Understanding Psychopathology
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | PSB3E-KP02 |
Vaknaam | Understanding Psychopathology |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester I b |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Understanding Psychopathology | ||||||||||||||||
Leerdoelen | Na afloop van de cursus zal de student: - de belangrijkste theoretische oriëntaties in de context van psychopathologie kennen, - inzicht hebben in het belang van theorieën voor het begrijpen van psychopathologie, - de implicaties van de verschillende theoretische perspectieven voor de diagnostiek kennen, - kunnen uitleggen waarom therapeutische interventies het best kunnen worden gezien als een optimale toepassing van optimale theorieën, - de kennis m.b.t. de belangrijkste (onwikkelingspsychologische, biopsychologische, interpersoonljke, leertheoretische en cognitieve) theorieën over psychopathologie en die kunnen toepassen om het ontstaan en/of voortduren van disfunctioneel gedrag te kunnen verklaren, - aanknopingspunten kunnen formuleren voor therapeutische interventies die er op gericht zijn zulk gedrag te voorkomen of te reduceren. |
||||||||||||||||
Omschrijving | Waarom gaan sommige mensen zo ver in het weigeren van voedsel dat ze dreigen te overlijden? Waarom zijn sommige mensen zo bang voor sociale situaties dat ze al beginnen te trillen en te zweten wanneer ze onverhoeds door een onbekende worden aangesproken bij de bushalte? Hoe kan worden verklaard dat mensen volharden in overmatige alcoholgebruik terwijl ze weten dat alcohol meer kapot maakt dan ze lief is. Het centrale doel van deze cursus is om wetenschappelijke munitie aan te reiken om te komen tot een antwoord op dit type vragen; om verklaringen te genereren voor het ontstaan en voortbestaan van abnormaal, disfunctioneel gedrag. Theorieën zijn daarbij onmisbaar. Zonder kader zijn observaties vrijwel betekenisloos en niet te interpreteren. In deze cursus beogen we de belangrijkste vigerende theorieën aan bod te laten komen die allemaal een voorlopige verklaring beogen te bieden voor bepaalde vormen (of onderdelen) van gestoord gedrag. Het is onbegonnen werk om voor alle vormen van disfunctioneel, gestoord gedrag alle verdienstelijke theorieën op te nemen. De cursus richt zich daarom op theorieën die momenteel als meest krachtig en/of kansrijk worden gezien. Een aantal prominente theoretische oriëntaties is hierbij als uitgangspunt gekozen (ontwikkelingspsychologisch, biologisch, leertheoretisch, cognitief). Concrete casuistiek dient steeds als leidraad tijdens de cursus. In deze cursus komen de belangrijkste mechanismen aan bod die worden verondersteld een rol spelen bij het ontstaan en voortbestaan van stoornissen als depressie, verslaving, fobieën, en gedragsstoornissen. Een aantal prominente theoretische oriëntaties zijn hierbij als uitgangspunt gekozen waarbij het accent wisselend zal liggen op de rol van ontwikkeling en levensfase, de invloed van leerervaringen, de rol van geheugen- en aandachtsprocessen en op de wederkerige relaties tussen (neuro)fysiologie en gedrag. Tijdens de colleges zullen de verschillende mechanismen en theoretische oriëntaties op een geïntegreerde manier worden besproken en geïllustreerd aan de hand van relevante stoornissen. |
||||||||||||||||
Uren per week | 2 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege | ||||||||||||||||
Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||
Coördinator | prof. dr. P.J. de Jong | ||||||||||||||||
Docent(en) | dr. M. aan het Rot ,dr. R.F.A. Cox ,prof. dr. P.J. de Jong ,Dr. S. Enriquez Geppert | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||
Opgenomen in |
|