Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Internationaal project SeaChanges ontvangt vier miljoen euro financiering

01 oktober 2019

De Europese Commissie heeft zeven instellingen voor hoger onderwijs en onderzoek vier miljoen euro toegekend om 15 promovendi te trainen in onderzoek naar menselijke exploitatie van gewervelde zeedieren. De Rijksuniversiteit Groningen heeft het grootste aandeel ontvangen, één miljoen euro om vier promovendi op te leiden; twee promovendi aan de Faculteit der Letteren (FA), één aan de Faculty of Science and Engineering (FSE) en een vierde zowel aan FA als FSE. De projecten beginnen in oktober.

De oceanen zijn cruciaal voor de Europese economie, identiteit en voedselveiligheid. Europese samenlevingen vertrouwen al millennia lang op de exploitatie van mariene hulpbronnen, met grote gevolgen voor het mariene milieu. SeaChanges biedt state-of-the-art training van een nieuwe generatie interdisciplinaire onderzoekers. In totaal werken er 15 promovendi die in zeven toonaangevende instellingen worden opgeleid in archeologie, zoölogie, mariene ecologie, genomica en natuurbeschermingsbiologie; allemaal verenigd door het verlangen naar innovatie in de studie van onze oceanen.

De wetenschappelijke coördinator voor de Rijksuniversiteit Groningen (UG) is Dr. Canan Çakırlar, werkzaam op het gebied van zooarchaeology. De vier RUG-promovendi zullen onderzoek doen op het gebied van archeologie, antropologie, ecologie en genomica om de effecten van de vroegere exploitatie van zeevissen, zeeschildpadden, walrussen en walvissen in kaart te brengen en te beoordelen om uitgangswaarden vast te stellen voor behoud en beheer om duurzame exploitatie te ondersteunen.

Andere UG-onderzoekers zijn prof. dr. Per Palsbøll (GELIFES), prof. dr. Peter Jordan en dr. Sean Desjardins (Arctic Centre of GIA) en prof. dr. Daan Raemaekers (GIA). Aanvullende instellingen die deelnemen aan SeaChanges zijn de Universiteit van Oslo, de Spaanse Nationale Onderzoeksraad, de Universiteit van Cambridge, de Universiteit van York, de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit van Bologna.

Volg SeaChanges en de Rijksuniversiteit Groningen op Twitter voor meer informatie en updates.

Laatst gewijzigd:04 oktober 2019 16:18