Informatie over Bachelor Theologie met PTHU-traject
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Bachelor Theologie met PTHU-traject Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
hele jaar | verplicht | Mentoraat | Nederlands | ||||
semester I | verplicht | Introductie & Begeleidingsprogramma | Engels en Nederlands | variabel | |||
semester I a | verplicht | THB1-HEB1 | Hebreeuws 1 | Nederlands | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB1-TCM | Theologie: Concepten en Methoden | Engels en Nederlands | 7.5 | 6 | ||
semester I b | verplicht | THB1-HEBBI | Hebreeuwse Bijbel en Antiek Jodendom | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB1-HEB2 | Hebreeuws 2 | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
semester II a | verplicht | THB1-OTE | Exegese Oude Testament | Nederlands | 7.5 | 6 | |
verplicht | THQ-PTH | Praktische Theologie | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
semester II b | verplicht | THB1-NT | Nieuwe Testament | Nederlands | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB1-PHILR | Religie en filosofie | Engels | 7.5 | variabel | ||
» Jaar 2 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | THB2-CCR | Christendom van Constantijn-Reformatie | Engels | 7.5 | 6 | |
keuzegroep A | THB2-ARA1 | Koranisch Arabisch 1 | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
keuzegroep A | THB2-RTP | Rituelen in Theorie en Praktijk | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuzegroep A | THB3-SASR | Spirituality and Secular Religion | Engels | 7.5 | 3 | ||
semester I b | verplicht | THB2-CRP | Christendom van Reformatie tot heden | Engels en Nederlands | 7.5 | 6 | |
keuzegroep B | THB2-ARA2 | Koranisch Arabisch 2 | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
keuzegroep B | THB2-TAW | De Tekst Ontwaakt | Engels | 7.5 | 6 | ||
keuzegroep B | THB2-TSI | Het heilige beeld | Engels | 7.5 | 5 | ||
semester II a | verplicht | THB1-SSR | Psychologie en Sociologie van Religie | Engels | 7.5 | 6 | |
verplicht | THB2-NTE | Exegese Nieuwe Testament | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
semester II b | verplicht | THB12-IHSP | Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis | Engels | 7.5 | variabel | |
verplicht | THQ-DOG | Dogmatiek | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
Opmerkingen | Keuzemodule Sem 1a: 1 uit 3 | ||||||
» Jaar 3 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
semester I a | verplicht | THQ-BTH | Bijbelse Theologie | Nederlands | 7.5 | 4 | |
verplicht | THQ-HTH | Historische Theologie | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
semester I b | verplicht | THQ-ITH | Interculturele Theologie | Nederlands | 7.5 | 6 | |
verplicht | THQ-THE | Theologische Ethiek | Nederlands | 7.5 | 6 | ||
semester II | verplicht | THB3FMTE30 | Facultaire (verdiepende) minor TH | Nederlands | 30 | variabel |
1 | Bijbelse Theologie | THQ-BTH | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus Bijbelse Theologie biedt een eerste kennismaking met de Bijbelse Theologie in al haar breedte. Na enkele inleidende colleges over de verschillende stromingen in Bijbelse Theologie, de verschillen tussen Joodse en christelijke Bijbelse Theologie en de verhouding tussen Bijbelse en Systematische Theologie worden verschillende theologische thema’s uit het Oude en Nieuwe Testament behandeld. Daarnaast wordt gereflecteerd op thema’s die in huidige discussies binnen de kerk een rol spelen. Bijzondere aandacht zal, in licht van de onderzoeksinteresses van de docent, uitgaan naar vragen rond de verhouding Jodendom en Christendom. Voor ieder college bestuderen de studenten primaire en/of secundaire literatuur. Om deze literatuur te verwerken leveren de studenten op voorhand een opdracht in bij de docent (via NESTOR). De cursus wordt afgesloten met een openboektentamen, bestaande uit essayvragen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Christendom van Constantijn-Reformatie | THB2-CCR | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Christendom van Reformatie tot heden | THB2-CRP | |||||||||||||||||||||||||||
