Informatie over Wordt meermaals per jaar gegeven:
Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van Wordt meermaals per jaar gegeven: Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 3 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
semester I a | verplicht | WBFA902-14 | Bachelor Research Project | Engels | 14 | ||
semester I b | verplicht | WBFA902-14 | Bachelor Research Project | Engels | 14 | ||
semester II a | verplicht | WBFA902-14 | Bachelor Research Project | Engels | 14 | ||
semester II b | verplicht | WBFA902-14 | Bachelor Research Project | Engels | 14 | ||
» | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | - | WMIE901-25 | Master's Design Project | Engels | 25 | 40 | |
- | WMIE901-25 | Master's Design Project | Engels | 25 | 40 | ||
- | WMIE901-30 | Master's Research Project | Engels | 30 | 40 | ||
- | WMIE901-30 | Master's Research Project | Engels | 30 | 40 | ||
semester I a | - | WMMP004-01 | Microbiological Safety | Engels | 1 | 16 | |
- | WBMA037-05 | Numerical Methods | Engels | 5 | |||
- | WBIE015-05 | Research and Design Methodology | Engels | 5 | variabel | ||
- | WMIE004-05 | Research Methodology | Engels | 5 | |||
- | WMCH007-00 | Scientific Integrity | Engels | ||||
- | WMME004-00 | Scientific Integrity | Engels | ||||
- | WMEC006-05 | Skills in Science Communication | Engels | 5 | |||
- | WMFA030-09 | Specialistische Farmacotherapie | Nederlands | 9 | |||
- | WMFA045-08 | Stage Apotheekorganisatie | Nederlands | 8 | |||
semester I b | - | WBIE033-05 | Computer Aided Design and Manufacturing | Engels | 5 | ||
- | WMFA006-03 | Ethiek en Regelgeving | Nederlands | 3 | |||
- | WMFA021-04 | Farmaceutische Patiëntenzorg | Nederlands | 4 | |||
- | WMMP004-01 | Microbiological Safety | Engels | 1 | 16 | ||
- | WBIE015-05 | Research and Design Methodology | Engels | 5 | variabel | ||
semester I b en semester II a | - | WMFA044-08 | Apotheekgame GIMMICS | Nederlands | 8 | ||
- | WMFA044-08 | Apotheekgame GIMMICS | Nederlands | 8 | |||
- | WMFA044-08 | Apotheekgame GIMMICS | Nederlands | 8 | |||
- | WMFA044-08 | Apotheekgame GIMMICS | Nederlands | 8 | |||
semester II | - | WBIE019-05 | Design Science | Engels | 5 | ||
- | WBIE019-05 | Design Science | Engels | 5 | |||
semester II a | - | WBFA901-10 | Bachelorproject (Farmacie) | Engels en Nederlands | 10 | ||
- | WBFA031-05 | Bachelorthesis (Farmacie) | Engels en Nederlands | 5 | |||
- | WMFA006-03 | Ethiek en Regelgeving | Nederlands | 3 | |||
- | WMFA021-04 | Farmaceutische Patiëntenzorg | Nederlands | 4 | |||
- | WBMA037-05 | Numerical Methods | Engels | 5 | |||
- | WBFA025-05 | Pharmaceutical Microbiology | Engels | 5 | |||
- | WBFA025-05 | Pharmaceutical Microbiology | Engels | 5 | |||
- | WMIE004-05 | Research Methodology | Engels | 5 | |||
- | WMME004-00 | Scientific Integrity | Engels | ||||
- | WMCH007-00 | Scientific Integrity | Engels | ||||
- | WMEC006-05 | Skills in Science Communication | Engels | 5 | |||
- | WMFA030-09 | Specialistische Farmacotherapie | Nederlands | 9 | |||
- | WMFA045-08 | Stage Apotheekorganisatie | Nederlands | 8 | |||
semester II b | - | WBIE033-05 | Computer Aided Design and Manufacturing | Engels | 5 | ||
- | WMFA006-03 | Ethiek en Regelgeving | Nederlands | 3 | |||
- | WMFA045-08 | Stage Apotheekorganisatie | Nederlands | 8 |
1 | Apotheekgame GIMMICS | WMFA044-08 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende kerncompetenties aan bod (Canmeds®): 1. Farmaceutisch handelen (recepten verwerken, richtlijnen toepassen, klinisch denken); 2. Communicatie (met patiënten, met andere zorgverleners en met je apotheekteam, zowel mondeling als schriftelijk); 3. Samenwerking (met je apotheekteam, met andere zorgverleners en met collega's); 4. Leiderschap (leiden vanuit een visie, verantwoordelijkheid nemen, coachen en aansturen van individuen, ondernemen en innoveren); 5. Professionaliteit (professioneel gedrag demonstreren in de farmaceutische beroepspraktijk en reflecteren). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Bachelor Research Project | WBFA902-14 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Bachelorproject (Farmacie) | WBFA901-10 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod:
Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bachelorthesis (Farmacie) | WBFA031-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod:
Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Computer Aided Design and Manufacturing | WBIE033-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Design Science | WBIE019-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Ethiek en Regelgeving | WMFA006-03 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Farmaceutische Patiëntenzorg | WMFA021-04 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod: • de psychologische achtergronden van gedrag; • gedragsbeïnvloeding middels alle mogelijke communicatievormen; • leren communiceren door beter te luisteren; • leren gestructureerd een (vraag)gesprek aan te gaan met diverse doelgroepen; • leren werken met een anamnese-model; • zich leren verdiepen in de achtergronden van diverse doelgroepen; • het sturen van de eigen ontwikkeling en die van medestudenten middels zelfreflectie en feedback; • inzicht in (het eigen) professioneel gedrag; | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Master's Design Project | WMIE901-25 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Master's Research Project | WMIE901-30 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Microbiological Safety | WMMP004-01 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Numerical Methods | WBMA037-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Pharmaceutical Microbiology | WBFA025-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod: a) Theorie: de prokaryote cel: de bouw en functie van celbestanddelen, verschillen met de eukaryote cel; groei en voedingseisen van micro-organismen: groeikinetiek, nutriënten en andere milieuparameters; energietransductie en metabolische diversiteit bij prokaryoten: glycolyse, de citroenzuurcyclus, elektronentransportketens, de protondrijvende