Hieronder staan het programma en de vakomschrijvingen van MSc Farmacie Klik op de naam van een vak in een schema om naar de omschrijving te gaan.
» Jaar 1 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
hele jaar | verplicht | WMFA008-11 | Algemene Farmacotherapie | Nederlands | 11 | ||
verplicht | WMFA033-07 | Farmaceutische Analyse en Kwaliteit (FAK) | Nederlands | 7 | |||
verplicht | WMFA034-03 | Farmaceutische Chemie en Analyse (FCA) | Nederlands | 3 | |||
verplicht | WMFA021-04 | Farmaceutische Patiëntenzorg | Nederlands | 4 | |||
verplicht | WMFA035-12 | Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit (FPK) | Nederlands | 12 | |||
verplicht | Geneesmiddelveiligheid | Nederlands | 3 | ||||
verplicht | WMFA045-08 | Stage Apotheekorganisatie | Nederlands | 8 | |||
verplicht | WMFA028-02 | Zelfzorg | Nederlands | 2 | 28 | ||
semester I a | verplicht | WMFA037-05 | Innovative Therapeutics | Nederlands | 5 | ||
verplicht | WMFA036-05 | Klinische Chemie en Pathofysiologie | Nederlands | 5 | |||
Opmerkingen | Dit is een voorbeeldprogramma. Een aantal vakken wordt meer dan één keer per jaar aangeboden. Zie hiervoor het rooster en de individuele Ocasysteksten. | ||||||
» Jaar 2 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | verplicht | WMFA024-15 | Keuzevakken farmacie | Engels en Nederlands | 15 | ||
verplicht | WMFA015-45 | Masterproject | Engels en Nederlands | 45 | |||
Opmerkingen | In plaats van een Masterproject van 45 ECTS credits (30 weken) kun je kiezen voor een kleiner masterproject van 30 ECTS credits (20 weken). In dat geval vul je het jaar aan met 30 ECTS credits aan keuzepunten. | ||||||
» Jaar 3 | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | verplicht | WMFA006-03 | Ethiek en Regelgeving | Nederlands | 3 | ||
diff Zorg | WMFA020-03 | Patientenzorg en communicatie | Nederlands | 3 | |||
verplicht | WMFA026-02 | Professioneel en Academisch Handelen | Nederlands | 2 | |||
diff Zorg | WMFA030-09 | Specialistische Farmacotherapie | Nederlands | 9 | |||
verplicht | WMFA012-09 | Stage Openbare Apotheek | Nederlands | 9 | |||
verplicht | WMFA032-12 | Stage Praktijkonderzoek | Nederlands | 12 | |||
verplicht | WMFA031-11 | Stage Ziekenhuisapotheek | Nederlands | 11 | |||
semester I a | diff Zorg | WMFA039-03 | Patientenzorg en medicatiebeleid | Nederlands | 3 | ||
semester I b | diff P&K | WMFA010-15 | Stage Industrieapotheker | Nederlands | 15 | ||
semester I b en semester II a | verplicht | WMFA044-08 | Apotheekgame GIMMICS | Nederlands | 8 | ||
semester II a | diff P&K | WMFA050-06 | Specialistische Productzorg | Nederlands | 6 | ||
semester II b | diff P&K | WMFA052-15 | Ontwikkeling van Product en Productcontrole | Nederlands | 15 | ||
Opmerkingen | Voor de differentiatie Productie & Kwaliteit volg je Ontwikkeling van Product en Productcontrole of Stage Industrieapotheker (15 ECTS) i.p.v. Patiëntenzorg & Communicatie en Specialistische Farmacotherapie (resp. 6 en 9 ECTS). Je kunt echter ook Specialistische Farmacotherapie combineren met Specialistische Productzorg! | ||||||
» Keuzevakken | |||||||
Periode | Type | Code | Naam | Taal | ECTS | Uren | |
hele jaar | keuze | WMFA003-06 | Analytische methoden klinische chemie | Nederlands | 6 | ||
keuze | WMBY019-05 | Animal Experimentation | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA004-00 | Capita selecta Farmacie | Engels en Nederlands | ||||
keuze | WMFA005-00 | Colloquium Farmacie | Engels en Nederlands | ||||
keuze | WMFA007-05 | Evidence Based Medicine | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WMFA022-05 | Farm. Technologische werkwijzen | Nederlands | 5 | |||
keuze | WMFA009-06 | Hematologie | Nederlands | 6 | |||
keuze | WMFA013-00 | Inleiding Farmaceutische Industrie | Nederlands | ||||
keuze | WMFA014-00 | Keuzestage farmacie | Nederlands | ||||
keuze | WMFA016-00 | Methoden medisch biologisch onderzoek | Nederlands | ||||
keuze | WMFA017-00 | Moleculaire Farmacologie practicum | Nederlands | ||||
keuze | WMFA018-05 | Niet-steriele toedieningsvormen | Nederlands | 5 | |||
keuze | WMFA029-06 | Probleemoplossen in de producttechnologie | Engels en Nederlands | 6 | |||
keuze | WMFA027-00 | Researchcursus Farmacie | Nederlands | ||||
keuze | WMFA011-10 | Stage buitenland | Nederlands | 10 | |||
keuze | WMFA025-00 | Verlenging stage praktijkonderzoek (farmacie) | Nederlands | ||||
semester I | keuze | WMSE002-10 | Introduction Science and Policy | Engels | 10 | 40 | |
semester I a | keuze | WMFA001-00 | Advanced Pharmacoeconomics | Engels en Nederlands | 5 | variabel | |
keuze | WMMP005-05 | Advanced pharmacokinetics | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA038-05 | Farmaceutische biologie practicum | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WMSE001-10 | Introduction Science and Business | Engels | 10 | |||
keuze | WMMP007-05 | Molecular Toxicology | Engels | 5 | |||
keuze | WMMP008-05 | Pharmaceutical Design and Engineering | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA040-05 | Pharmacoeconomics | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WMFA041-05 | Pharmaco-epidemiology in Practice | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WBCE006-05 | Single-Phase Reactors | Engels | 5 | |||
semester I b | keuze | WMMP012-05 | Academic Skills | Engels | 5 | 40 | |
keuze | WMFA042-05 | Clinical Toxicology | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA043-05 | Farmaceutische biotechnologie | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WBMA020-05 | Linear Algebra 1 | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA047-05 | Nanomedicine and nanosafety | Engels | 5 | |||
keuze | WMBY011-05 | Radioisotopes in Experimental Biology | Engels | 5 | |||
keuze | WMMP010-05 | Reproductive Toxicology and Epidemiology | Engels | 5 | |||
keuze | WBFA021-05 | Thermodynamica | Nederlands | 5 | |||
semester II | keuze | WMFA019-03 | Patiëntbespreking | Nederlands | 3 | ||
semester II a | keuze | WBBY042-05 | Human Genetics and Genomics | Engels | 5 | ||
keuze | WBBY045-05 | Medical Cell Biology | Engels | 5 | |||
keuze | WBMA037-05 | Numerical Methods | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA048-05 | Pharmacology of Chronic Diseases and Ageing | Engels en Nederlands | 5 | |||