Het accent van dit college ligt op de ontwikkelingen binnen het christendom tussen ca. 1500-2000 met bijzondere aandacht voor de relatie tussen het christendom en een diversiteit aan culturele contexten. Verschillende belangrijke verschuivingen in de Westerse cultuur, zoals het ontstaan van en ontwikkelingen binnen verschillende reformatiebewegingen in het zestiende-eeuwse Europa komen aan de orde, evenals de opkomst van de (radicale) Verlichting, de ontwikkeling van de wetenschap, de impact van de wereldoorlogen en het proces van globalisering. Daarnaast staat de ontwikkeling centraal van katholicisme, orthodoxie en protestantisme in andere culturele contexten, zoals Oost-Europa en het mondiale zuiden. In het kader van de excursie naar Berlijn zal het college zich ook richten op aspecten van de moderne en eigentijdse geschiedenis van het christendom, waaronder politiek, interreligieuze relaties met Islam en Judaïsme en erfgoed. Om de ontwikkelingen in een breder kader te plaatsen, zal het college ook een introductie van belangrijke concepten omvatten, zoals de radicale verlichting, secularisatie, de confessionele staat, verzuiling en erfgoed. Verschillende teksten en afbeeldingen zullen dienen als bronnen om interpretatievaardigheden vanuit een historisch perspectief te ontwikkelen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | De Tekst Ontwaakt | THB2-TAW | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Dogmatiek | THQ-DOG | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Exegese Nieuwe Testament | THB2-NTE | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Exegese Oude Testament | THB1-OTE | |||||||||||||||||||||||||||
In de vorm van een gecombineerd hoor-/werkcollege oefenen we ons met behulp van exegetische opdrachten en secundaire literatuur in de primaire benaderingen en tools van het exegetisch onderzoek van het Oude Testament. Exemplarisch zullen enkele teksten diepgaand geanalyseerd en geïnterpreteerd worden. In twee werkstukken wordt geoefend om schriftelijk verslag te doen van de uitleg van een tekst. Door middel van zelfstudie wordt inzicht verworven op het gebied van de compositie, het ontstaan en de vroege interpretatie van de oudtestamentische geschriften. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Facultaire (verdiepende) minor TH | THB3FMTE30 | |||||||||||||||||||||||||||
keuze 1 uit 3: Jewish, Christian and Islamic origins Lived Religion Cultural Impact of Religion | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Hebreeuws 1 | THB1-HEB1 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Hebreeuws 2 verwerft u een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Bijbels Hebreeuws. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft u zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van de Hebreeuwse Bijbel. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Hebreeuws 2 | THB1-HEB2 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Hebreeuws 1 verwerft u een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Bijbels Hebreeuws. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft u zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van de Hebreeuwse Bijbel. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Hebreeuwse Bijbel en Antiek Jodendom | THB1-HEBBI | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks maakt de studenten bekend met de academische studie van de Hebreeuwse Bijbel, vroeg-joodse teksten, de Dode Zeerollen en rabbijnse geschriften, alle in de context van de rijke en fascinerende wereld van het Midden-Oosten en het Middellandse Zeegebied, waar zij hun oorsprong hebben. Deze collegereeks behandelt grosso modo de periode tussen de 15e eeuw v.C., vanaf de late Bronstijd en de opkomst van het latere Israël, en de 7e eeuw n.C. We schenken aandacht aan de historische en culturele context waarbinnen het ontstaan van ideeën, teksten en hun veranderende interpretaties kunnen worden begrepen: Egyptische, Assyrische, Babylonische, Perzische, Griekse dan wel Romeinse cultuur. We bestuderen tevens veel teksten die buiten de canon van de Bijbel en de rabbijnse geschriften vallen, bijvoorbeeld inscripties en papyrussen, de Dode Zeerollen of andere teksten die niet in de Westerse canon terecht zijn gekomen. Ook afbeeldingen en iconografie worden meegenomen. Zoals alle vakken op universitair niveau, is dit vak gebaseerd op de onderzoeksexpertise van de docent. Natuurlijk kan het vakgebied op verschillende manieren worden benaderd. De specifieke benadering van dit vak is bedoeld om de onderzoeksmentaliteit van de studenten te bevorderen en hen te laten realiseren dat er niet één volledige waarheid bestaat. Kennis wordt vergaard door het verkennen van specifieke vragen en het leren van deze ervaringen. In dit vak zijn de oefeningen toegespitst op het kritisch lezen, samenvatten en onderbouwd bevragen van teksten. De colleges bieden een interpretatiekader, een platform voor discussie en ruimte voor zelfstandige synthese. Deze collegereeks omvat tevens een cursus academisch schrijven ter voorbereiding op een te beoordelen artikelrecensie van 1200 woorden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Het heilige beeld | THB2-TSI | |||||||||||||||||||||||||||
