Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO-subsidies voor drie Groningse onderzoekers

24 juli 2019

Drie onderzoekers van de Faculteit der Letteren, Prof. Daan Raemaekers, Dr. Canan Çakirlar en Dr. Julia Costa López, hebben de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)- domain Sociale Wetenschappen en Geesteswetenschappen (SGW) subsidie en de Veni-subsidie ontvangen.

De projecten

Prof. Daan Raemaekers (archeologie) en Dr. Canan Çakirlar (Zooarcheologie) hebben €745.000 ontvangen voor hun project ‘The Beginning of Dutch Animal Husbandy: Chronology, Nature, and Impact.’ Het begin van veeteelt is van groot belang voor de cultuur en natuur van Europa. In dit project wordt het begin van de veeteelt in Nederland onderzocht met verschillende nieuwe technieken. Dit leidt tot een beter begrip van de wijze waarop prehistorische mensen omgingen met hun vee.

De Veni’s worden jaarlijks in juli door de NWO toegekend en dit jaar heeft Dr. Julia Costa López (Internationale Betrekkingen, Faculteit der Letteren), een van de 166 kandidaten, €250.000 ontvangen voor haar project 'Een definitie van het volk: Gemeenschapsideeën in laatmiddeleeuwse ontmoetingen langs de Afrikaans-Atlantische kust'. Kunnen we ons politieke gemeenschappen voorbij de natiestaat indenken? Dit project zoekt antwoorden door na te gaan hoe het idee van een politieke gemeenschap ontstond in de contacten tussen Europeanen en Afrikanen in de late Middeleeuwen.

Over NWO Open Competitie - SGW

De Open Competitie van SGW heeft als doel om excellent vrij, nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek te bevorderen met een primair sociaalwetenschappelijke of geesteswetenschappelijke onderzoeksvraag en probleemstelling. Onderzoekers kunnen financiering aanvragen voor verschillende typen onderzoek: kleine of grote onderzoeksprojecten, voor individuele projecten of voor onderzoeksgroepen. Het onderzoek kan een disciplinair, interdisciplinair of domeinoverstijgend karakter hebben en kan gericht zijn op internationale samenwerking tussen onderzoekers en/of onderzoeksgroepen. De SGW-subsidie is van maximaal €750,000.

Over de Veni

Veni maakt samen met Vidi (voor ervaren postdocs) en Vici (voor senior-onderzoekers) onderdeel uit van de Vernieuwingsimpuls van NWO. Veni is gericht op excellente onderzoekers die onlangs gepromoveerd zijn. Binnen de Vernieuwingsimpuls zijn onderzoekers vrij om hun eigen onderwerp voor financiering in te dienen. Op deze manier stimuleert NWO nieuwsgierigheid gedreven en vernieuwend onderzoek. NWO selecteert onderzoekers op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek, de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en mogelijkheden voor kennisbenutting. NWO heeft 166 veelbelovende jonge wetenschappers een Veni-financiering van maximaal €250.000 toegekend.

Laatst gewijzigd:08 januari 2024 13:25