keuze | WBCE017-05 | Physical Transport Phenomena 1 | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA049-05 | Quantitative Bioanalysis CANCELLED | Engels | 5 | |||
keuze | WMFA046-05 | Ziekenhuisfarmacie | Nederlands | 5 | |||
semester II b | keuze | WMBY015-05 | Advanced Imaging Techniques | Engels | 5 | ||
keuze | WMBY018-06 | Advanced Statistics | Engels | 6 | |||
keuze | WMFA051-10 | Medicinale Natuurstoffen | Engels en Nederlands | 10 |
1 | Academic Skills | WMMP012-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Advanced Imaging Techniques | WMBY015-05 | |||||||||||||||||||||||||||
The major incentive of the course is getting acquainted with a broad range of modern imaging techniques which are being used in the neurosciences. Students are trained to be able to explain the principles underlying the technique, its use and its limitations. For specific research questions, students learn to be able to decide which technique is most suitable. Students are also trained to present a relevant scientific article. They prepare a PowerPoint presentation and present it to the other master students participating in the course and receive feedback about their performance. Techniques involved are among others PET, (f)MRI, electron microscopy, EEG, confocal scanning microscopy and tracking behavior. Within the course two practicals are provided to visualize data and to track behavior, for the latter a report needs to be written. In addition two demonstrations are given on two specific imaging techniques. Master students who attended the bachelor course unit cannot participate in the Master course unit Advanced Imaging Techniques. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Advanced Pharmacoeconomics | WMFA001-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Students will learn to design, implement, and analyse health economic decision models. An important application of these models are cost-effectiveness analyses. They will learn to judge what input data are needed to populate their model and from what sources these can be obtained. Model types covered are: decision trees, macro level state transition models (Markov cohort models), and patient-level models. The differences between these models, for example in how patient heterogeneity is handled, will be explored. Several statistical techniques needed to obtain useful input data including parametric survival analysis will be discussed. Insight into the role of sensitivity analysis and the different options for this will be given. This includes probabilistic sensitivity analysis and value of information analysis. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Advanced pharmacokinetics | WMMP005-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Advanced Statistics | WMBY018-06 | |||||||||||||||||||||||||||
Content: Introduction to R and review of basic statistics. Further topics: general linear models (ANOVA, ANCOVA, multiple regression); generalized least squares; mixed models; generalized linear models; generalized linear mixed models; Bayesian analysis and MCMC; animal models; multivariate analysis. During the last week of the course analysis and presentation of own data set. Description: This course teaches advanced statistical analysis almost from the ground up. The only requirement is some familiarity with basic statistical concepts and methods, such as taught in most introductory statistics courses. Some experience with R is useful but not crucial. During the first three days, basic methods and R will be reviewed to refresh your memory. During the next three weeks, cutting-edge techniques such as GLMMs, power analyses and Bayesian MCMC models will discussed and practiced. Each day will start with a review of the exercises of the previous day, followed by lectures and new computer labs. Mathematics will be kept to a minimum, and in addition to developing analytical skills, the course also puts much emphasis on producing effective and great-looking graphs (mostly using the ggplot2 package). The last week of the course will be dedicated to analyzing your own data, unleashing the newly learned techniques. If you have no data yet, alternative suitable data will be found elsewhere or simply created de novo with simulation models. Your methods, results and conclusions will be documented in a report which will be graded. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
6 | Algemene Farmacotherapie | WMFA008-11 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
7 | Analytische methoden klinische chemie | WMFA003-06 | |||||||||||||||||||||||||||
Kennismaking met analytische methoden ten behoeve van (routinematig) klinisch chemisch en hematologisch onderzoek te weten: Geautomatiseerde immunologische, spectrofotometrische en flowcytometrische analyses, kwalitatieve analyses (electroforese), HPLC, GC. De diagnostische betekenis van de uitkomsten van deze analyses zal m.b.v. de in het vak Klinische Chemie en Pathofysiologie aangeboden kennis worden geïnterpreteerd. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
8 | Animal Experimentation | WMBY019-05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course is in transition to a completely new e-learning format. Please be prepared for possible change during the academic year. The learning objectives, content and judgement will be very similar, but the format is changed to learning via videos, quizzes, and assignments. Enrolling in this course is only finalized once you will have completed following your first instruction in NESTOR. Thereafter, selected course participants will work within a google classroom environment, where more detailed information will be provided. The aim of the course is to prepare students starting a master research project in which they participate in animal experimentation, with respect to methodological, practical and ethical aspects. At the end the students are prepared to carry out the masterproject, under supervision of and guided by the CCD permit holder. The course has a blended classroom format with a limited contact hours. The students complete an online portfolio after practical instructions in their master project, and conduct the theoretical part as a homework assignment. They will also participate in a tour through the animal facility to learn about practical procedures while performing their study and the people involved, and attend a contact hour with an interactive lecture when topics can be discussed. The theoretical part consists of 5 modules containing information on (1) Ethics and researcher integrity in animal and human experimentation, (2) Rules & Regulations in animal and human experimentation, (3) Research question, experimental and statistical design, (4) Choice of experimental model and subjects, and (5) Animal experimentation in practice. By in-depth reading of scientific papers, looking up content on the internet and by self-reflection, students will learn about scientific, practical and societal aspects of working with animals during their master project. For research involving humans, students must consult with their supervisors. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
