Introduction to cognitive behavioural therapies
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | PSB3E-KP07 |
Vaknaam | Introduction to cognitive behavioural therapies |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I b |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Introduction to cognitive behavioural therapies | ||||||||||||||||
Leerdoelen | Na deze cursus kunnen studenten: - de historische achtergrond benoemen van gedragstherapie, cognitieve therapie en de nieuwe ontwikkelingen in de CGT (zoals mindfulness), - de behandelcomponenten van cognitief gedragstherapeutische programma's opsommen, - CGT componenten in een casusbeschrijving herkennen, - met behulp van een functie-analyse probleemgedrag in kaart brengen en verklaren, - aan de hand van een casus bespreken welke gedragsinterventies geindiceerd zijn, - aan de hand van een casus bespreken welke cognitieve interventies geindiceerd zijn, - de veronderstelde onderliggende werkingsmechanismen van CGT interventies schetsen, - de effectiviteit van de verschillende CGT technieken en behandelprogramma's onderkennen. |
||||||||||||||||
Omschrijving | Cognitieve gedragstherapie is een van de therapierichtingen die veel wordt toegepast in de klinische praktijk en die vaak genoemd wordt als een van de behandelingen van eerste keus bij diverse psychische stoornissen. Dit vak laat zien wat een aantal van deze interventies inhoudt: de theoretische achtergrond, de toepassingsmogelijkheden, de procedure en de effectiviteit. De hoorcolleges behandelen verschillende cognitief gedragstherapeutische interventies. De theoretische uitgangspunten van de gedragstherapie en de cognitieve therapie worden besproken, evenals nieuwe ontwikkelingen in de cognitieve gedragstherapie, zoals mindfulness-based cognitieve therapie. Daarnaast wordt ingegaan op het (gedrags)therapeutisch proces, het maken van (functie) analyses van gedrag en cognitieve casus conceptualisaties. Aan de hand van (video)voorbeelden worden de therapeutische interventies toegelicht bij diverse psychische stoornissen, zoals angststoornissen, stemmingsstoornissen, eetstoornissen en middelenmisbruik. Naast het bespreken van de theoretische achtergrond en de praktische procedures wordt ingegaan op wat er bekend is over de effectiviteit van de interventies. |
||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege
(2 colleges per week) |
||||||||||||||||
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL
(Om te slagen voor deze cursus dient slimstampen afgerond te zijn en het tentamen bestaande uit essay vragen behaald te zijn) |
||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||
Coördinator | dr. M.J.J. Lommen | ||||||||||||||||
Docent(en) | Guest lecturer , various instructors | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | Aangeraden wordt om het vak "Psychopathology" in blok 1a te hebben gevolgd | ||||||||||||||||
Opmerkingen | De boeken zijn elektronisch beschikbaar via de RUG bibliotheek. Let op: Beck (2011) betreft de tweede editie. De eerste editie (de Engelse versie of de vertaalde versie in Nederlands) is niet bruikbaar. | ||||||||||||||||
Opgenomen in |
|