Wat maakt een kunstwerk "religieus"? Hoe werken religieuze kunst "werken"? Deze cursus introduceert de studie van visuele kunst in religie door de lens van iconografie, functie en gebruik. U leert de verschillende en soms concurrerende beoogde functies van een breed scala aan religieuze beeldende kunst in religies en tijdsperioden te identificeren en te analyseren. Voorbeelden zijn voornamelijk afkomstig uit het jodendom en het christendom, maar er worden gespecialiseerde lezingen aangeboden in aspecten van boeddhistische en islamitische beeldende kunst. Na een inleiding tot theoretische en methodologische kwesties die op het spel staan bij de analyse van het onderwerp, is de module georganiseerd rond de volgende thema's: de mogelijkheid om het goddelijke te visualiseren; aniconisme en iconoclasme; cultisch gebruik van afbeeldingen in verschillende culturele contexten; devotioneel gebruik van afbeeldingen; afbeeldingen en de interpretatie van heilige teksten; religieuze beelden en politieke macht; en musealisering van sacrale kunst. Hoewel ze niet bedoeld zijn om een uitgebreide geschiedenis van religieuze kunst te bieden, noch om alle hedendaagse benaderingen van religie en kunst te introduceren, stellen deze eenheden de student in staat om gedeelde en contrasterende religieuze gebruiken van beeldende kunst op een transdisciplinaire manier te identificeren, en om deze benaderingen specifieke werken toe te passen . Excursies zullen ons in staat stellen om zowel belangrijke werken te onderzoeken, als om het belang van ruimtelijke context (en) voor de interpretatie van de betekenis en functies van individuele werken te onderzoeken. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Historische Theologie | THQ-HTH | |||||||||||||||||||||||||||
In de beoefening van de Historische Theologie gaat het erom zowel kennis en inzicht te verwerven in de contexten en de problematiek waarin theologische ontwerpen uit het verleden zijn ingebed als op grond van dat inzicht de stemmen uit het verleden op verantwoorde wijze te laten meeklinken in de hedendaagse theologische bezinning. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Interculturele Theologie | THQ-ITH | |||||||||||||||||||||||||||
Interculturele Theologie maakt het interculturele gesprek tussen verschillende theologische perspectieven en verschillende geloofspraxes vruchtbaar (1) voor het verstaan van God en de wereld zoals deze in relatie tot God bestaat en (2) voor de reflectie op de betekenis van dit geloof voor het leven in specifieke culturele en sociale contexten. Interculturele Theologie reflecteert daarbij op de betekenis van spanning tussen de universaliteit en de particulariteit van het christelijk geloof. Zij ontwikkelt perspectieven op en strategieën voor de ontmoeting van verschillende culturele expressies van het christelijk geloof en van verschillende religies. Ze slaat bruggen tussen het globale en het lokale in het theologische discours. In deze cursus wordt de student geconfronteerd met de interculturele en interconfessionele dimensie van de theologie binnen de wereldwijde christelijke geloofsgemeenschap (interculturele theologie in engere zin), de interreligieuze dimensie (theologia religionum) van de interculturele theologie en met de missionaire taak van ontmoeting en getuigenis (de missiologie). De rode draad is de ontmoeting met de cultureel en religieuze “ander” en de vraag wat dit betekent voor het verstaan van de eigen christelijke identiteit en de theologie. Recente bijdragen van de docenten aan het debat over de aard van de interculturele theologie zullen in het onderwijs worden meegenomen. De bredere principes en perspectieven worden geïllustreerd met casestudies uit recent onderzoek naar de betekenis van pentecostale theologie, naar visies op geloof en wetenschap en naar het debat over Nederlandse identiteit in relatie tot de multiculturele en multireligieuze samenleving en het koloniale verleden. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis | THB12-IHSP | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het islamitisch denken vanaf ongeveer 600 n.C. tot heden, met nadruk op de praktische beoefening van de islam en zijn verankering in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. Studenten krijgen basiskennis van de inhoud van de Koran (in vergelijking met de Bijbel) en van de debatten over gezag binnen de islamitische traditie. Bijzondere nadruk ligt op de hedendaagse geloofsbeoefening en de uitdagingen die moslims tegenkomen in verschillende samenlevingen. Ook worden de continuïteiten en discontinuïteiten tussen de ontstaansperiode en de klassieke periode behandeld, en wordt gekeken naar wat een steekproef van hedendaagse moslims als hun traditie ziet. Daarnaast wordt enige aandacht besteed aan de verscheidene ‘islamitische’ antwoorden op de moderniteit in de vorm van bijvoorbeeld migratie, kolonialisme, verstedelijking, industrialisering enzovoort. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Koranisch Arabisch 1 | THB2-ARA1 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Koranisch Arabisch 2 leert de student eerst het Arabische schrift te lezen en te schrijven en verwerft de student vervolgens een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Koranisch Arabisch. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft de student zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van passages uit de Koran in de Arabische taal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Koranisch Arabisch 2 | THB2-ARA2 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze module en de daaraan gekoppelde module Koranisch Arabisch 1 verwerft de student een basiskennis van de grammatica en woordenschat van het Koranisch Arabisch. Met behulp van deze kennis en enkele hulpmiddelen verwerft de student zich geleidelijk de vaardigheid van het lezen van passages uit de Koran in de Arabische taal. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Nieuwe Testament | THB1-NT | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Praktische Theologie | THQ-PTH | |||||||||||||||||||||||||||
PThU college. Inleiding in de empirische methoden en de inhoud van de praktische theologie: empirische observatie en theoretische interpretatie van pastorale, homiletische, congregationele en spirituele gebruiken in lokale kerken en op publieke plaatsen. Specifieke inhoud: In deze inleidende collegereeks in de praktische theologie maken studenten kennis met de kern van praktische theologie: het observeren en theoretisch interpreteren van pastorale, homiletische, congregationele en spirituele gebruiken in lokale kerken en op publieke plaatsen. De studenten maken kennis met de methodologische inzichten en vaardigheden die nodig zijn voor empirisch onderzoek. Daarbij horen interviewtechnieken, het coderen van transcripten van interviews en theoretische analyse. De leesstof en onderzoeksopdrachten zijn gericht op de waarden en betekenissen die mensen toekennen aan de pastorale, homiletische, congregationele en spirituele gebruiken binnen een kerkelijke en pastorale omgeving. Het gaat hier primair om de perspectieven van de ontvangers. De studenten observeren de pastorale praktijk in detentiecentra, jeugdspiritualiteit in specifieke kerkelijke omgevingen, preken over hoop en de inzet van gezag en macht bij het leiden van een congregatie. De structuur van de observatie-opdrachten is gebaseerd op de twee perspectieven zoals uitgewerkt door Richard Osmer in zijn boek Practical Theology - An Introduction: het descriptief-empirisch en het interpretatief perspectief. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Psychologie en Sociologie van Religie | THB1-SSR | |||||||||||||||||||||||||||
Hoe, waarom en wanneer praktiseren en beleven mensen religie en spiritualiteit? Verschillende sociale wetenschappen, waaronder de psychologie en de sociologie, buigen zich over deze vraag. In deze cursus ontdekken we welke theorieën psychologen en sociologen ontwikkeld hebben, en nog ontwikkelen, om religieuze en spirituele fenomenen te beschrijven en te verklaren. Daarbij besteden we ook aandacht aan hoe die theorieën tot stand komen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Religie en filosofie | THB1-PHILR | |||||||||||||||||||||||||||
Deze collegereeks laat studenten kennismaken met filosofie als werktuig voor religie-analyse. (1) De collegereeks laat de studenten eerst kennismaken met fundamentele vragen in de filosofie. Een basale introductie in de ethiek maakt ervan deel uit (2) Daarna richten wij ons op een aantal grote discussies in de godsdienstfilosofie, zoals het probleem van het kwaad, leven na de dood en de diversiteit van religies. (3) Parallel met de filosofiecolleges wordt een introductie aangeboden in de ‘informele logica’, de kunst van het argumenteren. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Rituelen in Theorie en Praktijk | THB2-RTP | |||||||||||||||||||||||||||
The first part of the course will focus on different theoretical approaches to the study of ritual. Students will intensively engage with some of the main theoretical perspectives they present and discuss in class. The second part will consist in the preparation and execution of a small case study. With regard to a particular case the students select (based on an empirical inquiry, media or literature research), they will be asked to develop research questions they will investigate then with reference to their chosen case. The third part will deal with the results of and reflection on this case study. The students are asked to write and present a short report in which they are asked to describe their research in a structured way, reflect on the process as well as on the findings and shall attempt a preliminary analysis by referring to some of the theories discussed earlier. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Spirituality and Secular Religion | THB3-SASR | |||||||||||||||||||||||||||
