1 | Basiscursus Master Lerarenopleiding | TEM0105 |
Bij dit vak doe je basale kennis en vaardigheden op over het beroep als (vak)docent. Je volgt colleges en neemt deel aan algemene werkgroepbijeenkomsten en bijeenkomsten rond vakdidactiek. Je leert hoe je een les moet plannen en evalueren, je traint in het geven van deellessen, leert wat het betekent om voor een groep pubers te staan en wat hen motiveert, wat het belang is van een veilig leerklimaat. Je krijgt opdrachten mee die je uitvoert in de onderwijspraktijk (je eerste stage, Masterstage 1), leert hoe je gegevens verzamelt over die onderwijspraktijk (observaties, interviews, leerlingvragenlijsten) en hoe je die vanuit de theorie kunt analyseren om je eigen ontwikkeling te sturen. Je oriënteert je daarmee op alles wat je tijdens het vervolg van de opleiding te wachten staat en bouwt een beeld op van jouw geschiktheid voor dat vervolg. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | C.A.M. Griep-Hoebink | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: Carla Griep (tweejarige Educatieve Master) (c.a.m.griep-hoebink@rug.nl) Geke Schuurman (LVHO) (G.A.Schuurman@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
2 | Design for Science Education and Communication | WMEC13005 |
|
|
| terug naar boven |
|
3 | Educatief Onderzoek | WMEC13003 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | History and Philosophy of Science | WMEC17001 |
|
|
| terug naar boven |
|
5 | Masterstage 1 | TEM0205 |
Je loopt stage op een school voor voortgezet onderwijs (in de regel twee dagen per week) onder begeleiding van een vakcoach. Je verricht observaties, interviewt leerlingen, bereidt (deel)lessen voor, geeft ze en bespreekt ze na met je coach. Je verzamelt informatie en feedback over de kwaliteit van je handelen (o.a. door de afname van een leerlingenquête), rapporteert daarover en over je ervaringen in een stageverslag. Je oriënteert je daarmee op het leraarschap en leert hoe je in de context van de school onderzoekend kunt werken aan het sturen van je ontwikkeling. In de context van je stage voer je daarnaast opdrachten uit in het kader van de BCL (TEM0105). |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
6 | Masterstage 2 | TEM0315 |
Tijdens Masterstage 2 word je in toenemende mate verantwoordelijk voor het onderwijs aan ‘eigen’ klassen. Waar je in Masterstage 1 de basale beginselen van het leraarsberoep hebt geoefend, wordt na afloop van Masterstage 2 van je verwacht dat je die beheerst. De toenemende verantwoordelijkheid komt o.m. tot uiting in het feit dat je vakcoach slechts sporadisch aanwezig is in de klas. Je vakdidacticus bezoekt tenminste een les tijdens deze stage. Tijdens Masterstage 2 stage verricht je tenminste de volgende activiteiten: - In Masterstage 2 en 3 samen tenminste 120 lessen van 50 minuten (of een omgerekend equivalent daarvan) geven waarvan tenminste 60 in de bovenbouw van havo/vwo; - 10 lessen gericht observeren; - Deelnemen aan intervisiebijeenkomsten onder leiding van schoolopleider op school of mentor op de RUG; - Deelnemen aan sectie-, team- en rapportvergaderingen; - Overleggen met vakcoach; - Contact onderhouden met ouders; - Bijhouden van je bekwaamheidsdossier; - Het schrijven van een stageverslag - Het voeren van een voortgangs- en eindgesprek. Net als in Masterstage 1 verzamel je tijdens deze stage gericht informatie over de kwaliteit van wat je doet, o.a. door lessen te laten observeren (door coach en vakdidacticus), door gericht op zoek te gaan naar feedback en door naar leerlingoordelen te vragen. Die gegevens analyseer je en op grond daarvan maak je een (met theoretische inzichten onderbouwd) ontwikkelplan. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel, Stageverslag | ECTS | 15 | Entreevoorwaarden | Masterstage 1 (TEM0205) *voor studenten van de Master Educatie en Communicatie (bètavakken)is het afronden van het Research Project verplicht om met dit vak te starten | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
