1 | Advanced clinical neuropsychology | PSMNB-1 |
Deze cursus biedt een geavanceerde beschouwing van hersen-gedragsrelaties van belangrijke neuropsychologische en psychologische fenomenen bij patiënten met niet-aangeboren hersenletsel. In tegenstelling tot andere cursussen binnen de neuropsychologie waar de nadruk vaak ligt op klassieke neuropsychologische syndromen (bijv. agnosie) en de symptomen van neurologische aandoeningen (bijv. van CVA of traumatisch hersenletsel), richt deze cursus zich op meer algemene fenomenen en problemen waar clinici die werken met patiënten met neurologische aandoeningen vaak mee geconfronteerd worden. De fenomenen die worden besproken in de colleges (bijv. vermoeidheid, suïcidaliteit) hebben een behoorlijke impact op het welzijn van patiënten en families. Benaderingen voor de assessment en management van deze problemen worden gepresenteerd. Daarnaast worden relevante onderwerpen voor het beroep van neuropsycholoog besproken inclusief ziektebesef en -inzicht en de capaciteit om medische en financiële beslissingen te nemen. Studenten vergaren kennis op basis van klinische case studies en onderzoeksresultaten. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J. Koerts | Docent(en) | dr. J. Koerts | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
2 | Analyzing Individual Development | PSMOM-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
3 | Boundaries of Psychology | PSMPK-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Capita Selecta Clinical Neuropsychology | PSMNK-5 |
De student kiest één onderwerp (Medische Neuropsychologie of Kinderneuropsychologie). Een onderwerp heeft een vast pakket met literatuur (boekhoofdstukken, artikelen) dat zelfstandig bestudeerd moet worden. Het onderwerp Medische Neuropsychologie wordt in blok 1b aangeboden met tentaminering in de (her)tentamenweek van blok 1b. Het onderwerp Kinderneuropsychologie wordt in blok 2b aangeboden met tentaminering in de (her)tentamenweek van blok 2b. Tentaminering is door middel van open vragen in het Engels, die in het Engels of het Nederlands beantwoord mogen worden. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. G.F. Gaastra | Docent(en) | Dr. G.F. Gaastra | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Niet toegankelijk voor externe studenten; studenten die het tentamen onderwerp Child Neuropsychology in vak PSMNK-2/PSMNK-6 behaald hebben mogen niet deelnemen aan Child Neuropsychology tentamens; studenten die het tentamen onderwerp Medical Neuropsychology in vak PSMNK-2 behaald hebben mogen niet deelnemen aan Medical Neuropsychology tentamens. | Opmerkingen | De cursus wordt zowel in blok 1b (onderwerp Medische Neuropsychologie) als in blok 2b (onderwerp Kinderneuropsychologie) aangeboden. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Capita Selecta Diagnostic Models and Strategies | PSMKB-8 |
De student leest individueel de gespecialiseerde literatuur (zie Nestor) uit een van de literatuurpakketten en legt daarover een een mondeling of schriftelijk tentamen af. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. T.K. Bouman | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | mondeling tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Dit vak is NIET toegankelijk voor studenten die MKB3 of MKK5 (Diagnostische modellen en strategieën) hebben gevolgd. | Opmerkingen | 1) Het vak kan slechts eenmaal worden geregistreerd op de cijferlijst. 2) Zie Nestor voor de wijze van tentaminering. 3) Niet toegankelijk voor externe studenten. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Capita Selecta Experimentele Psychopathologie | PSMKK-7 |
Op Nestor zijn meerdere literatuurpakketten beschikbaar. Aan het begin van elk semester kunnen studenten zich voor een specifiek literatuurpakket inschrijven. Studenten bestuderen de literatuur zelfstandig en schrijven een verslag aan de hand van de opdracht van de bijbehorende docent. Verdere details staan op Nestor. LET OP: Het maximum aantal studenten per literatuurpakket verschilt per blok, en sommige pakketten zitten sneller vol dan andere. |
|
| terug naar boven |
|
7 | Capita Selecta Therapy | PSMKK-6 |
