Informatie over Premaster RPAM, RCG, RHW, W&Z and RCH
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Premaster RPAM, RCG, RHW, W&Z and RCH Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I a | verplicht | THB1-CM1 | Concepten en Methoden 1 | Engels | 7.5 | 6 | |
keuzegroep A | THB1-JHSP | Jodendom | Engels en Nederlands | 7.5 | variabel | ||
keuzegroep A | THB2-RTP | Rituelen in Theorie en Praktijk | Engels | 7.5 | 6 | ||
semester I b | verplicht | THB12-HB | Hindoeïsme en Boeddhisme | Engels | 7.5 | 6 | |
keuzegroep B | THB1-AR | Antropologie van Religie | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuzegroep B | THB1-HEBBI | Hebreeuwse Bijbel en Antiek Jodendom | Engels | 7.5 | 6 | ||
semester II a | verplicht | THB1-CHSP | Christendom | Engels | 7.5 | 6 | |
keuzegroep C | THB1-SSR | Psychologie en Sociologie van Religie | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuzegroep C | THB2-RMPC | Religie, Media en Populaire Cultuur | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuzegroep C | THB2-RP | Religie en Politiek | Engels | 7.5 | 6 | ||
semester II b | verplicht | THB12-IHSP | Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis | Engels | 7.5 | variabel | |
verplicht | THB2-PRES | Ethiek en Secularisatie | Engels | 7.5 | 6 | ||
Opmerkingen | Verplicht voor Religion and Pluralism: Jodendom History Sources and Practices, Hebrew Bible and Ancient Judaism |
1 | Antropologie van Religie | THB1-AR | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Christendom | THB1-CHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het christendom van de late oudheid tot heden. De nadruk ligt hierbij op het spanningsveld tussen de wereldgodsdienst die het christendom is en het lokale karakter ervan: hoe het christendom in elke context een eigen uitwerking kreeg en hoe dit leidde tot vele 'christendommen'. Daarnaast wordt ook speciale aandacht besteed aan het fenomeen van bekering. De vorm van het college is een hoor/werkcollege. Meestal bestaat het college uit: - één uur hoorcollege, ter inleiding van het werkcollege - twee uur werkcollege Op het werkcollege worden de handboekstof besproken en bronnen bestudeerd. Daarnaast is er ook instructie in het maken van het werkstuk. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Concepten en Methoden 1 | THB1-CM1 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Ethiek en Secularisatie | THB2-PRES | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Hebreeuwse Bijbel en Antiek Jodendom | THB1-HEBBI | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks maakt de studenten bekend met de academische studie van de Hebreeuwse Bijbel, vroeg-joodse teksten, de Dode Zeerollen en rabbijnse geschriften, alle in de context van de rijke en fascinerende wereld van het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied, waar zij hun oorsprong hebben. Deze collegereeks behandelt grosso modo de periode tussen de 15e eeuw v.C., vanaf de late Bronstijd en de opkomst van het latere Israël, en de 7e eeuw n.C. We schenken aandacht aan de historische en culturele context waarbinnen het ontstaan van ideeën, teksten en hun veranderende interpretaties kunnen worden begrepen: Egyptische, Assyrische, Babylonische, Perzische, Griekse dan wel Romeinse cultuur. We bestuderen tevens veel teksten die buiten de canon van de Bijbel en de rabbijnse geschriften vallen, bijvoorbeeld inscripties en papyrussen, de Dode Zeerollen of andere teksten die niet in de Westerse canon terecht zijn gekomen. Ook afbeeldingen en iconografie worden meegenomen. Zoals alle vakken op universitair niveau, is dit vak gebaseerd op de onderzoeksexpertise van de docent. Natuurlijk kan het vakgebied op verschillende manieren worden benaderd. De specifieke benadering van dit vak is bedoeld om de onderzoeksmentaliteit van de studenten te bevorderen en hen te laten realiseren dat er niet één volledige waarheid bestaat. Kennis wordt vergaard door het verkennen van specifieke vragen en het leren van deze ervaringen. In dit vak zijn de oefeningen toegespitst op het kritisch lezen, samenvatten en onderbouwd bevragen van teksten. De colleges bieden een interpretatiekader, een platform voor discussie en ruimte voor zelfstandige synthese. Deze collegereeks omvat tevens een cursus academisch schrijven ter voorbereiding op een te beoordelen artikelrecensie van 1200 woorden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Hindoeïsme en Boeddhisme | THB12-HB | |||||||||||||||||||||||||||
