Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Bewegend beeld ontdekt van ‘kinderwetje’-indiener Sam van Houten

03 augustus 2018

In de collectie van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is bewegend beeld ontdekt van Samuel van Houten (1837-1930), het Tweede Kamerlid dat in 1873 de ‘kinderwet’ indiende. De beelden zijn gevonden door de Groningse historicus Coen Brummer, die een biografie van Van Houten schrijft. Het gaat om beelden uit het Polygoon bioscoopjournaal ‘Hollands Nieuws’ van 21 mei 1923. Brummer: “Van Houten was een beeldbepalende figuur in onze politieke geschiedenis. Het is geweldig dat we daar nu ook bewegend beeld bij hebben.”

Van Houten, 1921

Politicus op leeftijd

In het fragment van 13 seconden is een 86-jarige Samuel van Houten te zien, bladerend in een boek. Het fragment werd mogelijk uitgezonden ter ere van vijftigste verjaardag van de kinderwet. De wet werd ingediend bij de Tweede Kamer in 1873 en na een uitvoerige parlementaire behandeling aangenomen in 1874. Hiermee was kinderarbeid in fabrieken verboden voor kinderen onder de twaalf jaar. De Groninger Van Houten zou na dit succes nog twintig jaar Kamerlid blijven, waarna hij minister van Binnenlandse Zaken werd in het kabinet Roëll (1894-1897). Ook was hij een periode lid van de Eerste Kamer (1904-1907). Van Houten stierf in 1930 op 93-jarige leeftijd.

Schilderij door H.W. Mesdag van Sam van Houten, 1887

Nieuwe tijd

Doordat Van Houten een hoge leeftijd wist te bereiken, maakte hij de opkomst van de film nog net mee. De eerste bioscoopjournalen werden in Nederland vertoond in 1922. Van Houten gold destijds als elder statesman. Kranten maakten melding van zijn verjaardagen en de Groningse Universiteit verleende hem een jaar eerder nog een eredoctoraat. Brummer: “Journalisten wisten Van Houten altijd te vinden. Dat ook de eerste cameramannen van Nederland hem opzochten, onderstreept de status die Van Houten had.”

Biografie

Brummer is als promovendus verbonden aan het Biografie Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij werkt aan een biografie over Van Houten. Tevens is hij werkzaam als directeur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk bureau van D66.

Coen Brummer

Bekijk hier het fragment

(bron: Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid)

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:22