1 | Advanced Logic | WBAI017-05 |
Behandeld worden: bewijzen met inductie, meerwaardige logica, modale logica, tijdslogica, niet monotone redeneervormen. |
|
| terug naar boven |
|
2 | Analytic Existentialism | FI183FR |
|
|
| terug naar boven |
|
3 | Aziatische Filosofische Tradities | FI133PB |
In dit college wordt een inleiding geboden op de filosofische tradities van Azië, waaronder de Indische, Chinese en Japanse filosofie. De eerste colleges behandelen de achtergronden en kenmerken van de Indiase filosofie. Er wordt bijzondere aandacht gegeven aan de Upanishaden, de filosofie van de Boeddha en de klassieke hindoeïstische filosofische scholen. Vervolgens behandelt de cursus filosofische tradities in China. Hierbij wordt gekeken naar de ethiek van Confucius en de Daoïsten en de filosofie van de Mohisten. Daarnaast bespreekt de cursus ook de ontwikkeling van zen in Japan. De collegereeks wordt afgesloten met het vraagstuk van de comparatieve filosofie: hoe verhouden de verschillende filosofische tradities zich tot elkaar en welke rol kunnen deze tradities spelen in de hedendaagse filosofie? |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Coordinator | Lucas den Boer | Docent(en) | Lucas den Boer | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Afgeronde propedeuse. Ook studenten die filosofie niet als hoofdstudie hebben, kunnen zich inschrijven. Het is raadzaam om tenminste een inleidend vak in de filosofie te hebben gevolgd. | Opmerkingen | Voor dit vak gelden geen beperkende regels m.b.t. het aantal vakken dat binnen een vakgroep gekozen kan worden. Ook wie het maximale aantal vakken van de vakgroep ‘Geschiedenis van de filosofie’ reeds gevolgd heeft, kan dit vak opnemen in de keuzeruimte. |
|
| terug naar boven |
|
4 | Ba Scriptiecursus | FI133SC |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | J.A.M. de Grefte | Docent(en) | J.A.M. de Grefte | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege, workshop | Toetsvorm | referaat/presentatie, schriftelijke opdracht(en), werkstuk | ECTS | 10 |
|
| terug naar boven |
|
5 | Buiten de Muren (project) | FI202BM |
Op welke manier kan ik als filosoof een (bescheiden) bijdrage leveren aan het agenderen/oplossen van een maatschappelijk vraagstuk? Via dit project verkent de student een maatschappelijk interessegebied en denkt de student na over de aard en waarde van de filosofie door haar op een zelfgekozen manier ‘toe te passen’. De benaming ‘Buiten de muren’ heeft binnen dit project een tweeledige betekenis. Ten eerste staat het project voor fysiekbuiten de muren van de faculteit kennismaken met een beroepsveld aan de hand van een interview met iemand die hierin werkzaam is. Tijdens dit interview proberen studenten in groepsverband een beeld te krijgen van een maatschappelijk vraagstuk dat binnen dit zelfgekozen beroepsveld speelt. Voorbeelden zijn: eenzaamheid, fake news, de gevolgen van nieuwe technologie of keuzestress.
