Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Durfpoli breidt uit naar Leeuwarden en Drachten

18 januari 2018

Het NOS Jeugdjournaal en NPO Radio 1 Nieuws & Co waren deze week op bezoek bij de Durfpoli in Groningen, een initiatief van de afdeling Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen en Accare om kinderen en jongeren met een fobie te leren hun angst te overwinnen. Naast de behandeling wordt er op de Durfpoli ook onderzoek gedaan naar de beste methode om kinderen en jongeren van hun angst af te helpen. Bijvoorbeeld of dat thuis oefenen is of beter bij de instelling. De Durfpoli breidt in februari uit met locaties in Drachten en Leeuwarden.

Jeugdjournaal & Radio 1

In de uitzendingen van het Jeugdjournaal en Radio 1 leidt Nura (11 jaar) de verslaggever rond op de Durfpoli en vertelt ze hoe de behandeling op de Durfpoli haar hielp haar grote angst voor spinnen te overwinnen. Nura’s angst was zo groot dat ze niet meer in haar slaapkamer durfde te slapen of schone kleren uit haar kast durfde te pakken. Rachel de Jong (projectleider) en Patricia Rijpstra laten iets zien over de behandeling en vertellen over de aanpak van het onderzoek op de Durfpoli.

Durfpoli

Fobiën zoals de spinnenfobie van Nura kunnen van grote invloed zijn op het functioneren van kinderen en jongeren in het dagelijks leven. De Rijksuniversiteit Groningen en Accare zijn in de zomer van 2017 gestart met de Durfpoli in Groningen om kinderen en jongeren met een fobie te leren hun angst te overwinnen. Dat is wat waar het onderzoek op de Durfpoli over gaat: hoe kunnen we kinderen en jongeren met een fobie het beste van hun angst af helpen? Wat werkt het beste? Is dat thuis oefenen of beter bij de instelling? Is het nuttig als ouders hun kind helpen of is het resultaat juist beter als kinderen de oefeningen alleen doen? En maakt het uit of de jongeren de oefeningen in grote stappen of juist in kleine stappen doen? Aan het onderzoek op de Durfpoli kunnen kinderen van 8 tot en met 17 jaar en hun ouder(s) of verzorger(s) meedoen. Begin februari openen ook een Durfpoli in Leeuwarden en in Drachten.

Kijk voor meer informatie op www.durfpoli.nl

Fragmenten:

Laatst gewijzigd:01 juli 2021 10:01