1 | A Practical Introduction to Research Methods | PSBE1-28 |
Tijdens practicum 1a, in blok 1a, wordt de kennis die in het theoretische deel is opgedaan toegepast en getoetst. Hiertoe wordt de vorm van Learning Communities gebruikt. De opdrachten sluiten nauw aan bij de inhoud van de hoorcolleges van “Theoretische Introductie in Onderzoeksmethoden” (PSBA1-27). In het computerpracticum 1b, in blok 1b, maken studenten kennis met zelf onderzoek uitvoeren en gegevens verwerken aan de hand van vijf (klassieke) experimenten uitgevoerd binnen het Heymans Instituut. Een docent zal aanwezig zijn om de onderwerpen te introduceren en discussies te begeleiden. Studenten worden aangemoedigd om kritische vragen te stellen en onderling samen te werken bij de taken en het beantwoorden van de studievragen. In het Onderzoeksdeelnamepracticum, dat het gehele studiejaar doorloopt, doen de studenten persoonlijke ervaring op als deelnemer aan lopende onderzoeken van het Heymans Instituut. Deze onderzoeken plannen de studenten zelf in via een online systeem, waarmee deelname credits worden verdiend. Dit onderdeel van de cursus omvat 30 zogenoemde SONA-uren. Voor studenten die niet deel willen nemen aan deze onderzoeken is er de mogelijkheid voor een vervangende schrijfopdracht. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | L.S. Krook, MSc. | Docent(en) | dr. N.A. BorgerDr. S.E. Dalley T.J. Downer, MSc.dr. Y. Groen | Onderwijsvorm | computerpracticum, practicum | Toetsvorm | deelname, opdrachten, practicum | ECTS | 2.5 | Opmerkingen | Practicum in blok-1a en -1b; Onderzoeksdeelnamepracticum gedurende het hele jaar. De inhoud van dit vak sluit nauw aan bij de theoretische cursus. |
|
| terug naar boven |
|
2 | A Theoretical Introduction to Research Methods | PSBE1-27 |
Ten eerste probeert dit vak studenten een overzicht te geven van hoe wetenschappers in de psychologie denken en hoe zij te werk gaan. Studenten maken kennis met de aard van de wetenschap van psychologie en hoe dit verschilt met die van pseudowetenschap; de fundering van wetenschappelijk denken en het proces waarbij wetenschappers in de psychologie (a) ideeën ontwikkelen en hypotheses formuleren, (b) studies ontwerpen, (c) onderzoek uitvoeren, (d) analyses uitvoeren, en (e) juiste conclusies trekken. Tijdens dit proces worden studenten bekend met de ethiek van psychologische onderzoeken en de verschillende methodes die worden gebruikt om psychologische fenomenen te bestuderen. Ten tweede heeft het vak als doel studenten te helpen voorbereiden op de tweede en derde jaren van hun studie. Tevens worden ze ook kritische consumenten van informatie over onderzoek in het algemeen. Studenten ontwikkelen de kennis om later beschrijvingen van onderzoek in wetenschappelijke artikelen en tekstboeken kritisch te kunnen lezen. Ook moeten ze kritisch kunnen zijn over eigen onderzoek. Tevens zullen ze stellingen in de media, pseudowetenschappelijke stukken en advertenties beter kunnen beoordelen. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. S.E. Dalley | Docent(en) | Dr. S.E. Dalley | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
3 | Academische Vaardigheden | PSBE1-25 |
De studenten ontwikkelen hun academische vaardigheden, zoals het effectief zoeken en beoordelen van wetenschappelijke literatuur, en het schriftelijk en mondeling presenteren van wetenschappelijke bevindingen. De kenmerken van psychologie als wetenschappelijke discipline en haar verschillende werkvelden worden besproken. De cursus biedt instructie en oefening in het accuraat, helder, beknopt en overtuigend schrijven en mondeling presenteren. Studenten werken samen in kleine groepen onder begeleiding van een docent- en studentmentor, waarbij feedback van mentoren en medestudenten gebruikt wordt om te reflecteren op de eigen voortgang en professionele vaardigheden. Daarnaast volgen de studenten een aantal colleges. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. L. Klavina | Docent(en) | S.M. Attema, MSc. B. Gützkow, MSc. | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | opdrachten, werkstuk (individueel) | ECTS | 7.5 | Opmerkingen | Aangeraden literatuur: Lilienfeld, S.O., et al. (2009). 50 great myths of popular psychology: Shattering widespread misconceptions about human behavior. Wiley. (ca. €20).
Aanvullend leesmateriaal wordt aangekondigd. Dit vak bestaat uit 7,5 ECTS en is niet toegankelijk voor externe studenten. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Bachelorthese | PSB3E-BT15 |
De Bachelorthese start drie keer per jaar en neemt 20 weken in beslag, de deadline is aan het eind van het tweede blok nadat de these is gestart: blokken 1a-1b, blokken 1b-2a of blokken 2a-2b. Gedurende deze periode zijn er, afgezien van een algemene startsessie, normaal gesproken wekelijkse bijeenkomsten met de supervisor. De inhoudelijke activiteiten omvatten het ontwikkelen van een probleemdefinitie, de keuze van een onderzoeksmethode, het uitvoeren van het onderzoek, het analyseren van de data, en het bespreken van de resultaten en hun implicaties. De werkwijze zal deels afhangen van de aard van het onderzoek dat de basis van de these vormt. Voordat de Bachelorthese van start gaat wordt aan de studenten een (beperkte) keuze van onderzoeksonderwerpen aangeboden. Het onderzoek wordt uitgevoerd in kleine groepen. De Bachelorthese mondt uit in een individueel verslag van het onderzoek, dat geschreven is volgens binnen de psychologie internationaal erkende richtlijnen. De these maakt onderdeel uit van het methodologische deel van het curriculum en bouwt voort op eerder opgedane methodologische kennis en academische vaardigheden. Elke (als voldoende becijferde) Bachelorthese voldoet aan de toegangseisen van de RuG psychologiemasters, onafhankelijk van het onderzoeksonderwerp. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. H.J.E. Greijdanus , dr. E.M. Havik | Docent(en) | dr. H.J.E. Greijdanusdr. E.M. Havik various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | deelname, practicum, presentatie, scriptie | ECTS | 15 | Entreevoorwaarden | Statistiek II (PSBA2-07) en/of Statistiek III (PSBA2-12), Testtheorie en Testgebruik (PSBA2-06), Onderzoeksmethoden: Theorie en Ethiek (PSBA2-08), Onderzoeksmethoden: Practicum (PSBA2-9) | Opmerkingen | Informeer jezelf over de Bachelorthese door de “Bachelor Thesis Manual” te lezen. Deze is beschikbaar in de algemene Nestor bachelor omgeving, in de sectie voor het derde jaar. (niet toegankelijk voor externe studenten) Contact cursuscoördinator: bachelortheses.psy@rug.nl Aanbevolen literatuur: - Beins & Beins (2012). Effective writing in psychology: Papers, posters, and presentations (2nd ed.). Boston: Wiley-Blackwell. - Publication manual of the American psychological association (6th ed.). |
|
| terug naar boven |
|
5 | Biopsychology | PSBE1-04 |
This course deals with the anatomy and physiology of the nervous system, and how the nervous system enables the processing of information, the regulation of internal processes (homeostasis) and behaviour (the motor system), rhythmic processes (including sleep), emotion and motivation, lateralization of the brain, language, and psychopathology. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Capita Selecta Forensic Psychology | PSB3E-M21 |
Centrale thema's in de forensische psychologie worden belicht aan de hand van literatuur. In deze literatuurstudie leer je over de toepassing van psychologische theorieën en bevindingen over opsporingsonderzoek en juridische processen (opsporing, verhoor, getuigenverklaringen), klinisch forensische interventies (risicotaxatie en interventies om de kans op recidive terug te dringen) en victimologie (slachtoffer/dader interactie), antecedenten en consequenties van victimisatie). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Karsten | Docent(en) | | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Let op: wanneer je reeds hebt deelgenomen aan het Nederlandstalige vak Forensische Psychologie (PSB3N-M04), kun je niet meer deelnemen aan deze capita selecta. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Capita Selecta Sexuology | PSB3E-M20 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C. Borg | Docent(en) | Dr. C. Borg | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | mondeling tentamen | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
