebied van de CIW. Tijdens het collegedeel wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van een probleemstelling, het opzetten en afbakenen van het onderzoek, het zoeken en verwerken van literatuur, het ontwikkelen van analyse-instrumenten en, indien van toepassing, het leren werken met methodologisch relevante dataverwerkingstechnieken en de daarvoor benodigde programmatuur, en aan een passende stijl van verslaglegging. Het individuele afrondende onderzoeksverslag geldt als Bachelor-scriptie. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Case Study CIW | LCX006B10 |
In de Casestudy CIW staat het analyseren en oplossen van een communicatieprobleem van een organisatie centraal. Het is een praktijkgericht onderdeel waarin de mogelijkheid wordt geboden om de in eerdere theorie- en werkcolleges verkregen kennis en inzichten toe te passen. De toepassing heeft onder meer betrekking op het analyseren van empirisch materiaal.
De opdracht omvat een case van een organisatie die, met een daadwerkelijke behoefte aan expertise en advies, als opdrachtgever voor de studenten optreedt. De vraag van de opdrachtgever licht op het gebied van het creëren en onderhouden van draagvlak voor een dienst en/of een product. De studenten integreren kennis, analytisch vermogen, inzicht en creativiteit in een professioneel adviesrapport dat samenhangend, lezergericht en methodisch verantwoord is. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Conversation Analysis I | LCX012X05 |
|
|
| terug naar boven |
|
7 | Conversation Analysis II | LCX053B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.N. Gosen | Docent(en) | dr. M.N. Gosendr. N. van Schepen | Onderwijsvorm | werkcollege, zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2. Gespreksanalyse I (LCX011X05) moet zijn behaald. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Corporate and Marketing Communication 1 | LCX026P05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. W. Vuijk | Docent(en) | student-assistentdr. W. Vuijk | Onderwijsvorm | nog niet bekend | Toetsvorm | nog niet bekend | ECTS | 5 | Opmerkingen | Indien je in voorgaande jaren het vak Corporate Communicatie (LCX045B05 of LCX007B10) reeds hebt behaald, is het niet toegestaan om CMC1 (LCX026P05) te volgen. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Corporate and Marketing Communication 2 | LCX049B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | S. Lee, PhD. | Docent(en) | S. Lee, PhD. | Onderwijsvorm | nog niet bekend | Toetsvorm | nog niet bekend | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
10 | Corporate and Marketing Communication 3 | LCX050B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. W. Vuijk | Docent(en) | E. Darics, PhD.dr. W. Vuijk | Onderwijsvorm | nog niet bekend | Toetsvorm | nog niet bekend | ECTS | 5 | Opmerkingen | Dit vak is ook toegankelijk voor studenten die Corporate Communication LCX045B05 of LCX007B10 hebben behaald. |
|
| terug naar boven |
|
11 | Current trends in CIS research | LCX057B05 |
In this course we will present recent trends in CIS research. We aim to cover the whole breadth of communication research conducted in our program team. Students will get an overview of both themes and research methods; also, they will learn how the results of communication research can be applied in professional practice.
The course consists of seven two-hour lectures. In preparation, students will read one or two research papers and will prepare an assignment on the basis of those papers (formative). During the lectures, these papers will be presented within the larger projects and research interests of the authors and we will discuss the theories and methods used in the research and the practical implications and societal impact of the results. Methods discussed include multimodal analysis, text analysis, corpus analysis, experiments and conversation analysis.
