Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Groningers vertalen unieke IDS-2 intelligentietest naar Nederlands situatie

Met één test de belangrijkste ontwikkelingsgebieden bij kinderen in kaart
13 maart 2019
Nederlandse editie IDS-2 Intelligentie- en ontwikkelingsschalen voor kinderen en jongeren

De IDS-2 is wereldwijd de eerste test die de belangrijkste ontwikkelingsgebieden van kinderen en jongeren tussen de 5 en 20 jaar met één instrument in kaart brengt. Van de van oorsprong Zwitserse test is sinds begin december 2018 ook een Nederlandse versie op de markt. Deze versie is bewerkt door Selma Ruiter en Linda Visser (beide van de Kinderacademie en voorheen Rijksuniversiteit Groningen), hoogleraar Multivariate data analyse aan de Rijksuniversiteit Groningen Marieke Timmerman en Lieke Voncken (promovenda bij de afdeling Psychometrie en Statistiek van de RUG).

De naar de Nederlandse situatie vertaalde IDS-2 voorziet in een sterke behoefte van psychologen en orthopedagogen om bij kinderen en jongeren niet alleen intelligentie te meten, maar ook andere belangrijke ontwikkelingsaspecten, zoals executief functioneren, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling, taal- en rekenvaardigheid en werkhouding. De intelligentiemeting is gebaseerd op het meest actuele intelligentiemodel: het CHC-model.

Laatst gewijzigd:13 maart 2019 09:11