9 | Apotheekgame GIMMICS | WMFA044-08 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende kerncompetenties aan bod (Canmeds®): 1. Farmaceutisch handelen (recepten verwerken, richtlijnen toepassen, klinisch denken); 2. Communicatie (met patiënten, met andere zorgverleners en met je apotheekteam, zowel mondeling als schriftelijk); 3. Samenwerking (met je apotheekteam- en met andere zorgverleners; 4. Leiderschap en Organisatie (leiden vanuit een visie, verantwoordelijkheid nemen, ondernemen en innoveren, coachen en aansturen van individuen); 5. Professionaliteit (kunnen reflecteren) | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
10 | Capita selecta Farmacie | WMFA004-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Over een bepaald onderwerp op het gebied van de farmacie wordt een literatuurstudie gedaan en een scriptie geschreven en/of een voordracht gehouden. De inhoud ligt niet vast en wordt ingevuld in overleg met de student. Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
11 | Clinical Toxicology | WMFA042-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
12 | Colloquium Farmacie | WMFA005-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Colloquium Farmacie Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
13 | Ethiek en Regelgeving | WMFA006-03 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
14 | Evidence Based Medicine | WMFA007-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Op basis van een vooraf geformuleerde opdracht op basis van een medisch-farmaceutisch vraagstuk zal de student een literatuuronderzoek uitvoeren. De verzameling van de beschikbare literatuur alsmede het gestructureerd verwerken van bevindingen in een verslag of artikelvorm. Het toepassen van bestaande methodologieën. Het interpreteren en bediscussiëren van de resultaten alsmede het convergerend toewerken naar een slotconclusie die past bij de gevonden ‘evidence’ | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
15 | Farm. Technologische werkwijzen | WMFA022-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
16 | Farmaceutische Analyse en Kwaliteit (FAK) | WMFA033-07 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus maakt onderdeel uit van Productzorg, Kwaliteit en Analyse (PKA). PKA bestaat uit drie onderdelen die afzonderlijk worden getoetst en apart worden geregistreerd in Progress: Farmaceutische Chemie en Analyse, Farmaceutische Analyse en Kwaliteit, en Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
17 | Farmaceutische biologie practicum | WMFA038-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Het keuzevak Farmaceutische Biologie zal gericht zijn op het soort onderzoek dat binnen de afdeling Farmaceutische Biologie door promovendi wordt gedaan. Deelnemers krijgen voor de duur van het practicum een onderzoeksproject op het gebied van isoleren/produceren en identificeren van farmaceutische stoffen. Door gebruik te maken van genetisch gemodificeerde organismen wordt getracht om op synthetische wijze farmaceutische stoffen te produceren in celsystemen. Naast het identificeren en analyseren gaan we tevens bepalen wat de biologische effecten zijn van de geïsoleerde stoffen op cellijnen middels celbiologische assays. De technieken die aan de orde komen zijn eiwitisolatie, weefselkweek, microscopie, cytotoxiciteit assays, immunodetectie en western blot analysis. Binnen dit practicum wordt van de deelnemers een grote mate van zelfstandigheid en inventiviteit verwacht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
18 | Farmaceutische biotechnologie | WMFA043-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Kennismaken met methoden voor moleculair biologisch en biotechnologisch onderzoek naar: - De synthese en transformatie van farmaceutisch relevante verbindingen m.b.v. plantencel/weefselcultures, bacteriën en geïsoleerde enzymen. - Het ontwikkelen van cytokines (eiwitten) en enzymen met veranderde eigenschappen door protein engineering/directed evolution. - De secretie van biopharmaceuticals door bacteriën. - Nieuwe mogelijkheden voor gentherapie. Technieken: DNA-isolatie, Polymerase-kettingreactie (PCR), DNA-clonering, eiwit-expressie, eiwitisolatie, enzymassays, analyse van stoffen met HPLC en NMR, kweektechnieken voor bacteriën, humane cellen en/of plantencellen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
19 | Farmaceutische Chemie en Analyse (FCA) | WMFA034-03 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus maakt onderdeel uit van Productzorg, Kwaliteit en Analyse (PKA). PKA bestaat uit drie onderdelen die afzonderlijk worden getoetst en apart worden geregistreerd in Progress: Farmaceutische Chemie en Analyse, Farmaceutische Analyse en Kwaliteit, en Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod Theorie: • basisprincipes uit de anorganische en organische chemie; • toepassen van deze basisprincipes binnen de farmaceutische productie en de farmacotherapie (zie opmerkingen). Opmerking bij "theorie". De toenemende geneesmiddelentekorten creëren een toenemende behoefte aan magistrale bereidingen in de apotheken. Hierbij gaat het om klassiek medicijnen die al jaren op de markt zijn en om innovatieve medicijnen zoals ‘antibody-drug conjugates’ die met name worden toegepast in de oncologie. Basale kennis van de fysische en chemische eigenschappen van kleine moleculen en biomoleculen is nodig om farmaceutische grondstoffen op hun kwaliteit te controleren. Daarnaast is het nodig om kennis te hebben van chemische eigenschappen die van belang zijn bij de bereiding, opslag, distributie en werking van medicijnen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
