Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Twee cum laude promoties op één dag bij Ruimtelijke Wetenschappen

20 juni 2022

Op maandag 20 juni verdedigden Alyona Artamonova en Mindra Jaya hun proefschrift bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Beide proefschriften werden cum laude beoordeeld. Een unicum voor de faculteit; twee keer cum laude op één dag kwam nog niet eerder voor.

Family proximity and relocations in older adulthood

Nabij wonende familieleden kunnen voorkomen dat ouderen naar zorginstelling verhuizen

De ochtend startte met de verdediging van Alyona Artamonova. In haar onderzoek analyseert ze de rollen die diverse zorggerelateerde levensomstandigheden van ouderen spelen in hun eigen locatiekeuze en die van hun familieleden: de behoefte aan formele zorg, ernstige gezondheidsproblemen, de afwezigheid van eerstelijns familieleden en het recente verlies van een partner. Dichtbij wonende familieleden kunnen voorkomen dat ouderen naar een zorginstelling of naar elders verhuizen, en clusters van familieleden kunnen mensen naar zich toe trekken. Dit onderzoek valt onder het FamilyTies ERC-project van prof. dr. Claartje Mulder.

Het onderzoek is met name sterk vanwege de gedegen en innovatieve manier van onderzoek doen, en de concrete manier waarop belangrijke vragen op het gebied van migratie worden beantwoord.

Bayesian Spatiotemporal Modeling and Mapping of Infectious Diseases

Nieuwe methode voor analyse en verspreiding van Covid-19 en Dengue

Daarna volgde de promotie van Mindra Jaya. Hij ontwikkelt methoden voor de analyse, voorspelling en het in kaart brengen van de verspreiding van besmettelijke ziekten, met toepassingen op denguekoorts in Bandung en COVID-19 in West-Java. Zijn bevindingen stellen ons in staat met minimale data te voorspellen wat het risico is op deze (en andere) infectieziektes, in diverse wijken, gemeenten of streken op verschillende toekomstige tijdstippen. Jaya is werkzaam als statistiekdocent bij de Padjadjaran universiteit in Bandung, Indonesië.

Dit onderzoek presenteert verschillende innovatieve methodes om de verspreiding van besmettelijke ziekten te voorspellen. Deze methodes zijn bovendien wereldwijd goed toepasbaar.

Proefschriften

Beide proefschriften zijn online beschikbaar:
Laatst gewijzigd:20 juni 2022 13:55