Over ons Faculty of Science and Engineering

Petra Rudolf gekozen tot nieuwe voorzitter European Physical Society

09 mei 2018

RUG-hoogleraar Experimentele Vaste Stof Fysica Petra Rudolf is verkozen tot 'president' van de European Physical Society (EPS). Met ingang van april 2019 zal zij deze organisatie, die natuurkundige vakverenigingen in heel Europa (inclusief Turkije en Israël) vertegenwoordigt, twee jaar gaan leiden.

Prof. Petra Rudolf

'Als president ontwikkel ik strategieën voor alle natuurkundige verenigingen in Europa', vertelt Rudolf. De EPS praat bijvoorbeeld mee over de wetenschappelijke programma's van de EU en zorgt voor een uitwisseling van informatie tussen Europa en de Europese natuurkundigen. 'Dat gaat via de landelijke verenigingen en via de vak-georiënteerde divisies van de EPS. Zelf ben ik al jaren actief in de divisie voor gecondenseerde materie.'

Rudolf is gevraagd voor de functie, maar moest om te worden verkozen nog wel een 'verkiezingsprogramma' presenteren, dat bestond uit drie hoofdpunten. 'Het eerste punt is dat de EPS natuurkundigen uit Oost-Europa wil trainen in het aanvragen van onderzoeksubsidies. Er gaat nu relatief te weinig Europees onderzoeksgeld naar hen. Via een 'train de trainers' programma willen wij die kennis over laten brengen.'

Haar tweede aandachtspunt is om Europese natuurkundigen meer vaardigheid in lobbyen bij te brengen. 'Er zijn maar weinig politici met een natuurwetenschappelijke achtergrond. Wij moeten daarom goed kunnen uitleggen wat het belang van fundamenteel onderzoek is.' Ten slotte wil Rudolf de diversiteit binnen de natuurkunde stimuleren, bijvoorbeeld door ervaringen met diversiteit stimulerende programma's uit te wisselen. 'Het gaat in de eerste plaats om de man/vrouw verhouding, maar ook culturele diversiteit is een onderwerp. De EPS gaat een keurmerk geven aan instellingen die het goed doen op dit terrein.'

Wat is volgens haar het belang van de natuurkunde? 'Natuurkunde draait vooral om fundamenteel en funderend onderzoek. Toepassingsgericht onderzoek is een kleiner deel. Maar wij genereren wel kennis die culturele invloed heeft, bijvoorbeeld over de natuurwetten of het ontstaan van het heelal.'

Rudolf is een echte Europeaan: geboren in Duitsland, verhuisde ze tijdens haar middelbare school tijd naar Italië waar zij ook studeerde. Vervolgens werkte Rudolf in de VS en België voordat ze in 2003 in Groningen hoogleraar werd. 'Ik spreek vijf talen, Duits, Italiaans, Frans, Engels en Nederlands. Het helpt wanneer je met mensen in hun eigen taal kunt spreken.'

De EPS viert dit jaar haar vijftigste verjaardag. Al vanaf de oprichting - ten tijde van de koude oorlog - waren Oost-Europese landen nadrukkelijk bij de vereniging betrokken. De vereniging geeft verschillende wetenschappelijke tijdschriften uit. Als president-elect draait zij dit jaar al mee in het bestuur, voordat zij in april 2019 de leiding over zal nemen. Dat is een echte nevenfunctie, benadrukt Rudolf, die tot 15 mei nog voltijds directeur is van de Graduate School of Sciences in de Faculty of Science and Engineering. De komende jaren zal zij dus weer ruimschoots tijd hebben voor haar eigen onderzoek, naar toepassingen van moleculaire motoren, tweedimensionaal grafeen en inorganisch-organische hybride systemen.

Persbericht EPS