Ten tweede staat ‘Buiten de Muren’ voor de diversiteit van filosofische werkzaamheden. Dit project biedt de mogelijkheid om de filosofie op een andere (wellicht meer creatieve) manier tot uitdrukking te laten komen dan het schrijven van academische papers en het maken van tentamens. In groepsverband presenteren de studenten uiteindelijk een product of activiteit met een filosofische grondslag. Denk aan een opiniestuk, een podcast, een weblog of een discussieavond. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | | ECTS | 2 | Opmerkingen | Elke groep krijgt een cijfer voor haar filosofische bijdrage . Aan het einde van het semester geeft elke groep een presentatie over haar filosofische bijdrage gedurende een speciaal geplande presentatiemiddag, toegankelijk voor iedereen op de faculteit. |
|
| terug naar boven |
|
6 | Complicity: War, Gender and Race | FI203CK |
|
|
| terug naar boven |
|
7 | Condemned Philosophy? | FI203ML |
|
|
| terug naar boven |
|
8 | Critical Theory | FI143TS |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. U.T.R. Stahl | Docent(en) | dr. U.T.R. Stahl | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | Sociale en politieke filosofie 1; kennis van het Duitse Idealisme en Marx is van voordeel. |
|
| terug naar boven |
|
9 | Current Issues in Ethics and Politics | FI202CI |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. C.E. Knowles | Docent(en) | dr. D.D. Brandenburgdr. C.E. Knowles | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | huiswerktentamen, schriftelijk tentamen | ECTS | 7 | Entreevoorwaarden | Ethiek 1, Sociale en politieke filosofie 1, of vergelijkbare inleiding in ethiek en politieke theorie |
|
| terug naar boven |
|
10 | De metafysica overwinnen | FI203OM |
Het overwinnen of te boven komen van de metafysica is een van de belangrijkste thema’s van de latere filosofie van Martin Heidegger. Op meerdere manieren heeft hij geprobeerd een alternatief te vinden voor de ‘metafysische denkwijze’ die de hele geschiedenis van de filosofie zou beheersen, en een nieuwe aanvang van de filosofie te thematiseren. Verschillende denkers, o.a. Derrida, Nancy, Badiou en Agamben, zijn hem hierin, elk op hun eigen wijze, gevolgd. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van ‘de metafysica’ waar zij zich tegen afzetten? En welke alternatieven zijn hiervoor bedacht? In dit college wordt besproken hoe deze vormen van metafysicakritiek in feite een nieuw domein van metafysische vragen openen. |
|
| terug naar boven |
|
11 | Democratic Theory | FI203LH |
|
|
| terug naar boven |
|
12 | Dialogische filosofie | FI203MP |
|
|
| terug naar boven |
|
13 | Early modern Philosophy | FI203AS |
|
|
| terug naar boven |
|
14 | Economic Ethics | FI203EE |
|
|
| terug naar boven |
|
15 | Ethics 3: Freedom and Responsibility | FI163PK |
|
|
| terug naar boven |
|
16 | Ethiek 1 | FI131ETH1 |
Iedereen heeft morele opvattingen: ideeën over wat goed en kwaad is, en over hoe mensen zich horen te gedragen. Dit college geeft een overzicht van filosofische theorieën die deze opvattingen proberen te systematiseren: consequentialisme, Kantiaanse ethiek, sociale-contracttheorie en deugdethiek. Ook gaan we in op de status van morele opvattingen: zijn zulke opvattingen subjectieve gevoelens, of zijn sommige morele opvattingen objectief juist en andere objectief onjuist? |
|
| terug naar boven |
|
17 | Feminist Epistemology | FI203CC |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Docent(en) | dr. C.M.F. de Canson | Onderwijsvorm | hoorcollege | Toetsvorm | huiswerktentamen, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
18 | Feminist Philosophy | FI173CK |
|
|
| terug naar boven |
|
19 | Fiction, Imagination, and Lying | FI203EM |
|
|
| terug naar boven |
|
20 | Ges vd Fil 1: Oudheid | FI171GF1 |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. T.M. Nawar | Docent(en) | dr. T.M. Nawar | Onderwijsvorm | werkcollege, hoorcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 7.5 | Entreevoorwaarden | geen | Opmerkingen | Studenten moeten de vertalingen van de relevante teksten kopen, idealiter voordat de cursus begint |
|
| terug naar boven |
|
21 | Ges vd Fil 2: Middeleeuwen | FI171GF2 |
In deze cursus kijken we naar een aantal centrale teksten en argumenten uit de geschiedenis van de middeleeuwse filosofie. De focus ligt daarbij op, onder anderen, Boethius, Anselmus van Canterbury, en Thomas van Aquino.
In zijn Vertroosting van de Filosofie vroeg Boethius zich af of de toekomst gedetermineerd is, en of dat betekent dat mensen geen vrije wil hebben en dus ook niet verantwoordelijk zijn voor hun daden. Tijdens de cursus lezen we het laatste deel van de Vertroosting.