8 | Clinical Neuropsychology | PSB3E-CN01 |
De neuropsychologische gevolgen van hersenbeschadiging en -pathologie worden besproken. Daarbij ligt het accent op veel voorkomende neuropsychologische stoornissen en de gevolgen voor de patient en zijn/haar familie. Verder worden de belangrijkste methoden voor diagnostiek en behandeling van neuropsychologische stoornissen besproken. Ook wordt het neuropsychologisch profiel van een aantal neurologische stoornissen, zoals traumatisch hersenletsel, beroerte, hersentumor en epilepsie, behandeld. De inhoud van deze cursus zal worden geïllustreerd aan de hand van talrijke casusbeschrijvingen van patiënten met neurologische aandoeningen. De meeste nadruk ligt hierbij op volwassen patiënten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Docent(en) | dr. G.A. de Haandr. E.M. van der Meer | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | De hoorcolleges worden gegeven in het Engels en daarnaast wordt gebruik gemaakt van Engelstalige literatuur en een Engelstalig tentamen. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Clinical psychology | PSBE2-22 |
Het doel van deze cursus is om een oriëntatie op een hoofdtak van de psychologie te geven. De klinische psychologie houdt zich bezig met het verklaren en verhelpen van psychopathologie door middel van diagnostiek, therapeutische interventie, en onderzoek. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M. aan het Rot | Docent(en) | dr. M. aan het Rot guest lecturers | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 | Opmerkingen | Beide boeken zijn 2de edities. De 1ste edities kunnen NIET gebruikt worden. |
|
| terug naar boven |
|
10 | Cogn. beh. processes across disorders: . | PSB3E-KP06 |
In deze cursus krijgt men inzicht in het ontstaan en voortbestaan van psychologische stoornissen door de nadruk te leggen op gemeenschappelijke factoren. In plaats van elke stoornis als op zichzelf staand te onderzoeken, wordt er gekeken naar gemeenschappelijke cognitieve en gedragsprocessen. Specifiek wordt er gekeken naar processen zoals bijvoorbeeld piekeren, leren, geheugen, redeneren, etc. Deze zogenoemde transdiagnostische processen geven ook een verklaring voor de hoge mate van comorbiditeit tussen diverse stoornissen. Implicaties voor diagnostiek en behandeling zullen ook besproken worden. |
|
| terug naar boven |
|
11 | Cognition and Attention | PSB3E-CP02 |
The ability to selectively attend to relevant information in the world around us or to divide attention among multiple tasks are different facets of attentional processing. Attention prevents distraction and enables humans and animals to dedicate perceptual, cognitive, and motor resources to deal with the most pressing environmental challenges. Because of the major role of attention in guiding behaviour, a dysfunction of the attention systems can have a major impact on the individual, but also the societal level. Therefore, understanding this core cognitive function is a central goal in cognitive neuroscience. In addition, understanding how attention mechanisms operate is critical for advancing the important mission of developing the most effective training regimes for a wide range of tasks, as well as for creating new methods for education.
This course addresses mechanisms that are involved in the control and maintenance the focus of attention, and how attention influences sensory and motor processes. A selection of theoretical models, mechanisms and findings of attentional control and selection will be discussed, with an emphasis on the different methods and experimental paradigms used to study attention. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Cognitive neuroscience | PSB3E-CP06 |
Cognitive neurosciences is the study of the relationships between task performance, task environment and physiological processes as made apparent using neuroimaging methods such as EEG, PET, fMRI. This concerns both fundamental research into the architecture and neuro-anatomical foundation of specific processes that are fundamental to mental functions and applied research into changes in cognition and brain mechanisms resulting from psychiatric and neuropsychological disorder, mental fatigue and ageing. |
|
| terug naar boven |
|
13 | Cognitive Psychology | PSBE2-23 |
Cognitive Psychology focusses on those mental functions that are the foundations of human behavior: perception, attention, problem solving, reasoning, language, learning and memory, motivation, emotion, decision making, etc. The goal of cognitive psychology is to gain insight in and therefore understand how these functions shape behavior, and answer questions like: "Why do we think or reason like we do? What is knowledge? Is perception just objective observation of the world around us? Why do we make errors, and how can we prevent ourselves from making errors? How to optimize the learning of new knowledge? Are we indeed so bad at multitasking?". Recent years have seen a development towards explaining or understanding human cognitive performance in terms of how mental functions are implemented in the brain, and how these different functions interact to support complex human behavior, topics which will also be discussed.
In this course we'll explore "the science of the human mind", and discuss how we, using well-controlled experiments, can increase our knowledge about mental functions (and their disorders), and how these insights can be used in applied settings. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. D.H. van Rijn | Docent(en) | prof. dr. R. de Jongprof. dr. D.H. van Rijn | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Opmerkingen | During your second year you have to follow this course or Introduction to Clinical Neuropsychology (PSBE2-24). During the third year, the other course can be followed. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Communication and diagnostic skills | PSBE2-11 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.M. Donofrio | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | deelname, opdrachten, practicum | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
15 | Conflict management | PSB3E-IO02 |
Conflicten horen bij het leven en kunnen productief maar zeker ook destructief zijn. In de cursus komen diverse theorieën, conflictmodellen, praktijkvoorbeelden en onderzoeken aan bod die inzicht geven in de oorzaken en gevolgen van conflicten voor individueën, groepen en organisaties. Aandacht wordt besteed aan hoe conflicten gehanteerd kunnen worden, hoe ze kunnen escaleren en welke factoren conflictprocessen kunnen beïnvloeden. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de mogelijkheden van derdepartij interventies zoals mediation. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | K. Fousiani, PhD. | Docent(en) | | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
16 | Consumer and economic psychology | PSB3E-SP06 |
Deze cursus gaat in op de psychologische processen die ten grondslag liggen aan economisch en consumentengedrag, en bespreekt welke individuele en sociale factoren hierop van invloed zijn. We gaan in op effecten van informatie en ervaringen met producten en diensten op affect (emoties), cognities (overtuigingen en oordelen) en gedrag (aankoopbeslissingen en consumentengedrag). Je zult leren wanneer and waarom economische theorieën vaak geen afdoende verklaring geven voor alledaags economisch en consumptiegedrag, en bespreken waarom mensen vaak geen ‘rationele’ beslissingen nemen. Je zult onder andere leren hoe consumenten gedrag bijdraagt aan maatschappelijke problemen, zoals overconsumptie en milieuproblemen en reflecteren op psychologische theorieën en mechanismen die gebruikt kunnen worden om deze problemen tegen te gaan.
