1 | Analyzing Individual Development | PSMOM-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
2 | Brain, Consciousness and Society | PSMRB-1 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. S. Schleim, MA. | Docent(en) | guest lecturers | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) DIGITAAL, schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
3 | Conceptual Issues in Psychology | PSMRB-2 |
|
|
| terug naar boven |
|
4 | Cultural Psychology | PSMSB-12 |
Het centrale thema van deze cursus betreft de fundamentele vraag of mensen, binnen maar ook over culturen heen, psychologisch fundamenteel van elkaar verschillen of juist een identieke kern hebben. De cursus is zo opgezet dat verschillende kernthema's in de psychologie worden behandeld, zoals emoties, moraliteit, zelf en identiteit, normen en sociale relaties, acculturatie en immigratie. Deze thema's worden aangevuld met thema's als het nut van en praktische problemen met cross-cultureel onderzoek. Kortom, deze cursus past theorie en onderzoek uit de culturele psychologie ook toe op het dagelijks leven (bijv. samenwerken met mensen met verschillende culturele achtergronden) en op de samenleving (bijv. immigratie). De nadruk hierbij ligt op 'cultuur' als een psychologisch (en niet een geografisch) construct, dat toegepast kan worden op ieder verschil tussen groepen mensen die het eens zijn over wat waar en van waarde is in de samenleving. De kernboodschap van de cursus is dat alhoewel theorie en onderzoek uit de culturele psychologie veel verschillen tussen mensen heeft gedocumenteerd, deze verschillen alleen begrepen kunnen worden vanuit een perspectief dat mensen in de basis fundamenteel hetzelfde zijn. In veel gevallen (emotie, moralititeit, zelf-constructie, sociale relaties) zullen we zien dat mensen dezelfde fundamentele processen delen maar deze op verschillende manieren vertalen, afhankelijk van verschillende culturele normen. Dit perspectief dat gebaseerd is op fundamentele gelijkenis (i.p.v. verschillen) suggereert hiermee dat veel culturele 'conflicten' geworteld zijn in het niet goed begrijpen van hoe de ander deze vertaalslag maakt, wat hoopvol stemt over het vinden van oplossingen voor zulke conflicten. |
|
| terug naar boven |
|
5 | Environmental psychology | PSMSB-2 |
Ons gedrag levert een belangrijke bijdrage aan milieuproblemen, en omgevingscondities beïnvloeden ons welzijn en gedrag. Hoe kunnen we mensen motiveren om milieuvriendelijk gedrag te vertonen, en hoe beïnvloeden omgevingsfactoren ons welzijn en gedrag? De omgevingspsychologie bestudeert de transactie tussen mensen en hun natuurlijke en gebouwde omgeving. In het eerste deel van de cursus gaan we in op de invloed van de omgeving op het welzijn en gedrag van mensen. Er wordt onder meer besproken hoe omgevingsstressoren (zoals lawaai en stank) en risico's (zoals klimaatverandering) invloed kunnen uitoefenen op het welzijn en het gedrag van mensen. Daarnaast wordt ingegaan op de positieve effecten van natuur voor gezondheid en welzijn. In het tweede deel wordt ingegaan op de invloed van de mens op de kwaliteit van het milieu. We gaan in op factoren die van invloed zijn op milieugedrag en op effectieve en acceptabele manieren om milieuproblemen te verminderen door middel van gedragsverandering. We gaan specifiek in op psychologische aspecten gerelateerd aan energieproblemen, en mogelijkheden om een duurzame energietransitie te stimuleren. Deskundingen van binnen en buiten de vakgroep geven gastcolleges. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. E.M. Steg | Docent(en) | guest lecturersprof. dr. E.M. Steg | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Deze cursus is toegankelijk voor alle RUG-masterstudenten. Niet-psychologiestudenten kunnen een aanvraagformulier verkrijgen bij de onderwijsbalie van GMW. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Evidence-based interventions | PSMKB-1 |
|
|
| terug naar boven |
|
7 | Health Psychology | PSMSB-11 |
Gezondheid is belangrijk voor iedereen; mensen zijn dagelijks met hun gezondheid bezig, in het verkeer, bij voedselkeuzes en bij activiteiten in hun vrije tijd. In de huidige coronacrisis zijn veel onderdelen in de maatschappij ingericht naar de waarde gezondheid. In deze cursus worden de volgende drie deelgebieden van de Gezondheidspsychologie onderwezen: gezondheidsgedrag, aanpassing aan ziekte en gedragsverandering.
