Steden in het Midden-Oosten 2
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | LXX019P05 |
Vaknaam | Steden in het Midden-Oosten 2 |
Niveau(s) | propedeuse |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II b |
ECTS | 5 |
Rooster | Rooster onder voorbehoud |
Uitgebreide vaknaam | Steden in het Midden-Oosten 2: Bagdad en Istanboel | ||||||||||||||||
Leerdoelen | De studenten worden vertrouwd gemaakt met concepten over steden en verstedelijking in het Midden-Oosten sinds de vroegste tijd. Alle nadruk ligt op de steden Bagdad, Istanbul, Dubai: ontwikkeling en geschiedenis, invloed van politiek en religie, architecturele en culturele aspecten van deze drie steden, literatuur van moderne auteurs, modernisering en moderne problematiek. Na het met goed gevolg afsluiten van deze module gelden de volgende leeruitkomsten: 1. De student is in staat om te spreken en te debatteren over actuele en historische vraagstukken met betrekking tot steden in het Midden-Oosten. 2. De student is in staat op een openboektoets over Bagdad en Istanboel een inhoudelijk aspect van de stof te beschrijven en/of beargumenteren in een taalkundig en stilistisch goed betoog. 3. De student is in staat een mondelinge presentatie te houden over een stad in het Midden-Oosten, uitgaande van een helder geformuleerde vraagstelling, een eenduidig betoog en een aansluitende conclusie over een onderwerp van beperkte omvang gebaseerd op de bestudering en analysering van een verscheidenheid aan opvattingen verwoord in secundaire literatuur. 4. De student is in staat over een zelf geformuleerde discussievraag met betrekking tot zijn of haar presentatie een (online) discussie te modereren, waarbij de deelnemers bestaan uit medestudenten en docent(en). |
||||||||||||||||
Omschrijving | Sinds oude tijden is verstedelijking de belangrijkste factor in de ontwikkeling van politiek en maatschappij, religie en cultuur in het Midden-Oosten. In deze module wordt aan de hand van Bagdad, Istanboel en Dubai een overzicht geboden van hun geschiedenis met aandacht voor de volgende aspecten: 1. De stad als reflectie van wereld en mensheid; 2. De historische en actuele identiteit van de stad; 3. De stad en de personificatie ervan; 4. De stad in oorlog en vrede, verwoesting en opbouw; 5. De stad en haar sociale gelaagdheid; 6. De stad en de heerser; 7. Stad en land; 8. Stadsmythen en –verhalen; 9. Literatuur en dichtkunst over de stad; 10. Moderne stadsbeelden. | ||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | ||||||||||||||||
Toetsvorm |
presentatie, schriftelijk tentamen, wekelijkse opdrachten
(Open boektoets) |
||||||||||||||||
Vaksoort | propedeuse | ||||||||||||||||
Coördinator | prof. dr. W.J. van Bekkum | ||||||||||||||||
Docent(en) | prof. dr. W.J. van Bekkum | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | 80% Aanwezigheidsplicht bij werkcolleges. Studenten worden geacht actief te participeren in alle werkcolleges en alle opdrachten buiten de colleges tijdig en correct uit te voeren. Dit vak staat open als bijvak en Open College. Hoofdvakstudenten hebben voorrang op bijvakstudenten. |
||||||||||||||||
Opgenomen in |
|