Geestelijke Verzorging in beeld
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap |
Jaar | 2021/22 |
Vakcode | THB3-GV |
Vaknaam | Geestelijke Verzorging in beeld |
Niveau(s) | bachelor |
Voertaal | Nederlands |
Periode | semester I a |
ECTS | 7.5 |
Rooster | rooster.rug.nl |
Uitgebreide vaknaam | Geestelijke Verzorging in beeld | ||||||||||||||||
Leerdoelen | Na succesvolle afronding van de cursus kan de student:
|
||||||||||||||||
Omschrijving | Waar gaat geestelijke verzorging over? Waar en hoe werken geestelijk verzorgers? Wat zijn de theoretische en praktische vragen die er op het moment leven in het werkveld? Hoe ga ik als geestelijk verzorger in gesprek met een cliënt? Wat voor processen spelen zich af in groepen? Hoe ga ik daar als geestelijk verzorger mee om? Waar sta ik zelf als het gaat om mijn eigen levensbeschouwing en kijk op het werk van een geestelijk verzorger? Hoe reflecteer ik daar adequaat op? Deze vragen gaan we in deze cursus onderzoeken. We ondernemen een eerste kennismaking met de professie geestelijke verzorging. Dit doen we vanuit twee leerlijnen. De eerste leerlijn focust op de diverse werkvelden waarin geestelijk verzorgers werkzaam zijn alsook op een aantal fundamentele thema's (in de academische bestudering) van het vak. De tweede lijn betreft het aanleren van een aantal gesprekstechnieken en ook inzicht in de basis van groepsdynamische processen. Daarbij staat de existentiële dimensie binnen individuele- en groepsgesprekken centraal. In de schriftelijke reflectie daarop staat integratie van theorie en praktijk (de oefeningen) centraal, uitgewerkt aan de hand van de aandachtsgebieden voelen, denken, willen en handelen. Tenslotte worden in een tweetal werkcollegebijeenkomsten beide leerlijnen op elkaar betrokken door middels levensbeschouwelijke en professionele reflectie na te gaan hoe het geleerde zich verhoudt tot de eigen positionering als geestelijk verzorger. De levensbeschouwelijke leerlijn binnen het gehele curriculum krijgt binnen dit vak verkennend aandacht aan de hand van specifieke opdrachten bij het oefenen van professionele vaardigheden, reflectieopdrachten en een bijeenkomst rond de eigen spirituele/levensbeschouwelijke biografie in relatie tot de eigen positionering. |
||||||||||||||||
Uren per week | variabel | ||||||||||||||||
Onderwijsvorm |
(Er zijn hoor- en werkcolleges; excursies en er wordt gebruik gemaakt van meerdere spelvormen) |
||||||||||||||||
Toetsvorm |
(verslagen leerlijn I (33,33%), verslagen leerlijn II (33,33 %) eindpaper leerlijn II (33,3%)) |
||||||||||||||||
Vaksoort | |||||||||||||||||
Coördinator | dr. A. Visser-Nieraeth | ||||||||||||||||
Docent(en) | S.S. Eringa ,prof. dr. J.K. Muthert ,dr. A. Visser-Nieraeth | ||||||||||||||||
Verplichte literatuur |
|
||||||||||||||||
Entreevoorwaarden | |||||||||||||||||
Opmerkingen | De overige literatuur wordt nader bekendgemaakt in de handleiding op Nestor. Let op: In geval van noodsituaties of overmacht, zoals een maatschappelijke lockdown, moeten er mogelijk wijzigingen worden aangebracht in de lesroosters, toetsing en beoordeling. De docent zal je zo snel mogelijk informeren over deze wijzigingen, mocht een dergelijke situatie zich voordoen. |
||||||||||||||||
Opgenomen in |
|