Bij het onderwerp “gezondheidsgedrag” gaat het vooral om het verklaren van ongezonde gedragingen zoals zich niet aan de corona-basisregels houden, onveilige seks, hoge alcoholconsumptie, roken en ongezond eten. Hoe is het mogelijk dat mensen willens en wetens hun eigen, maar ook andermans gezondheid in gevaar brengen? En hoe zit het met gewoontes, goede voornemens en een lage motivatie? Aan bod komen onder andere de Theory of Planned Behavior, de Stages of Change, implementatie-intenties, het Impuls-Reflectie Model en zelf-regulatie
Bij het onderwerp “aanpassing aan ziekte” gaat het om hoe mensen zich gedragsmatig en psychologisch aanpassen aan het hebben van een ziekte. Gedragsmatige aanpassing gaat over het opvolgen van de medische voorschriften, onder andere het zich laten testen op corona bij klachten, en het zelf zorgen voor sociale steun en communicatie met de dokter. Psychologische aanpassing gaat over de psychologische processen die maken dat zieken en gehandicapten ondanks hun beperkingen en lijden, toch gelukkig kunnen worden. Behandeld worden onder andere de concepten symptoom perceptie, illness beliefs, acceptatie van ziekte, en coping.
Bij het onderwerp “gedragsverandering” wordt ingegaan op het veranderen van gezondheidsgedrag, bij gezonde mensen en bij patienten. Aan bod komen de drie belangrijkste soorten overredende communicatie (fear-appeals, message framing en computer-tailoring). De effecten hiervan worden vaak in de weg gestaan door de weerstand die ze op kunnen roepen. Die weerstand is niet irrationeel, daar heeft men altijd de eigen (vaak onbewuste) redenen voor. Zo is het zich niet houden aan de corona basisregels een vorm van (begrijpelijke) weerstand. Daarnaast komen aan bod de effectieve vaardigheden, trucs en basisprincipes die psychologen gebruiken om gedragsverandering teweeg te brengen. Om effectief (grootschalige) verandering te bewerkstelligen zijn complexe interventies nodig. Met de methode van Intervention Mapping kunnen "evidence based" interventies worden ontwikkeld. |
|
| terug naar boven |
|
8 | Methods and techniques for evaluation-research | PAMAOW01 |
De student verwerft kennis over evalueren van onderwijsprogramma’s en de onderzoeksmethoden die daarvoor gebruikt kunnen worden. Een onderwijsprogramma wordt daarbij omschreven als een samenhangend geheel van maatregelen dat genomen wordt om een probleem in het onderwijs op te lossen. Bij evaluatie-onderzoek naar deze onderwijsprogramma’s gaat het dan om de systematische toepassing van sociaal-wetenschappelijke onderzoeksprocedures om de conceptualisering, het ontwerp, de implementatie, en de effecten van dergelijke programma’s vast te stellen.