Deze cursus maakt gebruik van diverse, innovatieve leermethodes die als doel hebben om de college's interactiever te maken.
Deze cursus is erg relevant voor studenten die overwegen om een master in Environmental Psychology te doen. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Controversies in Psychology | PSB3E-M05 |
Er worden een aantal klassieke en meer recente controversen uit de psychologie belicht. Tevens wordt besproken wat controversen leren over de theoretische en methodologische thema's in de psychologie en over de historische en filosofische aspecten van de psychologie. |
|
| terug naar boven |
|
18 | Deception in clinical settings | PSB3E-M13 |
Clinici worden over het algemeen getraind om hun patiënten op hun woord te geloven en zijn zich vaak niet bewust van mogelijke misleiding in de klinische setting. Sommige patiënten laten echter onechte of sterk overdreven symptomen zien omdat zij hiervoor externe motieven hebben (malingeren) of een reden hebben om de rol van zieke op zich te nemen (nagebootste stoornis). Bij deze cursus wordt een introductie gegeven op het gebied van malingeren en de nagebootste stoornissen. Recent onderzoek gericht op het malingeren van cognitieve beperkingen (bijvoorbeeld geheugenbeperkingen) en psychiatrische stoornissen (bijvoorbeeld posttraumatische stress-stoornis) wordt besproken. Daarnaast richt deze cursus zich op recente studies en casusbeschrijvingen op het gebied van de nagebootste stoornissen (bijvoorbeeld het syndroom van Munchhausen en het syndroom van Munchausen by proxy). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A.B.M. Fuermaier | Docent(en) | Dr. A.B.M. Fuermaier guest lecturers | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | De hoorcolleges worden gegeven in het Engels en daarnaast wordt gebruik gemaakt van Engelstalige literatuur en een Engelstalig tentamen. |
|
| terug naar boven |
|
19 | Developmental Neuropsychology | PSB3E-CN03 |
This course introduces the discipline of ‘developmental neuropsychology’. Students will learn about the basic principles of neuropsychological assessment and intervention techniques in childhood, and how these differ from adulthood. The biopsychosocial model is central to this discipline in explaining long-term (neuropsychological) outcomes. Students will familiarize themselves with the general diagnostic and intervention procedures for common childhood disorders affecting brain development, including (but not limited to) preterm birth, traumatic brain injury, epilepsy, autism spectrum disorders, fetal alcohol spectrum disorders, Down syndrome and diabetes. Alterations in neurodevelopment and neuropsychological outcomes of these disorders are the main focus of this course. |
|
| terug naar boven |
|
20 | Developmental psychology | PSBE1-03 |
This course takes a life-span and topical approach to development. Important domains of development are discussed separately, and an overview is given of how each domain develops across the relevant stages of the lifespan. During the lectures, special attention is paid to how developmental processes can be approached and understood based on different theoretical perspectives. |
|
| terug naar boven |
|
21 | Diagnosis and assessment | PSB3E-KP05 |
An influential clinician once said that “Many, if not most, therapeutic errors are assessment errors”. This course will cover a broad range of assessment practices useful for clinical practice. Topics covered include the intake interview, the semi-structured clinical interview, self-report instruments, and personality assessment. In addition, two clinicians from the field will describe their diagnostic activities, and will present case materials. Students will acquire hands-on experience with these methods in a series of practical homework assignments. As part of the experiential training, students will also practice the interpretation and integration of test results, as well as psychological report writing. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Prof. Dr. J.K. Daniels | Docent(en) | Prof. Dr. J.K. Daniels guest lecturers | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | This course is only accessible to Psychology students. The course is not accessible for students who are following or will/did follow the course PSB3N-KP08 or PSB3N-OP04 or PSBAM-KO8. In case of over-enrollment, 3rd-year students will be given priority. | Opmerkingen | The number of students for this course is limited to 100. (Not accessible to external students.) |
|
| terug naar boven |
|
22 | Dialogue and group skills | PSBE1-17 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.M. Donofrio | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | computeropdrachten, deelname, opdrachten, presentatie | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
23 | Dynamic skills in groups | PSB3E-IO10 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.M. Donofrio | Docent(en) | dr. S.M. Donofrio | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | deelname, opdracht, practicum, presentatie | ECTS | 10 |
|
| terug naar boven |
|
24 | Experimental skills | PSB3E-M15 |
Deze cursus wordt aangeraden voor alle studenten die interesse hebben in experimenteel psychologisch onderzoek. Het aantal plaatsen is beperkt, en wie het eerst komt, wie het eerst maalt!
De cursus bestaat uit drie onderdelen. In het eerste deel leer je om een computergebaseerd psychologie-experiment te implementeren in de software OpenSesame. Dit experiment zal zowel gedragsdata (reactietijden en accuratesse) als encefalografische (EEG) data verzamelen.
In het tweede deel ga je het lab in en verzamel je data met het experiment dat je in het eerste deel hebt gemaakt. Als dit mogelijk is (gegeven het aantal studenten) dan verzamel je zowel EEG als gedragsdata; als dit niet mogelijk is (omdat er te veel studenten zijn voor de EEG labs) dan verzamel je alleen gedragsdata, en krijg je van ons een EEG dataset die verzameld is met hetzelfde experiment. Vervolgens analyseer je deze data zelf, en al doende leer je EEG- en gedragsdata te verwerken en te interpreteren.
