Uitgebreide vaknaam |
Islam: Geschiedenis, Bronnen en Praxis |
Leerdoelen |
- Een waardering van de verscheidenheid aan culturele tradities en gewoonten binnen de islam in heden en verleden
- Basale kennis van de structuur, inhoud, vorm en stijl van de Koran
- Basale kennis van het islamitische geloof en islamitische gewoonten, hun ontstaan en verschillende verschijningsvormen door plaats en tijd
- Algemene kennis van de klassieke vakgebieden van de islamitische godsdienstwetenschap
- Enige kennis van de overeenkomsten en verschillen in de oorsprong en de historische ontwikkeling van de joodse, christelijke en islamitische religie en de basisvaardigheden om deze overeenkomsten en verschillen te verklaren.
- Kennis van de verscheidenheid in benaderingen en methoden bij het bestuderen van de islam en de basisvaardigheden om deze benaderingen te herkennen en te hanteren in academische debatten.
- Elementair vermogen om actuele gebeurtenissen betreffende de islam, in het bijzonder in het Midden-Oosten, binnen antropologisch onderzoek naar modernisering en globalisering te plaatsen.
- Vermogen om de verbanden tussen de huidige trends binnen de islam en de historische precedenten in de islamitische traditie kritisch te evalueren.
|
Omschrijving |
Deze collegereeks geeft een overzicht van de geschiedenis van het islamitisch denken vanaf ongeveer 600 n.C. tot heden, met nadruk op de praktische beoefening van de islam en zijn verankering in het dagelijks leven in verschillende culturele contexten. Studenten krijgen basiskennis van de inhoud van de Koran (in vergelijking met de Bijbel) en van de debatten over gezag binnen de islamitische traditie. Bijzondere nadruk ligt op de hedendaagse geloofsbeoefening en de uitdagingen die moslims tegenkomen in verschillende samenlevingen. Ook worden de continuïteiten en discontinuïteiten tussen de ontstaansperiode en de klassieke periode behandeld, en wordt gekeken naar wat een steekproef van hedendaagse moslims als hun traditie ziet. Daarnaast wordt enige aandacht besteed aan de verscheidene ‘islamitische’ antwoorden op de moderniteit in de vorm van bijvoorbeeld migratie, kolonialisme, verstedelijking, industrialisering enzovoort. |
Uren per week |
variabel |
Onderwijsvorm |
hoor-/werkcollege
|
Toetsvorm |
schriftelijk tentamen
|
Vaksoort |
bachelor
|
Coördinator |
dr. M. Colominas Aparicio
|
Docent(en) |
prof. dr. M.W. Buitelaar
,dr. M. Colominas Aparicio
,drs. E.J. Meima
|
Verplichte literatuur |
Titel |
Auteur |
ISBN |
Prijs |
The Anthropology of Islam Reader, London: Routledge. From this book: Introductory essay; ch. 1;Part II.
|
J. Kreinath |
9780415780254 |
€
36,00
|
Additional literature will be announced in due time |
|
|
|
A New Introduction to Islam. Third Edition |
Daniel Brown |
9781405158077 |
€
33,50
|
|
Entreevoorwaarden |
|
Opmerkingen |
Voor dit college geldt een aanwezigheidsverplichting conform de Onderwijs - en Examenregeling.
In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise.” |
Opgenomen in |
|