The social psychology of communication
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | PSMIN09 |
Vaknaam | The social psychology of communication |
Niveau(s) | universitaire minor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | The social psychology of communication | ||||||||
Leerdoelen | Na deze cursus is de student in staat om de volgende vragen te beantwoorden: 1.Waar praten we over? 2.Hoe spreken we? 3.Wat laten we zien in onze communicatie? 4.Hoe verschillen culturen? 5.Hoe kunnen we de complexiteit van communicatie begrijpen? 6.Hoe communiceren we via nieuwe media? 7.Hoe communiceren we met computers? De meer overkoepelende leerdoelen zijn alsvolgt. Aan het einde van deze cursus is de student in staat om: -Verschillende soorten literatuur over communicatie te lezen en te begrijpen -De theorieen en concepten uit de literatuur uit te leggen -Deze theorieen en concepten te integreren in het Basic Model of Communication -Deze theorieen en concepten toe te passen op fenomenen in communicatie |
||||||||
Omschrijving | Communicatie is de kern van sociaal gedrag. Effectieve communicatie maakt het voor mensen mogelijk om fysieke en sociale behoeften te bevredigen en dingen te bereiken die ze als individu nooit zouden kunnen bereiken. Deze cursus gaat onder andere over sociale fenomenen zoals crossculturele communicatie, stemgebruik en nonverbale communicatie, liegen, taalgebruik, het uiten en herkennen van emoties, roddelen en kletsen, wat we normaal en gepast vinden in communicatie en communicatie via nieuwe media. Deze cursus gaat niet alleen over wat mensen zeggen, maar ook over waarom mensen op een bepaalde manier communiceren. Om evolutionaire of andere redenen kan het zijn dat mensen steun van anderen willen, dat ze anderen willen beïnvloeden of dat ze erbij willen horen. In pogingen om misscommunicatie en conflict te voorkómen moet rekening worden gehouden met dergelijke motieven, door aandacht voor bijvoorbeeld non-verbale signalen zoals emoties, gebaren en stemkenmerken en door er rekening mee te houden dat mensen elkaar soms bedriegen. Tegen deze achtergrond is communicatie via het Internet een interessant hedendaags fenomeen met zowel voor- als nadelen. De rol van sociale context bij communicatie komt ook aan de orde, bijvoorbeeld in groepsmarkeringen en in de rol van de sociale status van de bron van informatie. Met behulp van beschrijvingen van dergelijke fenomenen en verschillende theorieen, geeft de sociale psychologie een inspirerende kijk op een alledaags fenomeen. | ||||||||
Uren per week | |||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege
(Naast de online colleges moeten studenten een eTraining volgen bestaande uit 13 individuele observatie-opdrachten en elke week in een korte groepsbijeenkomst daar een groepsjournaal over schrijven.) |
||||||||
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen (meerkeuze)
(Studenten halen deze cursus als ze de eTraining opdrachten hebben ingeleverd (inclusief de groepjournaals) en een voldoende hebben op het multiple choice tentamen) |
||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||
Coördinator | prof. dr. A. Dijkstra | ||||||||
Docent(en) | prof. dr. A. Dijkstra | ||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||
Opmerkingen | |||||||||
Opgenomen in |
|