De collegereeks onderzoekt de historische oorsprong en ontwikkeling van het hindoeïsme en boeddhisme. De nadruk ligt op de regionale contexten en het bespreken van de relatie tussen religie in theorie en religie in de praktijk. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis | THB12-IHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het islamitisch denken vanaf ongeveer 600 n.C. tot heden, met nadruk op de praktische beoefening van de islam en zijn verankering in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. Studenten krijgen basiskennis van de inhoud van de Koran (in vergelijking met de Bijbel) en van de debatten over gezag binnen de islamitische traditie. Bijzondere nadruk ligt op de hedendaagse geloofsbeoefening en de uitdagingen die moslims tegenkomen in verschillende samenlevingen. Ook worden de continuïteiten en discontinuïteiten tussen de ontstaansperiode en de klassieke periode behandeld, en wordt gekeken naar wat een steekproef van hedendaagse moslims als hun traditie ziet. Daarnaast wordt enige aandacht besteed aan de verscheidene ‘islamitische’ antwoorden op de moderniteit in de vorm van bijvoorbeeld migratie, kolonialisme, verstedelijking, industrialisering enzovoort. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Jodendom | THB1-JHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze module geeft een overzicht van de geschiedenis van het jodendom en een inleiding tot de literatuur van de verschillende periodes (Hebreeuwse Bijbel; Pseudepigrafen; Rabbijnse literatuur; Joodse literatuur na de Talmoed). Daarnaast krijgt men inzicht in het functioneren van het jodendom in de praktijk. In deze module bestuderen we dit rijke onderwerp in de volgende volgorde: (1) Wat is Jodendom? (2) Joodse geschiedenis: een overzicht (3) Hebreeuwse Bijbel I: Historische en culturele context (4) Hebreeuwse Bijbel II: profetische literatuur voor en na de ballingschap (5) Pseudepigrafen en Qumran (6) Rabbijnse literatuur (7) Joodse Middeleeuwen: sociale geschiedenis (8) Joodse Middeleeuwen: literatuur (9) Joodse festivals en rituelen (10) Joodse mystieke traditie (11) Joodse pluriformiteit: Verlichting en gevolgen (12) Joodse invloeden in Ethiopië (13) Zionisme en moderniteit (14) Joodse kunst door de eeuwen heen In de schrijflessen leren studenten een samenhangend academisch essay samenstellen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Psychologie en Sociologie van Religie | THB1-SSR | |||||||||||||||||||||||||||
Hoe, waarom en wanneer praktiseren en beleven mensen religie en spiritualiteit? Verschillende sociale wetenschappen, waaronder de psychologie en de sociologie, buigen zich over deze vraag. In deze cursus ontdekken we welke theorieën psychologen en sociologen ontwikkeld hebben, en nog ontwikkelen, om religieuze en spirituele fenomenen te beschrijven en te verklaren. Daarbij besteden we ook aandacht aan hoe die theorieën tot stand komen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Religie en Politiek | THB2-RP | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module maken de studenten kennis met de kritische studie van religie en politiek. De module begint met een algemeen overzicht van deze concepten en neemt de studenten vervolgens mee door een historisch overzicht van de oudheid tot de moderne tijd, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkeling van deze concepten, hun toepassing en de manier waarop ze worden begrepen in verschillende contexten, en de machtsdimensies die een rol spelen bij de manier waarop deze categorieën worden gedefinieerd en toegepast door verschillende partijen in het hele politieke spectrum. Deze discussies worden georganiseerd rond vier kernthema’s: burgerschap, individualiteit en het gevoel ergens bij te horen; de staat, democratie en secularisme; conflict en vredesopbouw; en de wereldwijde burgermaatschappij en burgeractivisme. Deze thema’s worden geanalyseerd binnen verschillende historische, culturele, politieke, religieuze en geografische contexten, met de verplichte literatuur als leidraad. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Religie, Media en Populaire Cultuur | THB2-RMPC | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Rituelen in Theorie en Praktijk | THB2-RTP | |||||||||||||||||||||||||||
The first part of the course will focus on different theoretical approaches to the study of ritual. Students will intensively engage with some of the main theoretical perspectives they present and discuss in class. The second part will consist in the preparation and execution of a small case study. With regard to a particular case the students select (based on an empirical inquiry, media or literature research), they will be asked to develop research questions they will investigate then with reference to their chosen case. The third part will deal with the results of and reflection on this case study. The students are asked to write and present a short report in which they are asked to describe their research in a structured way, reflect on the process as well as on the findings and shall attempt a preliminary analysis by referring to some of the theories discussed earlier. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||