20 | Farmaceutische Patiëntenzorg | WMFA021-04 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod: • de psychologische achtergronden van gedrag; • gedragsbeïnvloeding middels alle mogelijke communicatievormen; • leren communiceren door beter te luisteren; • leren gestructureerd een (vraag)gesprek aan te gaan met diverse doelgroepen; • leren werken met een anamnese-model; • zich leren verdiepen in de achtergronden van diverse doelgroepen; • het sturen van de eigen ontwikkeling en die van medestudenten middels zelfreflectie en feedback; • inzicht in (het eigen) professioneel gedrag; | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
21 | Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit (FPK) | WMFA035-12 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus maakt onderdeel uit van Productzorg, Kwaliteit en Analyse (PKA). PKA bestaat uit drie onderdelen die afzonderlijk worden getoetst en apart worden geregistreerd in Progress: Farmaceutische Chemie en Analyse, Farmaceutische Analyse en Kwaliteit, en Farmaceutische Productzorg en Kwaliteit In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod Theorie: • productzorg in de farmacie en de rol van de apotheker hierbij; • kwaliteitszorg rondom apotheekbereidingen (individueel en voorraad); • stabiliteit en stabiliteitsonderzoek van geneesmiddelen; • verpakkingen voor geneesmiddelen; • productzorg rondom orale vloeibare en vaste toedieningsvormen; • productzorg rondom rectale en vaginale medicatie; • farmacotherapie van huidaandoeningen en productzorg rondom huidpreparaten; • farmacotherapie van keel-, neus- en ooraandoeningen (KNO) en productzorg rondom KNO-medicatie; • farmacotherapie van oogaandoeningen en productzorg rondom oogpreparaten; • steriele bereidingen en aseptische handelingen; • medicatiecassettes, infusiepompen (subcutane infusie); • productzorg rondom cytostatica; • innovatieve toedieningsvormen voor ouderen en kinderen; • smaakcorrectie; • sondevoeding; • totale parenterale voeding (TPV); • productzorg rondom euthanatica; • productzorg rondom radiofarmaca; • geneesmiddelen voor dieren. Praktijk: • het werken met receptbereidingsvoorschriften en -protocollen; • het uitwerken van huiswerk-opdrachten en uitvoeren practicum-opdrachten; • het voorbereiden, bereiden en afleveren van tenminste 40 geneesmiddelpreparaten (steriele en niet-steriele toedieningsvormen); • het opstellen van een chargebereidingsvoorschrift voor een steriele en een niet-steriele voorraadbereiding en het uitvoeren van de bereiding; • het oefenen van de communicatie tussen apotheker en voorschrijver of patiënt betreffende apotheekbereidingen; • het voor – en nabespreken van receptbereidingsvoorschriften en bereidingen; • het uitvoeren van een smaaktest; • het in kaart brengen en presenteren van problemen die zich tijdens de bereiding en analyse hebben voorgedaan (casusbesprekingen). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
22 | Hematologie | WMFA009-06 | |||||||||||||||||||||||||||
1. Analyse, klinisch doel en interpretatie van veranderingen van: Hb, erythrocyten, leucocyten en differentiatie, thrombocyten. 2. Hemoglobinopathie. 3. Stollingsbepalingen. 4. Morfologie, immunofenotypering en PCR in hematologische maligniteiten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
23 | Human Genetics and Genomics | WBBY042-05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course is a follow-up of the Basic Genetics course. Within the Basic Genetics course students got insight in the organization of the genome in relation to genetic variation and in the importance of identification of disease genes. Techniques used to identify genetic loci involved in monogenic diseases are discussed. Students learned to work with genome browsers and databases. In this follow-up course the research done to identify disease genes for patients suspected of having a monogenic disease, but without a genetic diagnosis, will be taught. Genetic complex diseases are discussed and which genomics techniques are used to identify which genes and which molecular biological mechanisms are involved in the development of diseases. During computer assignments students work with big datasets and by writing a research proposal the question is addressed when to use which genomics methods and how these methods work. Ethical aspects about the use of genomics methods generating big data sets in the clinic and research will be discussed. Contents: - genome wide association studies in large patient cohorts and controls to look for disease genes; - expression profiling of human tissue to get to know which genes or pathways are changed in affected tissue; - use of next generation sequencing in genetic research and diagnostics; - clinical doctors and geneticists present how genomic data is used in a research setting to find new disease genes for clinical daily practice (development of DNA diagnostics). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
24 | Inleiding Farmaceutische Industrie | WMFA013-00 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
25 | Innovative Therapeutics | WMFA037-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod: • Ribosomale eiwitsynthese en de productie van recombinante therapeutische eiwitten in verschillende prokaryotische en eukaryotische systemen op industriële schaal; • Biofysische en biochemische eigenschappen van recombinante therapeutische eiwitten: eiwitzuiveringstechnieken, vouwing en stabiliteit van eiwitten alsmede analytische methoden om deze eigenschappen te onderzoeken en de kwaliteit te kunnen controleren en waarborgen; • Formulering van recombinante therapeutische eiwitten en factoren die hierbij in overweging moeten worden genomen en een rol spelen; • Farmacokinetiek en –dynamiek van recombinante therapeutische peptiden en eiwitten, immunogeniciteit; • Toepassing van therapeutische eiwitten in de farmacotherapie; • Het omgaan met eiwitgeneesmiddelen in de farmacie-praktijk; • Genomics, personalised medicine en gentherapie; • Biosimilars en regelgeving; • Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van recombinante therapeutische eiwitten en hun formuleringen. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
