1 | Ethiek en Secularisatie | THMIN-ES |
|
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Docent(en) | Prof. Dr. C. Jedan | Onderwijsvorm | hoor-/werkcollege | Toetsvorm | Assignments including presentations in class (30%), exam | ECTS | 7.5 | Opmerkingen | In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen. De literatuur voor deze cursus is beschikbaar via de universiteitsbibliotheek en hoeft niet te worden gekocht! |
|
| terug naar boven |
|
2 | Islam | THMIN-IHSP |
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het islamitisch denken vanaf ongeveer 600 n.C. tot heden, met nadruk op de praktische beoefening van de islam en zijn verankering in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. Studenten krijgen basiskennis van de inhoud van de Koran (in vergelijking met de Bijbel) en van de debatten over gezag binnen de islamitische traditie. Bijzondere nadruk ligt op de hedendaagse geloofsbeoefening en de uitdagingen die moslims tegenkomen in verschillende samenlevingen. Ook worden de continuïteiten en discontinuïteiten tussen de ontstaansperiode en de klassieke periode behandeld, en wordt gekeken naar wat een steekproef van hedendaagse moslims als hun traditie ziet. Daarnaast wordt enige aandacht besteed aan de verscheidene ‘islamitische’ antwoorden op de moderniteit in de vorm van bijvoorbeeld migratie, kolonialisme, verstedelijking, industrialisering enzovoort. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. M. Colominas Aparicio | Docent(en) | prof. dr. M.W. Buitelaardr. M. Colominas Apariciodrs. E.J. Meima | Onderwijsvorm | hoor-/werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 7.5 | Opmerkingen | Voor dit college geldt een aanwezigheidsverplichting conform de Onderwijs - en Examenregeling.
In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise.” |
|
| terug naar boven |
|
3 | Psychologie en Sociologie van Religie | THMIN-PSR |
Hoe, waarom en wanneer praktiseren en beleven mensen religie en spiritualiteit? Verschillende sociale wetenschappen, waaronder de psychologie en de sociologie, buigen zich over deze vraag. In deze cursus ontdekken we welke theorieën psychologen en sociologen ontwikkeld hebben, en nog ontwikkelen, om religieuze en spirituele fenomenen te beschrijven en te verklaren. Daarbij besteden we ook aandacht aan hoe die theorieën tot stand komen. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. J.O. Wiering | Docent(en) | Dr. J. Martínez-Ariñodr. J.O. Wiering | Onderwijsvorm | hoor-/werkcollege, opdracht(en), zelfstudie | Toetsvorm | exam, opdracht(en) | ECTS | 7.5 | Opmerkingen | In overeenstemming met de onderwijs en examenregeling geldt er aanwezigheidsplicht bij deze module
In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Religie en filosofie | THMIN-RPH |
DDe huidige cursus introduceert studenten in filosofie als een hulpmiddel voor het analyseren van religie. Het bestaat uit de folgende hoofdonderdelen:
1. Een elementaire inleiding tot de filosofie, gebaseerd op een aantal belangrijke discussiegebieden: epistemologie, wetenschapsfilosofie, ethiek, politiek, filosofie van de geest, continentale godsdienstfilosofie.
2. Een inleiding tot de godsdienstfilosofie, die enkele van de belangrijkste discussies op het gebied van godsdienstfilosofie van vandaag introduceert, maar dan op inleidend niveau.
3. Aan de cursus is een korte tutorial in kritisch denken gevoegd die studenten introduceert in de basisprincipes van argumentatie op academisch niveau. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Engels | Coordinator | G. Andrejc, PhD. | Docent(en) | G. Andrejc, PhD. | Onderwijsvorm | hoor-/werkcollege | Toetsvorm | paper/presentation and/or written examination | ECTS | 7.5 | Opmerkingen | In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Religie en Politiek | THMIN-RPO |
In deze module maken de studenten kennis met de kritische studie van religie en politiek. De module begint met een algemeen overzicht van deze concepten en neemt de studenten vervolgens mee door een historisch overzicht van de oudheid tot de moderne tijd, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkeling van deze concepten, hun toepassing en de manier waarop ze worden begrepen in verschillende contexten, en de machtsdimensies die een rol spelen bij de manier waarop deze categorieën worden gedefinieerd en toegepast door verschillende partijen in het hele politieke spectrum. Deze discussies worden georganiseerd rond vier kernthema’s: burgerschap, individualiteit en het gevoel ergens bij te horen; de staat, democratie en secularisme; conflict en vredesopbouw; en de wereldwijde burgermaatschappij en burgeractivisme. Deze thema’s worden geanalyseerd binnen verschillende historische, culturele, politieke, religieuze en geografische contexten, met de verplichte literatuur als leidraad. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Religie, Media en Populaire Cultuur | THMIN-RMPC |
|
|
| terug naar boven |
|