In het derde deel ga je het rijsimulatorlab in. Hier verzamel je cardiovasculaire data van één van je groepsleden. Vervolgens analyseer je deze data, en interpreteer je deze in relatie tot (rij)prestatie en subjectieve maten die je ook tijdens dit experiment verzamelt. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S. Mathot | Docent(en) | prof. dr. D. de Waard | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | computeropdrachten, verslag | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
25 | Gerontology | PSB3E-CN05 |
Gerontologie is een discipline die zich richt op de sociale, psychologische en biologische aspecten van het ouder worden. Tijdens deze cursus worden hersen-gedragsrelaties in de context van de normale veroudering en de meest voorkomende vormen van dementie besproken. Met betrekking tot de normale veroudering worden de psychologische, cognitieve, sociale en biologische veranderingen die gepaard gaan met normale veroudering besproken en worden biologische en psychologische verouderingstheorieën geïntroduceerd. De vormen van dementie die zullen worden besproken zijn o.a. de ziekte van Alzheimer, dementie met Lewy bodies, vasculaire dementie, Parkinson dementie en frontotemporale dementie. Daarnaast wordt de diagnose mild cognitive impairment, een mogelijke voorloper van dementie, geïntroduceerd. Tenslotte worden de consequenties van het hebben van een dementie voor het dagelijks leven van patiënten en hun familieleden besproken. Studenten vergaren kennis op basis van de presentatie van klinische case studies en de resultaten van onderzoek. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Koerts | Docent(en) | dr. J. Koerts | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
26 | Group dynamics | PSB3E-SP01 |
Het centrale thema van de cursus betreft de sociaal-psychologische processen die zich binnen groepen afspelen. Inhoudelijk bevat de cursus een divers aanbod aan sociaal-psychologische theorievorming en onderzoek op het gebied van groepsprocessen. Binnen een serie van zeven colleges komen verschillende kern-onderwerpen aan bod, zoals de relatie tussen individu en groep, groepsformatie, leiderschap, teamwerk, sociale beinvloeding, en mobilisatie-processen. Het uitgangspunt in de cursus is dat er tenminste twee manieren zijn om naar deze groepsdynamieken te kijken. Als eerste kan het individu als vertrekpunt worden genomen, waarbij groepen worden gezien als verlengstuk van het individu (bijv. bij welke groepen willen individuen horen?). Als tweede kan de groep als vertrekpunt worden genomen, waarbij individuen worden gezien als verlengstuk van de groep (bijv. welke leiders komen voort uit wat voor soort groepen?). Gedurende de cursus worden deze twee perspectieven gehanteerd om zowel op theoretisch als maatschappelijk niveau tot een beter begrip van, en meer inzicht in, groepsprocessen te komen. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. N. Koudenburg | Docent(en) | dr. N. Koudenburg | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
27 | History of Psychology | PSBE1-29 |
Cruciale episodes uit de geschiedenis van de psychologie worden gebruikt om te laten zien hoe de psychologie en haar plaats in de hegendaagse samenleving zijn voortgekomen uit de interactie tussen theorie, methodologie en praktijk. Vervolgens worden studenten bekendgemaakt met specifieke psychologische theorieën zoals de behaviorist, de Gestaltist en de psychoanalytische houding. |
|
| terug naar boven |
|
28 | Human error | PSB3E-M06 |
De mens wordt vaak als een risicofactor beschouwd, als een systeemcomponent die door onveilig handelen een belangrijk aandeel heeft in het veroorzaken van rampen. Maar dit is een wat eenzijdige kijk op de zaak, aangezien mensen in een systeem functioneren en de meeste mensen niet met opzet fouten maken of rampen veroorzaken. Er is ook een ander perspectief mogelijk, waarin de mens de redder is die door een groot aanpassings- en compensatievermogen voorkomt dat systemen die de veiligheid zwaar op de proef stellen uitlopen op een ramp. Uitgangspunt van deze cursus is dat zelfs wanneer een fout van een individu getraceerd kan worden op basis van onjuist handelen, dit individuele handelen bekeken moet worden vanuit de context van de omgeving, samenleving en organisatie. Deze cursus geeft een introductie van de basisconcepten uit de arbeids- en cognitieve psychologie die centraal staan bij het minimaliseren van menselijke fouten. Onderwerpen als het ontwerpen van werk in relatie tot het maximaliseren van prestatie en gezondheid, mentale werkbelasting, stress, en selectie en training worden gecombineerd met de introductie van technieken om menselijke fouten te onderzoeken en classificeren. Er wordt nadruk gelegd op het treffen van veiligheidsmaatregelen binnen de gehele context, en op het voorkomen van situaties waarin fouten kunnen optreden. |
|
| terug naar boven |
|
29 | Independent Societal Project | PSB3E-SI |
de student kan dit stageproject alleen uitvoeren als dit zelf georganiseerd wordt, na aanmelding bij de stagecoördinator. Dat houdt in dat zij/hij/die contact legt met een instelling of bedrijf; daar een interne begeleider vindt; in de opleiding een geschikte begeleider/beoordelaar vindt; een stagevoorstel schrijft, vervolgens het stageproject uitvoert en ter afsluiting en toetsing een stageverslag schrijft dat bestaat uit een procesverslag met reflectie, en een theoretisch-georiënteerde inhoudelijke analyse van een casus binnen het project. De punten worden pas toegekend als de urenverantwoording en het verslag zijn goedgekeurd. Het is noodzakelijk dat het project geen concurrentie oplevert voor de (soms schaarse) stages in het kader van de Masteropleiding.
Voor meer informatie zie de Bachelor Community Site op Nestor (kijk bij derde jaar), waar een lijst te vinden is met instanties die al Masterstages verzorgen, dus die voor dit Bachelorproject NIET mogen worden benaderd. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. L. Ballato | Docent(en) | Dr. L. Ballato H. Wierenga, MSc. | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | stageverslag, deelname | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Van het tweede jaar dient het vak Psychologische Werkvelden te zijn gehaald. | Opmerkingen | - De stage moet gedaan worden NA inlevering en goedkeuring van een voorstel. Dit betekent dus dat je niet deel kunt nemen aan de cursus als je je stage al hebt gedaan. - Het wordt sterk aangeraden om jezelf te informeren over de bachelorstage door de "Independent Bachelor Societal Project Procedure" te lezen. Deze is beschikbaar in de algemene Nestor bachelor omgeving, in de sectie voor het derde jaar. - aanbevolen literatuur: Beins & Beins (2012). Effective writing in psychology: Papers, posters, and presentations (2nd ed.). Boston: Wiley-Blackwell. - Het vak bachelorstage wordt ook aangeboden in Semester II, - Deze stage is niet toegankelijk voor externe studenten. |
|
| terug naar boven |
|
30 | Intergroup relations | PSB3E-SP02 |
The course gives an overview of the most relevant theoretical and empirical developments in the social psychology of intergroup processes. The first part of this course centers around why people are prejudiced, when and how stereotypes manifest themselves, and how this relates to discrimination. The second part focuses on what central theories in intergroup relations, such as Social Identity Theory, can tell us about why people differentiate between groups. At lecture 5, we start to take into account the target’s perspective: how does it feel to be discriminated against? How do targets respond to discrimination? Here we also consider questions such as: How do people learn to live with negative identities, such as being a member of a discriminated group? What kinds of emotions does this cause? The final part of this course (last lecture) will bring all you have learnt so far in this course together to consider potential ways to reduce prejudice and discrimination. Are there ways to improve intergroup relations and potentially even achieve social change? Throughout the course, we stress societal implications of what we are teaching. To give you some more hands on experience with this, part of the course consists of an assignment in which you apply your knowledge of intergroup relations to write an opinion piece for the newspaper. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. Y. Koc | Docent(en) | Dr. Y. KocProf. Dr. R. Spears | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
31 | Interpersonal relations | PSB3E-SP05 |
Mensen zijn sociale wezens. In groot deel van ons dagelijks leven besteden we aan het vinden van een weg in een web van interpersoonlijke relaties, zoals contact met geliefden, vrienden, vreemden, collega’s en familie. Het doel van deze cursus is om deze relationele processen waarvan gedacht wordt dat ze mensen beïnvloeden te beschrijven en verklaren, en om hun effecten op latere interacties en zelf-concept te illustreren. |
|
| terug naar boven |
|
32 | Interventions in individual development | PSB3E-OP02 |
Is er één oplossing voor iedereen? In deze cursus beargumenteren een tiental sprekers dat het antwoord nee is. Verschillende experts laten zien dat het cruciaal is om interventies af te stemmen op de behoeften van het individu door de ontwikkeling heen. Deze cursus in gevorderde ontwikkelingspsychologie geeft je voorbeelden van interventies in belangrijke gebieden van ontwikkeling: cognitieve ontwikkeling, emotionele ontwikkeling, identiteitsontwikkeling, autonomie ontwikkeling en talentontwikkeling. Naast deze praktische kant bieden we een theoretisch kader dat je helpt om generieke principes van individuele veranderingsprocessen te begrijpen en introduceren we verschillende vernieuwende persoonsgerichte wetenschappelijke studies naar interventies in belangrijke gebieden van ontwikkeling. Dit geeft je de kennis en tools om te begrijpen hoe individuen ontwikkelen en hoe we kunnen interveniëren in deze ontwikkeling, maar ook hoe we de effectiviteit van interventies kunnen bestuderen op een persoonsgerichte manier – zodat we weten voor wie ze werken en waarom ze werken. |