7 | Masterstage 3 | TEM0410 |
Masterstage 3 loop je in de regel op dezelfde school als Masterstage 2. Je bouwt voort op je ervaringen tijdens Masterstage 2 en wordt in de gelegenheid gesteld om meer te gaan experimenteren met werkvormen en door jezelf ontwikkelde leermiddelen. Je zult ontdekken dat je bepaalde voorkeuren hebt voor de wijze waarop je les geeft en je ontwikkelt een eigen stijl van lesgeven. Je brengt de inzichten opgedaan bij de onderdelen Vakdidactiek 2 en 3 en Pedagogiek in de praktijk, terwijl je onderwijspraktijk ook onderwerp is van onderzoek. De activiteiten die je verder verricht tijdens Masterstage 3 komen overeen met die in Masterstage 2 (zie aldaar) Tijdens Masterstage 3 maak je de onderzoekscyclus rond je eigen professionele ontwikkeling rond. Je verricht opnieuw een meting naar de stand van zaken rond je professionele ontwikkeling (maakt daarbij opnieuw gebruik van gegevens uit een opnieuw af te nemen leerlingenquête en observaties door je vakcoach), analyseert deze (mede op grond van theoretisch inzicht) en doet verslag van de uitkomsten daarvan en van de mate waarin je je oorspronkelijke plan (zie Masterstage 2) gerealiseerd hebt. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. S. Tuenter | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Stage | Toetsvorm | Bekwaamheidsprofiel, Stageverslag | ECTS | 10 | Entreevoorwaarden | Masterstage 2 (TEM0315) | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. Saskia Tuenter (s.tuenter@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
8 | Nature of Scientific Disciplines | WMEC17002 |
|
|
| terug naar boven |
|
9 | Pedagogiek | TEM0805 |
Binnen de pedagogiek staat de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren centraal en de manieren waarop contexten (o.a. ‘thuis’ en ‘school’) daarop invloed uitoefenen. Bij het onderdeel communicatie in de klas van dit vak, gaat het om ‘pedagogiek in het klein’. Tijdens een aantal apart georganiseerde trainingen leer je in een kleine werkgroep wat het effect van je lichaamshouding en stemgebruik is op leerlingen/groepen en wat je in je nonverbale communicatie kunt doen om regie te houden. Tijdens de hoor- en werkcolleges bij het vak pedagogiek focussen we ons op ‘pedagogiek in het groot’: de invloed van onderwijs op de brede ontwikkeling van jongeren. We gaan kijken naar opvattingen over doelen van onderwijs, de pedagogische taak van de docent, de (morele) vorming van leerlingen en passen dit toe op actuele onderwijsdiscussies over bijvoorbeeld projectonderwijs, gepersonaliseerd leren en 21ste-eeuwse vaardigheden. Daarnaast staan we stil bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren vanuit ontwikkelingspsychologisch perspectief: hoe kunnen we het leren en welzijn van schoolgaande jeugd begrijpen vanuit wat we weten over bijvoorbeeld morele ontwikkeling, zelfbeeld en motivatie? |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Coordinator | drs. E.A. le Coultre | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Opmerkingen | Vakcoördinator: drs. E.A. le Coultre (e.a.le.coultre@rug.nl) Aanspreekpunt Communicatie in de klas: Henrike Cuperus |
|
| terug naar boven |
|
10 | Research Methods in SEC | WMEC13007 |
|
|
| terug naar boven |
|
11 | Research Project: [discipline] | WMEC13006 |
Het bètawetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd binnen je eigen vakgebied. De minimale omvang van het onderzoek is 30 ECTS. De begeleiding van het onderzoek vindt plaats vanuit één van de onderzoeksgroepen van de faculteit. Je zoekt zelf naar een onderzoeksgroep waar jij je onderzoek wilt doen. Daaraan verbonden is in het algemeen een begeleidingsteam.
Het onderzoeksproject moet goedgekeurd worden door de examen commissie waar de vakgroep onder valt en door de examen commissie van de E/C master.