The course - being a choice module in the 2nd or the 3rd year - provides a coherent overview of prevalent methods and theories and integrates the learning trajectories implemented in the CIS program. It builds, amongst others, on the courses Academic Skills 1 and 2 and Quantitative and Qualitative Methods of the first year. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Design and Evaluation | LCX008B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
13 | Digital Communication | LCX009P05 |
Deze cursus introduceert het onderwerp van computer-gemedieerde communicatie, d.w.z. communicatie via instant messaging, video-chat, e-mail, sociale media en virtual reality. Studenten maken kennis met de centrale cognitieve, linguïstische en sociale aspecten van gemedieerde communicatie. Een belangrijk aandachtspunt van de cursus is hoe verschillende media de interactie beïnvloeden, in het bijzonder hoe ze contrasteren met gesproken face-to-face gesprekken. Waarom zijn sommige media beter geschikt voor bepaalde vormen van interactie dan andere? Hoe gaan verschillende media om met de problemen van miscommunicatie? Verder zal deze cursus het onderwerp taalverandering introduceren, door te laten zien hoe gemedieerde communicatie aanleiding geeft tot het ontstaan en de verspreiding van nieuwe linguïstische en communicatieve conventies. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Digital Humanities: Distant Reading | LHU003P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
15 | Gespreksanalyse I | LCX011X05 |
|
|
| terug naar boven |
|
16 | Gespreksanalyse II | LCX027B05 |
|
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. M.N. Gosen | Docent(en) | dr. M.N. Gosen | Onderwijsvorm | werkcollege, zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2. Gespreksanalyse I (LCX011X05) moet zijn behaald. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Health Communication | LBU042B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
18 | Inleiding programmeren I | LIX021P05 |
Dit vak vormt samen met de opvolgende vakken Inleiding Programmeren II en Gevorderd Programmeren een basisvakkeneenheid van de opleiding Informatiekunde waarin de student leert programmeren. Inleiding Programmeren I veronderstelt geen voorkennis, noch op het gebied van de computer, noch op dat van het programmeren. Het vak introduceert basisbegrippen uit de computerwetenschap. De student leert wat een algoritme is, hoe numerieke en tekstuele data in de computer worden weergegeven en gemanipuleerd, en wat een modulaire opbouw van een programma inhoudt. Daarnaast leert het vak de student de belangrijkste startvaardigheden aan van programmeren. Centraal daarbij staat het imperatieve programmeren. Nadruk ligt op het oplossen en implementeren van problemen op het gebied van taal en tekst. Toepassing van theoretische en abstracte begrippen gebeurt aan de hand van de programmeertaal Python, en het besturingssysteem Linux. Naast algemene computerkennis en programmeervaardigheden, krijgt de student specifieke kennis van en vaardigheden in het programmeren in Python, op Linux. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. L.M. Bosveld-de Smet | Docent(en) | dr. L.M. Bosveld-de Smet | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | Bureau Studentzaken tekent eerstejaars, premaster en bijvakstudenten in in Progress. De werkgroepintekening in de Student Portal (Nestor) gebeurt door de coördinator van het vak. De faculteit behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het vakaanbod, het aantal groepen en de roostering. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Interculturele Communicatie | LCX021P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
20 | Language Optimization | LCX024P05 |
Menselijke communicatie verloopt in hoge mate via taal. In deze cursus maken we kennis met de taalkunde op een manier die communicatiekundigen en informatiekundigen in staat stelt talige aspecten van communicatieprocessen te beschrijven en te begrijpen. We benaderen het taalsysteem vanuit een optimaliseringsperspectief: welke effecten brengen formuleringsvarianten op het gebied van woordkeuze en zinsbouw teweeg? Welke formuleringskeuzes zijn optimaal in een gegeven context? De nadruk ligt op de beschrijvende grammatica van het Engels (en het Nederlands, voor deelnemers aan de Nederlandstalige track). Daarnaast maken deelnemers kennis met relevante (functioneel- en cognitief taalkundige) theoretische invalshoeken voor de studie van taalpatronen en communicatieve effecten, zoals deze aan de orde komen in de opleidingen CIW en Informatiekunde. |