De student leest individueel de gespecialiseerde literatuur uit het literatuurpakket (zie daarvoor Nestor) en legt daarover een mondeling tentamen af. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. T.K. Bouman | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | mondeling tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | 1) Het vak kan slechts 1x worden geregistreerd op de cijferlijst. Het is dus NIET mogelijk om tweemaal MKK-6 met verschillende literatuurpakketten te volgen. 2) Zie Nestor voor de specifiek wijze en data van tentaminering
3) Niet toegankelijk voor externe studenten |
|
| terug naar boven |
|
8 | Cognitive Models in Psychopathology | PSMKB-7 |
Recente theoretische modellen gaan er van uit dat informatieverwerkingsprocessen zoals aandacht, geheugen en interpretatie een belangrijke oorzakelijke en/of onderhoudende rol spelen bij psychopathologische verschijnselen. Om dergelijke cognitieve modellen op houdbaarheid te toetsen zijn de laatste decennia een reeks van specifieke experimentele procedures ontwikkeld. Aan de hand van specifieke stoornissen en symptomen zoals angst, depressie, schizofrenie en dissociatie worden in deze cursus de recente cognitieve modellen kritisch doorgelicht. Daarbij wordt uitgebreid stilgestaan bij de methodologische kenmerken en theoretische en klinische relevantie van de meest gebruikte experimentele procedures. Studenten leveren elke week een individueel gemaakt essay in. Het college geeft het kader aan en de relevante literatuur wordt besproken. Er wordt geen individuele feedback gegeven op de essays in deze cursus. |
|
| terug naar boven |
|
9 | CS: Interventies in Klinisch Forensische Psy & Vi | PSMFK-1 |
Studenten bestuderen individueel een literatuurpakket dat wordt geexamineerd met een paper of (mondeling) tentamen. Een overzicht van literatuurpakketten is beschikbaar op Nestor, en bevat onderwerpen als - interventies voor specifieke groepen of typen daders, - interventies voor slachtoffers, zoals bijvoorbeeld interventies gericht op traumaverwerking, rouw, slachtoffer-dader bemiddeling, - specifieke interventie-technieken, zoals cognitieve gedragstherapie, motivationeel interviewen, forensische assertive community treatment. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. T.K. Bouman | Docent(en) | Prof. Dr. J.K. Danielsdr. J. Karsten | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | mondeling tentamen | ECTS | 5 | Opmerkingen | Studenten kunnen slechts 1 literatuurpakket van 5 EC kiezen in deze cursus |
|
| terug naar boven |
|
10 | Diagn. & interv. in de ontw. psychologie | PSMOV-1 |
De nadruk in het diagnostiekgedeelte van de cursus ligt op het zelf doorlopen van een ontwikkelingspsychologische casus, waarbij de student zelf keuzes moet maken betreffende de opeenvolgende stappen in het diagnostisch proces, en na afloop de verkregen informatie moet integreren tot een conclusie en een advies. Er wordt tevens aandacht besteed aan de reflectie op de gemaakte keuzes en de rol van eigen verwachtingen en oordelen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan en geoefend met gespreksvoering met ouders. Ten derde dienen de studenten een eenvoudig plan op te stellen voor het begeleiden van ouders van een kind met gedragsproblemen.Het behaald hebben van dit vak is voorwaarde voor het volgen van een praktijkstage in de afstudeerrichting ontwikkelingspsychologie. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. M. Visser | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | opdrachten, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, verslag, deelname | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | MOV-1 kan niet gevolgd worden als MNV-1, MNV-2, MFV-1, of MKV-1/3 gevolgd wordt of reeds behaald is. Voor dit vak is voldoende beheersing van de Nederlandse taal een vereiste. | Opmerkingen | Het behaald hebben van dit vak is voorwaarde voor het doen van een praktijkstage ontwikkelingspsychologie (niet toegankelijk voor externe studenten). In semester IIa wordt deze cursus ook aangeboden. |
|
| terug naar boven |
|
11 | Diagn. en interv. voor de kl. psy. | PSMKV-1 |