26 | Introduction Science and Business | WMSE001-10 | |||||||||||||||||||||||||||
This module will take place in two phases. 1. Theory Science and Business 2. Group project Science and Business In the first three weeks you will follow an intensive program in which you get acquainted with important business concepts. After that you will train the skills to solve business cases and to write and present a feasible science advise to company owners. Most assignments will be done in groups and teams. For more information see www.rug.nl/fwn/sbp | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
27 | Introduction Science and Policy | WMSE002-10 | |||||||||||||||||||||||||||
This module will take place in two phases. 1. Theory Science and Policy 2. Group project Science and Policy In the first three weeks you will follow an intensive program in which you get acquainted with important policy concepts. After that you will train the skills to solve policy cases and to write and present a feasible science advise to governmental organisations. Most assignments will be done in groups and teams. For more information see www.rug.nl/fwn/sbp | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
28 | Keuzestage farmacie | WMFA014-00 | |||||||||||||||||||||||||||
De keuzestage biedt studenten de mogelijkheid zich te orienteren op een toekomstige werkkring of om inzicht te krijgen in visie en manier van werken van organisaties waar je als apotheker later mee te maken krijgt. Vooraf formuleert de student doelstellingen in overleg met de stagecoördinator en stagebegeleider en een plan van aanpak. De stage dient in ieder geval een zelfstandig uit te voeren opdracht te bevatten. Te denken valt aan een evaluatie opdracht (bv breng in kaart hoeveel patiënten met een bepaalde aandoening voor een bepaald geneesmiddel in aanmerking zouden kunnen komen…), ontwerp-opdracht (bv maak een systeem / folder voor…), een advies-opdracht (bv bedenk een oplossing voor probleem…), een implementatieopdracht (zorg ervoor dat dit plan uitgevoerd wordt in…), of een haalbaarheidsanalyse (bv. berekenen van de budget-impact van een nieuw geneesmiddel). Themagebieden kunnen zijn: onderwijs; communicatie; bedrijfskunde; beleid ; farmaco-epidemiologie en farmaco-economie.Afhankelijk van het themagebied van de stageopdracht zal een interne docent betrokken zijn bij de begeleiding vanuit Farmacie. Op Nestor staat een lijst met mogelijke stage-adressen. eigen initiatief is ook mogelijk na overleg met de coördinator. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
29 | Keuzevakken farmacie | WMFA024-15 | |||||||||||||||||||||||||||
Iedere werkgroep/basiseenheid biedt keuzevakken aan op eigen vakgebied. Voor geroosterde keuzevakken schrijf je je in via ProgRESS-WWW. Je kunt ook kiezen voor ongeroosterde keuzevakken die je in je eigen tijd kunt plannen. Daarvoor ga je in overleg met een docent van een werkgroep naar keuze. Je maakt dan afspraken over de opdracht, het aantal ECTS en wanneer het af moet zijn. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
30 | Klinische Chemie en Pathofysiologie | WMFA036-05 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
31 | Linear Algebra 1 | WBMA020-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
32 | Masterproject | WMFA015-45 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod:
Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
33 | Medical Cell Biology | WBBY045-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Description. Knowledge in cell biology is essential for fundamental and biomedical research. Thus, intracellular processes associated to diseases are explained and subsequently discussed in the context of the development of diagnostic tools and therapies. The proposed topics cover: 1) cell contacts and polarization, 2) neuroplasticity 3) protein folding, 4) degradation mechanisms, and 5) stem cell biology. Each theme is connected to a specific diseases. Insights into the disease pathophysiology are also given during the patient/clinical lectures. The lectures will be organized into 4 blocks. A specific medical theme is central to each block. The clinical problems will be outlined during the patient lectures. The 4 block lectures are concluded with two questions-answers sessions, where unclear points provided by the students are discussed. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
34 | Medicinale Natuurstoffen | WMFA051-10 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus is gericht op geneesmiddelen die uit de natuur geïsoleerd kunen worden. Deelnemers krijgen voor de duur van de cursus een onderzoeksproject. Hierbij worden eerst uit plantaardig materiaal natuurstoffen (b.v. alkaloiden, terpenoiden, flavonoiden) geïsoleerd volgens bestaande of nieuw te ontwikkelen voorschriften. De geïsoleerde verbindingen worden geïdentificeerd en geanalyseerd m.b.v. TLC, IR, GC, GC-MS, HPLC, LC-MS en NMR (H1,C13). Tevens wordt de relevantie van deze analyses voor de werking als geneesmiddel onderwezen. De voortgang van de projecten wordt wekelijks met behulp van Powerpoint gepresenteerd. Binnen dit practicum wordt van de deelnemers een grote mate van zelfstandigheid en inventiviteit verwacht. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
35 | Methoden medisch biologisch onderzoek | WMFA016-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Afhankelijk van de invulling van je onderzoeksproject kunnen de navolgende technieken aan de orde komen: immunologische methoden, enzymologische methoden, meetmethoden voor radioactieve isotopen, gas- en vloeistofchromatografie, massaspectrometrie, absorptie- en emissiespectrometrie, scheidingsmethoden als electroforese, e.d. Is uitsluitend bedoeld voor een bepaalde specialisatie en afhankelijk van de gekozen specialisatie. LET OP: Dit vak kan niet onafhankelijk van een onderzoeksproject bij klinische chemie gevolgd worden. Het moet gezien worden als een ondersteuning en ter voorbereiding van een eenmaal gekozen afstudeerproject/ afstudeerrichting. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
