Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Nieuwsarchief

African Women's Stories

Feestelijke afsluiting van het onderzoeksproject Designing the body. African-Dutch women’s narratives on health and wellbeing.
22 november 2019
Afrikaans-Nederlandse vrouwen en dr. Brenda Bartelink

Op vrijdag 29 november vindt tussen 15.30 en 19.00 het evenement African Women’s Stories plaats in Den Haag, als feestelijke afsluiting van het mede door NWO gefinancierde onderzoeksproject Designing the body. African-Dutch women’s narratives on health and wellbeing. Dr. Brenda Bartelink van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen is coördinator van dit project van, met en voor Afrikaans-Nederlandse vrouwen, waarbij hun eigen verhalen centraal staan.

Brenda Bartelink is postdoc onderzoeker op het gebied van religie, gezondheid, gender en seksualiteit en verbonden aan het Centre for Religion, Health and Wellbeing (Centrum voor Religie, Gezondheid en Welzijn) van de Faculteit GGW. Zij werkte voor het project Designing the body samen met ontwerper Gabriela Bustamante van Design that Matters en met Lerina Kwamba van Kariboe Bibi, een centrum voor ontmoeting en empowerment van en voor Afrikaanse vrouwen in Den Haag.

In een serie workshops deelden Afrikaans-Nederlandse vrouwen hun verhalen over, en ervaringen met, hoe het is om een Afrikaanse vrouw te zijn in Nederland. In een van de workshops visualiseerden zij die verhalen in poppen van Delfts Blauw aardewerk. De uitdagingen die deze vrouwen ervaren rondom migratie en integratie – bijvoorbeeld omdat het moeilijk is om betaald werk te vinden – staan hun talenten, dromen en ambities niet in de weg. Toch ervaren velen dat er vaak óver hen wordt gesproken en niet vaak genoeg mét hen. In het project stonden hun eigen verhalen daarom centraal. Hoe geven deze vrouwen zélf vorm aan hun leven, hoe zien ze zichzelf en hoe willen ze zichzelf laten zien? Welke verhalen willen zij over zichzelf vertellen?

Inclusiviteit in de stad Den Haag

Ook tijdens African Women’s Stories op 29 november zullen vele vrouwen met Afrikaanse roots op creatieve wijze zo'n verhaal over zichzelf vertellen. Van actrice tot modeontwerper, van maatschappelijk werker tot wetenschapper en religieus leider, allemaal presenteren zij zichzelf met hun dromen, talenten en ambities aan de stad Den Haag. Dr. Brenda Bartelink: ‘Hun belangrijkste boodschap is de wens dat Den Haag een inclusieve stad wordt, waarin zij mee kunnen en mogen doen en hun talenten kunnen inzetten om hun eigen leven en dat van anderen mooier en beter te maken. We willen daarom juist ook andere inwoners, organisaties en beleidsmakers uitnodigen om het evenement bij te wonen en met de initiatiefnemers en andere vrouwen in gesprek te gaan over inclusiviteit in de stad Den Haag.’

Naast workshops, presentaties, een modeshow en een doorlopende expositie zal er een forumdiscussie plaatsvinden (mede over de verhalen die in het onderzoeksproject zijn verzameld) en is er een afsluitende borrel met food & music. Laat je door deze geweldige vrouwen inspireren, ontmoet hen en luister naar hun verhalen op vrijdag 29 november van 15.30 tot 19.00 inBuurthuis De Oase, Van Meursstraat 1, Den Haag.

Neem voor meer informatie contact op met Brenda Bartelink.

Workshop onderzoeksproject Designing the Body
Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:19