Anselmus van Canterbury werd beroemd met een filosofisch bewijs voor het bestaan van God. Tijdens de cursus onderzoeken en evalueren we dit argument aan de hand van Anselmus’ Proslogion en enkele middeleeuwse kritieken. In zijn Summa ontwikkelde Thomas van Aquino gedetailleerde visie op de relatie tussen lichaam en ziel en het menselijk kenvermogen. In het laatste deel van de cursus lezen we selecties uit Thomas’ werk. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Coordinator | Dr. H.T. Adriaenssen | Docent(en) | Dr. H.T. Adriaenssen | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 7.5 |
|
| terug naar boven |
|
22 | Ges vd Fil 3: Vroeg Moderne Periode | FI171GF3 |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. A. Sangiacomo | Docent(en) | dr. A. Sangiacomo | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 7.5 |
|
| terug naar boven |
|
23 | Ges vd Fil 4: 19e en 20e eeuw | FI171GF4 |
In dit vak bestuderen we de belangrijke filosofische ontwikkelingen in de 19e en 20e eeuw. Aangewakkerd door Kants kritische filosofie ontstaat in de romantische periode het Duits Idealisme waarin kennis van het absolute centraal staat. Hegels absoluut idealisme stelt begrip van de geschiedenis centraal in de zogenaamde zelfbewustwording van de geest. Met Schopenhauers filosofisch pessimisme treden in dezelfde periode problemen aangaande de menselijke existentie op de voorgrond welke in de filosofie van Nietzsche verder worden uitgewerkt. De 20e eeuw laat zich kenmerken door de split in continentale en analytische filosofie, waar wij in dit vak uitvoerig op in zullen gaan. |
|
| terug naar boven |
|
24 | Ges vd Fil 5: Taal en en Werkelijkheid | FI202GF5 |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. T.M. Nawar | Docent(en) | dr. T.M. Nawar | Onderwijsvorm | hoorcollege, leesgroep, werkcollege, zelfstudie | Toetsvorm | deeltentamen(s), schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 7 |
|
| terug naar boven |
|
25 | Ges vd Fil 6: Kunstfilosofie | FI202GF6 |
Het begrip ‘kunst’ zoals wij het vandaag gebruiken heeft zijn oorsprong in de Verlichting en de Romantiek. Tegelijk met de nieuwe uitdrukkingen ‘schone kunsten’ en ‘kunst’ is de filosofische reflectie op deze kunsten opgekomen. Hierbij zijn onder andere begrippen als ‘het schone’, ‘het sublieme’, ‘smaak’ en ‘esthetica’ ontwikkeld. In de Romantiek is niet alleen sprake van filosofische reflectie op kunst, maar worden andersom de kunsten ook beschouwd als zeer belangrijk voor de filosofie. In de 19e eeuw en 20e eeuw hebben de kunsten vervolgens een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt en de kunstfilosofie is hen daarin gevolgd. In de kunstfilosofie worden veel aspecten van de kunsten besproken: hun schoonheid, hun autonomie, hun metafysische, politieke, morele en existentiële betekenis, en nog veel meer. Aan het eind van de 20e eeuw lopen deze ontwikkelingen uit op de discussie over ‘het einde van de kunst’. In deze cursus wordt eerst de kunstfilosofie van Verlichting en Romantiek behandeld, met aandacht voor denkers als Burke, Kant, Schiller, Schelling en Hegel. Het tweede deel gaat over de voortgang van de filosofische reflectie op kunst bij Schopenhauer, Nietzsche, Heidegger, Adorno, Danto, Lyotard en Rancière. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.E. Evink | Docent(en) | dr. C.E. Evink | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 7 | Opmerkingen | Als facultatief onderdeel van deze cursus worden enkele rondleidingen gegeven in het Stedelijk Base van het Stedelijk Museum in Amsterdam |
|
| terug naar boven |
|
26 | Global Justice: a PPE Perspective | FI183AS |
|
|
| terug naar boven |
|
27 | Kant’s Critique of Pure Reason | FI193KC |
|
|
| terug naar boven |
|
28 | Ken- en Wetenschapsleer 1 | FI131KWL |
Een kennismaking met de belangrijkste discussies in de hedendaagse ken- en wetenschapsleer. Wat is ‘kennis’ eigenlijk? Wat is het verschil tussen overtuiging en kennis? Hoe wordt kennis aan anderen doorgegeven? Wanneer spreken we van wetenschappelijke kennis? Welke methoden staan centraal in wetenschappelijk onderzoek? Welke aanspraak op waarheid kan de wetenschap maken? En hoe wordt en mag wetenschap worden gebruikt? |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. C.F. Romero | Docent(en) | dr. C.F. Romero | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 7.5 |
|
| terug naar boven |
|
29 | Ken- en wetenschapsleer 2 | FI202KWL2 |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. L. Henderson | Docent(en) | dr. C.M.F. de Cansondr. L. Henderson | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 7 | Entreevoorwaarden | Logica en argumentatief schrijven of Reasoning and Arguing Ken- en wetenschapsleer 1 |
|
| terug naar boven |
|
30 | Logica en Argumentatietheorie | FI151LAT |
De cursus bestaat uit een deel formele logica en een deel argumentatietheorie.