|
| terug naar boven |
|
21 | Literature Review CIW | LCX044B05 |
Het premasterprogramma CIW* bereidt de studenten uit een verwante HBO- of WO-opleiding voor op een van de masterprogramma’s CIW, te weten op het programma Communicatiekunde, Communicatie & Educatie en Computercommunicatie. Het onderdeel Literature Review heeft betrekking op het vergroten van de kennis van studenten op het specialisatiegebied van het gekozen masterprogramma. Studenten zoeken en bestuderen literatuur (het kan gaan om boeken en/of artikelen) en verwerken hun kennis in een werkstuk. Ze bouwen voort op de kennis die zij al hebben opgedaan in het premasterprogramma dan wel elders en bepalen in overleg met de begeleidende docent op welke vakinhoud(en) zij de nadruk leggen. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. W. Vuijk | Docent(en) | dr. L. van Poppeldr. W. Vuijk | Onderwijsvorm | zelfstudie, zelfstudie (begeleid) | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Dit onderdeel maakt uitsluitend deel uit van het premasterprogramma CIW. |
|
| terug naar boven |
|
22 | Methodologie CIW: Kwalitatief | LCX018P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
23 | Methodologie CIW: Kwantitatief | LCX016P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
24 | Multimodale Communicatie | LCX017P05 |
|
|
| terug naar boven |
|
25 | Persuasieve communicatie | LCX022P05 |
Deze module verschaft basiskennis over ‘overtuiging’, en behandelt de volgende concepten: attitudes en hoe ze gemeten worden, de relatie tussen attitudes en gedrag, en de dual-route modellen van overtuiging. De nadruk zal liggen op kenmerken van de boodschap, al zal er ook aandacht besteed worden aan doelgroep- en bron-factoren. |
|
| terug naar boven |
|
26 | Philosophy of Communication | LCX052B05 |
Tijdens de colleges Corporate and Marketing Communication 1 en 3 hebben we de onderwerpen Issues Management en Corporate Social Responsibility besproken. In Philosophy of Communication is het doel tot een diepgaander begrip te komen van hoe onze westerse samenleving functioneert.
We proberen dus vragen zoals onderstaande te kunnen beantwoorden: Waarom willen mensen toch steeds meer dingen kopen? Waarom presenteren we ons op sociale media anders dan in de werkelijkheid? Waarom is in een maatschappij van welvaart schone lucht zelfs schaars? Waarom zijn vrouwen anders dan mannen? Waarom is het zo moeilijk corporate social responsibility van de grond te krijgen?
Achter deze alledaagse vragen gaan 'grote' vragen schuil. Het waarom hangt samen met hoe we als mens zijn, hoe onze westerse samenleving in elkaar zit en wat waar en niet waar is. Deze grote vragen liggen op het terrein van de filosofen die de wetenschap (dus ook CIW) bepaald hebben.
Deze vragen kunnen onder andere beantwoord worden aan de hand van het (Nederlandstalige) boek van Hans Achterhuis, Het Rijk van de Schaarste, waarin enkele belangrijke moderne filosofen aan bod komen. Zij hebben voor een belangrijk deel blootgelegd hoe onze samenleving functioneert, inclusief onze jacht naar 'meer' en 'goedkoop'. Omdat het boek van Achterhuis niet in het Engels beschikbaar is, gebruiken we andere bronnen: artikelen over dit onderwerp en de Stanford Encyclopedia of Philosophy (bereikbaar via de LibGuide Filosofie Universiteitsbibliotheek), een artikel over schaarste dat ik beschikbaar stel en ook online te vinden is, en enkele aantekeningen van mijn hand (vooral o.b.v. Achterhuis). Elke student past de theorie toe op een gebied dat hem of haar interesseert: marketing en reclame, sociale media, medische voorlichting, mediagebruik, journalistiek. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. W. Vuijk | Docent(en) | dr. W. Vuijk | Onderwijsvorm | nog niet bekend | Toetsvorm | nog niet bekend | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
27 | Pictures in Professional Communication | LCX038B05 |
|
|
| terug naar boven |
|
28 | Pragmatiek | LCX056B05 |
Inleiding tot de studie van het gebruik van taal als communicatie-middel. Aan de orde komen hoofdthema's van de pragmatiek: taal als communicatiemedium, de functionaliteit van taal, verbale communicatie als sociale interactie, de contextuele en culturele bepaaldheid van talige communicatie. |
