Klinische Linguïstiek Volwassenen
Faculteit | Letteren |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | LTX043B05 |
Vaknaam | Klinische Linguïstiek Volwassenen |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester II a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Klinische Linguïstiek Volwassenen | ||||||||||||||||
Leerdoelen | 1. De student kan de theorieën op verschillende deelgebieden van de taalwetenschap (syntaxis, semantiek, fonologie en fonetiek, taalverwerking) in verband brengen met data van afasiepatiënten. 2. De student herkent de methoden en technieken die gebruikt worden binnen de afasiologie en kan de daarmee gevonden data analyseren. 3. De student kan conclusies trekken met betrekking tot de onderliggende stoornis bij afasiepatiënten op basis van testresultaten en hierbij een onderbouwde visie geven van de manier waarop hij of zij tot deze conclusie is gekomen. 4. De student past hierbij modellen en theorieën over (gestoorde) taalverwerking toe en gebruikt hierbij wetenschappelijk en stilistisch correcte taal om zijn of haar visie en evaluaties te beargumenteren. 5. Studenten die een referaat houden geven een kritische weergave van een gelezen artikel op het gebied van de afasiologie. |
||||||||||||||||
Omschrijving | In het vak Klinische Linguïstiek Volwassenen ligt de nadruk op diagnostiek. Daarbij komen de volgende zaken aan de orde: spontane-taalanalyse en het vaststellen van de onderliggende stoornissen in het begrijpen en produceren van gesproken en/of geschreven taal. De student leert niet alleen welke tests wanneer kunnen worden afgenomen, maar ook hoe de resultaten te interpreteren zijn in termen van neurolinguïstische taalverwerkingstheorieën. Daarnaast wordt ingegaan op het afstemmen van de therapie op de diagnostiek. |
||||||||||||||||
Uren per week | 4 | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm | nog niet bekend | ||||||||||||||||
Toetsvorm |
opdrachten
(Er is sprake van een take-home tentamen aan de hand van een aantal casusbeschrijvingen) |
||||||||||||||||
Vaksoort | bachelor jr 2 | ||||||||||||||||
Coördinator | Dr. D.A. de Kok | ||||||||||||||||
Docent(en) | Dr. D.A. de Kok | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | Na afronding van Verworven Taalstoornissen 1 met een score van minimaal 5.0 of hoger. | ||||||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||||||
Opgenomen in |
|