In het deel over formele logica worden eerst enkele kernbegrippen van de logica worden uitgelegd, zoals redenering, geldigheid, bewijs en tegenvoorbeeld. Daarna komen de propositielogica en de predikatenlogica aan de orde. Tijdens de werkcolleges worden oefeningen gemaakt met gebruik van o.a. het computer-leerprogramma Tarski's World en met software voor bewijzen in Fitch. Deelname aan de werkcolleges is verplicht.
In het deel over argumentatietheorie bespreken we: logische, epistemische, dialectische en retorische benaderingen van argumentatie; het begrip “kritisch discussiëren”; de analyse van een complex betoog; het begrip “drogreden”; de typologie van drogredenen; twee benaderingen van rechtvaardigingskracht. Met software voor online discussiëren helpen we elkaar om een overtuigend filosofisch betoog te ontwikkelen. |
|
| terug naar boven |
|
31 | Logica en Kenleer | FI202LK |
In deze cursus worden een aantal paradoxen gepresenteerd die een belangrijke rol in de geschiedenis van de filosofie hebben gespeeld. We gaan kijken naar verzamelingtheoretische, semantische en epistemische paradoxen. We zullen leren wat de ingrediënten zijn van een paradox en met welke strategieën een paradox te lijf kan worden gegaan.
Om de verzamelingtheoretische paradoxen goed te begrijpen gaan we aan de slag met elementaire verzamelingenleer. Die verzamelingenleer passen we vervolgens toe bij de semantiek van de eerste-orde logica en de semantiek van de epistemische logica, die weer een rol spelen bij het begrijpen van semantische en epistemische paradoxen.
In deze cursus wordt daarnaast een groot onderzoeksgebied in de kenleer ontsloten. We introduceren filosofische theorieën over hoe, in de wetenschap en daarbuiten, overtuigingen, en uiteindelijk kennis, tot stand komen. Daarbij besteden we aandacht aan onzekere overtuigingen, confirmatie, sociale epistemologie, statistische redeneringen, en oorzakelijkheid.
De discussies hierover worden veelal gevoerd aan de hand van wiskundige modellen. In het college worden zodoende ook een aantal formele methoden geïntroduceerd. Centraal staan daarbij de waarschijnlijkheidsleer en de besliskunde. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | prof. dr. B.P. Kooi | Docent(en) | prof. dr. B.P. Kooiprof. dr. J.W. Romeijn | Onderwijsvorm | werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen | ECTS | 7 | Entreevoorwaarden | ‘Logica en argumentatietheorie’ of ‘Reasoning and Arguing’
‘Ken- en wetenschapsleer 1’ of ‘Wetenschapsfilosofie Minor’ |
|
| terug naar boven |
|
32 | Meta-Ethiek | FI202ME |
Zijn morele oordelen emoties of overtuigingen die correct en incorrect kunnen zijn? Bestaan er feiten over wat goed en slecht is? Zijn die feiten relatief of absoluut? Hoe vergaren we kennis van de moraal? Dit zijn meta-ethische vragen. Deze cursus geeft een overzicht van de belangrijkste posities en argumenten in de meta-ethiek. Ter sprake komen onder meer non-cognitivisme, relativisme, naturalisme, non-naturalisme en error theory. |
|
| terug naar boven |
|
33 | Mondelinge Filosofische Vaardigheden | FI202MV |
Naast het schrijven behoren presenteren en gespreksvoering tot de kernvaardigheden van de filosoof. Binnen de filosofie bestaat dan ook zowel een traditie van presenteren als van gespreksvoering, die is terug te voeren tot de Klassieke Oudheid. In deze cursus nemen studenten kennis van deze tradities en ontwikkelen zij hun mondelinge filosofische vaardigheden. In het eerste blok komen verschillende facetten van een goede presentatie naar voren. Hoe verhouden de filosofie en de retorica zich tot elkaar? Waar moet je allemaal op letten wanneer je als filosoof een presentatie geeft over een filosofisch onderwerp? Na de inleidende hoorcolleges geven de studenten drie keer individuele presentaties binnen kleine groepen en krijgen zij commentaar van de docenten en de medestudenten. In het tweede blok staat het voeren van een gesprek centraal. Wat is de relatie tussen filosofie en het voeren van een gesprek? Wat typeert een filosofisch gesprek? Wat is de socratische gespreksmethode? Na de inleidende hoorcolleges voeren de studenten verschillende filosofische gesprekken in verschillende settings. De docenten en de medestudenten voorzien deze gesprekken nadien van commentaar. