Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Subsidie voor onderzoek prof. Kees de Glopper naar schrijfvaardigheid in het basisonderwijs

15 maart 2018

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRA) heeft aan een consortium onder leiding van prof. Kees de Glopper (hoogleraar Taalbeheersing) een subsidie van € 450.000 toegekend voor de uitvoering van een landelijk representatieve peiling van de schrijfvaardigheid van leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs en schoolverlaters in het speciaal onderwijs.

prof. de Glopper
prof. de Glopper

De schrijfpeiling vindt plaats binnen het programma Peil.onderwijs, dat onderdeel uitmaakt van de bewaking van de kwaliteit van het onderwijs door de Inspectie van het Onderwijs. Het onderzoek geeft zicht op actuele leerlingresultaten, op ontwikkelingen in deze resultaten en op de relatie tussen leerlingresultaten, het onderwijsleerproces, kenmerken van leerkrachten en scholen en (achter)grondkenmerken van leerlingen.

Van het consortium maken onderzoekers van het CLCG deel uit (Veerle Baaijen, Yfke Ongena en Ninke Stukker) en collega's van de basiseenheid Orthopedagogiek van de RUG, het Kohnstamm Instituut van de UvA, het Utrecht Institute of Linguistics (UU) en de Academie Primair Onderwijs van NHL-Stenden.

Laatst gewijzigd:10 april 2018 11:55

Meer nieuws

  • 18 oktober 2018

    Nieuw tijdschrift: Virtus

    Virtus is een onafhankelijk, multidisciplinair en meertalig peer-reviewed tijdschrift met artikelen over alle aspecten van de geschiedenis van de adel. Het is zojuist toegevoegd aan de tijdschriftenlijst van University of Groningen Press.

  • 16 oktober 2018

    Digital Society Conferentie Nederlandse universiteiten

    De digitale informatietechnologie dringt steeds dieper door in onze samenleving. Daarom organiseren de veertien Nederlandse universiteiten, verenigd in de VSNU, op dinsdag 27 november de internationale Digital Society Conference in de Rijtuigenloods...

  • 10 oktober 2018

    Studenten bouwen mesohut

    In deze video vertellen studenten wat er zo interessant is aan mesolithische (Midden-Steentijd) onderkomens van ca. 7000 jaar geleden en waarom de experimentele archeologie een bijzonder inzichtelijke en verbazingwekkende subdiscipline is.