|
| terug naar boven |
|
29 | Sociale media | LIX017B05 |
Sociale media transformeren onze informele, educatieve en professionele interacties. Dit opleidingsonderdeel toont hoe gegevens van sociale media kunnen worden gebruikt om centrale vragen in de sociale wetenschappen te beantwoorden, en hoe belangrijke bevindingen uit de sociale wetenschappen op hun beurt het ontwerp en de evaluatie van sociale media kunnen onderbouwen. Centrale onderwerpen zijn onder meer: Hoe gemeenschappen tot stand komen en in stand worden gehouden; Sociale netwerktopologieën en hun effect op samenwerking en op de verspreiding van informatie; Anonimiteit, vertrouwen en bedrog; Zelfpresentatie en indrukvorming; Publieke vs. private ruimten; De opkomst van nieuwe linguïstische conventies. Deze cursus combineert kwantitatieve en kwalitatieve benaderingen, en laat studenten kennismaken met taaltechnologieën die geautomatiseerde analyses van sociale-mediacommunicatie mogelijk maken. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | G.J. Mills, PhD. | Docent(en) | G.J. Mills, PhD. student-assistent | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van LIX009P05 Digital Communication. |
|
| terug naar boven |
|
30 | Statistiek | LCX046B05 |
Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraattoets, de Mann-Whitney U-toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. |
|
| terug naar boven |
|
31 | Statistiek I | LIX001X05 |
Dit vak beoogt de student in staat te stellen statistiek op een basisniveau binnen de geesteswetenschappen te gebruiken, vooral om vakliteratuur te begrijpen en om eigen gegevens te analyseren. Aandacht wordt besteed aan de basisbegrippen van de beschrijvende en inferentiële statistiek, aan de grafische presentatie van gegevens, en aan de keuze van statistische toetsen. In het college worden o.a. de z-toets, de t-toets voor onafhankelijke dan wel gepaarde data, de chi-kwadraat toets, de Mann-Whitney toets en de Wilcoxon rangtekentoets behandeld. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de correlatie en Cronbach's alfa. Het vak is tevens de kennismaking met het statistische softwarepakket R. |
|
| terug naar boven |
|
32 | Statistiek II | LIX002X05 |
Dit vak beoogt de student verder basale statistische methoden te leren kennen, in het bijzonder in de taalkunde, communicatie- en informatiewetenschappen, en informatiekunde. We behandelen verschillende varianten van ANOVA, regressie, logistische regressie en mixed-effects regressie. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Toral Ruiz | Docent(en) | student-assistentDr. A. Toral Ruiz | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | multiple choice, programmeeropdrachten, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Na het behaald hebben van Statistiek I (LIX001X05) met een score van 5 of hoger. |
|
| terug naar boven |
|
33 | Taaloptimalisatie | LCX023P05 |
Menselijke communicatie verloopt in hoge mate via taal. In deze cursus maken we kennis met de taalkunde op een manier die communicatiekundigen en informatiekundigen in staat stelt talige aspecten van communicatieprocessen te beschrijven en te begrijpen. We benaderen het taalsysteem vanuit een optimaliseringsperspectief: welke effecten brengen formuleringsvarianten op het gebied van woordkeuze en zinsbouw teweeg? Welke formuleringskeuzes zijn optimaal in een gegeven context? De nadruk ligt op de beschrijvende grammatica van het Engels (en het Nederlands, voor deelnemers aan de Nederlandstalige track). Daarnaast maken deelnemers kennis met relevante (functioneel- en cognitief taalkundige) theoretische invalshoeken voor de studie van taalpatronen en communicatieve effecten, zoals deze aan de orde komen in de opleidingen CIW en Informatiekunde |
|
| terug naar boven |
|
34 | Tekstanalyse I | LCX010P05 |
Wat maakt een tekst tot ‘tekst’, hoe werken teksten, en hoe hangen communicatieve effecten samen met tekstkenmerken? Deze cursus geeft een inleiding in tekstwetenschappelijke benaderingswijzen om bovenstaande vragen te beantwoorden. De belangrijkste theoretische noties die nodig zijn om de werking van teksten in het communicatieve verkeer tussen mensen te kunnen beschrijven en verklaren worden aan de orde gesteld. |
|
| terug naar boven |
|
35 | Tekstanalyse II | LCX026B05 |