Verschillende sociaal wetenschappelijke procedures zullen aan de orde komen, voornamelijk de (quasi)experimentele onderzoeksopzetten. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan verschillende keuzes die gemaakt kunnen worden in deze opzetten met betrekking tot het aantal groepen, interventies, toetsen etc. De gevolgen die deze keuzes hebben voor de interne en externe validiteit van een onderzoek zullen worden besproken. Tevens zullen een aantal alternatieven worden besproken voor situaties in de praktijk waarin geen experimenteel onderzoek kan worden opgezet. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Network methods for policy research | SOMASN07 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. C.E.G. Steglich | Docent(en) | Dr. C.E.G. Steglich | Onderwijsvorm | colloquium, computerpracticum, hoorcollege | Toetsvorm | deelname, presentatie, schriftelijk tentamen (essay) DIGITAL | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
10 | Neuropsychology & psychiatric disorders | PSMNB-3 |
In deze cursus wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste onderwerpen in de neuropsychologie van psychiatrische stoornissen bij volwassenen. De theoretische grondslagen van de neuropsychologie, de psychopathologie en de neurobiologie worden besproken. Dit vormt de basis voor begrip van de cognitieve disfuncties en beperkingen die met psychiatrische stoornissen samen kunnen gaan. De neuropsychologische stoornissen van patienten met psychiatrische stoornissen (zoals schizofrenie, affectieve stoornissen, obsessieve-compulsieve stoornis en anorexia nervosa) worden besproken, evenals mogelijkheden voor diagnostiek en behandeling. |
|
| terug naar boven |
|
11 | Personnel Selection | PSMAB-12 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. D.P.H. Barelds | Docent(en) | dr. D.P.H. Barelds | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze), schriftelijke opdrachten | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
12 | Power and Leadership | PSMAB-7 |
In deze cursus worden de meest recente inzichten met betrekking tot de belangrijkste onderzoeksthema’s op het gebied van macht en leiderschap in organisaties behandeld. Onderwerpen die aan de orde komen zijn o.a.: effecten van macht op gedrag en waarneming, de 'donkere' kant van macht en leiderschap, de mogelijkheden en beperkingen van charismatisch en transformationeel leiderschap, persoonskenmerken van effectieve leiders, de relatie tussen emoties en leiderschap, leider visie en retoriek. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | Dr. D.C. Rus | Docent(en) | Dr. D.C. Rus | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (essay), schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | Voor deze cursus geldt een limiet van 80 deelnemers. De eerste drie weken van de intekentermijn staat de cursus enkel open voor WOP-studenten. |
|
| terug naar boven |
|
13 | Repeated Measures | PSMM-2 |
Bij herhaalde metingen worden een of meer variabelen bij dezelfde proefpersonen meermalen gemeten. Men spreekt dan wel over binnen-proefpersoon designs. Bij zulke designs zijn effecten vaak eerder aan te tonen dan bij tussen-proefpersoon designs. Voor de analyse van deze designs kunnen variantie-analysetechnieken (ANOVA) worden gebruikt: random effect ANOVA of multivariate technieken, gebruik makend van MANOVA (multivariate variantie-analyse). Voorts wordt besproken wat te doen als deze methoden niet kunnen worden toegepast, nl. het multilevel model for change. Het eerste deel van de cursus wordt besteed aan het leggen van een stevige basis in regressie analyse, ANOVA en MANOVA, want dat is essentieel voor het begrijpen van de herhaalde metingen analyses. |
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. M.E. Timmerman | Docent(en) | prof. dr. C.J. Albersprof. dr. M.E. Timmerman | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen (meerkeuze) | ECTS | 5 | Opmerkingen | 1. Dit vak vereist een goede en parate kennis van variantie-analyse en regressie-analyse (d.w.z. op Statistiek 3 niveau). 2. Het boek van Tabachnick & Fidell is ook beschikbaar in een druk uit 2013, ISBN 1292021314; Pearson New International Edition. De inhoud van dit boek is exact hetzelfde als het bovengenoemde boek, alleen de volgorde van de hoofdstukken is (niet storend) anders. |
|
| terug naar boven |
|
14 | Research Methods in Clinical Neuropsychology | PSMNM-2 |
|
|
| terug naar boven |
|
15 | Talent Development & Creativity | PSMOB-7 |
Binnen de sport, muziek, bedrijven, op basis- en middelbare scholen en op universiteiten wordt veel belang gehecht aan het selecteren en ontwikkelen van talent en creativiteit. Een duidelijke visie op talent en creativiteit is dus van belang, zodat onderzoek en beleid op het gebied van het selecteren, ontwikkelen en stimuleren van talent en creativiteit geoptimaliseerd kunnen worden. In deze cursus zal een overzicht gegeven worden van verschillende benaderingen van talentontwikkeling en creativiteit, met name in de domeinen van de sport en het onderwijs. Daarbij worden methoden besproken om talent en creativiteit te beoordelen, evalueren en stimuleren. |
|
| terug naar boven |
|
16 | Theories of networks and sustainable cooperation | SOMASN02 |
|
Faculteit | Gedrags- en MaatschappijWetenschappen | Voertaal | Engels | Coordinator | F. Giardini, PhD. | Docent(en) | F. Giardini, PhD. | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|