Vakdidactiek 3
Faculteit | Lerarenopleiding |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | TEM0710 |
Vaknaam | Vakdidactiek 3 |
Niveau(s) | master |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II (Voorbereidende bijeenkomsten vinden al plaats aan het eind van Ib) |
ECTS | 10 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Vakdidactiek 3 | ||||||||||||||||||||
Leerdoelen | De student kan na het volgen van het vakspecifieke deel van Vakdidactiek 3 (4 ECTS): • de eigen visie op het schoolvak formuleren en toelichten. • effectieve leerstrategieën beschrijven en gebruiken in de voorbereiding van het onderwijs. • implicaties van onderzoek voor de lespraktijk verwoorden en gemaakte keuzes onderbouwen met wetenschappelijke kennis Daarnaast worden bij het vakspecifieke deel schoolvakspecifieke doelen getoetst. Deze verschillen voor ieder schoolvak. De student kan daarnaast na het volgen van het onderdeel Lesson Study binnen Vakdidactiek 3 (6 ECTS): • lessen ontwerpen op basis van concrete leerdoelen en didactische keuzes in het lesontwerp verantwoorden. • de implicaties van onderzoek voor de lespraktijk verwoorden en gemaakte keuzes onderbouwen met wetenschappelijke kennis |
||||||||||||||||||||
Omschrijving | Met de kennis die de student in de funderende fase van de opleiding heeft opgedaan gaat de student bij Vakdidactiek 3 verder de diepte in. Wat de student leert, is hoe je nog systematischer en onderzoeksmatiger kunt kijken naar het leren van leerlingen. De student doet, met collegastudenten, onderzoek naar het effect van diens onderwijs op het leren van leerlingen, naar wat een effectief maakt en hoe onderwijs verbeterd kan worden op basis van dat onderzoek. De methode die we daarvoor gebruiken is Lesson Study. De student wordt daarop voorbereid tijdens (werk)colleges. De student ontvangt groepsgewijze begeleiding en gaat het geleerde onder begeleiding toepassen in de onderwijspraktijk. Parallel aan wat er van de student verwacht wordt tijdens Masterstage 3 worden, in online modules thema’s behandeld die de student helpen in het (vak)onderwijs, inzicht te krijgen in welke psychologische processen het leren van leerlingen sturen (metacognitie) en daarop ingespeeld kan worden. Tenslotte maakt de student kennis met de voor zijn schoolvak relevante nieuwe of ontwikkelingen en specifieke (of juist vakoverstijgende) didactieken. | ||||||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie
(Colleges, (groeps-)opdrachten, zelfstudie) |
||||||||||||||||||||
Toetsvorm |
Presentatie, Schriftelijk eindproduct, Schriftelijk verslag
(Vakspecifiek: Schriftelijke tentamenopdracht, Lesson Study: Schriftelijke tentamenopdracht) |
||||||||||||||||||||
Vaksoort | Master | ||||||||||||||||||||
Coördinator | A.T. Verkade, MSc. | ||||||||||||||||||||
Docent(en) | diverse docenten | ||||||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||||||
Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade MSc (a.t.verkade@rug.nl) | ||||||||||||||||||||
Opgenomen in |