Het practicum wordt gegeven in werkgroepen van plm. 20 deelnemers. Naast een korte theoretische inleiding wordt systematisch aan de hand van casusmateriaal geoefend met de verschillende fasen in het klinische contact, lopend van kennismaking en assessment, via het opstellen van een interventieplan en het uitvoeren daarvan, tot de evaluatie van de behandeling. De integratie van diagnostiek / assessment en interventies vindt plaats in een onderlinge gedragsmodificatie oefening. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. W.J.P.J. van Hout | Docent(en) | drs. N. Boersma diverse docentendr. W.J.P.J. van Hout | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | verslag | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | MKV-1 kan niet gevolgd worden als MNV-1/MNV-2 of MOV-1 of MOV-2 of MKV-3 of CSCP01/CSCP02 of MFV-1 gevolgd wordt of reeds behaald is. Voor dit vak is voldoende beheersing van de Nederlandse taal (NT2 niveau) een vereiste. | Opmerkingen | Dit vak wordt ook in Blok IIa gegeven en is een voorwaarde voor een praktijkstage binnen de master route Klinische Psychologie. Het vak is niet toegankelijk voor externe studenten. De cursus is enkel toegankelijk voor studenten van de richting waartoe deze cursus hoort. Omwille van het waarborgen van de onderwijskwaliteit, kan er een limiet worden gesteld aan het aantal deelnemers. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Evidence-based interventions | PSMKB-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
13 | Literatuurtentamen | PSM-LT |
Een literatuurtentamen betreft een tentamen over een tussen student en docent onderling overeengekomen onderwerp en literatuur. Dit tentamen kan schriftelijk of mondeling afgelegd worden. Deze literatuurstudie is bedoeld om tekorten van 2, 3 of 4 EC weg te werken. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. A. Dijkstra | Docent(en) | | Onderwijsvorm | zelfstudie | Toetsvorm | deelname | ECTS | | Opmerkingen | Studenten die in aanmerking denken te komen voor een literatuurstudie kunnen contact opnemen met ee coordinator. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Masterstage Klinische Neuropsychologie | PSMNI-10 |
Tijdens de praktijkstage in de master maak je kennis met een specifiek werkveld binnen de psychologie aansluitend bij de door jou gevolgde mastertrack. Je doet ervaring op met de meest voorkomende werkzaamheden die door de psycholoog in de desbetreffende setting wordt uitgevoerd. Daarbij zet je je tot dan toe verworven academische kennis en vaardigheden in en toets je de werkzaamheden aan het vanuit de opleiding meegekregen academisch referentiekader. Een tweede belangrijk doel tijdens de stage is het ontdekken van de mogelijkheden en beperkingen in je functioneren als psycholoog in de specifieke stagesetting: hoe vind je het om als psycholoog (in deze specifieke setting) werkzaam te zijn en wat betekent dat voor jouw toekomst? Voor het behalen van je stage (20 EC) dien je aan het eind daarvan in staat te zijn om de meest reguliere en eenvoudige werkzaamheden in jouw stagesetting onder werkbegeleiding zelfstandig uit te kunnen voeren. Voor een 10 EC stage geldt dat je zicht moet hebben gekregen op deze werkzaamheden door meekijken of zelf doen. Verplichte onderdelen tijdens de praktijkstage voor zowel 20 als 10 EC-stages zijn de intervisiebijeenkomsten met mede-stagiaires tijdens je stageperiode en het schrijven van een stageverslag. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | dr. E.C. Bennikdrs. E.R. de Jong | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | stageverslag | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de mastertrack KN. Vaardigheidsvak van het gevolgde track met voldoende resultaat hebben afgerond Beheersing van het Nederlands op minimaal C1-niveau | Opmerkingen | De stageprocedure is op Nestor in de omgeving (pre) Praktijkstage te vinden. Je wordt geacht voordat je met de stage begint deze te hebben doorgenomen en de daarin beschreven regels na te leven. |
|
| terug naar boven |
|
15 | Masterstage Klinische Neuropsychologie | PSMNI-20 |
