Uitgebreide vaknaam |
Sociale media |
Leerdoelen |
Op het einde van dit opleidingsonderdeel moeten studenten kunnen verwoorden hoe sociale-mediaplatformen menselijke-commenselijke communicatie kunnen remmen, transformeren en verrijken, en moeten ze in staat zijn empirische beweringen over sociale media met vertrouwen te evalueren. Studenten moeten in staat zijn om analyses van communicatie via sociale media te presenteren die geïnformeerd zijn door de huidige theorieën van sociale interactie, en die gebruik maken van numerieke gegevens verkregen uit geautomatiseerde analyse. |
Omschrijving |
Sociale media transformeren onze informele, educatieve en professionele interacties. Dit opleidingsonderdeel toont hoe gegevens van sociale media kunnen worden gebruikt om centrale vragen in de sociale wetenschappen te beantwoorden, en hoe belangrijke bevindingen uit de sociale wetenschappen op hun beurt het ontwerp en de evaluatie van sociale media kunnen onderbouwen. Centrale onderwerpen zijn onder meer: Hoe gemeenschappen tot stand komen en in stand worden gehouden; Sociale netwerktopologieën en hun effect op samenwerking en op de verspreiding van informatie; Anonimiteit, vertrouwen en bedrog; Zelfpresentatie en indrukvorming; Publieke vs. private ruimten; De opkomst van nieuwe linguïstische conventies. Deze cursus combineert kwantitatieve en kwalitatieve benaderingen, en laat studenten kennismaken met taaltechnologieën die geautomatiseerde analyses van sociale-mediacommunicatie mogelijk maken. |
Uren per week |
4 |
Onderwijsvorm |
hoorcollege, practicum
|
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en)
|
Vaksoort |
bachelor jr 3
|
Coördinator |
G.J. Mills, PhD.
|
Docent(en) |
G.J. Mills, PhD.
, student-assistent
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
Will be presented in Nestor. |
|
|
|
|
Entreevoorwaarden |
Na het behaald hebben van LIX009P05 Digital Communication. |
Opmerkingen |
|
Opgenomen in |
|