|
| terug naar boven |
|
33 | Introduction to Clinical Neuropsychology | PSBE2-24 |
|
|
| terug naar boven |
|
34 | Introduction to cognitive behavioural therapies | PSB3E-KP07 |
Cognitieve gedragstherapie is een van de therapierichtingen die veel wordt toegepast in de klinische praktijk en die vaak genoemd wordt als een van de behandelingen van eerste keus bij diverse psychische stoornissen. Dit vak laat zien wat een aantal van deze interventies inhoudt: de theoretische achtergrond, de toepassingsmogelijkheden, de procedure en de effectiviteit. De hoorcolleges behandelen verschillende cognitief gedragstherapeutische interventies. De theoretische uitgangspunten van de gedragstherapie en de cognitieve therapie worden besproken, evenals nieuwe ontwikkelingen in de cognitieve gedragstherapie, zoals mindfulness-based cognitieve therapie. Daarnaast wordt ingegaan op het (gedrags)therapeutisch proces, het maken van (functie) analyses van gedrag en cognitieve casus conceptualisaties. Aan de hand van (video)voorbeelden worden de therapeutische interventies toegelicht bij diverse psychische stoornissen, zoals angststoornissen, stemmingsstoornissen, eetstoornissen en middelenmisbruik. Naast het bespreken van de theoretische achtergrond en de praktische procedures wordt ingegaan op wat er bekend is over de effectiviteit van de interventies. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M.J.J. Lommen | Docent(en) | Guest lecturer various instructors | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Aangeraden wordt om het vak "Psychopathology" in blok 1a te hebben gevolgd | Opmerkingen | De boeken zijn elektronisch beschikbaar via de RUG bibliotheek. Let op: Beck (2011) betreft de tweede editie. De eerste editie (de Engelse versie of de vertaalde versie in Nederlands) is niet bruikbaar. |
|
| terug naar boven |
|
35 | Introduction to psychology | PSBE1-01 |
From social interaction to brain anatomy, and from psychological disorders to cognitive processes such as attention and memory, this course introduces you to all aspects of the most fascinating topic there is: the human mind.
Introduction to Psychology will provide you with a broad and basic knowledge that you can rely on throughout the rest of your studies. |
|
| terug naar boven |
|
36 | Introduction to Qualitative Research Methods | PSB3E-M22 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M. Derksen | Docent(en) | dr. M. Derksen | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | opdrachten, schriftelijk tentamen (essay) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
37 | Learning: Theory and practice | PSB3E-M14 |
Each of the lectures will focus on a specific type of learning and memory, such a classical conditioning, operant conditioning, skill acquistion, and working memory. Fundamental principles and theories will be discussed, with an emphasis on how this knowledge currently is, or could be, applied in the domains of education, training, and therapy (for instance, application of principles of classical conditioning in the treatment of phobias or the use of working-memory training methods in the treatment of learning disorders). Each week, students will hand in a written assignment or essay, based on the lecture and assigned readings. |
|
| terug naar boven |
|
38 | Literature study | PSB3E-LT |
Een literatuurtentamen betreft een tentamen over een tussen student en docent onderling overeengekomen onderwerp en literatuur. Dit tentamen kan schriftelijk of mondeling afgelegd worden, of er kan worden gekozen voor het schrijven van een essay. Het literatuurtentamen is bedoeld om hiaten in de minor van 1, 2, 3 of 4 EC in te vullen. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. A. Dijkstra | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | mondeling tentamen, schriftelijk tentamen (essay), werkstuk | ECTS | | Opmerkingen | Zie voor Nederlands alternatieven de cursus PSB3N-LT |
|
| terug naar boven |
|
39 | Mass psychology | PSB3E-SP08 |
De massa is terug van weggeweest. Of het nu gaat over Corona, Donald Trump, klimaatprotest of economische crashes: Inzicht in de psychologie van de massa is onmisbaar voor het begrijpen van de moderne maatschappij. Welke sociaal psychologische processen spelen een rol tijdens evenementen, demonstraties, rampen en rages? Hoe beïnvloedt de massa het individu, en hoe worden individuen een massa? We besteden hierbij aandacht aan de rol van sociale media, massacommmunicatie en de invloed van onder meer politiek, economie en bevolkingssamenstelling. Al studerend, schrijvend en discussiërend verkrijgt u inzicht in belangrijke theoretische stromingen, hun inzichten, en hun invloed. U krijgt tevens inzicht in de verschillende manieren waarop deze kennis in praktijk wordt gebracht: bij de organisatie van evenementen, ordebewaking, etc. Het college kan bestaan uit een werkcollege waarin mensen uit de praktijk en/of andere disciplines hun visie op de massapsychologie en haar methoden geven. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. T.T. Postmes | Docent(en) | prof. dr. T.T. Postmes | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
40 | Organisational change | PSB3E-IO07 |
This course will provide an introduction to organizational development and change. As such, it builds on insights from applied behavioral science, such as organizational and social psychology as well as sociology and management science. In the 21st century, organizations are in a continuous state of change in their quest to achieve competitive advantage in the global marketplace. Given the magnitude of this change and its potential rippling effects, it is important for organizational psychologists to have a basic understanding of the theories, models, processes and methods related to organizational change. In this course, we will focus on the theories, models and processes specifically related to diagnosing, implementing and evaluating organizational change. Throughout the course, students will be exposed to a number of academic and practitioner perspectives on organizational change and will critically reflect on the pros and cons of various theories and approaches stemming from these perspectives. In essence, we will use theory and practical cases to understand how successful change efforts can be brought about at the individual, team and organizational level of analysis. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. D.C. Rus | Docent(en) | Dr. D.C. Rus | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (essay), essay | ECTS | 5 | Opmerkingen | There is a maximum of 120 students that can register for this course. |
|
| terug naar boven |
|
41 | Perception | PSB3E-CP07 |
The ability to perceive is vital to every organism. Perception is rightfully viewed as one of the cornerstones of life itself. Human perception is realized through rich and intricate processes in the brain, which realize both the simplest forms of sensation (“hot!”), as well as complex percepts (“this is a mobile phone”). This course covers the physiological basis of the visual and auditory senses, and how these achieve perception of varied things, such as color, brightness, loudness, and pitch. More advanced perceptual processing is also covered in the course, including object recognition and music perception, as is the role of cognitive processes such as attention and awareness. Finally, 'real world' applications are showcased, such as the design of retinal implants and face recognition algorithms. |
|
| terug naar boven |
|
42 | Personality and individual differences | PSBE1-05 |
The course gives students a broad introduction into the major themes that govern personality psychology. The lectures will define personality and give a comprehensive overview of the different perspectives on personality (trait, biological, intrapsychic, cognitive/experiential, learning). In addition the lectures will focus on a number of main themes that are central to research on personality and individual differences (e.g., intelligence, happiness, personality disorders). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. B.F. Jeronimus | Docent(en) | dr. B.F. Jeronimus | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
43 | Personnel Psychology | PSB3E-IO03 |
In de colleges wordt ingegaan op de hoofdthema's van de personeelspsychologie: personeelsplanning, functieanalyse, personeelsselectie en -beoordeling, opleiding en loopbaanontwikkeling. Extra aandacht wordt besteed aan de specifieke (theoretische, methodologische, statistische) expertise van de psycholoog in het personeelsbeleid, en aan de link tussen onderzoek en praktijk in de personeelspsychologie. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. A. Schmitt | Docent(en) | Dr. A. Schmitt | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
44 | Philosophy of Psychology | PSB3E-M09 |
Psychology is the science of mind and behavior. Because it investigates these particularly in human beings and with a variety of methods including biological measurements and statistics, psychology has a unique position between the humanities, life sciences, and natural sciences. Its research questions are related to all of these fields.