36 | Moleculaire Farmacologie practicum | WMFA017-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Nadere kennismaking met in vitro en ex vivo onderzoeksmethoden, ter oriëntatie of ter voorbereiding op het onderzoeksproject. Aan de orde kunnen komen onder meer: receptorstudies in geïsoleerde gladde spierpreparaten, longslices en geïsoleerde/gekweekte cellen/cellijnen, waarin functionele responsen, second messengers, Ca2+-influx en -mobilisatie, eiwitexpressie, mRNA expressie en eiwitfosforylering bestudeerd worden. Tevens wordt aandacht geschonken aan ELISA, immunofluorescence imaging en FACS. Practicuminformatie: Aanmelding kan geschieden bij prof. dr. H. Meurs en prof. dr. M. Schmidt. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
37 | Molecular Toxicology | WMMP007-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
38 | Nanomedicine and nanosafety | WMFA047-05 | |||||||||||||||||||||||||||
This course covers the following topics: • nanomedicine for drug delivery and drug targeting • nanomedicine applications other than drug delivery and drug targeting (organ-on-a-chip devices, tissue regeneration, stem cell differentiation and assisted surgery) • overview of main classes of nanomedicines, such as lipid based drug carriers, polymer based drug carriers, inorganic nanoparticles, antibodies and immunoconjugates, biomimetic materials, viral based nanocarriers • drug carriers and targeted drugs currently on the market and in clinical trials • challenges in nanomaterial design for successful targeting and barriers to drug delivery; • methods to characterize nano-sized drug carriers after synthesis and once applied in biological environments (size, charge, stability in biological fluids such as blood); • behavior of nano-sized materials at cellular and and organism level (uptake, distribution, final fate, eventual effects on cellular functions); • potential risks and safety concerns for nanomedicines and nano-sized materials not intended to be in contact with humans and living organisms (other nanotechnologies). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
39 | Niet-steriele toedieningsvormen | WMFA018-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
40 | Numerical Methods | WBMA037-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
41 | Ontwikkeling van Product en Productcontrole | WMFA052-15 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod (afhankelijk van de aard van de farmaceutische omgeving (ziekenhuisapotheek, industrie, grootbereider) waar de student de productgerelateerde stage doet): • De ontwikkeling en/of productie van een toedieningsvorm in de farmaceutische industrie, ziekenhuisapotheek of bereidingsapotheek; • Het opzetten of uitwerken van een of meerdere productiedossiers; • Kwaliteitsaspecten rondom productie en controle; • Regelgeving op het gebied van geneesmiddelontwerp en –ontwikkeling. De cursus Ontwikkeling van Product en Productcontrole sluit aan bij alle (1 t/m 12) eindtermen van de masteropleiding Farmacie (OER Bijlage I). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
42 | Patiëntbespreking | WMFA019-03 | |||||||||||||||||||||||||||
Door docenten uit de verschillende deelspecialismen van de afdeling Inwendige Geneeskunde zullen een aantal patient-casussen worden gedemonstreerd, waarbij het de patiënt met karakteristieken van het ziektebeeld als zodanig op de voorgrond wordt geplaatst (casuïstiek). De globale doelstelling van deze vorm van onderwijs is, kennismaken met het oplossen van klinische problemen door inzicht in bepaalde pathofysiologische problemen en interpretatie van gebruikte diagnostische methoden. Inzicht en feitenkennis worden tegelijkertijd ontwikkeld. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
43 | Patientenzorg en communicatie | WMFA020-03 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus m.b.t. patiëntenzorg is opgedeeld in twee aparte cursussen; Patiëntenzorg en communicatie is gericht op de gesprekstechnieken en de bijbehorende toepassing in de diverse consulten, oftewel consultvoering. Het andere deel van de patiëntenzorg is gericht op implementatie van farmaceutische patiëntenzorg en de samenwerking met andere zorgverleners, zoals artsen. Hierbij wordt er als eindproduct een compleet FPZ-zorgproject ontwikkeld. Dit betreft de cursus Patiëntenzorg en medicatiebeleid. De cursus Patiëntenzorg en Communicatie bevat diverse werkvormen, waarbij verschillende aandachtspunten rondom patiëntenzorg en consultvoering aan bod komen:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
44 | Patientenzorg en medicatiebeleid | WMFA039-03 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus m.b.t. patiëntenzorg is opgedeeld in twee aparte cursussen; Patiëntenzorg en medicatiebeleid is gericht op implementatie van farmaceutische patiëntenzorg en de samenwerking met andere zorgverleners, zoals artsen. Hierbij wordt er als eindproduct een compleet FPZ-zorgproject ontwikkeld. Het andere deel van de patiëntenzorg is gericht op de gesprekstechnieken en de bijbehorende toepassing in de diverse consulten, oftewel consultvoering. Dit betreft de cursus Patiëntenzorg en communicatie. In de cursus Patiëntenzorg en medicatiebeleid staat het ontwerpen van een patiëntgericht, innovatief FPZ-zorgprogramma (groepsopdracht, PGO) centraal, waarbij samenwerking met andere zorgverleners van belang is. Het betreft projecten waarbij getracht wordt de effectiviteit, veiligheid en doelmatigheid van de farmacotherapie op populatieniveau te bevorderen. De colleges (combinatie van hoor- en werkcollege) zijn ter introductie van de verschillende opdrachten rondom het thema medicatiebeleid, waarin de theorie wordt gekoppeld aan de te ontwikkelen vaardigheden en competenties. Vaste onderdelen zijn; het Farmacotherapeutisch Overleg (FTO), therapietrouw en samenwerking. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
45 | Pharmaceutical Design and Engineering | WMMP008-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