kracht, gisting, anaerobe ademhaling, chemolithotrofie, de vorming van precursors voor biosynthese; taxonomische diversiteit bij micro-organismen: soort- en stambegrip, domeinen (Bacteria, Archaea, Eukarya); antibiotica: werkingsmechanisme, toepassingen, resistentie; sterilisatie en desinfectie: afstervingskinetiek, farmaceutische sterilisatiemethoden met hun toepassingen; klinische en farmaceutische microbiologie: de normale flora van het menselijk lichaam, interactie met pathogenen, de toxiciteit van toxinen, isolatie en identificatie van micro-organismen uit klinische monsters, biologische veiligheid, kwaliteitsbeheersing van farmaceutische preparaten, het gebruik van bacteriën voor analytische doeleinden; biofilms: het ontstaan van biofilms, pathogenen in biofilms, quorum sensing, antibioticatolerantie. b) Practicum: diverse technieken om contaminatievrij en onder VMT-condities te werken; fasecontrast-microscopie; sterilisatie d.m.v. UV-straling; isolatie van micro-organismen, kweken van bacteriecultures in batch, ophopingscultures, het uitstrijken op agarplaten; het bepalen van de groeisnelheid en verdubbelingstijd in een batch-cultuur; identificatie van bacteriën m.b.v. genetische technieken; antibiotica: cross-streak, gehaltebepaling, resistentieoverdracht d.m.v. conjugatie; onderzoek van de microbiologische zuiverheid van farmaceutische preparaten en grondstoffen volgens de farmacopee. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Research and Design Methodology | WBIE015-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In groups and individually, students prepare the problem synthesis phase and operationalization of a typical IEM project. The first part of the course unit consists of three lectures and three Team Based-Learning (TBL) sessions where the concepts are rehearsed with individual and group work. The second part of the course unit corresponds to smaller group sessions towards the design of a research plan. Literature from papers and book chapters provides a theoretical background to adequately handle the assignments, and written and oral examinations. TBL sessions consist of three parts: an individual written examination (30 min), a group written examination (30 min), and a group TBL case (120min). A total of three TBL workshops are organized during the first five weeks of the course unit. All TBL individual written examinations should be sufficient, i.e. >5.5, and it is the requirement to continue with the second part of the course unit. During the lecturing period, key concepts, methods and tools for research and design methodologies are introduced. Five weeks after the completion of the lectures and TBL workshops, a synthesis case is worked out in different sessions and during three weeks. The final deliverable is a so-called Research and Design Plan (RDP) for a specific (synthesis) case, which resembles the first stage of the IEM Bachelor Integration Project in the fourth block, third-year. A sufficient mark >5.5 on the RDP is a requirement to continue with the individual oral examination. Successfully passing of the course unit is an entrance requirement for the Bachelor Integration Project. During the course unit, setup and discussion of IEM methodology type of assignments will be done while adhering to an academic attitude that is being: o Accuracy o Consistency o Quality of reasoning/logic o Adequacy o Critical attitude o Fact- and/or evidence-based | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Research Methodology | WMIE004-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Scientific Integrity | WMME004-00 | |||||||||||||||||||||||||||
The student will be exposed to various topics on the research misconduct in plagiarism, proper way of allocating credit, whistleblowing. The course will also include case studies for typical examples of research misconduct. The case study will be also extended to two famous real cases in research history. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Scientific Integrity | WMCH007-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Note: Scientific integrity will be offered in Ia and IIa. You only have to participate this meeting once during your master degree. This course unit consists of one mandatory lecture. Attendance at this lecture is required to pass the course. The student will be exposed to various topics on the research misconduct in plagiarism, proper way of allocating credit, whistleblowing. The course will also include case studies for typical examples of research misconduct. The case study will be also extended to two famous real cases in research history. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Skills in Science Communication | WMEC006-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Specialistische Farmacotherapie | WMFA030-09 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Stage Apotheekorganisatie | WMFA045-08 | |||||||||||||||||||||||||||
Stage Apotheekorganisatie is een vak waarbij de student gedurende 5 weken, 3 dagen per week stage loopt in een openbare apotheek. Op de maandag en vrijdag worden er 'terugkomdagen' georganiseerd en krijgen studenten diverse (gast)colleges over alle aspecten die met apotheekorganisatie te maken hebben. Er wordt op micro-niveau (organisatie van de apotheek, financien, kengetallen en SWOT), meso-niveau (5-krachten model van Porter: competitieve krachten die van invloed zijn op de apotheek) en macro-niveau (demografische ontwikkelingen, visie en beleid overheden, instituten, budget zorgverzekeraar/VWS) ingezoomd. De student moet verschillende opdrachten uitvoeren in de apotheek en wordt uitgedaagd na te denken over een toekomststrategie voor zijn/haar stageapotheek. Het eindresultaat is een strategiedocument en een portfolio met verschillende uitgewerkte opdrachten. In het CanMeds model 'farmaceutische deskundigheid' worden zes competentiegebieden onderscheiden. In stage AO komen de volgende aan bod: - samenwerking - maatschappelijk handelen - communicatie - leiderschap & organisatie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||