Tijdens de praktijkstage in de master maak je kennis met een specifiek werkveld binnen de psychologie aansluitend bij de door jou gevolgde mastertrack. Je doet ervaring op met de meest voorkomende werkzaamheden die door de psycholoog in de desbetreffende setting wordt uitgevoerd. Daarbij zet je je tot dan toe verworven academische kennis en vaardigheden in en toets je de werkzaamheden aan het vanuit de opleiding meegekregen academisch referentiekader. Een tweede belangrijk doel tijdens de stage is het ontdekken van de mogelijkheden en beperkingen in je functioneren als psycholoog in de specifieke stagesetting: hoe vind je het om als psycholoog (in deze specifieke setting) werkzaam te zijn en wat betekent dat voor jouw toekomst? Voor het behalen van je stage (20 EC) dien je aan het eind daarvan in staat te zijn om de meest reguliere en eenvoudige werkzaamheden in jouw stagesetting onder werkbegeleiding zelfstandig uit te kunnen voeren. Voor een 10 EC stage geldt dat je zicht moet hebben gekregen op deze werkzaamheden door meekijken of zelf doen. Verplichte onderdelen tijdens de praktijkstage voor zowel 20 als 10 EC-stages zijn de intervisiebijeenkomsten met mede-stagiaires tijdens je stageperiode en het schrijven van een stageverslag. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | dr. E.C. Bennikdrs. E.R. de Jong | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | deelname, stageverslag | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de mastertrack KN Vaardigheidsvak van het gevolgde track met voldoende resultaat hebben afgerond Beheersing van de Nederlandse taal op minimaal C1-niveau | Opmerkingen | De stageprocedure is op Nestor in de omgeving (pre) Praktijkstage te vinden. Je wordt geacht voordat je met de stage begint deze te hebben doorgenomen en de daarin beschreven regels na te leven. |
|
| terug naar boven |
|
16 | Masterstage klinische psychologie | PSMKI-20 |
Tijdens de praktijkstage in de master maak je kennis met een specifiek werkveld binnen de psychologie aansluitend bij de door jou gevolgde mastertrack. Je doet ervaring op met de meest voorkomende werkzaamheden die door de psycholoog in de desbetreffende setting wordt uitgevoerd. Daarbij zet je je tot dan toe verworven academische kennis en vaardigheden in en toets je de werkzaamheden aan het vanuit de opleiding meegekregen academisch referentiekader. Een tweede belangrijk doel tijdens de stage is het ontdekken van de mogelijkheden en beperkingen in je functioneren als psycholoog in de specifieke stagesetting: hoe vind je het om als psycholoog (in deze specifieke setting) werkzaam te zijn en wat betekent dat voor jouw toekomst? Voor het behalen van je stage (20 EC) dien je aan het eind daarvan in staat te zijn om de meest reguliere en eenvoudige werkzaamheden in jouw stagesetting onder werkbegeleiding zelfstandig uit te kunnen voeren. Verplichte onderdelen tijdens de praktijkstage zijn de intervisiebijeenkomsten met mede-stagiaires tijdens je stageperiode en het schrijven van een stageverslag. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | dr. E.C. Bennikdrs. E.R. de Jong | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | stageverslag, deelname | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot één de mastertrack KP. Vaardigheidsvak van het gevolgde track met voldoende resultaat hebben afgerond Beheersing van het Nederlands op minimaal C1-niveau | Opmerkingen | De stageprocedure is op Nestor in de omgeving (pre) Praktijkstage te vinden. Je wordt geacht voordat je met de stage begint deze te hebben doorgenomen en de daarin beschreven regels na te leven. |
|
| terug naar boven |
|
17 | Masterstage ontwikkelingspsychologie | PSMOI-20 |
Tijdens de praktijkstage in de master maak je kennis met een specifiek werkveld binnen de psychologie aansluitend bij de door jou gevolgde mastertrack. Je doet ervaring op met de meest voorkomende werkzaamheden die door de psycholoog in de desbetreffende setting wordt uitgevoerd. Daarbij zet je je tot dan toe verworven academische kennis en vaardigheden in en toets je de werkzaamheden aan het vanuit de opleiding meegekregen academisch referentiekader. Een tweede belangrijk doel tijdens de stage is het ontdekken van de mogelijkheden en beperkingen in je functioneren als psycholoog in de specifieke stagesetting: hoe vind je het om als psycholoog (in deze specifieke setting) werkzaam te zijn en wat betekent dat voor jouw toekomst? Voor het behalen van je stage (20 EC) dien je aan het eind daarvan in staat te zijn om de meest reguliere en eenvoudige werkzaamheden in jouw stagesetting onder werkbegeleiding zelfstandig uit te kunnen voeren. Verplichte onderdelen tijdens de praktijkstage zijn de intervisiebijeenkomsten met mede-stagiaires tijdens je stageperiode en het schrijven van een stageverslag. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | dr. E.C. Bennikdrs. E.R. de Jong | Onderwijsvorm | stage | Toetsvorm | stageverslag, deelname | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de mastertrack OP Vaardigheidsvak van het gevolgde track met voldoende resultaat hebben afgerond Beheersing van het Nederlands op minimaal C1-niveau | Opmerkingen | De stageprocedure is op Nestor in de omgeving (pre) Praktijkstage te vinden. Je wordt geacht voordat je met de stage begint deze te hebben doorgenomen en de daarin beschreven regels na te leven. |
|
| terug naar boven |
|
18 | Masterthese Klinische Neuropsychologie | PSMNT-20 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Tijdens het masterthese project houdt de student zich bezig met verschillende fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese moet binnen het specifieke masterprogramma passen en wordt bepaald in overleg met de mastherthese supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen, maar ook bij een externe organisatie. Het masterthese project en het schrijven van de masterthese worden gesuperviseerd door een staflid van de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Wanneer het masterthese project wordt uitgevoerd bij een externe organisatie dient een staflid van de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen bij het project betrokken te zijn als examinator. Het masterthese project wordt bij voorkeur onmiddellijk na het begin van het masterjaar gestart en moet binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. J. Koerts | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 20 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
19 | Masterthese Klinische Neuropsychologie | PSMNT-10 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese project. Het is een academische paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Tijdens het masterthese project houdt de student zich bezig met verschillende fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese moet binnen het specifieke masterprogramma passen en wordt bepaald in overleg met de mastherthese supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen, maar ook bij een externe organisatie. Het masterthese project en het schrijven van de masterthese worden gesuperviseerd door een staflid van de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Wanneer het masterthese project wordt uitgevoerd bij een externe organisatie dient een staflid van de afdeling Klinische en Ontwikkelingsneuropsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen bij het project betrokken te zijn als examinator. Het masterthese project wordt bij voorkeur onmiddellijk na het begin van het masterjaar gestart en moet binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. J. Koerts | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
20 | Masterthese: Klinische Psychologie | PSMKT-10 |
De masterthese is het eindproduct van het masterthese-project. Het is een academisch paper waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Daarnaast kan de masterthese een verslag omvatten van een praktijkstage. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthese-supervisor. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar ook bij een externe organisatie. De studielast van de masterthese omvat altijd 30 EC. Als een praktijkstage onderdeel is van het afstuderen en een verslag van de praktijkstage onderdeel is van de masterthese dan is de studielast van het masterthese-onderzoek minstens 11 EC. Het masterthese-onderzoek en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Het mastertheseproject dient binnen een jaar te worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Coordinator | M.C. Eisma, PhD. | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor Psychologie |