“I’m spiritual, but not religious” — that is what many people today respond when they are asked about their religious ideas and values. If we look closer at what this spirituality entails, we often find convictions about a higher meaning of life, about the place of the human being in the cosmos, about the sacredness of the world, about hidden powers in nature, and about modern physics and biology as not conflicting with spiritual experience. In this course, we will reconstruct the genealogy of these ideas and practices, which have emerged from a philosophical, religious, scientific, and allegedly “secular” setup during the nineteenth and early twentieth centuries. We will trace the impact of these discourses on new spiritual practices from the 1950s through today. Such practices include nature-based spiritualities, Paganism, astrology, shamanism, and related currents that have sometimes — and misleadingly — been called “New Age.” | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Theologie: Concepten en Methoden | THB1-TCM | |||||||||||||||||||||||||||
Deze inleiding in de theologie in het eerste blok van het eerste jaar wordt gegeven door twee RUG-docenten en twee PThU-docenten. Zij laat studenten kennismaken met vragen die het hart van hun studie vormen: wat is theologie en wat is de relatie tussen (christelijke) religie, cultuur en levensstijl? In deze collegereeks staan twee boeken centraal, die gehanteerd zullen worden om een kerkelijk gebruik in de Martinikerk en de Nieuwe Kerk te analyseren dat zich bevindt op het snijvlak van kerk en cultuur. De bestudering van beide boeken staat onder supervisie van twee koppels docenten, elk bestaande uit een RUG-docent en een PThU-docent. Het eerste boek, onder supervisie van Bakker & Van den Toren, is "Theology: The Basics" van Alister McGrath. Het verschaft studenten kennis over de belangrijkste theologische kwesties en tijdens de collegereeks leren studenten onderscheid maken tussen de theologische, filosofische, sociologische, exegetische en interculturele aspecten van religie. Het tweede boek, onder supervisie Andrejc & De Roest, is de klassieker "Christ and Culture" van Richard Niebuhr. Dit boek biedt diverse modellen om de relatie tussen christelijke religie en cultuur te beschouwen. Het kerkelijke gebruik dat onderzocht wordt zijn de avonddiensten van de Protestantse Kerk in de Martinikerk en de Nieuwe Kerk in Groningen. Zij vormen een onderdeel van het maandelijkse programma ‘Schoonheid met een Ziel’ en omvatten ook de populaire Psalmenvespers die iedere 2e zondag van de maand plaatsvinden. Deze vespers hebben tot doel de spiritualiteit en relevantie van de Psalmen over te brengen op een cultureel geïnteresseerd 21e-eeuws publiek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | Theologische Ethiek | THQ-THE | |||||||||||||||||||||||||||
Het vak ‘Theologische Ethiek’ is een inleidende cursus over de geschiedenis en systematiek van de christelijke ethiek. Met behulp van concrete voorbeelden wordt de geschiedenis van de theologische ethiek tot leven gebracht en komen we haar relevantie voor nu op het spoor. De student doet zo niet alleen waardevolle kennis op van de traditie, maar kan met die kennis leren om valkuilen uit het verleden vermijden en om binnen de bedding van de christelijke traditie nieuwe (ethische) wegen voorwaarts te bewandelen. Het verlangen naar ‘het goede leven’ is immers van alle tijden, even als haar weerbarstige praktijk. De cursus bestaat uit twee onderdelen. Onderdeel A is een historische benadering van theologische ethiek aan de hand van het boek 'Christian Ethics' van J. Philip Wogaman en onderdeel B is een introductie in de verschillende systematische benaderingen van theologisch-ethische denkers uit de 20ste en 21ste eeuw: Dietrich Bonhoeffer, Reinhold Niebuhr, Paul Tillich, Stanley Hauerwas, Gustavo Guttièrrez, Marcella Althaus-Reid, Elisabeth Schüssler Fiorenza, John D. Caputo. Elke week staat een dominante benadering of kenmerkende thematiek uit de geschiedenis van de theologische ethiek centraal, in diezelfde week wordt tegen die achtergrond een moderne benadering van theologische ethiek behandeld. Steeds zal blijken dat de verhouding tussen theologie en ethiek bepalend is voor de vragen en dilemma’s die opkomen en de antwoorden die worden gegeven. Kortom, 'Theologische Ethiek' wordt heel divers verstaan. De terugkerende vraag in deze cursus is daarom: Wat is christelijke ethiek en hoe moet ze worden beoefend? Andere belangrijke vragen hierbij zijn: Heeft theologie iets toe te voegen aan de ethiek—en zo ja, wat dan? Kan theologie beschouwd worden als de bron van alle ethiek? | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||