Uitgebreide vaknaam |
Vragenlijst- en interviewontwerp |
Leerdoelen |
1.De student heeft kennis en inzicht in de analyse, de optimalisering en het ontwerp vragenlijsten. 2. De student is aantoonbaar in staat vragenlijsten te analyseren, ontwerpen en evalueren. |
Omschrijving |
In deze cursus staat het leren ontwerpen en evalueren van gestandaardiseerde vragenlijsten centraal. In de sociale wetenschappen en in de professionele beroepspraktijk (en met name de gezondheidszorg) wordt veelvuldig gebruik gemaakt van vragenlijstonderzoek. Vanuit communicatieweten¬schappelijk perspectief valt er echter aan formulering van vragen vaak nog veel te verbeteren. In dit vak komen aan de orde: (i) theorie over interactie tussen interviewer en respondent in gestandaardiseerde interviews, (ii) psychologische aspecten van vraagbeantwoording, (iii) verschillende vormen van gestandaardiseerde interviews en methoden voor evaluatie van vragenlijsten, (iv) de beroepspraktijk van vragenlijstontwikkeling. In de cursus leer je zelf een vragenlijst te ontwerpen en deze te evalueren door middel van verschillende pretestmethoden, een vragenlijst in te voeren in het programma Qualtrics en hier een aantal basis-analyses mee uit te voeren. |
Uren per week |
4 |
Onderwijsvorm |
computerpracticum, werkcollege
|
Toetsvorm |
werkstuk(ken)
|
Vaksoort |
bachelor jr 2
|
Coördinator |
dr. Y.P. Ongena
|
Docent(en) |
drs. J.K. Frikken
, A. Mousavi Torshezi, MA.
,dr. Y.P. Ongena
|
Entreevoorwaarden |
|
Opmerkingen |
|
Opgenomen in |
|