|
| terug naar boven |
|
21 | Masterthese: ontwikkelingspsychologie | PSMOT-10 |
De masterthese is het eindproduct van het mastertheseproject. Het is een academische onderzoeksrapportage waarin wordt gerapporteerd over het wetenschappelijke onderzoek dat de student individueel heeft verricht. Daarnaast kan de masterthese een verslag omvatten van een praktijkstage. In het masterthese-onderzoek houdt de student zich bezig met alle fasen van wetenschappelijk onderzoek. Het onderwerp van de masterthese past binnen het specifieke masterprogramma en wordt bepaald in overleg met de mastherthesebegeleider. Het onderzoek kan intern uitgevoerd worden bij de eigen afdeling Psychologie, maar kan ook bij een externe organisatie worden uitgevoerd. De studielast van de masterthese omvat altijd 30 EC. Als een praktijkstage onderdeel is van het afstuderen en een verslag van de praktijkstage onderdeel is van de masterthese dan is de studielast van het mastertheseproject minstens 10 EC. Het mastertheseproject en het schrijven van de masterthese worden direct gesuperviseerd door een staflid. Idealiter start het mastertheseproject onmiddellijk na het begin van het masterjaar. In ieder geval moet het project binnen een jaar worden afgerond. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. R.F.A. Cox | Docent(en) | various instructors | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | practicum, werkstuk (individueel) | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Bachelor |
|
| terug naar boven |
|
22 | Mijlpalen en Talent in ontwikkeling | PSMOB-6 |
Gedurende het hele leven verwerft een individu steeds nieuwe vaardigheden. Het vanuit een theoretisch kader kunnen interpreteren van deze processen is van groot belang voor een toekomstig ontwikkelingspsycholoog. In deze cursus komen verschillende belangrijke ontwikkelingstransities aan de orde, zoals het verwerven van taal in de peutertijd, het leren redeneren in de basisschooltijd, en de ontwikkeling van de identiteit in de adolescentie. Centraal in deze cursus staat dat deze ontwikkelingsmijlpalen niet 'in' het kind plaatsvinden, maar dat ze ontstaan (‘emergeren’) in een wederzijdse interactie met de omgeving (fysieke en sociale context, als ouders, leerkrachten, leeftijdsgenoten en cultuur). Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van specifieke talenten (bijvoorbeeld op het gebied van wetenschap, sport en kunst), waarvoor in de cursus ook aandacht zal zijn.
De cursus rust op zowel theoretische als methodologische pijlers. Concreet gedrag van kinderen in ontwikkeling wordt geobserveerd en gekoppeld aan theoretische kernbegrippen van complexe systemen en het ontwikkelingsdenken. In deze cursus wordt de ‘procesbenadering’ gehanteerd voor de bestudering van mijlpalen en talent in ontwikkeling. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. L.S. Cuijpers | Docent(en) | dr. L.S. Cuijpers | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | werkstuk | ECTS | 5 | Opmerkingen | Er is een 100% aanwezigheidsplicht. Deze cursus kan niet worden gevolgd als eerder PSMOB2 ("Mijlpalen en interacties in de kindertijd") is afgesloten. Bij een voldoende aantal studenten die het vak in het Engels willen volgen kan het zijn dat er besloten wordt om de plenaire introducties (hoorcolleges) in het Engels te geven. De werkopdrachten, plenaire discussies en eindopdracht kunnen in dat geval zowel in het Nederlands als in het Engels gedaan worden. |
|
| terug naar boven |
|
23 | Neuropsychological Assessment | PSMNV-2 |
Tijdens de hoorcolleges wordt ingegaan op de algemene werkwijze binnen de neuropsychologische diagnostiek. Meer specifiek wordt ingegaan op het observeren, de gespreksvoering, het formuleren van hypothesen, de interpretatie van neuropsychologische testresultaten, symptoom- en prestatievaliditeit, invloed van stoorfactoren en de klinisch neuropsychologische rapportage. Daarnaast worden studenten ingedeeld in groepen en schrijven zij als groep een casusverslag die zich richt op het interpreteren en integreren van de resultaten van een neuropsychologisch onderzoek die is uitgevoerd bij een patiënt. Tenslotte, worden via Nestor video’s van neuropsychologische testafnames aangeboden. Van studenten wordt verwacht dat zij deze video’s individueel bekijken en dat zij de bijbehorende vragen beantwoorden. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. G.F. Gaastra | Docent(en) | dr. G.A. de HaanDr. A.B.M. FuermaierDr. G.F. Gaastraprof. dr. J.H.C. Heutinkdr. E.M. van der Meer | Onderwijsvorm | hoorcollege, praktische oefening, zelfstudie | Toetsvorm | computeropdrachten, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL, verslag | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | MNV-2 kan niet gevolgd worden als MKV-1 of MKV-3 of MFV-1 of MOV-1 gevolgd wordt of reeds behaald is. | Opmerkingen | De cursus wordt zowel in blok 1a als in blok 2a aangeboden en is een voorwaarde voor het starten met een klinische praktijkstage binnen de mastertrack Klinische Neuropsychologie of Clinical Neuropsychology. De cursus is niet toegankelijk voor externe studenten. |
|
| terug naar boven |
|
24 | Neuropsychological rehabilitation and treatment | PSMNB-5 |
|
|
| terug naar boven |
|
25 | Neuropsychology & psychiatric disorders | PSMNB-3 |
In deze cursus wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste onderwerpen in de neuropsychologie van psychiatrische stoornissen bij volwassenen. De theoretische grondslagen van de neuropsychologie, de psychopathologie en de neurobiologie worden besproken. Dit vormt de basis voor begrip van de cognitieve disfuncties en beperkingen die met psychiatrische stoornissen samen kunnen gaan. De neuropsychologische stoornissen van patienten met psychiatrische stoornissen (zoals schizofrenie, affectieve stoornissen, obsessieve-compulsieve stoornis en anorexia nervosa) worden besproken, evenals mogelijkheden voor diagnostiek en behandeling. |
|
| terug naar boven |
|
26 | Ontwikkeling in de praktijk | PSMOB-8 |
In de perceptie van veel (toekomstige) praktijkpsychologen gaapt er een flink gat tussen de psychologische theorie en de praktijk. In deze cursus wordt de cursist aangezet dit gat te overbruggen door theoretische modellen en benaderingen van cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling toe te passen op concrete, aan de praktijk ontleende problemen of vraagstukken. Hoe formuleer je een oplossing voor concrete vragen van bijvoorbeeld ouders, onderwijzers, artsen of kinderrechters over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen? Tijdens de werkcolleges leert de student theoretische modellen toepassen op praktijkgerichte problemen. Daarnaast wordt de student gevraagd daarover te rapporteren in een advies (rapport voor een publiek van belanghebbende leken en/of professionals) en vertrouwd gemaakt met het houden van een wetenschappelijk referaat. Afhankelijk van het aantal deelnemers zal tijdens een aantal werkcolleges, in groepjes van twee/drie studenten, een specifieke probleemstelling worden besproken aan de hand van theorieën en modellen over cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling. De cursisten worden van te voren schriftelijk van de probleemstellingen op de hoogte gebracht. De probleemstellingen zijn afkomstig uit krantenartikelen en betreffen ontwikkelingspsychologische kwesties die een bredere maatschappelijke of praktischer betekenis hebben. Aan de hand van een schema van de opzet en uitvoering van een referaat/rapport worden het referaat/rapport voorbereid. Daarbij wordt in overleg met de docent door de studenten literatuur gezocht op grond waarvan de opdracht op een wetenschappelijk verantwoorde wijze kan worden uitgevoerd. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. G. Breeuwsma | Docent(en) | dr. G. Breeuwsma | Onderwijsvorm | practicum | Toetsvorm | werkstuk | ECTS | 5 | Opmerkingen | De cursus start met een plenaire informatiebijeenkomst, waarna er in groepjes van maximaal drie personen gewerkt wordt aan referaat en werkstuk. Tijdens de laatste vier (plenaire) bijeenkomsten moeten de referaten worden gehouden. In de tussenliggende weken zijn er geen plenaire bijeenkomsten, maar kunnen groepjes de docent raadplegen voor informatie. Voor de plenaire bijeenkomsten geldt een aanwezigheidsplicht. Het eindcijfer wordt bepaald door referaat en werkstuk.