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Docent(en) | | Onderwijsvorm | hoorcollege | ECTS | 2 | Opmerkingen | Bij dit vak worden de studenten niet becijferd. Er is sprake van slagen/niet slagen. De vier studenten met de beste presentaties krijgen de mogelijkheid om te spreken tijdens de Groningse Nacht van de Filosofie in het Groninger Forum (April 2021). |
|
| terug naar boven |
|
34 | Phil. of Mind: Lichaam, Brein, Geest | FI202LBG |
Traditioneel gelden lichaam en geest als elkaars tegengestelden. Materialisme doet in deze optiek afbreuk aan het bijzondere van de geest. Tegelijkertijd maakt de kracht van het natuurwetenschappelijke denken een vorm van materialisme met betrekking tot de geest eigenlijk onontkoombaar. Deze cursus richt zich vooral op de verschillende manieren waarop lichaam, brein en geest bij elkaar horen. Aan de ene kant levert de cursus een inleiding in de klassieke thema’s binnen de Philosophy of mind and cognition en worden o.a. dualisme, behaviorisme, functionalisme en identiteitstheorie behandeld. Aan de andere kant plaatst de cursus deze klassieke problematiek in een breder perspectief waarin de impact van recente ontwikkelingen, zoals de neurowetenschappen en belichaamde cognitie, op ons begrip van bewustzijn, cognitie en vrije wil aan de orde komen. |
|
| terug naar boven |
|
35 | Philosophical Problems | FI183BK |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | prof. dr. B.P. Kooi | Docent(en) | prof. dr. B.P. Kooi | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | Toetsvorm | schriftelijk tentamen, schriftelijke opdracht(en) | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
36 | Philosophy and Mental Disorders | FI203ME |
|
|
| terug naar boven |
|
37 | Philosophy of AI and Cognition | FI203AI |
|
|
| terug naar boven |
|
38 | Philosophy of the Life Sciences | FI113FK |
|
|
| terug naar boven |
|
39 | Philosophy of the Natural Sciences | FI153LH |
|
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels | Coordinator | dr. L. Henderson | Docent(en) | dr. L. Henderson | Onderwijsvorm | groepsdiscussie, hoorcollege | Toetsvorm | essay, schriftelijk tentamen | ECTS | 5 |
|
| terug naar boven |
|
40 | Philosophy of the Social Sciences | FI173SS |
|
|
| terug naar boven |
|
41 | Professionele Ethiek | THB3-GVPE |
Bij dit college leert de student zich te verhouden tot de volgende kernvragen en thema's: Wat is professionele ethiek op Micro, Meso, en Macro niveau? In hoeverre zijn ethische theorieën toepasbaar voor de medisch-ethische praktijk? Wat is ‘erkenning’ en welke rol kan erkenning spelen in de professionalisering van geestelijk verzorgers en andere professionals? Wat zijn ‘zorgverantwoordelijkheden van’ geestelijk verzorgers / professionals? Zorgrelatie, rolverantwoordelijkheid, verantwoordelijkheid. Moreel beraad en de rol van de geestelijk verzorger / professional. Veranderende zorgcontext, over marktwerking in de zorg. |
Faculteit | Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.K. Muthert | Docent(en) | S. Kremerdrs. R.W.H. Ohlsen | Onderwijsvorm | hoor-/werkcollege, opdracht(en), presentatie(s) | ECTS | 7.5 | Opmerkingen | Vakcode voor studenten Filosofie (onderdeel Professionele Ethiek): THBFB3PE5. Filosofiestudenten hoeven het onderdeel schrijfvaardigheden niet te volgen.