46 | Pharmacoeconomics | WMFA040-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Colleges over farmaco-economie. Tijdens de werkcolleges worden farmaco-economische opdrachten uitgewerkt en wordt er geoefend met farmaco-economisch onderzoek. Aldus omvat de inhoud: - Een introductie in de theoretische aspecten van de farmaco-economie en de economie van de gezondheidszorg; - Bediscussiëring van door de docent aangereikte case-studies - Omschrijving en berekening van farmaco-economische grootheden (gezondheidswinst, discontering en kosteneffectiviteitsratio) - Statistische en mathematische aspecten bij modellen voor de kosteneffectiviteit - Toepassing van de Nederlandse richtlijnen voor farmaco-economisch onderzoek van het College voor Zorgverzekeraars op concrete recente cases (vergoedingsdossiers) - Werken met farmaco-economische software DATA (en/of EXCEL) | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
47 | Pharmaco-epidemiology in Practice | WMFA041-05 | |||||||||||||||||||||||||||
Colleges over Farmaco-epidemiologie worden gegeven ter verdieping op de basiscursus Farmaco-epidemiologie. Studenten werken epidemiologische opdrachten uit. Tevens wordt er een computerpracticum gegeven en hebben studenten 2 keer per week een contactuur met docenten. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
48 | Pharmacology of Chronic Diseases and Ageing | WMFA048-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
49 | Physical Transport Phenomena 1 | WBCE017-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
50 | Probleemoplossen in de producttechnologie | WMFA029-06 | |||||||||||||||||||||||||||
Tijdens de cursus werken de studenten in groepjes aan problemen en ontwikkelingsprojecten welke afkomstig zijn uit de praktijk. Uitgaande van het door de studenten zelf opgestelde werkplan moet onderzoek worden uitgevoerd waarmee de aangereikte problemen kunnen worden opgelost of het gevraagde ontwikkelingsdoel bereikt. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
51 | Professioneel en Academisch Handelen | WMFA026-02 | |||||||||||||||||||||||||||
De cursus professioneel en academisch handelen bestaat uit een aantal onderdelen waarin drie leerlijnen centraal staan: 1. Communicatie: schrijfvaardigheid, gespreksvaardigheid en presentatievaardigheid 2. Beroepsoriëntatie 3. Attitude: - Ethisch handelen - Reflecteren - Integratie wetenschappelijke kennis in de praktijk - Samenwerken - Time-management De ontwikkeling van professionele en academische vaardigheden staat niet op zich, maar is geïntegreerd in het complete aanbod van het academisch onderwijs. De cursus PAH ondersteunt de ontwikkeling van deze vaardigheden. Professioneel en academisch handelen bestaat uit de volgende onderdelen:
de studenten)
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
52 | Quantitative Bioanalysis CANCELLED | WMFA049-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
53 | Radioisotopes in Experimental Biology | WMBY011-05 | |||||||||||||||||||||||||||
RPO Dispersible Radioactive Materials-D is the minimum expert level which allows you to work with radioisotopes at the university and university hospital (UMCG). It is an official expert level supervised and regulated by the Dutch Government. The University of Groningen is one of the few official recognized institutes were you can obtain certificates of the official radiation expert levels. At the end of the 1st week you will HAVE to pass the RPO DRM-D test to be allowed to participate in the remainder of the course. NOTE: For the course an additional registration is needed apart from Progress for participating in an official RPO DRM-D course. Topics will include: • Radioisotope detection using X-ray film • The (advanced liquid) scintillation counter • In vitro labeling of nucleic acids and proteins • Subcellular localization of biological molecules • Radioisotopes and immunoassay • Pharmacological techniques • Biological effect of radiation The final part of the course consist of chronobiological research question regarding Melatonin using a Radioimmunoessay (RIA). The students will be their own research subjects. The results will be discussed in a concluding tutorial. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
54 | Reproductive Toxicology and Epidemiology | WMMP010-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
55 | Researchcursus Farmacie | WMFA027-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Tijdens deze cursus wordt er aandacht besteed aan wetenschappelijke integriteit (Scientific Integrity). | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
56 | Single-Phase Reactors | WBCE006-05 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
57 | Specialistische Farmacotherapie | WMFA030-09 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
58 | Specialistische Productzorg | WMFA050-06 | |||||||||||||||||||||||||||
In de cursus komen de volgende onderdelen aan bod, in de vorm van hoor-, werkcolleges en praticum: - kwaliteitszorg voor apotheekbereidingen; - het Nederlandse landschap van apotheekbereidingen en de positie van de grootbereider; - de productkant van subcutane infusie m.b.v. medicatiecassettes en infuuspompen; - cytostaticabereiding in de ziekenhuisapotheek; - stabiliteit en stabiliteitsonderzoek van geneesmiddelen; - productkunde en productzorg betreffende: radiofarmaca, eiwitgeneesmiddelen (biological medicinal products), advanced therapeutic medicinal products (ATMP’s), nanogeneesmiddelen en totale parenterale voeding; - geavanceerde geneesmiddeltoedieningsvormen; - geneesmiddelen via een voedingssonde; - medicatie voor vroege klinische studies; - gebruik van inhalatiedevices; - de rol van de poliklinische apotheek; - ziekenhuisverplaatste zorg; - euthanasie; - orodispersible films. Bereidingsaspecten: - de bereiding van een aantal niet-gestandaardiseerde recepten; - smaaktest; - het vergelijken van bases voor huidpreparaten; - bereidingsaspecten bij (dummy) radiofarmaca. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
59 | Stage Apotheekorganisatie | WMFA045-08 | |||||||||||||||||||||||||||