Omwille van het waarborgen van de onderwijskwaliteit, kan er een limiet worden gesteld aan het aantal deelnemers. Hierbij hebben studenten in de richting waarbij deze cursus hoort voorrang (maximum aantal deelnemers voor deze cursus is gesteld op 54) |
|
| terug naar boven |
|
27 | Ontwikkelingspsychopathologie: een ontwi | PSMOB-3 |
De cursus geeft een breed overzicht van ontwikkelingspsychopathologie en problemen in de kindertijd en adolescentie, vanuit een ontwikkelingspsychologisch perspectief. Daarnaast wordt het ontstaan en verloop van ontwikkelingspsychopathologie over de levensloop besproken. In een inleidend college zal het ontwikkelingspsychologische kader worden toegelicht, waarbij ontwikkelingspsychopathologie wordt geïnterpreteerd als afwijkend ontwikkelingstraject. Daarna zullen diverse gastsprekers uit de praktijk van diagnostiek en behandeling colleges verzorgen over een specifiek gebied van problematische ontwikkeling. Zij geven de huidige praktijk aan in jeugdhulpverlening, jeugd geestelijke gezondheidszorg en diverse vormen van speciaal onderwijs, zoals voor slechtziende kinderen en kinderen met gedragsproblemen. De colleges vullen de literatuur aan en geven illustraties, en zijn niet bedoeld als bespreking van de literatuur. Daarnaast wordt aandacht besteed aan maatschappelijke factoren die een rol spelen bij het ontstaan en instandhouden van ontwikkelingspsychopathologie. Deze cursus bouwt voort op cursussen in de bachelor, namelijk ‘Understanding Psychopathology’ (PSB3E-KP02) en ‘Psychopathology: Symptoms, Classifications and Diagnosis’ (PSB3E-KP01). |
|
| terug naar boven |
|
28 | Repeated Measures | PSMM-2 |
Bij herhaalde metingen worden een of meer variabelen bij dezelfde proefpersonen meermalen gemeten. Men spreekt dan wel over binnen-proefpersoon designs. Bij zulke designs zijn effecten vaak eerder aan te tonen dan bij tussen-proefpersoon designs. Voor de analyse van deze designs kunnen variantie-analysetechnieken (ANOVA) worden gebruikt: random effect ANOVA of multivariate technieken, gebruik makend van MANOVA (multivariate variantie-analyse). Voorts wordt besproken wat te doen als deze methoden niet kunnen worden toegepast, nl. het multilevel model for change. Het eerste deel van de cursus wordt besteed aan het leggen van een stevige basis in regressie analyse, ANOVA en MANOVA, want dat is essentieel voor het begrijpen van de herhaalde metingen analyses. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. M.E. Timmerman | Docent(en) | prof. dr. C.J. Albersprof. dr. M.E. Timmerman | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 1. Dit vak vereist een goede en parate kennis van variantie-analyse en regressie-analyse (d.w.z. op Statistiek 3 niveau). 2. Het boek van Tabachnick & Fidell is ook beschikbaar in een druk uit 2013, ISBN 1292021314; Pearson New International Edition. De inhoud van dit boek is exact hetzelfde als het bovengenoemde boek, alleen de volgorde van de hoofdstukken is (niet storend) anders. |
|
| terug naar boven |
|
29 | Research Methods in Clinical Neuropsychology | PSMNM-2 |
|
|
| terug naar boven |
|
30 | Talent Development & Creativity | PSMOB-7 |
Binnen de sport, muziek, bedrijven, op basis- en middelbare scholen en op universiteiten wordt veel belang gehecht aan het selecteren en ontwikkelen van talent en creativiteit. Een duidelijke visie op talent en creativiteit is dus van belang, zodat onderzoek en beleid op het gebied van het selecteren, ontwikkelen en stimuleren van talent en creativiteit geoptimaliseerd kunnen worden. In deze cursus zal een overzicht gegeven worden van verschillende benaderingen van talentontwikkeling en creativiteit, met name in de domeinen van de sport en het onderwijs. Daarbij worden methoden besproken om talent en creativiteit te beoordelen, evalueren en stimuleren. |
|
| terug naar boven |
|
31 | Test construction | PSMM-6 |
Psychological tests and questionnaires are commonly used by academic researchers and practitioners, in the advisory and selection field and in clinical practice. But how are these instruments devised and how can we assess their value? This course unit discusses the process of test construction and various methods currently available for understanding psychometric properties. It looks at the principles of various item response models and considers their application in practice. It also considers the important issues of validity and norm-referencing. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. I.J.L. Egberink | Docent(en) | dr. I.J.L. Egberinkprof. dr. M.E. Timmerman | Onderwijsvorm | hoorcollege, practicum | Toetsvorm | opdracht, schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 1. This course requires solid knowledge of regression analysis and test theory (at the level of Statistics 3 and Test theory from the Bachelor programme of psychology) |
|
| terug naar boven |
|