Uitgebreide vaknaam |
Usability |
Leerdoelen |
De student leert computerinterfaces te waarderen op ‘usablity’. Hij krijgt inzicht in hoe ‘usability’ evaluatiemethoden ingezet kunnen worden bij het beoordelen van applicaties en welke methoden daarvoor het meest geschikt zijn. Hij leert de resultaten van evaluatiemethoden op waarde in te schatten en de resultaten ervan te interpreteren.
De student weet wat ‘usability’ inhoudt, en is in staat om geschikte ‘usability’ evaluatiemethoden te kiezen, deze uit te voeren met betrekking tot (prototypes van) specifieke computerapplicaties, en de resultaten ervan te interpreteren. Hij is tevens in staat mondeling en schriftelijk verslag uit te brengen van een ‘usability’ onderzoek. |
Omschrijving |
Het accent in dit vak ligt op de gebruikersvriendelijkheid (‘usability’) van computerapplicaties in het algemeen, en van webinterfaces in het bijzonder. Het vak laat zien wat er onder ‘usability’ wordt verstaan, hoe belangrijk het is, en welke rol het speelt bij het ontwerpen van applicaties. Het vak behandelt de meest gangbare theorieën, opvattingen en inzichten met betrekking tot ‘user experience’ en ‘usability’. Het gaat in op gebruikers-georiënteerd ontwerpen van applicaties. Studenten maken kennis met een breed scala aan evaluatiemethoden om ‘usability’ te testen. |
Uren per week |
4 |
Onderwijsvorm |
hoorcollege
|
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en)
|
Vaksoort |
bachelor jr 2
|
Coördinator |
drs. P.J. Meindertsma
|
Docent(en) |
drs. P.J. Meindertsma
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
Interaction Design – Beyond Human-Computer Interaction (most recent edition) |
Helen Sharp, Yvonne Rogers & Jenny Preece |
0470665769 |
€
53,00
|
Don’t Make Me Think (most recent version), 2006 |
Steve Krug |
0-321-34475-8 |
€
29,00
|
|
Entreevoorwaarden |
|
Opmerkingen |
|
Opgenomen in |
|