Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Jochem Tolsma benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale Scheidslijnen tussen Groepen.

01 maart 2021
Jochem Tolsma

Met ingang van 1 maart 2021 is Jochem Tolsma benoemd tot bijzonder hoogleraar Sociale Scheidslijnen tussen Groepen bij de afdeling Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. De leerstoel wordt verleend door de James Coleman Association.

Sociale scheidslijnen
Tolsma gaat zich in de eerste plaats bezighouden met het beschrijven van de sociale scheidslijnen. Sociale scheidslijnen ontstaan wanneer verschillende groepen geen contact meer met elkaar hebben (segregatie), levenskansen tussen groepen verschillen (ongelijkheid), en de leden van de verschillende groepen er duidelijk andere denkbeelden op na houden (polarisatie). Deze ontwikkelingen tasten de sociale samenhang binnen een samenleving aan en kunnen leiden tot groepsconflicten, belemmeren economische ontwikkeling en vormen een bedreiging voor de democratie. Tolsma richt zich vooral op de relaties tussen deze zaken. ‘Binnen de sociologie worden segregatie, ongelijkheid en polarisatie vaak in isolement onderzocht, maar het is belangrijk dat we deze onderzoeksgebieden samen onderzoeken omdat ze in verband staan met elkaar’ vertelt Tolsma.

Verder zal hij zich ook bezig houden met systematische theorievorming en methodeontwikkeling om bestaande denkbeelden te bekritiseren. Is segregatie wel altijd iets slechts? Zijn de felle online discussies en heftige demonstraties wel een goede graadmeter voor polarisatie? Wanneer leiden sociale scheidslijnen tot manifeste groepsconflicten? ‘Dit thema staat momenteel in de aandacht en er wordt veel over gezegd, maar dat is vaak niet gebaseerd op data. Met mijn onderzoek wil ik bijdragen aan de wetenschappelijke onderbouwing,’ vervolgt Tolsma.

Over Jochem Tolsma
Jochem Tolsma studeerde Algemene Natuurwetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Na een uitstap als jongerenwerker in Bos en Lommer Amsterdam, begon hij een studie Maatschappelijke Vraagstukken en Beleid aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde in 2009 aan de Radboud Universiteit/ICS. Tolsma combineert zijn positie als bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen met zijn positie als universitair hoofddocent sociale ongelijkheid aan de Radboud Universiteit te Nijmegen.

Laatst gewijzigd:01 maart 2021 11:16