Over ons Faculteit der Letteren Onze faculteit Actueel

10 moal Dag van de Grunneger toal; Focus op het Nedersaksisch, Grunneger vraauwen en het Gronings digitoal

28 februari 2019

Op zaterdag 16 maart 2019 vindt de 10e Dag van de Grunneger toal plaats in en om het Groninger Archieven gebouw. Groninger muziek, poëzie, theater en wetenschap passeren de revue en zullen zorgen voor verwondering. Tijdens de opening zal het Groninger woordenboek van Ter Laan centraal staan, waarbij de gebruiksrechten overgedragen worden aan de nieuwe, digitale taaldatabank van het Gronings: WoordWaark.

Tijdens de 10e editie – 10 moal Dag van de Grunneger toal – is er onder andere aandacht voor het Nedersaksisch en diverse digitaliseringsprojecten. Ook Groninger vrouwen staan centraal tijdens de streektaaldag. Aanleiding voor dit thema is de Internationale Vrouwendag (8 maart) en 100 jaar vrouwenkiesrecht in Nederland, met Groningen als middelpunt. Er zullen daarom diverse vrouwen komen spreken en zingen tijdens de dag. In oktober werd de Nedersaksische taal, waaronder het Gronings, officieel door het Rijk erkend als onderdeel van het Nederlands. Zo is er ook een nieuw Groningstalig tijdschrift voor basisschoolleerlingen: de Wiesneus. Het blad wordt in de Meertmoand Streektoalmoand verspreid op basisscholen door heel Groningen!

Het Centrum Groninger Taal & Cultuur (CGTC) werkt momenteel aan een nieuwe, digitale, interactieve en multimediale taaldatabank van het Gronings: WoordWaark. Met hulp en inbreng van vrijwilligers en Groninger sprekers kun je hier straks geschreven en gesproken Gronings zien en horen. Tijdens de Dag van de Grunneger toal zijn de ontwikkelaars van de taaldatabank aanwezig die onder leiding van prof. dr. Goffe Jensma uitleg geven over dit innovatieve project. Martijn Wieling, bijzonder hoogleraar Nedersaksische/Groningse Taal en Cultuur aan de RUG en verbonden aan het CGTC, is onlangs gestart met een onderwijsproject. Van Old noar Jong introduceert een speciale app bedoeld om via ouderen de Groningse taal populair te maken bij de jeugd. Tijdens de Dag vertelt hij in zijn lezing over deze onderwijsapp en wordt hij geïnterviewd door Wiebe Klijnstra, bekend van RTV Noord. Dr. Nanna Hilton komt vertellen over de app Stemmen van Grunnen en RUG-studenten zullen aan de hand van deze app gedurende de Dag onderzoekjes uitvoeren bij het publiek.

De organisatie van de tiende Dag van de Grunneger toal is in handen van Centrum Groninger Taal & Cultuur (CGTC), de Groninger Archieven, Stichting t Grunneger Bouk, Groninger Forum en de Rijksuniversiteit Groningen. De Dag van de Grunneger toal wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Provincie Groningen.

Laatst gewijzigd:08 januari 2024 13:24