Doorgaans zal het bètawetenschappelijk onderzoek het eerste vak zijn binnen de E/C master volgt. Neem daarom van te voren contact op met de studieadviseur van de E/C-master |
Faculteit | Science and Engineering | Voertaal | Engels | Docent(en) | | ECTS | 30 | Opmerkingen | Neem voor je begint contact op met de studieadviseur van de EC-master. De docent kies je afhankelijk van het onderwerp van je onderzoek. |
|
| terug naar boven |
|
12 | Science and the Public | WMEC17003 |
|
|
| terug naar boven |
|
13 | Skills in Science Communication | WMEC13004 |
|
|
| terug naar boven |
|
14 | Stage Wetenschapscommunicatie | WMEC13002 |
|
|
| terug naar boven |
|
15 | Vakdidactiek 1 | TEM0505 |
De colleges, werkgroepbijeenkomsten en opdrachten staan in het teken van het verder werken aan het (vak)didactisch handelen in de klas en dienen ter voorbereiding op en ondersteuning van het onderdeel Masterstage 2. Bij dit onderdeel krijg je – voortbordurend op de basiskennis uit de BCL (TEM0105) – kennis over klassenmanagement en -organisatie, algemene didactiek en vakdidactiek. Belangrijke onderwerpen zijn: een veilig leerklimaat, persoonlijk contact en begeleiding van leerlingen, interactie met de klas, leerlingen activeren en motiveren en zicht houden op leerprocessen. In werkgroepen ga je na hoe je bepaalde theoretische inzichten kunt vertalen in (vak)didactische ontwerp- en beoordelingsprincipes en hoe deze toe te passen. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Educatieve Master: Basiscursus Master Lerarenopleiding (TEM0105) en Masterstage 1 (TEM0205) | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade, MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
16 | Vakdidactiek 2 | TEM0605 |
De colleges en opdrachten staan in het teken van het verder werken aan het (vak)didactisch handelen in de klas en aan het functioneren als docent in een schoolorganisatie. De colleges en opdrachten dienen ter voorbereiding op en ondersteuning van het onderdeel Masterstage 3. Bij dit onderdeel oefen je met het activeren en motiveren van leerlingen, je leert doelgericht te werken en je houdt je bezig met toetsing als middel om na te gaan wat leerlingen hebben geleerd. Je leert om beter inzicht te krijgen in het leerproces van leerlingen en dit onderzoekend zichtbaar te maken, door ze bijvoorbeeld hardop te laten denken. Belangrijke onderwerpen zijn: activeren en motiveren van leerlingen, doelgericht werken, formatieve en summatieve toetsing. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | Toetsvorm | Schriftelijk eindproduct | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Toegelaten tot de opleiding | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade, MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|
17 | Vakdidactiek 3 | TEM0710 |
Met de kennis die je in de funderende fase van de opleiding hebt opgedaan ga je bij dit onderdeel verder de diepte in. Je gaat onderzoek te doen naar het effect van je onderwijs op het leren van leerlingen, naar wat een les (jouw les) effectief maakt en hoe je daaraan bij kunt dragen en hoe je op basis van dat onderzoek je onderwijs verbetert. De methode die we daarvoor gebruiken is Lesson Study. Je wordt daarop voorbereid tijdens (werk)colleges, je ontvangt groepsgewijze begeleiding en je gaat het geleerde onder begeleiding toepassen in de onderwijspraktijk. Parallel aan wat er van je verwacht wordt tijdens Masterstage 3 worden tijdens de colleges thema’s behandeld die je helpen in je (vak)onderwijs, recht te doen aan verschillen tussen leerlingen (differentiatie), inzicht te krijgen in welke psychologische processen het leren van leerlingen sturen (metacognitie) en hoe je daarop in kunt spelen (aansturen van executieve vaardigheden en leerstrategieën). Daarnaast maak je kennis met de voor jouw vak relevante nieuwe of ontwikkelingen en specifieke (of juist vakoverstijgende) didactieken. Wat daar gebeurt en op welke wijze verschilt uiteraard per schoolvak en vindt in sommige gevallen vakoverstijgend plaats. Ten slotte staan we in Vakdidactiek 3 ook stil bij je rol als ‘pedagoog in je vak’, bij jouw visie op die rol en de wijze waarop je hem binnen je vakonderwijs vorm geeft. |
Faculteit | Lerarenopleiding | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | diverse docenten | Onderwijsvorm | Hoor- en werkcolleges, Opdrachten, Zelfstudie | Toetsvorm | Presentatie, Schriftelijk eindproduct, Schriftelijk verslag | ECTS | 10 | Opmerkingen | Vakcoördinator: Anna Verkade MSc (a.t.verkade@rug.nl) |
|
| terug naar boven |
|