In the event of emergency situations and force majeur, such as societal lockdown, changes may need to be made to class schedules and assessment. Your lecturer will inform you of these changes as soon as possible, should such a situation arise. |
|
| terug naar boven |
|
42 | Sociale en Politieke Filosofie 1 | FI141SPF1 |
In de sociale en politieke filosofie houdt men zich bezig met fundamentele vragen over de inrichting van maatschappij en politiek. Die vragen betreffen de aard van politiek, democratie, burgerschap en rechtvaardigheid, en de plaats die macht, vrijheid, gelijkheid en rationaliteit daarin hebben. We zullen ons buigen over een reeks relevante klassieke, en ook actuele benaderingen van die kwesties. Het college bespreekt de zeer verschillende visies op de genoemde begrippen door de eeuwen heen, van de Verlichting tot nu. De belangrijkste politiek- en sociaal-filosofische stromingen komen aan bod, en we zullen zien hoe hedendaagse ideeën teruggrijpen op klassieke noties. Er wordt aandacht besteed aan hoe filosofische ideeën steeds ontwikkeld worden in de context van de grote maatschappelijke vragen van de tijd. |
|
| terug naar boven |
|
43 | Sociale en Politieke Filosofie 2 | FI202SPF2 |
Dit college biedt een overzicht van de belangrijkste stromingen in de hedendaagse sociale en politieke filosofie. Deze filosofische disciplines houden zich bezig met theorieën over de inrichting en rechtvaardiging van de samenleving. Vragen die spelen zijn bijvoorbeeld de volgende. Wat voor vrijheids- en gelijkheidsopvattingen kennen de verschillende stromingen? Wat is sociale rechtvaardigheid? Welke visies op de relaties tussen individu en gemeenschap bestaan er, en welke verplichtingen brengen die mee? Hoe verhoudt zich de hedendaagse ‘politisering’ van identiteiten tot rechten en rechtvaardigheid? Aan de orde zullen komen liberalisme, republicanisme, communitarisme, marxisme, feminisme, multiculturalisme, erkenningstheorie, en deliberatieve theorie. We gaan in op specifieke discussies zoals die over liberale, deliberatieve en agonistische democratie, de relatie van markt en staat, de verhouding tussen burgerschap, nationalisme en rechtvaaardigheid op wereldschaal, en de diverse vormen van multiculturalisme. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Engels en Nederlands | Coordinator | dr. J.A. Vega | Docent(en) | prof. dr. L.M. Herzogdr. J.A. Vega | Onderwijsvorm | hoorcollege, werkcollege | ECTS | 7 | Entreevoorwaarden | Sociale en Politieke Filosofie 1 of vergelijkbare voorkennis | Opmerkingen | De cursus volgt de facultaire organisatie van de tweedejaarscolleges, en bestaat uit tweemaal 3 collegeweken met telkens 2 dagen van 4 uur college (hc en wc). |
|
| terug naar boven |
|
44 | Taal en Macht | FI023JVE |
Binnen de sociale filosofie neemt de vraag wat ‘macht’ is een cruciale plaats in. Macht is daarbij niet alleen aan de klassieke domeinen van staat en economie gerelateerd, maar ook, en steeds centraler, aan de werking van taal. De manieren waarop macht uitgeoefend en beleefd wordt in taal zijn onderwerp van diverse vooraanstaande conceptualiseringen van macht. Dit college beoogt een inleidend overzicht te bieden van verschillende filosofische benaderingen van de relatie tussen taal en macht. Voor het bestuderen van deze linguistic turn in de hedendaagse machtstheorie nemen we het werk van J.L. Austin als startpunt. Hij haalde in de jaren vijftig het performatieve (i.p.v. constatieve) karakter van taal naar voren. Zijn werk werd inspiratiebron voor denkers van diverse pluimage, zoals Habermas, Derrida, Butler. Andere belangrijke relevante denkers zijn Foucault, Kristeva, Rorty, Said. We zullen daarmee uiteenlopende filosofische stromingen bespreken: Diskurs- en discours-theorie, structuralisme, pragmatisme, en deconstructivisme. We zullen tevens aandacht besteden aan concrete thema’s als de roman en culturele dominantie, en de relatie tussen vrijheid van meningsuiting en haattaal. |
Faculteit | Wijsbegeerte | Voertaal | Nederlands | Coordinator | dr. J.A. Vega | Docent(en) | dr. J.A. Vega | ECTS | 5 | Entreevoorwaarden | De colleges ‘Sociale filosofie I’ en ‘Sociale en politieke filosofie II’, dan wel vergelijkbaar onderwijs, zijn sterk aanbevolen voorkennis; bij ontbreken van deze voorkennis inschrijving in overleg met docent. |
|
| terug naar boven |
|