Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Marcel Timmer directielid bij het Centraal Planbureau

15 april 2019
Marcel Timmer

Het CPB is voornemens om Marcel Timmer met ingang van 1 september 2019 te benoemen tot directielid van het Centraal Planbureau. Prof.dr. Timmer is sinds 2010 hoogleraar Economische groei en ontwikkeling aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daar is hij momenteel ook directeur van het Groningen Growth en Development Centre (GGDC).

De benoeming van Timmer op deze nationale positie is een bekroning voor de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, na eerdere benoemingen van Klaas Knot en Jakob de Haan bij De Nederlandsche Bank. ‘Wij zijn enorm trots dat opnieuw een topeconoom uit Groningen zo’n belangrijke positie mag bekleden’, zegt vicedecaan Peter Verhoef. ‘Timmer, Knot en De Haan volgen het spoor van ons grote voorbeeld Wim Duisenberg naar landelijke bestuursfuncties. Deze prachtige benoeming onderstreept het belang en de relevantie van het onderzoek aan onze faculteit.’

Parttime hoogleraar in Groningen

Met de benoeming van Timmer is de CPB-directie weer compleet, naast hem bestaat deze uit Jeroen Hinloopen en Laura van Geest (directeur). Timmer blijft tevens parttime hoogleraar in Groningen.

Over Timmer

Timmer studeerde Econometrie en Filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen en is in 1999 gepromoveerd aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij heeft leiding gegeven in verscheidene grote internationale onderzoeksconsortia op het gebied van productiviteit (het EUKLEMS-project) en internationale handel (het WIOD-project). In 2015 ontving hij een Vici Innovation-subisidie van NWO voor zijn project Modelling Global Value Chains.

Contact: Marcel Timmer

URL FEB