Well-being at work
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2022/23 |
Vakcode | PSB3E-IO12 |
Vaknaam | Well-being at work |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels en Nederlands |
Periode | semester I b |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Well-being at work | ||||||||||||||||
Leerdoelen | Na de cursus zullen studenten: - inzicht hebben in de voorspellers, mechanismen en uitkomsten van stress en welbevinden op het werk. - wetenschappelijk kunnen schrijven op gevorderd niveau (formuleren van een onderzoeksvraag, hypotheses en een theoretisch model; schrijven van een goed gestructureerde introductie met heldere argumentatie; ontwikkelen en evalueren van een interventie), - gevorderde presentatievaardigheden hebben. |
||||||||||||||||
Omschrijving | Beleidsmakers en de media rapporteren steeds vaker over de toegenomen druk om te presteren op het werk, de toename in stressgerelateerde klachten zoals burnout en de enorme kosten die dit met zich meebrengt voor individuen, organisaties en de maatschappij. Tegelijkertijd is werk voor velen ook een bron van voldoening en welbevinden. Tijdens deze cursus leren studenten de meest relevante theorieën kennen over de wisselwerking tussen individu en werkomgeving en krijgen ze inzicht in hoe en onder welke omstandigheden de werksituatie een positief of negatief effect heeft op het welzijn, de gezondheid en het gedrag van werknemers. Deze processen worden behandeld op het zowel het individuele (e.g., persoonlijkheid, motivatie) als organisatorische (e.g., werkcondities, werkklimaat) niveau. Voorbeelden van specifieke onderwerpen die aan bod komen zijn: leiderschap, agressie, werk-privé balans, en herstelprocessen. De cursus bestaat uit hoorcolleges en practica. Tijdens de hoorcolleges verkrijgen studenten inzicht in de belangrijkste theorieën en huidige wetenschappelijke kennis over stress en welzijn op het werk. Tijdens de cursus wordt van studenten verwacht dat zij (in groepjes van 4 personen) een onderzoeksvoorstel schrijven en presenteren over een onderwerp dat in de cursus aan bod komt. In het onderzoeksvoorstel moet een interventie (gericht op individuele werknemers of de gehele organisatie) alsook de evaluatie van de verwachte effecten ervan worden omschreven. Practicumbijeenkomsten begeleiden studenten bij het ontwerp- en schrijfproces en bieden de mogelijkheid om uitgebreide feedback te ontvangen van de docenten. | ||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | ||||||||||||||||
Toetsvorm |
opdrachten, schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze)
(aanwezigheid verplicht) |
||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||||||
Coördinator | Dr. A.C. Keller | ||||||||||||||||
Docent(en) | Prof. Dr. S. Scheibe | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | Dit vak is specifiek ontwikkeld voor studenten die voornemens zijn de master Arbeids-Organisatie- en Personeelspsychologie te volgen, en staat niet open voor studenten van buiten de faculteit. Maximaal 72 studenten kunnen zich voor deze cursus inschrijven. | ||||||||||||||||
Opgenomen in |
|