Stage Apotheekorganisatie is een vak waarbij de student gedurende 5 weken, 3 dagen per week stage loopt in een openbare apotheek. Op de maandag en vrijdag worden er 'terugkomdagen' georganiseerd en krijgen studenten diverse (gast)colleges over alle aspecten die met apotheekorganisatie te maken hebben. Er wordt op micro-niveau (organisatie van de apotheek, financien, kengetallen en SWOT), meso-niveau (5-krachten model van Porter: competitieve krachten die van invloed zijn op de apotheek) en macro-niveau (demografische ontwikkelingen, visie en beleid overheden, instituten, budget zorgverzekeraar/VWS) ingezoomd. De student moet verschillende opdrachten uitvoeren in de apotheek en wordt uitgedaagd na te denken over een toekomststrategie voor zijn/haar stageapotheek. Het eindresultaat is een strategiedocument en een portfolio met verschillende uitgewerkte opdrachten. In het CanMeds model 'farmaceutische deskundigheid' worden zes competentiegebieden onderscheiden. In stage AO komen de volgende aan bod: - samenwerking - maatschappelijk handelen - communicatie - leiderschap & organisatie. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
60 | Stage buitenland | WMFA011-10 | |||||||||||||||||||||||||||
Kennismaking met de beroepsuitoefening van de apotheker in het buitenland. De stage kan gevolgd worden in een ontwikkelingsland (bijv. Ghana) of in een Westers georienteerd land. Voor het volgen van deze stage is het noodzakelijk dat de student begeleid wordt door een contactpersoon in Nederland, die goed op de hoogte is met de situatie ter plekke in het buitenland m.b.t. medische zorg. Studenten nemen zelf initiatieven, moeten op zoek gaan naar een geschikte stage - apotheek en begeleider. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
61 | Stage Industrieapotheker | WMFA010-15 | |||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
62 | Stage Openbare Apotheek | WMFA012-09 | |||||||||||||||||||||||||||
De student loopt 6 weken stage in een openbare apotheek. Aandachtspunten zijn: - kerntaken van de openbare apotheker - kwaliteitszorg en kwaliteitsborging - logistieke processen m.b.t. het leveren van geneesmiddelen - farmacotherapeutische patiëntenzorg, o.a. uitvoeren medicatiebeoordeling - (inter)collegiaal overleg - persoonlijke ontwikkeling en zelfreflectie | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
63 | Stage Praktijkonderzoek | WMFA032-12 | |||||||||||||||||||||||||||
Tijdens deze cursus voert de student zelfstandig een onderzoek uit in de dagelijkse praktijk van een openbare apotheek of ziekenhuisapotheek. Aan het eind van de cursus is de student in staat om zijn/haar visie op het onderzocht aspect van de beroepspraktijk van de apotheker op academisch niveau, zowel mondeling als schriftelijk, te onderbouwen. (week 1) Voorafgaande aan de uitvoering van het onderzoek verdiept de student zich in het onderwerp, o.a. middels het lezen van wetenschappelijke en vakliteratuur. Tevens is het belangrijk om een helder beeld te krijgen van de setting van het onderzoek, het multidisciplinaire karakter, en kennis te maken met alle stakeholders. De student stelt vervolgens een onderzoeksopzet op en maakt een planning. (week 2-7) Na goedkeuring van het onderzoeksvoorstel voert de student het onderzoek uit. Middels wekelijks overleg met de stagebegeleider en/of docent wordt de voortgang van het project bewaakt en zo nodig wordt het onderzoeksplan bijgesteld. (week 8) De student schrijft een wetenschappelijk artikel over het uitgevoerde onderzoek (geschikt voor het Pharmaceutisch Weekblad/Nederlands Platform Farmaceutisch Onderzoek). Daarnaast verzorgt de student een wetenschappelijk presentatie over het uitgevoerde onderzoek. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
64 | Stage Ziekenhuisapotheek | WMFA031-11 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komen de volgende aandachtspunten aan bod:
| |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
65 | Thermodynamica | WBFA021-05 | |||||||||||||||||||||||||||
- Gassen: ideale gaswet, beschrijving reële gassen, toestandsgrootheden, toestandsfuncties. - Eerste hoofdwet: arbeid, warmte, interne energie, enthalpie, isotherme en adiabatische veranderingen van interne energie en enthalpie, thermochemie. - Tweede hoofdwet: entropie, spontane processen, Gibbs energie en chemische potentiaal. - Fasenleer: fasenovergangen. - Mengsels: chemische potentiaal vloeistoffen en colligatieve eigenschappen. - Chemisch evenwicht: reactie-evenwicht, partitiecoëfficient, oplosbaarheid. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
66 | Verlenging stage praktijkonderzoek (farmacie) | WMFA025-00 | |||||||||||||||||||||||||||
Het uitwerken van een specifieke opdracht, die meer tijd vraagt dan in de reguliere stageperiode ter beschikking staat. De verlenging van de stage kan geschieden in een apotheek waar men al stage loopt, of in een andere apotheek. Deze verlenging dient van te voren te worden aangevraagd bij de stagecoordinator. | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
67 | Zelfzorg | WMFA028-02 | |||||||||||||||||||||||||||
In deze cursus komt de volgende kerncompetentie aan bod (raamplan farmacie): Farmaceutische deskundigheid. Hierbij toetsen we de onderdelen binnen het taakgebied farmaceutische patiëntenzorg. We toetsen of de basisapotheker in staat is: - Een zelfzorgvraag van een patient mondeling te analyseren en adequaat te behandelen. Een UA-geneesmiddel conform de wettelijke bepalingen adequaat af te leveren | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||
68 | Ziekenhuisfarmacie | WMFA046-05 | |||||||||||||||||||||||||||
• De student volgt klassikaal in een kleine groep interactief college • De student volgt en participeert in werkcolleges (of tutorgroepen) • De student krijgt inzicht in de directe en indirecte klinisch farmaceutische patiëntenzorg, ondersteuning, onderzoek, kwaliteitsmanagement en organisatorische aspecten • De student discussieert en overlegt met personen uit het veld • De student bezoekt een groot aantal (sub-)afdelingen zowel in de apotheek, als in de kliniek en neemt actief waar hoe de ziekenhuisfarmacie daar in al zijn aspecten wordt uitgeoefend • De student wordt op de hoogte gebracht van de mogelijkheden, onmogelijkheden, vereisten, kansen, sterke en zwakke punten van de ziekenhuisfarmacie. • Speciale aspecten van een academisch ziekenhuis en milieu worden benadrukt • De student moet aan het eind van de cursus in groepjes van 2-4 deelnemers een inleiding houden en een stelling ter discussie stellen met de andere deelnemende studenten en apothekers | |||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||
terug naar boven | |||||||||||||||||||||||||||||