In Tekstanalyse II wordt als vervolg op Tekstanalyse I aandacht besteed aan onderzoek naar en theorievorming over het functioneren van teksten in professionele communicatie. Dit gebeurt door te focussen op een tweetal (per jaar nader te bepalen) specifieke tekstanalytische thema’s. Er wordt exemplarisch stilgestaan bij voorbeelden van onderzoek naar uiteenlopende typen teksten en hun inbedding in professionele contexten. De module laat zien hoe (professionele) tekstuele communicatie met tekstanalystische methoden onderzocht kan worden. Mogelijke theoretische thema’s zijn: RST-analyse, appraisal-analyse, argumentatie-analyse, multimodale analyse. Mogelijke object-bepaalde thema’s zijn: citaat en auteurschap, metaforen, narratieve elementen in tekst en aspecten van tijd. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | J. Bosma | Docent(en) | J. Bosma | Onderwijsvorm | werkcollege, hoorcollege | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2. Daarnaast moet Tekstanalyse I (LCX010P05) met zijn behaald. |
|
| terug naar boven |
|
36 | Text Analysis I | LCX025P05 |
Wat maakt een tekst tot ‘tekst’, hoe werken teksten, en hoe hangen communicatieve effecten samen met tekstkenmerken? Deze cursus geeft een inleiding in tekstwetenschappelijke benaderingswijzen om bovenstaande vragen te beantwoorden. De belangrijkste theoretische noties die nodig zijn om de werking van teksten in het communicatieve verkeer tussen mensen te kunnen beschrijven en verklaren worden aan de orde gesteld. |
|
| terug naar boven |
|
37 | Text Analysis II | LCX054B05 |
In Tekstanalyse II wordt als vervolg op Tekstanalyse I aandacht besteed aan onderzoek naar en theorievorming over het functioneren van teksten in professionele communicatie. Dit gebeurt door te focussen op een tweetal (per jaar nader te bepalen) specifieke tekstanalytische thema’s. Er wordt exemplarisch stilgestaan bij voorbeelden van onderzoek naar uiteenlopende typen teksten en hun inbedding in professionele contexten. De module laat zien hoe (professionele) tekstuele communicatie met tekstanalystische methoden onderzocht kan worden. Mogelijke theoretische thema’s zijn: RST-analyse, appraisal-analyse, argumentatie-analyse, multimodale analyse. Mogelijke object-bepaalde thema’s zijn: citaat en auteurschap, metaforen, narratieve elementen in tekst en aspecten van tijd. |
Faculteit | Letteren | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. N.M. Stukker | Docent(en) | dr. Y.P. Ongenadr. N.M. Stukker | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | werkstuk(ken) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegang tot jaar 2. Daarnaast moet Tekstanalyse I (LCX010P05) behaald zijn. |
|
| terug naar boven |
|
38 | Usability | LIX016B05 |
Het accent in dit vak ligt op de gebruikersvriendelijkheid (‘usability’) van computerapplicaties in het algemeen, en van webinterfaces in het bijzonder. Het vak laat zien wat er onder ‘usability’ wordt verstaan, hoe belangrijk het is, en welke rol het speelt bij het ontwerpen van applicaties. Het vak behandelt de meest gangbare theorieën, opvattingen en inzichten met betrekking tot ‘user experience’ en ‘usability’. Het gaat in op gebruikers-georiënteerd ontwerpen van applicaties. Studenten maken kennis met een breed scala aan evaluatiemethoden om ‘usability’ te testen. |
|
| terug naar boven |
|
39 | Vragenlijst- en interviewontwerp | LCX047B05 |
In deze cursus staat het leren ontwerpen en evalueren van gestandaardiseerde vragenlijsten centraal. In de sociale wetenschappen en in de professionele beroepspraktijk (en met name de gezondheidszorg) wordt veelvuldig gebruik gemaakt van vragenlijstonderzoek. Vanuit communicatieweten¬schappelijk perspectief valt er echter aan formulering van vragen vaak nog veel te verbeteren. In dit vak komen aan de orde: (i) theorie over interactie tussen interviewer en respondent in gestandaardiseerde interviews, (ii) psychologische aspecten van vraagbeantwoording, (iii) verschillende vormen van gestandaardiseerde interviews en methoden voor evaluatie van vragenlijsten, (iv) de beroepspraktijk van vragenlijstontwikkeling. In de cursus leer je zelf een vragenlijst te ontwerpen en deze te evalueren door middel van verschillende pretestmethoden, een vragenlijst in te voeren in het programma Qualtrics en hier een aantal basis-analyses mee uit te voeren. |
|
| terug naar boven |
|
40 | Webdesign | LCX036B05 |
|
|
| terug naar boven |
|