Over ons Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen

Uit het Moeras: familieverhalen uit de Veenkoloniën

12 april 2022

Door: Dirk Strijker

Hoe een gesprek tien jaar geleden tussen de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen en welzijnsorganisatie Tinten tot maatschappelijk relevant onderzoek, vruchtbare samenwerking tussen een veelheid van organisaties, en een tentoonstelling van materiaal van een journalist en een kunstenaar leidde.

Onderzoek naar overerfbare armoede

Het is bijna tien jaar geleden dat prof. Dirk Strijker en de bestuursvoorzitter van de welzijnsorganisatie in de Veenkoloniën (Tinten) afspraken stappen te gaan zetten tegen overerfbare armoede. Met financiële hulp van de provincies Drenthe en Groningen kon een groot onderzoek gestart worden naar de mechanismen van de overerfbaarheid van armoede. Later hebben daar vanuit Ruimtelijke Wetenschappen (FRW) naast Dirk Strijker ook onderzoekers Sanne Visser, Richard Rijnks, Erik Merx, Sander van Lanen, Arjen Edzes en Tialda Haartsen aan gewerkt.

Vanuit Tinten werd de Alliantie van Kracht opgezet: een netwerkorganisatie van bijna alle organisaties in de Veenkoloniën die met armoede te maken hebben. Organisaties uit het onderwijs, de gezondheidszorg, de geestelijke gezondheidszorg, welzijn en woningbouwcorporaties. Ons onderzoek is bedoeld om die organisaties handvaten te leveren om de overerfbaarheid van armoede beter aan te pakken. De noordelijke koepelorganisatie CMO-Stamm helpt om onze resultaten te vertalen naar praktische en toegankelijke informatie voor de deelnemers van Alliantie van Kracht en anderen die geïnteresseerd zijn.

Uit het Moeras

Ons onderzoek was voor Dagblad van het Noorden aanleiding het project Uit het Moeras op te zetten, met artikelen en videomateriaal over het onderwerp. De website van Uit het Moeras (https://uithetmoeras.nl) gaf ons de mogelijkheid de opgedane kennis beschikbaar te maken voor een groot publiek.

Tentoonstelling

Het project Uit het Moeras heeft nu een nieuwe wending genomen, door een samenwerking tussen de DvhN-journalist Maaike Borst en de artistieke fotograaf Baukje Venema. Gefaciliteerd door fotokunstorganisatie Noorderlicht is daar een tentoonstelling van fotomateriaal en collages over overerfbare armoede, die op 10 april 2022 geopend is in cultuurcentrum VanBeresteijn in Veendam (zie noorderlicht.com voor nadere gegevens). De tentoonstelling is te bezoeken tot eind mei 2022. Bij de opening waren Dirk Strijker en Erik Merx aanwezig vanuit FRW.

Fotograaf Baukje Venema en journalist Maaike Borst
Officiele opening door de directeur van Noorderlicht
Laatst gewijzigd:13 april 2022 16:09