Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen PedOn

Studenten Pedagogische en Onderwijswetenschappen werken mee aan historische expositie over opvoedkundig karakter leesboekjes Ot en Sien

Tentoonstelling Scheepstra Kabinet Roden: 'Leren door lezen. Opvoeden op school volgens Ligthart, Scheepstra en Jetses'
09 april 2019
Ot en Sien

De beroemde leesboekjes over Ot en Sien uit de serie "Nog bij moeder" zijn tot ver in de twintigste eeuw op de scholen in Nederland gebruikt om kinderen te leren lezen. In de boekjes van schrijver Hindericus Scheepstra, pedagoog Jan Ligthart en illustrator Cornelis Jetses klinken de opvoedkundige vernieuwingsidealen van rond 1900 door: opvoeders (waaronder onderwijzers) moesten meer rekening gaan houden met de belangstelling en de aard van kinderen. In de expositie ‘Leren door lezen. Opvoeden op school volgens Ligthart, Scheepstra en Jetses' in het Scheepstrakabinet in Roden staan die opvoedkundige vernieuwingsidealen centraal. Studenten van de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen werkten mee aan de samenstelling van de historische expositie die op 5 april werd geopend met oa. een lezing van historisch pedagoge dr. Hilda Amsing.

Het Scheepstra kabinet heeft haar jaarlijkse tentoonstelling dit keer ingericht rond ‘de Grote Drie’: schrijver Hindericus Scheepstra, pedagoog Jan Ligthart en illustrator Cornelis Jetses. Zij werkten vele jaren samen en brachten prachtige leesboekjes uit die gedurende lange tijd op de scholen in Nederland gebruikt zijn. In de boekjes klinken de opvoedkundige vernieuwingsidealen van rond 1900 door: opvoeders (waaronder onderwijzers) moesten meer rekening gaan houden met de belangstelling en de aard van kinderen. De belangrijkste Nederlandse pedagoog die deze idealen beschreef was Jan Ligthart. Hij bracht verschillende boeken uit met daarin zijn visie op kinderen en het onderwijs.

Pedagogisch gedachtengoed Jan Ligthart

De expositie in het Scheepstra Kabinet toont hoe het pedagogisch gedachtengoed van Ligthart via Scheepstra een weg vond in de boekjes. De fijnzinnige tekeningen van Cornelis Jetses – ook bekend van het Aap-noot-mies leesplankje - maakten de verhaaltjes af. Ook in deze illustraties zijn de idealen van Ligthart terug te vinden.

Leren over goed en kwaad

In de getoonde fragmenten, afkomstig uit de boekjes voor het leesonderwijs, staat steeds de school en het leren centraal. De school is daarbij een veilige omgeving, waarin niet zozeer schoolse kennis, maar vorming en opvoeding centraal stond. Kinderen leerden dus niet alleen lezen, maar ook over de wereld en over goed en kwaad.

Studenten werken mee aan tentoonstelling

De expositie kwam tot stand door een samenwerkingsverband tussen het Scheepstra Kabinet, de Cornelis Jetsesstichting, het Nationaal Onderwijsmuseum te Dordrecht en de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Vanuit de Rijksuniversiteit hebben vijf studenten uit de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen meegewerkt en één student uit de mastertrack Ethics of education: Philosophy, History and Law. Zij werden begeleid door historisch pedagoge dr. Hilda Amsing.

Tentoonstelling open vanaf 5 april

Vanaf 5 april is de nieuwe expositie voor het grote publiek geopend. De openingstijden zijn op vrijdag, zaterdag en zondag van 13:30 uur tot 16:30 uur. Op deze dagen zijn er ook gastvrouwen en/of heren aanwezig. Voor groepen vanaf 6 personen zijn we op afspraak het hele jaar geopend.

Het Scheepstra Kabinet bevindt zich in het cultureel centrum van Roden aan de Schoolstraat 1. U kunt gratis voor de deur parkeren en het gebouw is geheel rolstoel vriendelijk. Voor verdere informatie over het Scheepstra Kabinet: www.scheepstrakabinet.nl. Ook kunt u telefonisch contact met het Scheepstra Kabinet opnemen via 06-46791410.

Laatst gewijzigd:09 april 2019 15:24