We will reflect on the theoretical presumptions, philosophical roots and modern challenges of psychology. A central question is whether the human mind can be reduced to behavior or brain activations. Can all important knowledge about human beings be discovered in their brains? Can consciousness be explained completely by empirical science? The challenges posed by mental disorders and their definitions will be discussed in detail.
Since this course is also an extension of the 2nd-year Theory of Science (in the Dutch program: Wetenschapstheorie) course, special attention will be given to science communication and how it drives hype as well as recent critiques of the science system.
The exam is based on multiple choice questions BUT students have the possibility to gain bonus points for their exam score in a group exercise that involves the critical analysis of a scientific study related to the course material. Note that this activity usually takes place during the last lecture of the year and that you must be present personally to earn the bonus points. More details will be provided in the course material and the lecture. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. S. Schleim, MA. | Docent(en) | Dr. S. Schleim, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL, werkstuk | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
45 | Programming for psychologists | PSB3E-M11 |
Psychologists increasingly rely on computers for all aspects of research. Programming is a useful skill for a psychological researcher, particularly for data analysis, modeling and simulation, and creating experiments. Having basic programming skills will open up a wide array of possibilities for researchers, whereas not understanding programming places limits on what a researchers can accomplish without the help of others. Programming for Psychologist is a basic course in programming, intended to introduce students to fundamental ideas in programming, including planning, writing, and debugging programs. It is intended that by the end of the course, the student will be able to independently create a fully functioning, moderatly complex program that does something useful, and will have enough knowledge of programming basics that they can extend their knowledge unsupervised.
In this course, we will use the language MatLab. |
|
| terug naar boven |
|
46 | Psychology in the workplace | PSBE2-03 |
Work-, Organizational, and Personnel Psychology takes a three-pronged approach in understanding how personal, social, and environmental factors are related to people’s attitudes and performance in their work environment. The course will discuss, illustrate and critically evaluate these three main research streams (work, organizational, and personnel psychology). Specific topics include: 1) job and task performance, employee health and well-being (work psychology), 2) employee motivation, leadership and power, as well as group processes, such as cooperation, conflict, and decision making (organizational psychology), and 3) the design and consequences of human resource policies (personnel psychology). |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. N. Yan | Docent(en) | | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
47 | Psychopatholog symp. classif. and diagn. | PSB3E-KP01 |
In this course we will provide an in depth review of a broad spectrum of psychopathological conditions as defined in the leading DSM-5. The DSM-5 classification of mental disorders and the criteria for classifying these conditions will be presented. After this course you will be able to apply the DSM-5 system in determining classification of psychopathological conditions. The pros and cons of a diagnostic classification system like the DSM-5 will be discussed as well. In the lectures several (guest)lecturers with a clinical background demonstrate the characteristic features of (common) psychopathological disorders. Dvd- and patient material will be used to illustrate these conditions. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C. Borg | Docent(en) | Dr. C. Borg J.J. Douma, MSc. | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
48 | Research methods: theory and ethics | PSBE2-08 |
This course reviews and extends the material introduced in other courses concerning experimental design and data analysis. On the basis of case studies, pitfalls in design are discussed. Emphasis is placed on finding the appropriate design for a given research question, the practicalities of data handling, and the ethical responsibilities of the researcher. |
|
| terug naar boven |
|
49 | Research practicum | PSBE2-09 |
Students perform research under the guidance of a teacher, where the following skills are addressed: - critically searching, reading and evaluating literature, - formulating appropriate research questions and hypothesis, - designing a research project, - collecting data, - analyzing data (descriptive and inferential statistics), and - individually presenting the results, both in writing and verbally. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. T. Kuppens | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | opdrachten | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | A passed practical for Statistics II (PSBE2-07). | Opmerkingen | It is strongly recommended that PSBE2-08, Research Methods, be followed in parallel with this course. (Not accessible to external students). |
|
| terug naar boven |
|
50 | School Neuropsychology: MBE | PSB3E-CN04 |
Deze cursus geeft een inleiding in de school neuropsychologie en biedt vele inzichten in de bijdrage van hersen(dis)functies aan schoolfunctioneren. School neuropsychologie is een opkomende klinische discipline, die neuropsychologische en onderwijskundige principes integreert in het testen van kinderen alswel het ontwikkelen van interventies voor kinderen in de onderwijssetting. De cursus onderkent dat er een groeiend aantal kinderen is met hersenaandoeningen vanwege medische problemen of neuro-ontwikkelingsstoornissen, die de schoolprestaties beïnvloeden. Speciale aandacht wordt besteed aan kinderen met onderwijsproblemen en/of neuro-ontwikkelingsstoornissen (bijv. ADHD, DCD, dyslexie), waarbij gefocust wordt op neuropsychologische verklaringen, tests en interventies / aanpassingen in het curriculum. |
|
| terug naar boven |
|
51 | Social and cross-cultural psychology | PSBE1-02 |
The course gives students a broad introduction into the major themes of social and cross-cultural psychology. The lectures will cover the many ways in which we can be influenced by other people and the social environment we live in. The first section of this course will look at the social cognitive processes that shape our perceptions of ourselves and others, and determine our behaviours, including basic social cognition (how we categorize our environment), social perception (how we see others), the self (how we see ourselves), attitudes (how we form/change our opinions)and social influence (when and how we are influenced by others). In the second section of this course the focus lies on the social relations between people, such as prosocial behavior (when do we help others), interpersonal relations (when and why are we attracted to others), group processes (how do we interact within groups) and intergroup relations (why do we have intergroup conflict, why are people prejudice and how do they respond to discrimination). Our behavior always takes place within a certain cultural context. Social psychological processes can help shape culture (for example via communication). Culture can also influence how certain social psychological processes take place (for example how we perceive ourselves, other individuals and groups). Throughout the course we will, where relevant, focus on cultural variations in behavior. In addition one of the lectures will focus on this theme. |
|
| terug naar boven |
|
52 | Social cognition and affect | PSB3E-SP04 |
