Over ons Faculty of Science and Engineering

Prof. dr. Slotboom co-aanvrager bij toegekende ZonMw-projectaanvraag

11 juni 2021

Prof. dr. Dirk Slotboom van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) is co-aanvrager bij een ZonMw-projectaanvraag dat een subsidie heeft ontvangen ter waarde van EUR 750.000. De subsidie is toegekend aan het project ‘Understanding the antibiotic transport channels of Mycobacterium tuberculosis: peeping through the wall’. Slotboom ontvangt EUR 375.000 voor zijn aandeel in het project.

prof. dr. Slotboom

Het doel van de studie is om het werkingsmechanisme te bepalen van een nieuwe antibiotische verbinding die is ontdekt in de groep van prof. dr. Wilbert Bitter (VUMC) en de integriteit van de bacteriecelwand beïnvloedt. Deze celwand speelt een belangrijke rol in de antibioticaresistentie van M. tuberculosis – een belangrijk knelpunt in het ontwikkelen van een medicijn tegen tuberculose.

Bijzonder interessant zijn zogenaamde PPE-eiwitten die een kanaal vormen in de celwand, waarvoor de structuur-functierelaties in relatie tot antimicrobiële verbindingen zullen worden bepaald. Hiervoor zal Slotboom niet alleen zijn expertise in het structuur- en functieonderzoek aan membraaneiwitten als ook het transport van opgeloste stoffen door biologische membranen gebruiken, maar ook de interactie tussen het PPE-transportsysteem en het nieuwe antimicrobiële molecuul vaststellen.

ZonMw

ZonMw is de Nederlandse organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie. ZonMw financiert gezondheidsonderzoek én stimuleert het gebruik van de ontwikkelde kennis – om daarmee de zorg en gezondheid te verbeteren.

Laatst gewijzigd:11 juni 2021 10:46