Social environment and behaviour
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen |
Jaar | 2020/21 |
Vakcode | PSBE2-04 |
Vaknaam | Social environment and behaviour |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Engels |
Periode | semester II a |
ECTS | 5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Social environment and behaviour | ||||||||||||
Leerdoelen | Na het volgen van deze cursus kunnen studenten: - uitleggen hoe percepties en gedrag van mensen verschillende maatschappelijke problemen (bijvoorbeeld gezondheid, verkeersveiligheid, milieuproblemen) beïnvloeden. - analyseren hoe menselijk gedrag wordt beïnvloed door individuele factoren en door de sociale en fysieke omgeving. - psychologische theorieën, methoden en interventies toepassen om maatschappelijke problemen te begrijpen en op te lossen. - psychologische interventies toelichten die gericht zijn op het veranderen van de percepties en het gedrag van mensen. - sterke en zwakke punten van verschillende onderzoeksmethodes uitleggen die kunnen worden gebruikt om maatschappelijke problemen te onderzoeken. - de effectiviteit van verschillende interventies evalueren. |
||||||||||||
Omschrijving | De cursus richt zich op de toepassing van sociaal-psychologische theorieën, interventies en methoden om verschillende maatschappelijke problemen te begrijpen en op te lossen. In een reeks colleges bespreken we steeds eerst belangrijke maatschappelijke problemen in een bepaald domein. Vervolgens wordt geanalyseerd welke gedragingen op dat terrein van belang kunnen zijn en welke factoren van invloed zijn op deze gedragingen. Tot slot wordt gedemonstreerd hoe middels interventies gedrag op dat terrein kan worden beïnvloed. De volgende maatschappelijke gebieden komen onder meer aan de orde: milieu (stimuleren van milieuvriendelijk gedrag), gezondheidszorg (roken en veilig vrijen), verkeer en vervoer (agressie in het verkeer, verkeersveiligheid), economisch gedrag (gokgedrag), consumentengedrag (de invloed van media en reclame), diversiteit, en sociale veranderingen in ontwikkelingslanden (effecten van ICT). Er wordt een kort overzicht gegeven van de toepassing van relevante theorieën en interventies, en van vormen van toegepast onderzoek. Ook gaan we in op verschillende onderzoeksmethoden, zoals survey-onderzoek, correlationeel onderzoek, quasi-experimenteel onderzoek, experimenteel onderzoek, en evaluatie-onderzoek. | ||||||||||||
Uren per week | 3 | ||||||||||||
Onderwijsvorm |
hoorcollege, intervisie, praktische oefening
(The lectures are two hours, the practical is one hour (both are non-mandatory).) |
||||||||||||
Toetsvorm |
opdrachten, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL
(Zowel opdrachten als tentamen zullen online plaatsvinden.) |
||||||||||||
Vaksoort | bachelor | ||||||||||||
Coördinator | G. Muinos Trujillo, PhD. | ||||||||||||
Docent(en) | T. Bouman, PhD. ,dr. K.E. Keizer , G. Muinos Trujillo, PhD. ,prof. dr. E.M. Steg | ||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||
Opmerkingen | |||||||||||||
Opgenomen in |
|