Sociale cognitie richt zich op hoe mensen de sociale werkelijkheid waarnemen, interpreteren, en verklaren. Uitgangspunt hierbij is dat de mens bepaalde verwachtingen, vooroordelen, motieven en doelen heeft die de verwerking van sociale informatie beïnvloeden. Sociale cognitie onderzoek richt zich dan ook op de rol van cognitieve en affectieve processen in de totstandkoming van zelfbeoordeling, sociale vergelijking, stereotypering, en persoonsperceptie. Nadruk ligt hierbij steeds op de bespreking van fundamenteel, experimenteel onderzoek en toepassingen (zoals marketing en gezondheisgedrag). Aan de orde komen onder meer: geheugenmodellen, automatische gedachten, de invloed van cognities op motivatie, sociale oordelen, indruksvorming, affectieve invloeden op sociale cognitie. Er wordt ook geïllustreerd hoe deze onderwerpen in de sociale neurowetenschappen onderzocht worden. In de wekelijkse colleges wordt de stof van het boek behandeld, geïllustreerd met voorbeelden en nieuwe onderzoeksresultaten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. K. Epstude | Docent(en) | Dr. K. Epstude | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
53 | Social environment and behaviour | PSBE2-04 |
De cursus richt zich op de toepassing van sociaal-psychologische theorieën, interventies en methoden om verschillende maatschappelijke problemen te begrijpen en op te lossen. In een reeks colleges bespreken we steeds eerst belangrijke maatschappelijke problemen in een bepaald domein. Vervolgens wordt geanalyseerd welke gedragingen op dat terrein van belang kunnen zijn en welke factoren van invloed zijn op deze gedragingen. Tot slot wordt gedemonstreerd hoe middels interventies gedrag op dat terrein kan worden beïnvloed. De volgende maatschappelijke gebieden komen onder meer aan de orde: milieu (stimuleren van milieuvriendelijk gedrag), gezondheidszorg (roken en veilig vrijen), verkeer en vervoer (agressie in het verkeer, verkeersveiligheid), economisch gedrag (gokgedrag), consumentengedrag (de invloed van media en reclame), diversiteit, en sociale veranderingen in ontwikkelingslanden (effecten van ICT). Er wordt een kort overzicht gegeven van de toepassing van relevante theorieën en interventies, en van vormen van toegepast onderzoek. Ook gaan we in op verschillende onderzoeksmethoden, zoals survey-onderzoek, correlationeel onderzoek, quasi-experimenteel onderzoek, experimenteel onderzoek, en evaluatie-onderzoek. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. K.E. Keizer | Docent(en) | dr. K.E. Keizerprof. dr. E.M. Steg | Onderwijsvorm | praktische oefening, hoorcollege, intervisie | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
54 | Social influence | PSB3E-SP07 |
The environment, the economy, the spread of Corona virus, your partner not putting the cap on your toothpaste. Most important problems entail human behavior, either as a cause, a solution or both. This raises the question: "How can you motivate people to engage in certain behaviors?" A handgun, a two million Euro incentive, or a set of great arguments will do the trick but we will focus on situations in which you have non of these.
In order to answer this question regarding persuasion and influence, many others arise: "Why are some campaigns effective in motivating people and others not? To what extent does the setting influence the effectiveness of compliance requests? Why is “playing hard to get” sometimes effective? How did TellSell convince me into buying the Huggy? Together we will answer these questions and many more. In this course you’ll learn how people’s beliefs, and actions are influenced by others. You will be introduced to various theories, principles and studies that give insight to how you can use people’s need for affiliation, accuracy and a positive self-concept to persuade them. This (interactive) course is focused at both theory development and practical application. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. K.E. Keizer | Docent(en) | dr. K.E. Keizer | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
55 | Sport and performance psychology | PSB3E-OP01 |
In this course, we review the key concepts, theories, models, and research findings from the field of sport and performance psychology. Students will be challenged to recognize their scholarly significance, to infer their implications, to think critically about them, and to put them into practice. |
|
| terug naar boven |
|
56 | Statistical solutions to research problems in psyc | PSB3E-M16 |
Based on empirical research problems, the use and usability of different statistical methods will be discussed. The course offers a great chance for a hands-on training in selecting, applying and interpreting statistical analyses and further developing your statistical reasoning. The course will be useful for those with an interest in psychological research and/or applied statistics. The topics include: 1. Item selection for a psychological test with factor analysis and item-response analysis; 2. Analysing diary data of a single subject with time series analysis; 3. the Bayesian approach. |
|
| terug naar boven |
|
57 | Statistics Ia | PSBE1-08 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | A.F. Ernst, PhD. | Docent(en) | A.F. Ernst, PhD. | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | opdrachten, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
58 | Statistics Ib | PSBE1-09 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. L.F. Bringmann | Docent(en) | dr. L.F. Bringmann | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | practicum, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
59 | Statistics II | PSBE2-07 |
|
|
| terug naar boven |
|
60 | Statistics III | PSBE2-12 |
Continuing where Statistics II ended, this course will discuss some new topics as well as some known topics in more depth. There will be five main topics: Multiple regression, logistic regression, ANCOVA and repeated measures ANOVA. The theory behind each topic will be introduced during the lectures, after which the methods will be applied when writing two reports. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. E.M.L.A. van Krimpen-Stoop | Docent(en) | dr. E.M.L.A. van Krimpen-Stoop | Onderwijsvorm | computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | opdrachten, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | To participate in Statistics III you need to have passed both Statistics Ia (PSBE1-08) and Statistics Ib (PSBE1-09), and you need to meet the minimum requirements from Statistics II (PSBE2-07). The skills and knowledge attained during Statistics II will be assumed to be actively present. | Opmerkingen | (Not accessible to external students) |
|
| terug naar boven |
|
61 | Teaching and Mentoring in Psychology | PSB3E-M19 |
|
|
| terug naar boven |
|
62 | Teaching skills | PSB3E-M17 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. S.M. Donofrio | Docent(en) | dr. S.M. Donofrio | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | deelname, opdrachten, presentatie | ECTS | 10 |
|
| terug naar boven |
|
63 | Test theory | PSBE2-06 |
This course gives an overview of the central topics that are important for understanding how tests are developed and validated. Topics include: historical developments and applications of psychological tests, the administration of tests, reliability and validity, and new developments in the field of test construction. |
|
| terug naar boven |
|
64 | The social psychology of communication | PSB3E-SP03 |
Communicatie is de kern van sociaal gedrag. Effectieve communicatie maakt het voor mensen mogelijk om fysieke en sociale behoeften te bevredigen en dingen te bereiken die ze als individu nooit zouden kunnen bereiken. Deze cursus gaat onder andere over sociale fenomenen zoals crossculturele communicatie, stemgebruik en nonverbale communicatie, liegen, taalgebruik, het uiten en herkennen van emoties, roddelen en kletsen, wat we normaal en gepast vinden in communicatie en communicatie via nieuwe media. Deze cursus gaat niet alleen over wat mensen zeggen, maar ook over waarom mensen op een bepaalde manier communiceren. Om evolutionaire of andere redenen kan het zijn dat mensen steun van anderen willen, dat ze anderen willen beïnvloeden of dat ze erbij willen horen. In pogingen om misscommunicatie en conflict te voorkómen moet rekening worden gehouden met dergelijke motieven, door aandacht voor bijvoorbeeld non-verbale signalen zoals emoties, gebaren en stemkenmerken en door er rekening mee te houden dat mensen elkaar soms bedriegen. Tegen deze achtergrond is communicatie via het Internet een interessant hedendaags fenomeen met zowel voor- als nadelen. De rol van sociale context bij communicatie komt ook aan de orde, bijvoorbeeld in groepsmarkeringen en in de rol van de sociale status van de bron van informatie. Met behulp van beschrijvingen van dergelijke fenomenen en verschillende theorieën, geeft de sociale psychologie een inspirerende kijk op een alledaags fenomeen. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. A. Dijkstra | Docent(en) | | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
