Universiteitsbibliotheek

400 jaar Groningen en Oldenburg: virtuele tentoonstelling

29 oktober 2020
Ubbo Emmius’ eigen exemplaar van Gisecken’s Apologia, fol. 64r, met handgeschreven opmerkingen

Vandaag, donderdag 29 oktober 2020 viert de Rijksuniversiteit Groningen 40 jaar samenwerking met de Carl-von-Ossietzky Universität in Oldenburg. De "Festakt" bij de opening van het Academisch Jaar in Oldenburg staat dit jaar in het teken van dit jubileum.

Ter gelegenheid hiervan heeft de afdeling Bijzondere Collecties van de UB een online expositie gemaakt over 400 (!) jaar Groningen & Oldenburg. Het draait om een geschil tussen Ubbo Emmius, de eerste rector van de Groninger academie, en het hof van Oldenburg. Aan de orde komen ook de verhouding tussen politiek en wetenschap (wetenschappelijke juistheid is niet altijd politiek gewenst); waarheid en historische vinding; polemiek en beschaving.

Het verhaal wordt geïllustreerd met uniek materiaal uit de Bijzondere Collecties van de UB, zoals een boekje met handgeschreven aantekeningen van Ubbo Emmius zelf, originele brieven van zijn hand en prachtige kaarten van Friesland en Oldenburg.

Laatst gewijzigd:14 januari 2021 14:45