65 | Theory of Science | PSBE2-05 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. S. Schleim, MA. | Docent(en) | Dr. S. Schleim, MA. | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
66 | Traffic psychology and sustained mobility | PSB3E-M12 |
This course has two central themes: 1. Behaviour in traffic and the effects of this behaviour on safety, and 2. Retention of mobility. Traffic psychology is rather broad in the sense that it covers issues such as drink driving, the influence of infrastructural measures on behaviour, and the risks of using electronic devices in traffic. Theories common in experimental, social, and neuropsychology are used to explain and predict this behaviour. Examples of topics that will be dealt with are the role of mental workload in dealing with increased demands in and outside the vehicle, and the effectiveness of police enforcement, campaigns, and driver education. With regard to mobility, the importance of mobility for health is central. There are several factors that may interfere with the ability of being mobile in general and driving a car in particular. For example, intrinsic factors, such as arousal, fatigue, or visual perceptual skills, differ within and between individuals and have a substantial impact on multiple aspects of mobility. Moreover, severe medical conditions, including psychiatric illness (e.g. phobia) and neurological disorders (e.g. dementia) are associated with cognitive and emotional problems, and may reduce mobility and participation in traffic. In addition to intrinsic factors associated with the individual, there are also external factors that affect mobility and safety more temporarily, such as the use of legal and illegal drugs. In this course students will acquire basic knowledge about traffic psychology and learn about the importance of mobility and factors influencing it. |
|
| terug naar boven |
|
67 | Understanding Psychopathology | PSB3E-KP02 |
Waarom gaan sommige mensen zo ver in het weigeren van voedsel dat ze dreigen te overlijden? Waarom zijn sommige mensen zo bang voor sociale situaties dat ze al beginnen te trillen en te zweten wanneer ze onverhoeds door een onbekende worden aangesproken bij de bushalte? Hoe kan worden verklaard dat mensen volharden in overmatige alcoholgebruik terwijl ze weten dat alcohol meer kapot maakt dan ze lief is. Het centrale doel van deze cursus is om wetenschappelijke munitie aan te reiken om te komen tot een antwoord op dit type vragen; om verklaringen te genereren voor het ontstaan en voortbestaan van abnormaal, disfunctioneel gedrag. Theorieën zijn daarbij onmisbaar. Zonder kader zijn observaties vrijwel betekenisloos en niet te interpreteren. In deze cursus beogen we de belangrijkste vigerende theorieën aan bod te laten komen die allemaal een voorlopige verklaring beogen te bieden voor bepaalde vormen (of onderdelen) van gestoord gedrag. Het is onbegonnen werk om voor alle vormen van disfunctioneel, gestoord gedrag alle verdienstelijke theorieën op te nemen. De cursus richt zich daarom op theorieën die momenteel als meest krachtig en/of kansrijk worden gezien. Een aantal prominente theoretische oriëntaties is hierbij als uitgangspunt gekozen (ontwikkelingspsychologisch, biologisch, leertheoretisch, cognitief). Concrete casuistiek dient steeds als leidraad tijdens de cursus. In deze cursus komen de belangrijkste mechanismen aan bod die worden verondersteld een rol spelen bij het ontstaan en voortbestaan van stoornissen als depressie, verslaving, fobieën, en gedragsstoornissen. Een aantal prominente theoretische oriëntaties zijn hierbij als uitgangspunt gekozen waarbij het accent wisselend zal liggen op de rol van ontwikkeling en levensfase, de invloed van leerervaringen, de rol van geheugen- en aandachtsprocessen en op de wederkerige relaties tussen (neuro)fysiologie en gedrag. Tijdens de colleges zullen de verschillende mechanismen en theoretische oriëntaties op een geïntegreerde manier worden besproken en geïllustreerd aan de hand van relevante stoornissen. |
|
| terug naar boven |
|
68 | Well-being at work | PSB3E-IO12 |
Beleidsmakers en de media rapporteren steeds vaker over de toegenomen druk om te presteren op het werk, de toename in stressgerelateerde klachten zoals burnout en de enorme kosten die dit met zich meebrengt voor individuen, organisaties en de maatschappij. Tegelijkertijd is werk voor velen ook een bron van voldoening en welbevinden. Tijdens deze cursus leren studenten de meest relevante theorieën kennen over de wisselwerking tussen individu en werkomgeving en krijgen ze inzicht in hoe en onder welke omstandigheden de werksituatie een positief of negatief effect heeft op het welzijn, de gezondheid en het gedrag van werknemers. Deze processen worden behandeld op het zowel het individuele (e.g., persoonlijkheid, motivatie) als organisatorische (e.g., werkcondities, werkklimaat) niveau. Voorbeelden van specifieke onderwerpen die aan bod komen zijn: leiderschap, agressie, werk-privé balans, en herstelprocessen. De cursus bestaat uit hoorcolleges en practica. Tijdens de hoorcolleges verkrijgen studenten inzicht in de belangrijkste theorieën en huidige wetenschappelijke kennis over stress en welzijn op het werk. Tijdens de cursus wordt van studenten verwacht dat zij (in groepjes van 4 personen) een onderzoeksvoorstel schrijven en presenteren over een onderwerp dat in de cursus aan bod komt. In het onderzoeksvoorstel moet een interventie (gericht op individuele werknemers of de gehele organisatie) alsook de evaluatie van de verwachte effecten ervan worden omschreven. Practicumbijeenkomsten begeleiden studenten bij het ontwerp- en schrijfproces en bieden de mogelijkheid om uitgebreide feedback te ontvangen van de docenten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | Dr. A.C. Keller | Docent(en) | Prof. Dr. S. Scheibe | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | opdrachten, schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | Dit vak is specifiek ontwikkeld voor studenten die voornemens zijn de master Arbeids-Organisatie- en Personeelspsychologie te volgen, en staat niet open voor studenten van buiten de faculteit. Maximaal 72 studenten kunnen zich voor deze cursus inschrijven. |
|
| terug naar boven |
|
69 | Working with Psychology | PSBE2-15 |
The main purpose of this practical is gain more insight into different fields psychologist work in and into students’ academic and professional skills. Students’ learning experiences from first and second year courses will be expanded upon and the insights gained in this course serve as guidance for future courses. They will work towards this goal by learning more about the different fields psychologists work in. These perspectives will be connected to their own academic and professional skills in the practical sessions. Students will work on developing these skills in small group sessions by means of assignments, discussions, role-plays and presentations. The assignments will be based on the topics of the (guest)lectures. Therefore, both the (guest)lectures and practical sessions are compulsory. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | S.E. Boels, MSc. | Docent(en) | S.E. Boels, MSc. various instructors | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | opdrachten, presentatie, verslag | ECTS | 5 | Opmerkingen | (Not accessible to external students) |
|
| terug naar boven |
|